ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ դուրս կգա նախագահական ընտրապայքարից, եթե բժիշկները պարզեն, որ ինքն առողջական խնդիրներ ունի։ «Անկեղծ ասած, ես կարծում եմ, որ միակ բանը, որ տարիքը բերում է, իմաստությունն է»,- հավելել է Բայդենը։ Ավելի վաղ նա ասել էր, որ կհրաժարվի նախընտրական մրցապայքարից միայն այն դեպքում, եթե Աստված իրեն ասի դա անել։               
 

Թուրքիան հասկացավ, որ կարող է հայտնվել ավելի խոցելի վիճակում

Թուրքիան հասկացավ, որ կարող է  հայտնվել ավելի խոցելի վիճակում
19.06.2012 | 01:01

Թուրքիայի ներքին և միջազգային դրությունը շարունակում է խիստ հակասական մնալ, և այդ տևական իրավիճակը ճգնաժամային երևույթներ է առաջ բերում համաշխարհային տնտեսության ու քաղաքականության մեջ: Թուրքիան ձգտում է դառնալ «Մեծ Մերձավոր Արևելքի» առաջատար պետություն, նշանակալի հաջողությունների է հասնում տնտեսական և սոցիալական ոլորտներում, կառուցում է «նոր» տարածաշրջանային քաղաքականություն, բայց շարունակում է կախում ունենալ ԱՄՆ-ի, ՆԱՏՕ-ի, Եվրամիության հետ հարաբերություններից և միջազգային ֆինանսական կազմակերպություններից: Վերջին տասը տարիները բնութագրվում են սոցիալական, քաղաքական և ազգային քաղաքական բնույթի ներքին լուրջ բախումների հերթագայությամբ: Ավելին, բավական բարձր հարաբերակցություն է նկատվում արտաքին և ներքին խնդիրների միջև, որոնք առաջանում են ու մարում, հիմնականում, զուգահեռաբար: Քաղաքական պրակտիկան ցույց է տալիս, որ Թուրքիայի արտաքին և ներքին խնդիրներն ավելի ու ավելի են կառավարելի դառնում ինչպես թուրքական, այնպես էլ արտաքին նախաձեռնողական կենտրոնների կողմից: Այն խնդիրներին զուգընթաց, որոնք կարող են Արևմուտքում դիտարկվել որպես բանավիճելի և հաճույքով քննարկվում են շահագրգիռ պետությունների ու վերազգային կառույցների կողմից, մեծանում է նոր խնդիրների նշանակությունը, որոնք Արևմուտքում բնավ բանավիճելի չեն համարվում: Առաջին հերթին դրանք թուրքական տարածաշրջանային քաղաքականության հարցերն են, Մերձավոր Արևելքի պետությունների, Ռուսաստանի և հատկապես Իրանի հետ հարաբերությունները: Տասնամյակներ ի վեր Թուրքիան ձգտել է խուսավարել Արևմուտքի և Արևելյան կոմունիստական ճամբարի միջև, բայց, հայտնի չափով, հակասություններ են եղել ԱՄՆ-ի ու Եվրամիության, ավելի ճիշտ, Եվրոպայի առաջատար պետությունների միջև` կապված Թուրքիայի նկրտումների և արտքաղաքական հավակնությունների հետ: ԱՄՆ-ը երկար ժամանակ հմտորեն օգտագործել է Թուրքիայի և եվրոպացիների դիրքորոշումները` Եվրամիությանը երկրի անդամակցության առնչությամբ, ինչը նյարդայնացնում էր ոչ միայն եվրոպացիներին, այլև թուրքերին, որոնք հասկանում էին տվյալ պարագայում ամերիկյան քաղաքականության խորամանկ բնույթը:
Թուրքիայի և ԱՄՆ-ի հակասություններն առաջացել են տասնամյակների ընթացքում և իրենց կիզակետին են հասել Ջ. Բուշի վարչակազմի օրոք, ընդ որում եղել են ավելի սկզբունքային պատճառներ, քան Իրաքի պատերազմում Թուրքիայի պատշաճ աջակցության բացակայությունը: Թուրքիան ձգտում է ավելի մեծ ինքնուրույնության ու անկախության, ինչը պայմանավորված է ոչ միայն այն հավակնություններով ու սահմանափակումներով, որ առաջադրում են ԱՄՆ-ը, մասամբ նաև եվրոպական պետությունները: Թուրքիան ստիպված է վարել ավելի կուռ և հետևողական քաղաքականություն` անվտանգության արտաքին «գոտու» ստեղծման նպատակով, ապահովել իր ավելի նախընտրելի տեղը տարածաշրջանային և համաշխարհային աշխարհատնտեսության մեջ, նախ և առաջ, էներգամատակարարման նոր համակարգի կառուցման գործում: Նման խոշոր ու հավակնոտ պետությունն այլևս չի կարող հաշտվել նախկին կախյալ վիճակի հետ, երբ հարկադրված էր համաձայնեցնել իր արտաքին քաղաքականությունն ամերիկացիների ու եվրոպացիների հետ: Թուրքիան որոշ ժամանակ աշխատում էր խուսավարել ԱՄՆ-ի ու Եվրամիության միջև, բայց արդյունքում հայտնվեց ավելի բարդ կացության մեջ, երբ ամերիկացիներն ու եվրոպացիները սկսեցին վարել միասնական քաղաքականություն, ինչը, ըստ էության, դավադրություն է Թուրքիայի նկատմամբ: Ջ. Բուշի քաղաքականությանը բնորոշ էր Թուրքիայի դիրքերի ու շահերի լուրջ անտեսումը, ընդ որում, բառացիորեն բոլոր ուղղություններում:
Ռուս ու եվրոպացի որոշ քաղաքագետներ և վերլուծաբաններ նախապես կարծում էին, թե ԱՄՆ-ի այդ քաղաքականությունը կհանգեցնի ԱՄՆ-ից Թուրքիայի շատ արագ ու սկզբունքային առանձնազատման, նույնիսկ սկսել էին խոսել ՆԱՏՕ-ից Թուրքիայի հնարավոր դուրս գալու մասին: Ժամանակը ցույց տվեց, որ այդ հետազոտողներն այնքան էլ լավ չեն պատկերացնում Թուրքիայի խնդիրների էությունը և միջազգային ասպարեզում այդ երկրի իրական հնարավորությունները: Թուրքիայի հանդեպ «բուշիզմի» քաղաքականությունը ցույց տվեց, որ ԱՄՆ-ը հսկայական քաղաքական, տնտեսական, հետախուզական և ռազմական հնարավորություններ ունի մի այնպիսի խոշոր երկրի նկատմամբ հարկադրանք կիրառելու համար, ինչպիսին Թուրքիան է: Ընդ որում, պատշաճ կերպով չէին գնահատվել այն հնարավորությունները, որոնք ԱՄՆ-ի քաղաքականության համար ապահովում էին որոշակի համաձայնություններ Վաշինգտոնի և առաջատար եվրոպական մայրաքաղաքների միջև: Թուրքիան Արևմուտքում բախվել է միաժամանակ իր շահերի անտեսման հզոր ճակատին, ինչպես նաև այն բացահայտ ամբոխավարությանն ու քարոզչությանը, որոնք սերտորեն կապված էին երկրի իրադրության ապակայունացման արտաքին նախաձեռնությունների հետ: ՈՒժի արևմտյան կենտրոններն ավելի քան շաղկապված են Թուրքիայի ազդեցիկ ուժերի հետ, որոնք «ներքին քաղաքական գործառությունների» եղանակով կարող են երկիրը հասցնել ծայրաստիճան ապակայունացման: Քրդական «Ժողովրդավարական հասարակություն» կուսակցության գործունեության արգելման հարցի դատական լուծումն ամենից լավ է համակցվում Թուրքիայի արտքաղաքական գործողությունների հետ: Ժամանակակից արևմտյան վերլուծական ընկերակցությունն այնքան է տրոհված մասնագիտական խմբերի ու բլոկների, որ ի վիճակի չէ ընկալելու Թուրքիայում տեղի ունեցող քաղաքական գործընթացներում արտաքին ու ներքին գործոնների դերը և չի կարող ամբողջական պատկերացում կազմել երկրում տիրող իրադրության մասին:
Թուրքիայի առնչությամբ Բարաք Օբամայի քաղաքականությունը` կապված 2009 թ. ապրիլին Ստամբուլում արած գրգռիչ հայտարարությունների, ինչպես նաև նրա վարչակազմի անդամների այլ ելույթների հետ, ընկալվեց իբրև այդ երկրի հանդեպ նոր քաղաքականության լուրջ հայտ: Հակաբուշիզմի քաղաքականություն վարելու Բ. Օբամայի ձգտումը նույնպես ընդգծում է նրա մտադրությունը` վերանայելու քաղաքականությունը Մերձավոր Արևելքում, Կենտրոնական ու Հարավային Ասիայում, անգամ Չինաստանում: Թուրքիան ևս շտապեցին դասել այն երկրների շարքը, որոնց նկատմամբ ԱՄՆ-ի քաղաքականությունը պետք է սրբագրվի: Իրականում, Թուրքիայի հանդեպ Օբամայի հայտարարություններում և հռչակած մտադրություններում պարզաբանված էր, թե ԱՄՆ-ը որքան է փափագում մոտ լինել նրա հետ, համատեղել շահերը, բայց միայն այն ձևաչափով, որ կապահովի ԱՄՆ-ի շահերը: ԱՄՆ-ը մտադիր չէ զիջումներ անելու մի պետության, որը պահանջում է ոչ միայն մարտավարական զիջումներ, այլև ձգտում է ավելի հեղինակավոր տեղ գրավել համաշխարհային քաղաքականության մեջ: Թուրքիայի զսպման քաղաքականությունը դարձել է ԱՄՆ-ի տարածաշրջանային քաղաքականության հաստատագրված հոդվածներից մեկը և արտահայտում է ամերիկյան քաղաքականության հաջորդափոխությունը: Ներկա ամերիկա-թուրքական և եվրոպա-թուրքական հարաբերությունները ճիշտ հասկանալու համար հարկավոր է ընդունել այն դիտարկումը, որ նախկին հարմարավետ առնչությունները կարող են վերադառնալ Թուրքիայի նախկին ոչ այնքան հանդուգն հավակնությունների պարագայում միայն: Թուրքիան, որպես տարածաշրջանային խոշոր տերություն, 20-րդ և 21-րդ դարերի կցույթում ամենալուրջ մարտահրավերներից մեկն է Արևմուտքի համար: Բայց Արևելքում էլ Թուրքիային արտաքին քաղաքականության նպաստավոր պայմաններ չեն սպասում: Արևելքը, ընդ որում, ինչպես եվրոպական Արևելքը, այսինքն, Ռուսաստանը, այնպես էլ ասիականը, Իրանը և արաբական պետությունները կարիք չունեն շտապելու և ընդունելու Թուրքիայի «նոր» քաղաքականությունը` իբրև ինչ-որ կայացած, կայուն ու անվտանգ բան եվրասիական ու մերձավորարևելյան պետությունների շահերի համար: Ասիական Արևելքն այս պահին հանդես է գալիս ոչ թե Թուրքիայի ակտիվ ու ներդաշնակ գործընկերոջ, այլ «սպասողական բևեռի» դերում, որն արտաքին քաղաքականության ասպարեզում ունի մեծ ազատություն և խուսանավելու հնարավորություն: Առայժմ ասիական արևելքը ջանում է Թուրքիայի հետ հարաբերություններում լուծել առավել վիճելի ու սուր հարցերը (նախ և առաջ Սիրիան, Իրաքը, Իրանը և Հայաստանը), սակայն դեռևս հեռու է փոխվստահության պատշաճ մակարդակից: Ըստ էության, Թուրքիայի հետ իր քաղաքականությունը նույն կերպ է աշխատում կառուցել նաև Ռուսաստանը: Սխալ չէր լինի պնդել, որ բազմավեկտորության սկզբունքներով արտաքին քաղաքականության մեջ ավելի մեծ ճկունություն հանդես բերելու հարցում Թուրքիան չի կարողացել իր համար այդ առավելությունն ապահովել: Նա չի կարողացել նաև Արևելքում քաղաքական ռեսուրսներ ապահովել Արևմուտքի հետ ավելի նախընտրելի երկխոսության համար, և հակառակը:
Թուրքիայի և ԱՄՆ-ի սկզբունքային փոխադարձ շահերի բացակայությունը տարածաշրջանային քաղաքականության ոլորտում պարզ դարձավ հատկապես հայ-թուրքական հարաբերությունների կարգավորման փորձերի առիթով: Տպավորություն է ստեղծվում, որ երկու երկրները, ձգտելով հաղթահարել իրենց փոխհարաբերությունների ոչ այնքան հարմարավետ վիճակը, հույս ունեին, որ ԱՄՆ-ն ավելի վճռականորեն կմասնակցի պետական սահմանի բացման և այլ հարցերի առթիվ պայմանավորվածության հասնելու գործին: Այդ հույսն ուներ ոչ միայն Հայաստանը, որի արտքաղաքական հնարավորությունները շատ ավելի համեստ են, այլև ինքը` Թուրքիան, որը, առաջին հայացքից, քիչ բան ունի սպասելու ԱՄՆ-ի աջակցությունից` իր նպատակին հասնելու համար: Կարգավորման գործընթացի առավել կարևոր փուլում Թուրքիան հասկացավ, որ կարող է հայտնվել ավելի խոցելի վիճակում, քան կարծում էր, քանի որ անտեսվում է իր «արյունակից» գործընկերոջ համար կենսականորեն կարևոր ղարաբաղյան խնդրի լուծումը, ինչը խիստ կվարկաբեկեր Անկարային ամբողջ ընդարձակ տարածաշրջանի աչքում: Թուրքիան հայտնվել էր ոչ թե «նոր» քաղաքականությանը մասնակից լինելու, այլ «նոր» արտքաղաքական կախման մեջ ընկնելու սպառնալիքի առջև, ինչը հակասում է նրա ներկա ռազմավարական կուրսին:
Ամերիկացիների նախագծած հայ-թուրքական հարաբերությունների կարգավորումը Թուրքիային բավական ամուր կապում էր պարտավորություններով ու պայմաններով, որոնք նա գնահատում է որպես Հարավային Կովկասում իր հարաբերությունները կաշկանդող` աշխարհաքաղաքական շատ ավելի լայն ընդգրկմամբ: Ընդ որում, Ռուսաստանի, Իրանի, Ադրբեջանի ու Վրաստանի հետ Թուրքիայի հարաբերությունների բարդացման հավանականությունը մեծ է, և դա նույնպես աննպաստ վիճակում է դնում Թուրքիան: Սակայն պետք է ուշադրության առնել, որ ԱՄՆ-ն այսուհետև հարկադրված կլինի ջանքեր գործադրելու ոչ միայն Ռուսաստանի և Իրանի, այլև Թուրքիայի քաղաքականության դեմ: Ընդսմին, եթե Ռուսաստանի հետ ԱՄՆ-ի հարաբերություններն ունեն նոր պայմանների անցնելու միտում, և կարող են կարևոր պայմանավորվածություններ լինել նրանց միջև տարածաշրջանային քաղաքականության ոլորտում, ապա ԱՄՆ-ի խնդիրները Թուրքիայի հետ նոր են սկսվում: Ամերիկա-թուրքական հարաբերություններում քիչ չեն միանգամայն կանխատեսելի հարցերն ու ակնկալիքները, քանի որ այդ հարաբերությունների փորձը խիստ բազմազան է և վաղեմի: Բայց կան նաև միանգամայն նոր երևույթներ` կապված Թուրքիայի քաղաքական խավի ու քաղաքական կուսակցությունների կազմում, ընդհանուր առմամբ թուրքական հասարակության շրջանում և անգամ սպայական կորպուսում տեղի ունեցող փոփոխությունների հետ: Թուրքական ավանդական քաղաքական ուժերը շարունակում են պահպանել իրենց դիրքերը, շատ թե քիչ կայուն են երկու երկրների զինվորականների հարաբերությունները, բայց պետք է նշել, որ Թուրքիան և՛ առաջ, և՛ հիմա բավականաչափ լավ չի ներկայացված ամերիկյան հասարակության մեջ:
ԱՄՆ-ում դեռևս բավական վատ են ծանոթ Թուրքիայի պատմությանը, մշակույթին, արժեքներին, այնքան էլ հասկանալի չեն երկրի արդի քաղաքական նպատակներն ու գերակայությունները: Ամերիկացի քաղաքագետների կարծիքով, վերջին տարիներին Թուրքիան հայտնվել է համաշխարհային քաղաքականության կիզակետում, նրա հանդեպ ուշադրությունն այսուհետ ևս կմեծանա, ուստի շատ դիտորդներ կարող են այն տպավորությունն ստանալ, թե ԱՄՆ-ի վարչակազմում և առհասարակ ամերիկյան հանրության շրջանում թուրքական ուղղությանը վերաբերվում են իբրև գերակա ուղղության: Ամերիկյան քաղաքագիտության ռահվիրա Էնթոնի Քորդեսմանի գնահատմամբ, կարելի է շատ ժամանակ անցկացնել Ազգային անվտանգության խորհրդում և Մերձավոր Արևելքի հետ կապված բազմաթիվ հարցերի շարքում «Թուրքիա» բառը չլսել: Թերևս, հարկավոր է ավելի իրատեսորեն գնահատել Թուրքիայի նշանակությունն ԱՄՆ-ի արտաքին քաղաքականության և անվտանգության գործում, ճիշտ այնպես, ինչպես դա կա իրականում: ԱՄՆ-ն ունի քաղաքական շատ ռեսուրսներ` չեզոքացնելու այս կամ այն միջազգային խնդիրները, առաջարկելու կրկնական ու տարբեր քաղաքական լուծումներ: Սև ծով-կովկասյան տարածաշրջանում, Կենտրոնական Ասիայում ու Մերձավոր Արևելքում Թուրքիայի քաղաքական ջանքերը շրջափակելու ԱՄՆ-ի քաղաքականությունը (ինչը և դարձավ թուրք-ամերիկյան հարաբերությունների վատացման վճռական գործոն) գալիս է համոզելու, որ Թուրքիայի զսպման խնդիրը դարձել է այդ երկրի հանդեպ ամերիկյան քաղաքականության հիմքը:
Եվրոպայի առաջատար պետություններ Ֆրանսիան ու Գերմանիան ձևավորել են Եվրամիությանը Թուրքիայի անդամակցության անհնարինության վերաբերյալ միանգամայն հասկանալի ու անշրջելի դիրքորոշում: Այդ դիրքորոշումն արժանացել է եվրոպական պետությունների գերակշիռ մասի, ինչպես նաև Հռոմի կաթոլիկ եկեղեցու պաշտպանությանը, իսկ Մեծ Բրիտանիան, որը երկար տարիներ աշխատել է ձեռնածություն անել քաղաքական այդ նյութով, ինչպես որ ԱՄՆ-ը, ներկայումս ի վիճակի չէ կրկին պնդելու դա: Եվրամիության ընդլայնումը չի ավարտվել, բայց դադար է առել, քանի որ անհնար է դարձել այդ գործընթացը շարունակելը: Բայց ԵՄ-ի ընդլայնման հաջորդ փուլը, որը կլինի 7-10 տարի հետո, մեկ անգամ ևս կցուցադրի, որ այդ թեման փակ է Թուրքիայի համար: Եվրամիության զարգացման նոր փուլն աչքի կընկնի նրանով, որ Իսրայելը և ԱՄՆ-ում ու Եվրոպայում նրա բարեկամները Թուրքիային Եվրամիություն խցկելու հարցում ոգևորություն չեն ցուցաբերի: Թուրքական հանրությունը հասկացել է դա, բայց դեռևս պատրաստ չէ համարժեք հետևություններ անելու: Դժգոհություններն ու թշնամանքը ոչինչ չեն տա Թուրքիային և միայն կբարդացնեն նրա հնարավոր իրական մերձեցումը Արևմուտքի հետ` սոցիալ-մշակութային և տնտեսական մակարդակում: Թուրքիան արդեն բացասական ազդանշան է ստացել միջազգային ֆինանսական կազմակերպություններից, որոնք հրաժարվեցին Անկարային բազմամիլիոնանոց վարկ տրամադրելուց, առանց որի նա լուրջ հնարավորություն չունի դուրս գալու ներկա տնտեսական բարդ իրավիճակից: Արևմտյան լրատվամիջոցների կարծիքով, շուտով կարող են խնդիրներ առաջանալ Արևմուտքի պետությունների հետ ռազմական համագործակցության ճանապարհին, նախ և առաջ, ՆԱՏՕ-ի շրջանակներում:
Ի դեպ, եվրոպացիներն ավելի բացահայտ են մատնանշում այն միակ հնարավոր ձևաչափը, որի շրջանակներում դեռ կարող են զարգանալ Անկարայի հարաբերություններն Արևմուտքի հետ: Թուրքիայի կողմից աշխարհում իր տեղի ու «նոր» դերի որոնումներն ու դեգերումները դեռ երկար կշարունակվեն: Իրենք` թուրքերը հաճախ են ասում, թե Թուրքիան «կամուրջ» է Արևմուտքի և Արևելքի միջև, բայց իրականում նման «կամուրջ» դեռևս չկա: Գուցե հենց այդպիսի «կամրջի» կառուցումն էլ հնարավորություն կընձեռի նորովի իմաստավորելու Արևմուտքի և Արևելքի հետ նրա հարաբերությունների ձևաչափը, ամենևին էլ ո՛չ Թուրքիայի արհեստական խցկում եվրոպականացման մոդել, այլ որոշակի աշխահաքաղաքական և աշխարհատնտեսական գործառույթների իրականացում, այլապես Թուրքիային սպասում է խոր և աղետալի առճակատում տարբեր ուղղություններում: Անատոլիական քաղաքակրթության «կցկտուրությունը», միջքաղաքակրթական փոխանակության անհամարժեքությունը, վարքագծի ու արժեքների ավանդական և ծայրաստիճան արևելականացած կարծրատիպերի մրցակցությունը, ինչպես նաև կասկածելի աշխարհաքաղաքական և աշխարհառազմավարական առավելությունները երկիրը կտանեն մասնատման և պատմական հեռանկարների կորստյան:

Իգոր ՄՈՒՐԱԴՅԱՆ

Դիտվել է՝ 5469

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ