ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ դուրս կգա նախագահական ընտրապայքարից, եթե բժիշկները պարզեն, որ ինքն առողջական խնդիրներ ունի։ «Անկեղծ ասած, ես կարծում եմ, որ միակ բանը, որ տարիքը բերում է, իմաստությունն է»,- հավելել է Բայդենը։ Ավելի վաղ նա ասել էր, որ կհրաժարվի նախընտրական մրցապայքարից միայն այն դեպքում, եթե Աստված իրեն ասի դա անել։               
 

Ցանկացած մեծ գաղափար պահանջում է «անդորր» և «անշտապ մտորում»

Ցանկացած մեծ գաղափար պահանջում է  «անդորր» և «անշտապ մտորում»
15.06.2012 | 01:19

Իրանը, գտնվելով փաստական, թեև մասնակի աշխարհաքաղաքական և աշխարհատնտեսական շրջափակման մեջ, ինչպես երբեք շահագրգռված է մի շարք ուղղություններում Հայաստանի հետ համագործակցությամբ, ինչը ներառում է նաև տարածաշրջանային անվտանգության հարցեր: Իրանի ռազմավարության մեջ Հայաստանը համարվում է օբյեկտիվորեն ձևավորվող դաշնախմբի մաս, որը դիմակայում է տարածաշրջանի մյուս պետությունների մտադրություններին: Ընդ որում, Իրանին հետաքրքրում է նաև այն հանգամանքը, որ Հայաստանը բավական արդյունավետ հարաբերություններ ունի Արևմտյան ընկերակցության և Ռուսաստանի հետ: Միաժամանակ, Հայաստանը պետք է հասկանա, որ Իրանի հետ հարաբերությունները, այսպես թե այնպես, իրեն կդնեն մի երկրի վիճակում, որը ժամանակի ընթացքում կդառնա ամբողջ իրանական աշխարհի գործընկերը:
Արևելքի մեծ քերթողների ու իմաստասերների ստեղծագործությունների մասնագետները նշում են, որ Իրանն ու Թուրանը ոչ միայն ազգային քաղաքական իրողություն են, այլև երկու քաղաքական, գաղափարախոսական և աշխարհայեցողական հակադրություն: Բայց հազիվ թե դա այդպես միանշանակ լինի: Երևի կան բազմաթիվ ստորջրյա հոսանքներ, և ոչ միշտ են այդ երկու քաղաքակրթական «տեկտոնական սալերի» մասին պատկերացումները համընկնում` ազգային, քաղաքական, աշխարհաքաղաքական ու կրոնական չափանիշներով: Այսպես թե այնպես, մեծ անճշտություն չի լինի, եթե պնդենք, որ մի այնպիսի հոսանք, ինչպիսին պանիրանիզմն է, չի առաջացել դատարկ տեղում և «ինքնին իր» չէ, այլ գոյաբանորեն կապված է իր հակոտնյա պանթուրքիզմի հետ: Ընդ որում, ոչ թե 20-րդ դարում, այլ շատ ավելի երկար, հենց իրանական գաղափարն է եղել «պաշտպանությունում» (երբեմն խոր պաշտպանությունում), մինչդեռ պանթուրքիզմն այս կամ այն ձևով գրոհել է և շարունակում է գրոհել: Հետաքրքրություն է ներկայացնում այն, որ պանթուրքիզմի նման, որն առաջացել է թուրքական աշխարհի ծայրամասում, պանիրանիզմն առաջացել է ժամանակակից Իրանի մի քանի նահանգում, հնարավոր է` Գիլյանում, Մազանդարանում կամ Լուրիստանում: Դա միանգամայն բնական է, քանի որ ցանկացած մեծ գաղափար պահանջում է «անդորր» և «անշտապ մտորում»: Պանիրանիզմի գաղափարի ներկա հետևորդներն ու կողմնակիցները պնդում են, թե այդ գաղափարը ժամանակ առ ժամանակ առաջացել է իրանական աշխարհի տարբեր անկյուններում, բայց, պանթուրքիզմի նման, քաղաքակրթական և աշխարհաքաղաքական դոկտրինի է վերածվել միայն իրանական աշխարհի ակնհայտ արդիականացման շնորհիվ, որը, անտարակույս, տեղի է ունեցել 20-րդ դարում: Ի տարբերություն պանթուրքական դոկտրինի, պանիրանական գաղափարները երկար ժամանակ դրանք կրողների խանդավառության, արդի Իրանի, տարբեր տարածաշրջաններում սփռված իրանական ժողովուրդների քաղաքական ու սոցիալական հեռանկարների ըմբռնման պակաս են ունեցել:
Իրանի Իսլամական Հանրապետության արտաքին քաղաքականությունը բազմակողմ է և տարբեր ձևեր ու մոտեցումներ է ընդունում` միտված Իրանի ազդեցության մեծացմանն ու ազգային անվտանգության ապահովմանը։ Սուննիադավան թրքախոս և արաբական տարածաշրջաններում Իրանը նոր դիրքեր ձեռք բերելու մեծ հնարավորություններ չի ունեցել, բայց Իրանի արտաքին քաղաքականության մեջ նկատվում է իրանիզմի և շիիզմի համաձուլում և, ըստ էության, իրանական հեղափոխությունն իրանա-շիական էր իր բոլոր առանձնահատկություններով: Պանթուրքիզմը ևս նախընտրում է ազգային-կրոնական համաձուլվածքը, այսինքն` թուրքիզմի և իսլամի, բայց իրանա-շիական դոկտրինը շատ ավելի է գաղափարականացված և զգայական առումով ավելի է լարված: Վերջին տասնամյակում Իրանի արտաքին քաղաքականությունն սկսել է ավելի զուսպ վերաբերվել ամբողջ իսլամական աշխարհի ընդգրկմամբ լայնածավալ ծրագրերի իրագործմանը և ավելի սևեռված է առավելապես շիական և իրանական երկրներում նոր դիրքերի նվաճման և ամրապնդման խնդիրների վրա: Իրանի համար այնպիսի պետություններ, ինչպիսիք են Լիբանանն ու Սիրիան, կարևորագույն գործընկերներ են շիական «գոտում», որոնց վիճակից են մեծապես կախված Իրանի անվտանգությունն ու աշխարհաքաղաքական հեռանկարները արևմտյան ուղղությամբ: Քաղաքական պրակտիկան ցույց է տվել, որ արաբական շիադավան համայնքներն իրենց քաղաքականության մեջ ավելի շատ հենվում են Իրանի, քան արաբական պետությունների վրա: Սակայն արևմտյան ուղղությամբ Իրանի համար առավել անհաճո խնդիրներից մեկը քրդերի հավակնություններն են, որոնք առավելապես սուննիադավան են, և նրանց քաղաքական կառուցվածքները սերտորեն կապված են ԱՄՆ-ի ու Եվրոպայի, ինչպես նաև Իսրայելի հետ: Քրդերը, որպես իրանական ժողովուրդ, այդպես էլ Իրանի գործընկեր չդարձան, և հազիվ թե դա տեղի ունենա հեռանկարում: Իրանցիները, ըստ էության, կորցրել են բոլոր դիրքերն Իրաքի քրդաբնակ տարածաշրջաններում, զգալի չափով` նաև Թուրքիայում: Բայց նրանք լավատեսորեն են տրամադրված և քրդերի քաղաքական հեռանկարը գնահատում են ոչ այնքան բարենպաստ: Եթե նույնիսկ Հյուսիսային Իրաքում ստեղծվի միջազգայնորեն ճանաչված քրդական պետություն, այն հայտնի չափով մեկուսացված և շրջափակված կլինի Թուրքիայի, Իրաքի և Սիրիայի կողմից: Համենայն դեպս, առանց Իրանի վրա հենվելու, քրդական պետությունն իրեն հարմարավետ չի կարող զգալ: Դրա հետ մեկտեղ, քրդական աշխարհն այնքան մեծ ու բարդ է, որ չի կարելի այն Իրանին միավորելու հույսեր փայփայել: Իրանի տարածքում բնակվում է մինչև 6 մլն քուրդ, և դա դեռ նոր է իր մասին խոսել տալու: Հարկ է նշել, որ քրդերին իրանական աշխարհի գործընկերներ են դիտարկում միայն պանիրանիզմի կողմնակիցները, որոնք հեռու են իրանական պաշտոնական շրջանակներից:
Դարեր ի վեր Իրանի անվտանգության համար մեծ վտանգ է ներկայացրել Աֆղանստանը, որը, չնայած ունեցած ներքին և արտաքին բազմաթիվ խնդիրներին, շարունակ արտքաղաքական լուրջ հավակնություններ է առաջադրում: Աֆղանական վերնախավերը` ինչպես իսլամական արմատական դոկտրիններ ընդունողները, այնպես էլ չափավոր հայացքների հետևորդները, շատ համոզված ու հաստատակամորեն իրենց համարում են իրանական աշխարհի կարևոր, նույնիսկ կենտրոնական բաղկացուցիչ մաս: Դեռ տասնամյակներ առաջ թալիբների վարչակազմն Իրանին սպառնում էր անմիջական ագրեսիայով, ինչը վերջինիս հարկադրեց աֆղանական սահմանին կենտրոնացնել խոշոր զորախմբեր: Սակայն թալիբների իշխանության վերացումից, ԱՄՆ-ի ու ՆԱՏՕ-ի ռազմարշավից հետո Իրանն Աֆղանստանի առանձին նահանգներ և ամբողջ Աֆղանստանն իր կողմը գրավելու լայն աշխատանք կատարեց, որը ոչ այլ ինչ էր, եթե ոչ իրանակենտրոնության ուժեղացում: Իրանի ջանքերը հետևողական ու համակարգված էին հատկապես Հերաթի նահանգում, որտեղ իրանցիները ցուցադրեցին աֆղանական այդ կարևոր նահանգն ինտեգրելու իրենց ընդունակությունը: Ընդ որում, դա տեղի է ունեցել Աֆղանստանում ամերիկացիների ու նրանց գործընկերների գերիշխանության պայմաններում: Աֆղանստանի քաղաքական և հասարակական վերնախավերը հասկանում են, որ կոալիցիոն զորքերի ներկայությունը վաղ թե ուշ կսահմանափակվի կամ առհասարակ կվերացվի: Աֆղանստանը ոչ միայն օրերից մի օր միայնակ կհայտնվի ներքին մարտահրավերների առջև, այլև կենթարկվի նոր արտաքին փորձությունների: Գլխավոր վտանգն այդ երկրի համար սպասվում է Պակիստանից, որի հետ մինչև հիմա չկա հաստատված պետական սահման, և որի տարածքում ապրում է Աֆղանստանի պետությունակազմ ժողովրդի` փուշթուների երկու երրորդը: Պակիստանը գտնվում է քաղաքական ու պետական` տարածքային պառակտման եզրին: Եվրասիայի առաջատար պետությունները` Չինաստանը, Հնդկաստանը, Ռուսաստանը, պատրաստ չեն և ցանկություն չունեն Աֆղանստանին առաջարկելու աջակցություն ու անվտանգության երաշխիքներ: Արևմտյան ընկերակցությունը հազիվ թե ցանկանա հերթական անգամ ներխուժել այդ տարածաշրջաններ: Աֆղանստանից հյուսիս բավական թույլ պետություններ են, որոնք որևէ էական օգնություն չեն կարող ցուցաբերել: Մնում է մեկ «արյունակից պետություն», որը կարող էր, գոնե, հուսալի գործընկեր դառնալ Աֆղանստանի համար: Դա Իրանն է, և աֆղանական վերնախավերը չեն կարող չտեսնել դա: Իրանն Աֆղանստանում ունի առնվազն երկու հուսալի գործընկեր` պարսկախոս տաջիկներն ու խազարացի շիադավանները, որոնք ցրված են երկրի կարևոր ռազմավարական շրջաններում: Իրանը հույս ունի, որ ամերիկյան զորքերը կհանվեն Աֆղանստանից, և երկրում աստիճանաբար կվերանա Արևմուտքից կախման մեջ գտնվող իշխանությունը: Բայց, միաժամանակ, իրանցիները չեն կարող չերկյուղել հետագա, հնարավոր է շատ վտանգավոր իրադարձություններից, երբ իշխանության կարող են գալ Իրանից խորշող որոշ խմբեր, իսկ այդպիսիք Աֆղանստանում քիչ չեն: Դատելով այն բանից, թե որքան ակտիվ են Կենտրոնական Ասիայում, այդ թվում` Աֆղանստանում, իսրայելցիները, կարելի է ենթադրել, թե ինչից են այդքան երկյուղում իրանցիները: Իրանը ձգտում է Աֆղանստանը ներառել նրա համար միանգամայն նոր վարքագծի ոլորտ, որպես իրանական երեք պետությունների` Իրանի, Տաջիկստանի ու Աֆղանստանի դաշնախմբի մասնակցի: Վերջին երկու-երեք տարում Իրանն առանձնապես ակտիվ է այդ ուղղությունում, ջանալով աշխատել ոչ միայն քաղաքական, այլև տնտեսական ոլորտում, տնտեսական ընդհանուր շահերի ասպարեզ ներքաշելով Արևելյան Իրանի երկու պետություններն էլ։ Հինդուկուշից հյուսիս Իրանի հաջողություններն ակնհայտ են: Այստեղ տարածված են իրանական ապրանքներն ու սպասարկումները, ստեղծված է որոշակի իրանամետ կրթական և մշակութային ենթակառուցվածք, չնայած շիադավանների և սուննիադավանների պատկերացումները տրամագծորեն տարբեր են իրարից:
Այդ գծից հարավ Իրանի հաջողություններն ավելի սակավարժեք են, և շատ շրջաններում Իրանի ներկայությունն առհասարակ չի նկատվում: Բայց Աֆղանստանում իրանական քաղաքականության գլխավոր հաջողությունը դարձան նոր, ավելի սերտ հարաբերությունները «կենտրոնական» իշխանությունների հետ, ինչն առաջ խիստ խնդրահարույց էր` հաշվի առնելով նախկին ու վաղեմի թշնամական հարաբերությունները: Իհարկե, առանց աֆղանական կառավարության կողմից տարածաշրջանի իրանական հեռանկարի ու ակնկալվող գործընթացների ըմբռնման, նման մերձեցումն անհնար կլիներ: Շատ կարևոր է այն, որ Իրանը կողմնակից է Աֆղանստանի ամբողջականությանը, թեև շատ փորձագետներ ենթադրում էին, թե Իրանն անվերապահորեն կպաշտպանի աֆղանական տաջիկներին, որոնք կարևոր քաղաքական ու տարածաշրջանային դիրք են գրավում Աֆղանստանում, և իրադարձությունների զարգացման համեմատ կնախընտրի պաշտպանել տաջիկական «ինքնավարությունը»:
Իրանը, հենվելով տաջիկների ու խազարացիների վրա, միշտ կարող է տնօրինել Աֆղանստանում ազդեցության լծակները և ամենևին շահագրգռված չէ Աֆղանստանի մասնատմամբ: Հնարավոր է, Հարավային Ասիայի հանդեպ Իրանի ռազմավարական նպատակը Պակիստանի թուլացումն ու ազգային քաղաքական պառակտումն է` որպես իր հիմնական մրցակցի և արևելքում անկանխատեսելի հարևանի: Եվ այս կապակցությամբ Իրանը ևս շահագրգռված է, որ Աֆղանստանը գտնվի իր քաղաքականության ծիրում` որպես Պակիստանի մասնատման կարևորագույն մասնակից, որը Թեհրանում միշտ համարվել է ժամանակավոր պետություն և առանձնապես վտանգավոր է դարձել ատոմային զենք ունենալուց հետո:
Տաջիկստանը, որպես Կենտրոնասիական տարածաշրջանի նոր պետություն, չունի արտքաղաքական փորձ, և տարածաշրջանի պետությունները, չունենալով նրա հետ շփման փորձ, աշխատում են նրա հետ հարաբերվել զգուշությամբ, հաշվի առնելով այն հանգամանքը, որ այդ երկրում քաղաքացիական սուր հակամարտության ներուժ կա: Սակայն Իրանը ԽՍՀՄ-ի փլուզման հենց սկզբից Տաջիկստանին վերաբերվում է իբրև «արյունակից պետության» և մեծ դեր է խաղացել ներքաղաքական ու ռազմական դիմակայությունների հաղթահարման գործում: Չափազանցություն չի լինի պնդելը, որ իրանական քաղաքականությունը տաջիկական պետության կարևոր գործոններից մեկն է եղել, ինչը համապատասխանել է ԱՄՆ-ի, Ռուսաստանի ու Չինաստանի շահերին: 90-ականներին հասկանալի էր, որ ՈՒզբեկստանի ղեկավարները մտադրություն ունեն կա՛մ միացնելու Տաջիկստանը, կա՛մ կախյալ վիճակի մեջ դնելու: Այն ժամանակ ՈՒզբեկստանին զորավիգ չեղավ ո՛չ տարածաշրջանի, ո՛չ արտաքին աշխարհի որևէ պետություն, թեև հասկանալի դարձավ, որ Տաջիկստանը կարոտ է «խնամակալության»` ի դեմս ուժեղ գործընկերոջ, ինչպիսիք են Ռուսաստանն ու Իրանը: Իրանը մշտապես ձգտում է նոր դիրքեր ձեռք բերել Տաջիկստանի տնտեսության առանցքային ճյուղերում, ավելի կարևոր դեր խաղալ հիդրոէներգետիկայի և ջրօգտագործման ասպարեզում, ինչը դառնում է Կենտրոնական Ասիայում սուր դիմակայության պատճառ։
Խորհրդային շրջանում Տաջիկստանն իրենից ներկայացնում էր նվազ ռուսականացած և խորհրդայնացած հանրապետություն` նահապետական ու կրոնական նիստուկաց ունեցող բնակչությամբ: Միաժամանակ, տաջիկ ազգը դեռևս շարունակում է ձևավորվել, և այդ երկրում ուժեղ են տարածաշրջանային տարբերությունները, ինչը նույնպես ենթադրում է արտաքին քաղաքական ու տնտեսական լուրջ աջակցության անհրաժեշտություն: Չնայած Տաջիկստանում քաղաքական վեկտորն իսլամական բաղադրիչ էր ենթադրում, այստեղ մեծ երկյուղով ու անվստահությամբ էին վերաբերվում Իրանին, թեև տեղի էին ունենում բարեկամական շփումներ ու բանակցություններ: Անկախությունից հետո տարիներ շարունակ Տաջիկստանի վրա ուժեղ ճնշում էր գործադրվում Իրանի հետ մերձենալու հարցում, ինչի դեմ հանդես էին գալիս Կենտրոնական Ասիայում ընթացող խաղի, փաստորեն, բոլոր մասնակիցները: Այդուամենայնիվ, այժմ Իրանն ու Տաջիկստանը համագործակցության նոր դիրքեր են գրավել և ստորագրել են պայմանագրեր, որոնք բնույթով ու բովանդակությամբ կարելի է ռազմավարական համարել: Կարելի է ենթադրել, որ իրանա-տաջիկական հարաբերությունների զարգացումն Աֆղանստանի հետ Իրանի և Տաջիկստանի մերձեցման, այսինքն` «իրանական եռյակի» ամրապնդման կարևոր գործոն է: Դրա հետ մեկտեղ, Իրանը խիստ շահագրգռված է նաև Տաջիկստանի ուրանի հանքերի օգտագործմամբ, որոնք, տարբեր գնահատումներով, կազմում են դրա համաշխարհային պաշարների 13-15 տոկոսը: «ՈՒրանի թեման», երևի, առաջնայինը կդառնա իրանա-տաջիկական հարաբերությունների զարգացման գործում:
Պանիրանական միությունը, որը, ըստ երևույթին, ավելի պաշտոնական ձևով կհռչակվի մի քանի տարուց, կարևորագույն գործոն կդառնա Կենտրոնական և Հարավային Ասիայի աշխարհաքաղաքականության մեջ, մեծ կայունություն և վստահություն կներշնչի այդ և այլ երկրների` տարբեր մարտահրավերների դեմ հանդիման: Եթե այդ միությունը կայունություն բերի և դրական ազդեցություն գործի տարածաշրջանի իրադրության վրա, ապա ԱՄՆ-ը, Ռուսաստանն ու Չինաստանը, ինչպես նաև Հնդկաստանն ու Եվրամիությունը շահագրգռված կլինեն «իրանական եռյակի» դիրքերի ամրապնդմամբ։ Դրա հետ մեկտեղ, շատ բան կախված կլինի երկու հանգամանքից` էներգետիկ հաղորդուղիների ստեղծում և շահագործում, Չինաստանի հետ հարաբերություններ: Հենց այդ հանգամանքներից կախված կլինի ԱՄՆ-ի վերաբերմունքն այս դաշնախմբի նկատմամբ: ԱՄՆ-ը կարող է անտեսել իրանական այդ պետությունների շատ հավակնություններ ու նկրտումներ, բայց Չինաստանի նվաճողամտության զսպման ընդգրկուն խնդիրը մնում է, և այդ խնդրից տարածաշրջանում կախված կլինի շատ բան դեռ երկար ու երկար տարիներ: Մինչդեռ Իրանն առաջվա նման կձգտի թույլ չտալ կամ սահմանափակել արևմտյան ուղղությամբ կասպյան ու կենտրոնասիական էներգապաշարների մատակարարումները, ինչպես նաև Չինաստանի հետ հաստատել ավելի սերտ ու պարտավորեցնող հարաբերություններ: ՈՒստի, ըստ երևույթին, պանիրանական միության ձևավորումը կներառի շատ խնդիրներ, և ԱՄՆ-ը ձեռքերը ծալած չի հետևի դրա ստեղծմանը:
Կարևոր են պանիրանական միության ստեղծման առթիվ Թուրքիայի և Իրանի փոխհարաբերությունների հարցը և այդ նախաձեռնության հանդեպ Կենտրոնական Ասիայի պետությունների վերաբերմունքը: Թուրքիան կփորձի ցուցադրել իր դիրքորոշումն իրանական պետությունների հետ նոր ռազմավարական հարաբերությունների մեջ Տաջիկստանը ներգրավելու փորձերի նկատմամբ, քանի որ դա, այսպես թե այնպես, կհանգեցնի ուժերի տարածաշրջանային հավասարակշռության որոշ խախտումների: Ամենայն հավանականությամբ, Իրանն ու Թուրքիան հնարավորություն կգտնեն հավասարակշռելու այդ իրավիճակը, ու պետք է նշել, որ այդ երկու պետությունների միջև Հարավային Կովկասի, Կենտրոնական Ասիայի և Մերձավոր Արևելքի խնդիրների առնչությամբ հարաբերությունների և պայմանավորվածությունների հարուստ փորձ կա: Փոքր-ինչ տհաճ իրավիճակում կհայտնվի ՈՒզբեկստանը, որն այդ միտումները համարում է անցանկալի, ամբողջ Կենտրոնական Ասիայի վրա ազդեցություն գործող: Այն իրավիճակում, երբ Ղազախստանն ու Ղրղզստանը իրենց բազմակողմ քաղաքականության շրջանակներում ավելի ու ավելի են մերձենում Ռուսաստանին, իսկ Թուրքմենստանը շարունակում է մնալ իր չեզոք կարգավիճակում, ՈՒզբեկստանը չի կարող հույսեր կապել տարածաշրջանային մակրոտերության կարգավիճակի հետ, քանի որ Տաջիկստանն ավելի ու ավելի համոզիչ կերպով դուրս է գալիս նրա ազդեցությունից:

Իգոր ՄՈՒՐԱԴՅԱՆ

Դիտվել է՝ 6176

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ