«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

ՄՈՄԻԿԻ ՀԻՇԱՏԱԿՆԵՐՈՎ և ԱՆՑՅԱԼԻ ՎԱՌ ԳՈՒՅՆԵՐՈՎ ՀԱՐՈՒՍՏ ՎԱՅՈՑ ՁՈՐԸ

ՄՈՄԻԿԻ ՀԻՇԱՏԱԿՆԵՐՈՎ և ԱՆՑՅԱԼԻ ՎԱՌ ԳՈՒՅՆԵՐՈՎ ՀԱՐՈՒՍՏ ՎԱՅՈՑ ՁՈՐԸ
18.01.2011 | 00:00

Այսօր` հունվարի 18-ին, ժամը 14-ին ՀՀ նկարիչների միության գլխավոր ցուցասրահում կբացվի «Աշնանային Վայոց ձոր» նկարչական ցուցահանդեսը, որի կազմակերպիչներն են «Լոռվա ձոր» հայրենակցական միությունը և «Փյունիկ» հիմնադրամը։
Վայոց ձորը, որը ժամանակին ընդգրկված է եղել հայոց պատմական Սյունիքի սահմաններում, դեռևս վաղ միջնադարից եղել է ազգային պատմամշակութային ու հոգևոր օջախներից մեկը: 13-14-րդ դարերում Վայոց ձորի պատմությունն առնչվում է երկու խոշոր իշխանական տների` Խաղբակյան-Պռոշյանների ու Օրբելյանների հետ, որոնք զգալիորեն խթանել են երկրամասի տնտեսական ու հոգևոր-մշակութային կյանքի զարգացումը: Այս ամենի շնորհիվ այստեղ հիմնվել են դպրոցներ, ստեղծվել մանրանկարներով հարուստ ձեռագրեր, կառուցվել մեծ թվով, իրենց տեսակի մեջ եզակի, քանդակազարդ եկեղեցական համալիրներ, որոնք կանգուն են մինչ օրս և ազգային անգնահատելի արժեքներ են: Վայոց ձորում է գործել հայ մանրանկարչության ու գիտական մտքի խոշորագույն կենտրոն Գլաձորի համալսարանը: Այստեղ բեղուն գործունեություն են ծավալել անվանի գրիչ-մանրանկարիչներ Թորոս Տարոնացին, Ավագը, նշանավոր գիտնական, ուսուցչապետ Եսայի Նչեցին: Այս տարածքում են գտնվում հայ միջնադարյան ճարտարապետության գոհարներ Գնդեվանքի, Եղեգիսի, Արատեսի, Արփայի, Թանահատի Ղարավանքի, Սպիտակավոր եկեղեցիները, Բղենո Նորավանքը և այլն: Վերջապես, հենց Վայոց ձորում է գործել մեծանուն վարպետ, քանդակագործ, ճարտարապետ ու ծաղկող Մոմիկը, որը Տարսայիճ Օրբելյան իշխանի պատվերով կառուցել է Ամաղու Նորավանքը, կերտել մի շարք այլ կառույցներ ու ասեղնագործ խաչքարեր, ինչպես նաև ծաղկել Մատենադարանում պահվող «Ստեփանոս Օրբելյանի Ավետարանը»:
Մոմիկի 750-ամյակն ուրույն առիթ դարձավ, որ «Լոռվա ձոր» հայրենակցական միության ու «Փյունիկ» հիմնադրամի նախաձեռնությամբ կազմակերպվի մի նկարչական ինքնատիպ փառատոն:
Առաջին հայացքից թվում է, թե դյուրին ու պարզ զբաղմունք է պլեներային` բացօթյա գեղանկարչությունը: Սակայն դա ամենևին այդպես չէ, քանի որ արվեստագետը պետք է գերազանց տիրապետի վրձնի ճկուն և արագ հարվածներին, ցուցաբերի հմտություն և վարպետություն, ունենա սուր աչք ու նուրբ դիտողականություն, խուսափի իրականության անփոփոխ պատճենումից ու որսա պահի գեղեցկությունը:
Վայոց ձորի բնությունն առավել գրավիչ է հենց աշնան ամիսներին, երբ ամենուր տաք գույների ու պայծառ երանգների բոցավառումներ են, որոնք ունակ են հարստացնելու յուրաքանչյուր արվեստագետի մտածողությունը և երևակայությունը:
100-ից ավել կտավներից մեր առջև հառնում են Եղեգիսն ու Արատեսը, Խաչիկ և Մարտիրոս գյուղերը, Ցախաց քարը, խաչքարեր ու քարե այլ կոթողներ` դիտողին ներկայացնելով տարածաշրջանը` որպես մի ինքնատիպ թանգարան բաց երկնքի տակ:
Ամենակարևորը, որ ամեն մի կտավ իր բացառիկ ու անկրկնելի գրավչությունն ունի: Փորձենք հակիրճ ներկայացնել այս աշխատանքներից մի քանիսը: Գեղանկարների շարքում ուրույն տեղ են գրավում Արտյուշա Ոսկանյանի կտավները, որտեղ Վայոց ձորի բնությանը հատուկ լեռնային կտրտված ու բեկբեկվող ելուստները վերածվում են մարդկային դիմագծերի` հավանաբար ձևավորելով մեր հզոր նախնիների կերպարը: Սրապիոն Դանիելյանի աշխատանքները տոգորված են քնարական ու պոետիկ զգացողությամբ: Սուրեն Խորենյանի ստեղծագործություններն առանձնանում են գծի գերակշռող դերով, որի շնորհիվ արտացոլվում է ճարտարապետական կառույցների զանգվածեղությունն ու ծավալը: Հետաքրքիր մոտեցում ունի նաև Յուրա Եղիազարյանը, որն ընդհանրացված, ոճավորված մարմնաձևերով ներկայացրել է վայրի քարայծերին: Հրանտ Թադևոսյանի գործերը հատկանշվում են գունաշարի մաքրությամբ։ Արամ Դովլաթյանին հաջողվել է անգամ ժամանակակից, մասնավորապես վերացական արվեստի քուրայով անցկացնել ու ներկայացնել Մոմիկի ճարտարապետությունն ու պատկերաքանդակները, միաժամանակ պահպանել նրանց ազգային շունչն ու նկարագիրը, անգամ տուրք է տրվում աբստրակտ նկարչության արտահայտչամիջոցներին: Նյութի ընտրության ու տեխնիկայի տեսանկյունից առանձնանում է Հովիկ Մեծ-Գևորգյանը, որի դեկորատիվ աշխատանքներն արված են մետաքսի վրա: Արմեն Հարությունյանի վրձնահարվածներում զգացվում է ավանդական հայկական գեղանկարչական դպրոցի ավանդույթների շարունակման ձգտումը. Ս. Աստվածածին եկեղեցին և միջնադարյան կամուրջը ներկայանում են արևային լույսի խաղերի ներքո, նուրբ ուրվագծումներով և վառ գույների համակցություններով: Հարկ է խոսել նաև Գագիկ Ավետիսյանի մասին, որը ներկայանում է հինգ կտավներով. դրանց շարքում է բացառիկ մի տրիպտիխ` եռանկար, որի կենտրոնում Նորավանքն է, իսկ աջ և ձախ կողմերի նկարները ներկայացնում են Թանահատի վանքն ու Գնդեվանքը: Հատկանշական է նաև նույն հեղինակի զարմանալիորեն ավարտուն և ամբողջական էտյուդներից մեկը, որը պատկերում է Եղեգիսից ոչ հեռու գտնվող, 12-13-րդ դարերով թվագրվող հրեական գերեզմանոցի տապանաքարերը:
Այսպիսով, նկարչական փառատոնը և դրա արդյունք ցուցահանդեսը կարող ենք բոլոր իմաստներով կայացած համարել, հուսալով, որ այն շարունակական բնույթ կկրի` գեղագիտական հաճույք կպատճառի արվեստասեր հասարակությանը և առատ նյութ կդառնա արվեստաբանների համար:
Անի ՄԱՐԳԱՐՅԱՆ
Արվեստաբան

Դիտվել է՝ 3245

Մեկնաբանություններ