ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ դուրս կգա նախագահական ընտրապայքարից, եթե բժիշկները պարզեն, որ ինքն առողջական խնդիրներ ունի։ «Անկեղծ ասած, ես կարծում եմ, որ միակ բանը, որ տարիքը բերում է, իմաստությունն է»,- հավելել է Բայդենը։ Ավելի վաղ նա ասել էր, որ կհրաժարվի նախընտրական մրցապայքարից միայն այն դեպքում, եթե Աստված իրեն ասի դա անել։               
 

«Պետք է ընտրել լավագույն քանդակը, որն արժանի լինի Երևանին»

«Պետք է ընտրել լավագույն քանդակը, որն արժանի լինի Երևանին»
31.05.2012 | 12:37

Երբ նախագահական նստավայրի բակից հեռացրին Նոյ Նահապետին և Տիգրան Մեծին «հավերժացնող» արձանները, հասարակությունը թեթևացած շունչ քաշեց: Շունչ քաշելու առիթը հանրապետությունը և մայրաքաղաքը բառացիորեն հակաարվեստային բռնադատման ենթարկած որոշ վայ- քանդակագործների ու ճարտարապետների և նրանց թիկունք կանգնող պետական ատյանների սանձազերծած «արձանագործական պատերազմի հրադադարն էր»: Սակայն մեկ-երկու տարի անց, երբ Երևանի քաղաքապետարանը վերականգնեց բնագավառը մաքրագործող (համենայն դեպս, դրան կոչված) գեղարվեստական խորհուրդը, Երևանի քանդակագործական կերպարը սկսեց խեղաթյուրվել ավելի համակարգված: Մի խոսքով` բնագավառը աղետի շեմին է: Եվ այստեղ, ինչ խոսք, անհրաժեշտ են արմատական լուծումներ: Այս խնդրի շուրջ զրուցեցինք Հայաստանի նկարիչների միության քանդակի բաժնի նախագահ, ՀՀ վաստակավոր նկարիչ, գեղարվեստի խորհրդի անդամ ԳԵՏԻԿ ԲԱՂԴԱՍԱՐՅԱՆԻ հետ:

-Պարոն Բաղդասարյան, ի՞նչ սկզբունքով է գործում Երևանի գեղխորհուրդը, և ի՞նչն է պատճառը, որ դրա ստեղծումից հետո ոլորտում իրավիճակը կարգավորվելու փոխարեն ավելի անվերահսկելի դարձավ: Հատկապես վերջին ամիսներին տեղադրված արձանները գեղարվեստական տեսանկյունից, մեղմ ասած, տարակուսանք են առաջացնում:
-Գեղարվեստի խորհրդի կազմում են մի քանի քանդակագործներ և ճարտարապետներ: Նպատակը հասկանալի է` ընտրել լավագույն աշխատանքը, որն արժանի լինի քաղաքին ¥կամ ցանկացած բնակավայրի) և բռնի ժամանակի քննությունը: Ցավոք, գեղխորհուրդն այսօր անկարող է իր գործառույթն իրականացնելու մինչև վերջ:
-Գեղարվեստի խորհուրդը կայացնում է մի որոշում, իրագործվում է բոլորովին այլ բան: Մասնավորապես, նրա մերժած արձանախումբը Միքայել Նալբանդյանի արձանին հարող պուրակում հանկարծ կյանքի է կոչվում: Այսպիսով, ո՞ւմն է վերջին խոսքը:
-Վերջին խոսքը քաղաքապետինն է (եթե արձանը կամ կոթողը դրվում են Երևանում) կամ մարզպետինը (եթե դրանք տեղակայվում են որևէ մարզում): Մինչ օրս գործում է 1999-ի օգոստոսի 31-ի թիվ 556 որոշումը, որտեղ պարզորոշ հստակեցված է հետևյալը. «ՀՀ համապատասխան մարզպետի (Երևանում` Երևանի քաղաքապետի) նպատակահարմարության դեպքում ընդունվում է որոշում հուշարձանի իրականացման վերաբերյալ»: Շատ հնարավոր է, որ քաղաքապետերն ու մարզպետները չունենան բարձր գեղարվեստական ճաշակ, անկեղծ ասած, դրա կարիքը չկա ամենևին, քանզի կա բարձրակարգ պրոֆեսիոնալների խումբը` գեղարվեստի խորհուրդը: Ի վերջո, հանրությունը (ինչու ոչ, նաև պատմությունը) հաշիվ են պահանջելու գեղխորհրդից:
-Ամենահաս Լևոն Թոքմաջյանը վերջերս բառացիորեն ինքն իրեն գերազանցեց` մեկ գիշերում տեղադրելով «ձեռքի հետ» արված Վահրամ Փափազյանի կիսանդրին։ Ի՞նչ կասեք այս մասին։
-Գեղարվեստի խորհուրդը տարբեր առիթներով տարբեր մասնակիցներից է ձևավորվում, վերոնշյալ գործին ես և շատերը տեղյակ չենք: Սակայն խնդիրն ավելի խորքային է: Մասնավորապես, Գևորգ Չավուշի արձանի (հեղ.` Լևոն Թոքմաջյան) տեղակայման պարագայում մեր հեղհեղուկ օրերի բնութագիրը ներկայացնող բաներ կատարվեցին: Արձանի աշխատանքային մոդելը շատ լավն էր, Սասունցի Դավթի կերպարի մոտիվներով էր արված: Սակայն վերջնական տարբերակում այն բոլորովին այլ է, անվերջանալի քննադատությունների թիրախ: Բանն այն է, որ աշխատանքային տարբերակին գեղարվեստի խորհուրդը լիասիրտ հավանություն տվեց, բայց վերջնական քննարկմանը չհրավիրվեց:
-Լայն հետաքրքրության առարկա է Նժդեհի արձանի տեղադրման համար հայտարարված մրցույթը,- մեր զրույցին միացավ Գարեգին Նժդեհի արձանի համար հայտարարված մրցույթի մասնակիցներից մեկը, որը խնդրեց իր անունը, հասկանալի պատճառով, չհրապարակել:- Այն ամիսների պատմություն ունի: Եվ հանգուցալուծումը, անկեղծ լինենք, տագնապ է հարուցում: Հասկանալի է` վերը նշված պատճառներով:
-2011-ի վերջերին մրցույթի առաջին փուլն էր նկարիչների միության շենքի շքասրահում: Այնուհետև գեղարվեստի խորհուրդը, լավագույն աշխատանքի պայմանները լիարժեք չբավարարող որևէ ստեղծագործություն չգտնելով, հայտարարեց մրցույթի երկրորդ փուլը: Այն տեղի ունեցավ քաղաքապետարանին կից Երևանի պատմության թանգարանում: Ներկայացված էր 15 նախագիծ: Դրանցից մեկը առավելագույն ձայներ վաստակեց` արժանանալով գեղարվեստի խորհրդի հավանությանը: Այնուհետև հինգ աշխատանքի հավասար պարգևներ տրվեցին: Այստեղ վտանգ եմ տեսնում, քանի որ, հավասար գումարային պարգևներ շնորհելով, հավասարվում են նաև ստեղծագործությունները:
-Դե, դա տխրահռչակ գազոնային քաղաքականությունն է, որը մոլախոտի դեր է կատարում ժամանակակից մշակույթում:
-Թերևս։ Սակայն ի՞նչ կատարվեց. լավագույն աշխատանքը, որպես այդպիսին, անտեսվեց, և առաջ մղվեցին հինգ խրախուսական գործերը: Սա իրականացավ Երևանի քաղաքապետարանի և ավագանու ձեռամբ: Հետո քաղաքապետարանի ղեկավարները շնորհակալություն հայտնեցին գեղարվեստի խորհրդին և ասացին` այլևս մեզ պետք չեք: Բնականաբար, վաղուց է հասունացել կառավարության թիվ 556 որոշումը փոխելու խնդիրը: Ի վերջո, քանդակը կտավ չէ, այն տանդ չես պահի: Քանդակագործական ստեղծագործությունները ապագային են միտված, դրանք հասարակություն և քաղաքացի են կրթում:
-Պարոն Բաղդասարյան, ահա նման անհեռանկար մի հաշվարկ է մեր առջև. խորհրդային տարիներին Երևանում և հանրապետությունում տեղակայված արձանների, կոթողների, հուշարձանների և այլնի ճնշող մասը դիմացավ ժամանակի քննությանը: Անկախացումից հետո տրամագծորեն հակառակ պատկերն է: Ինչպե՞ս էր որևէ արձան կամ կոթող տեղադրվում խորհրդային տարիներին:
-Ես, բարեբախտաբար, խորհրդային տարիներին էլ եմ եղել գեղարվեստի խորհրդի անդամ: Շուրջ տասը հեղինակավոր արվեստագետ էր ձևավորում գեղխորհուրդը, գլխավորապես` քանդակագործներ և մեկ ճարտարապետ (վերջին տարիներին մրցութային հանձնաժողովներն ուշագրավ սկզբունքով են ձևավորվում` 7 ճարտարապետ և 3 քանդակագործ- Վ. Ա.): Գեղարվեստի խորհուրդը ձևավորում էր Հայաստանի նկարիչների միությունը, այսինքն` նշանակալից այս գործը հանձնվել էր մասնագետների հայեցողությանը: Եվ ահա, սկսած ստեղծագործության էսքիզային տարբերակից, տեղի ընտրությունից մինչև աշխատանքի ավարտական փուլը, քանդակագործական աշխատանքը գտնվում էր գեղարվեստի խորհրդի հսկողության ներքո: Խորհուրդներով, մասնագիտական քննարկումներով փուլ առ փուլ ստեղծագործությունը կատարելագործվում էր: Արդյունքում շահում էր ազգային մշակույթը, շահում էր քաղաքը, բնականաբար, մեծապես շահում էր նաև հեղինակը: Այսպիսով, պետությունը կարևորագույն այս գործը վստահել էր պրոֆեսիոնալ ստեղծագործական կառույցին` Հայաստանի նկարիչների միությանը, որի վարչությունն ընտրում էր գեղարվեստի խորհուրդը և լիազորում նրան գործելու:
-Այսինքն, ո՛չ հանրապետության քաղաքական ղեկավարությունը, ո՛չ էլ կուլտուրայի մինիստրությունը չէի՞ն միջամտում:
-Բնավ: Ասեմ ավելին. մինչև Հայաստանի նկարիչների միության գեղարվեստի խորհրդի ստորագրությամբ չվավերացվեր ապագա արձանի կամ կոթողի վերջնական տարբերակը, առհասարակ պետական ֆինանսավորումը չէր բացվում: Հիմա անտերություն է: Այլ կերպ չես էլ բնութագրի:
-Ավարտենք զրույցը` անդրադառնալով Նժդեհի արձանի ճակատագրին: Ի՞նչն է տեր ու տնօրեն այստեղ:
-Ոչինչ պարզ չէ: Հայտնի է, որ նախագծերից մեկը պիտի ընտրվի: Սակայն ցանկալի է, որ ընդլայնված գեղարվեստի խորհրդի որոշումը դառնա վերջնական: Հակառակ պարագայում, Նժդեհի անվանն անհարիր որևէ արձան կտեղադրվի մայրաքաղաքում։


Հարցազրույցը`
Վրեժ ԱՌԱՔԵԼՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 3494

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ