ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ դուրս կգա նախագահական ընտրապայքարից, եթե բժիշկները պարզեն, որ ինքն առողջական խնդիրներ ունի։ «Անկեղծ ասած, ես կարծում եմ, որ միակ բանը, որ տարիքը բերում է, իմաստությունն է»,- հավելել է Բայդենը։ Ավելի վաղ նա ասել էր, որ կհրաժարվի նախընտրական մրցապայքարից միայն այն դեպքում, եթե Աստված իրեն ասի դա անել։               
 

«Մենք վարում ենք լայնածավալ կինոքաղաքականություն»

«Մենք վարում ենք լայնածավալ  կինոքաղաքականություն»
19.04.2013 | 12:28

«Իրատես de facto»-ի հյուրն է կինոռեժիսոր, «Ոսկե ծիրան» միջազգային կինոփառատոնի հիմնադիր տնօրեն ՀԱՐՈՒԹՅՈՒՆ ԽԱՉԱՏՐՅԱՆԸ: Նա վերջերս ավարտել է մի նոր ֆիլմ, և մեր զրույցը վերաբերում է այդ կինոգործին, մասամբ նաև՝ «Ոսկե ծիրան» կինոփառատոնին:


-Պարոն Խաչատրյան, բավական երկար ժամանակ եք աշխատել Ձեր նոր ֆիլմի վրա: Ներկայացրեք, խնդրեմ, թե ինչ է ստացվել արդյունքում: Այն Ձեզ լիովին բավարարո՞ւմ է, թե՞ դեռ մտովի կռիվ ունեք ինքներդ Ձեզ հետ, կան բաներ, որ այլ կերպ կցանկանայիք արած լինել:
-Գիտես, որ ես այնպիսի ֆիլմ չեմ նկարում, որն ունենա հետաքրքիր սցենար, հիմքում լինի հետաքրքիր պատմություն և ստացվի հանդիսատեսի լայն շերտերի համար դիտվող ֆիլմ: Եթե չլինի պրոբլեմ, անհանգստացնող ինչ-որ մի գաղափար, իմ մտքից անընդհատ դուրս չեկող պատմություն, որպես մարդու, որպես քաղաքացու, որպես արվեստագետի` ինձ հուզող որևէ թեմա, ես ուղղակի ֆիլմ չեմ նկարի: Կինոն ինձ համար ուսումնասիրության միջոց է, ինքնարտահայտման միջոց, ոչ թե մարդկանց զբաղեցնելու ցանկություն: Կինոն ինձ համար շոու-բիզնես չէ, լավ ծախվող ապրանք չէ: Կինոն ընդամենը մի խոշոր մանրադիտակ է, որն ուսումնասիրում է տվյալ պրոբլեմը, տվյալ պատմությունը: Եվ մի լեզու է, որով պետք է այդ պատմությունը պատմել մարդկանց, որպեսզի վերջիններս իրազեկվեն դրա մասին:
-Բավական մեծ ֆիլմ է իր տևողությամբ, այո՞:
-Սա մտածված էր իբրև մեկ ֆիլմ: Ես տարիներ առաջ` 1988 թվականին, նկարեցի մի ֆիլմ` «Քամին ունայնության», որը պատմում էր այն մարդկանց մասին, ովքեր հեռանում են իրենց արմատներից, իրենց երկրից, իրենց հայրենիքից: Նրանք ունեն պրոբլեմներ: Պրոբլեմը կամ իշխանությունների հետ է, կամ ընտանիքի, կամ ազգի տեսակի, կամ ժամանակի, կամ գործող կարգերի: Առանց ընտրելու դժգոհության տեսակը, ես նկարում էի մարդկանց: Որոշակի ուղղվածություն չկար, թե դժգոհության որ տեսակին է պետք անդրադառնալ` քաղաքակա՞ն, տնտեսակա՞ն, ֆինանսակա՞ն, հոգեբանակա՞ն, թե՞ մեկ այլ: Վերցրինք չորս-հինգ մարդու, ոչ շատ կարևոր մարդկանց: Նրանց մեջ կային և՛ ճանաչվածները, և՛ բոլորովին անհայտ-անծանոթները. բանվորներ, մեխանիկներ, նկարիչ, սիրողական թատրոնի ռեժիսոր, որը և՛ վարորդ էր, և՛ ձկնորս, և՛ խոհարար: Եվ ստացվեց մեկուկեսժամանոց ֆիլմ: Նկարել սկսել էինք երկրաշարժից առաջ և շարունակել ու ավարտել դրանից հետո: Բայց հետագայում ես տեսա, որ այդ մեկ ֆիլմով էս մարդկանց պատմությունը չի ավարտվում: Հա՜, նկարել ենք, ֆիլմ ենք արել: ՈՒ ի՞նչ հետո: Ի՞նչ եղան այդ մարդիկ, ինչպե՞ս են ապրել, ապրում դրանից հետո: Ի՞նչ պատմություն է շարունակվում էդ մարդկանց կյանքում: Գնացել են երկրից: Բայց ինչի՞ են հասել: Եթե գնալիս մտածում էին, որ նեղացած են, այլևս հետ չեն գալու, հնարավորինս հեռու են փախչելու, դժգոհ են Հայաստանից, երկրաշարժից, քաղաքական, հոգեբանական վիճակներից, գնալով որևէ հարց լուծեցի՞ն իրենց համար: Ինձ հետաքրքրեց այս պատմությունը, այս պրոբլեմը: Եվ ես որոշեցի շարունակել նկարել այդ մարդկանց պատմությունները, ցույց տալ, թե ինչ եղավ հինգ, յոթ, տասը, քսանհինգ տարի հետո: Վերջին նկարահանումները ձգվեցին մինչև 2012-2013 թվականները: Բայց և աշխատանքի ընթացքում պարզվեց, որ դա դեռևս ավարտուն պատմություն չէ: Նկարահանումներ պետք է արվեն նաև 2014-ին ու դրանից հետո: Ամեն հերոսի պատմությունն իրենով մի առանձին ֆիլմ է, փաստորեն: Եվ դա կդառնա ֆիլմաշար: Հիմնական նյութը տարիների ընթացքում նկարահանված-հավաքված է, արխիվացված: Եվ էս վերջին տարիներին նկարահանվածի արդյունքն ի մի բերելով` պետք է մոնտաժել: Հիմա ավարտել եմ մի ամբողջական ֆիլմ: Ինքնուրույն ֆիլմ է, անշուշտ, որը մտնում է էդ ցիկլի մեջ: Բայց իմ երազանքն է մի օր ավարտել այդ բոլոր պատմությունները` ներկայացնելով դրանք չորս-հինգ ֆիլմով, և միասին մեկ օր ցուցադրել` առավոտից գիշեր: Դա ֆիլմ է փախուստի մասին, որը վերնագրված է «Անվերջ փախուստ, հավերժ վերադարձ»: Ամեն բաժինը կունենա իր ենթավերնագիրը: Բայց բոլորը կլինեն ընդհանուր մեկ վերնագրի ներքո:
-Հիմա ո՞ր հերոսի փախուստի մասին է պատմում այս ավարտված ֆիլմը:
-Սա կոչվում է «Հայկ. փախուստ»: Հայկի փախուստի մասին է ֆիլմը: Այս ֆիլմը գրեթե ոչ ոք դեռ չի տեսել, բացի մի քանի արտասահմանցի կինոգետներից և հատուկենտ այն մարդկանցից, ովքեր ժամանակին օժանդակել են ֆիլմը ստեղծելուն: Մեր Ազգային կինոկենտրոնը ֆիլմը ներկայացրել է «Հայակի» տարվա մրցանակաբաշխությանը: Մրցույթի միջանկյալ փուլն օրերս կայացավ: Ավարտական փուլը կլինի ապրիլի 28-ին:
-Ո՞վ է Հայկը, կոնկրետ ի՞նչ պատմություն է ընկած ֆիլմի հիմքում:
-Շատ տարօրինակ ֆիլմ է: 1988-ից սկսած` ֆիլմի տարբեր հատվածներ նկարահանել եմ Սիբիրում, Կամչատկայում, ՈՒֆայում, Մոսկվայի մարզում, Կամենսկում, այլուր: Հիմնականում պատմությունները Ռուսաստանի հետ են կապված: Հայկը Երևանի մանկավարժական ինստիտուտի սիրողական թատերական խմբի ռեժիսուրայի բաժնի շրջանավարտ էր: Դիլիջանցի էր, Դիլիջանի սիրողական թատրոնի ռեժիսորը: Այստեղ իրեն չէր կարողացել գտնել և գնացել-հասել էր Նիկոլաևսկ: Ես շարունակել եմ Հայկի մասին պատմությունն ու ավարտել այն 2012-ի նկարահանումներով: Այս ֆիլմով Հայկի պատմությունն ավարտվում է: Տասնյակ ժամերից բաղկացած նյութը հավաքվել է 87 րոպեի մեջ:
-Հայկն այն հերո՞սն է, որ «Քամին ունայնության» ֆիլմում Սարոյանի «Հե՜յ, ո՞վ կա այդտեղ»-ն էր բեմադրում:
-Այո՛, նա է: 15-20 օր առաջ ֆիլմի վերաձայնագրություններն ենք ավարտել Մոսկվայում: Հիմա այն պատրաստ է ցուցադրության: Ֆիլմը դիտողները հետաքրքրված են նրանով: Տեսնենք, թե ինչպիսին կլինի լայն հանդիսատեսի արձագանքը:
-Այս տարի «Ոսկե ծիրան»-ում կցուցադրվի՞ ֆիլմը:
-Երևի, երևի: Բայց կցուցադրվի որպես ինֆորմացիոն ֆիլմ, ոչ թե մրցութային: ՈՒ հիմա ես ֆիլմի մասին չեմ ուզում երկար խոսել, մանրամասնություններ ներկայացնել: Թող մարդիկ իրենք տեսնեն ու արտահայտեն իրենց վերաբերմունքը:
-Պարոն Խաչատրյան, Ձեր ստեղծագործական մոտեցումներում մշտապես շեշտադրվում է բոլոր կարգի սահմանները ջնջելու, բացառելու միտումը: Դա և ֆիլմերում է նկատելի (մասնավորապես` «Սահման» ֆիլմում), և «Ոսկե ծիրանի» ծրագրերում: Փառատոնի շրջանակներում պարբերաբար իրականացվում են «Հայ-թուրքական կինոպլատֆորմ», «Ռեժիսորներ առանց սահմանների», «Լրագրողներ առանց սահմանների», այլ նախագծեր, ցուցադրվում են թուրքական, ադրբեջանական ֆիլմեր: Վերջերս մեզ բոլորիս ցնցեց Աքրամ Այլիսլիի «Քարե երազներ» վեպ-ռեքվիեմը, վերջին օրերին, ի պաշտպանություն այդ վեպի, նրա հեղինակի և Ղարաբաղի ժողովրդի շահերի, հանդես եկավ ադրբեջանցի կինոգործիչ Ռուստամ Իբրահիմբեկովը: Դուք սա համարո՞ւմ եք յուրօրինակ արձագանք այն հետևողական սահմանամերժ քաղաքականությանը, որը վարում է «Ոսկե ծիրան» կինոփառատոնը` իր ստեղծագործական կազմով:
-Ես ուղղակի գիտեմ, որ բոլոր ազգերում էլ կան համարձակ մարդիկ: Թուրքիայում, օրինակ, կա հայապաշտպան մտավորականներից բաղկացած մի խումբ, որը պահանջում է ընդունել Հայոց ցեղասպանությունը, բաց խոսակցություն ունենալ հայկական պրոբլեմների մասին: Դա հայանպաստ գործունեություն իրականացնող խումբ է, որի բոլոր անդամները թուրքեր են` կինոգետներ, կինոլրագրողներ, ռեժիսորներ, գրականագետներ, դասախոսներ: Լուրջ մարդիկ են, ովքեր համախմբված են «Ոսկե ծիրանի», «Հայ-թուրքական կինոպլատֆորմի» շուրջը և վարում են մեր շահերին ուղղված այնպիսի գործունեություն, որի մասին չէինք էլ կարող երազել: Ադրբեջանում էլ կան մարդիկ, ովքեր հենց հիմա էլ սպասում են, որ իրենց հրավիրենք փառատոն: Նրանք էլ են զբաղված հայանպաստ գործունեությամբ: Լինելով մտավորականներ, շատ սիրելով Ադրբեջանը, ադրբեջանական ազգը` նաև տեսնում են սեփական թերությունները, իրենց վարած քաղաքականության վտանգավորությունը, իրենց գործած մեղքը հայ ազգի նկատմամբ, և ուզում են իրենց արվեստի, գրականության, հրապարակախոսության միջոցով պատմել-խոսել այդ ամենի մասին, բացել սահմանները (գոնե` տգիտության): Նրանք ուզում են, որ մարդիկ ինֆորմացված լինեն, իմանան, թե որն է ճշմարտությունը:
-Ադրբեջանցիների հրավերի սպասումները կիրականանա՞ն: Եվ հնարավոր համարո՞ւմ եք, որ երբևէ հայ կինոգործիչները նրանցից ինչ-որ հրավեր կստանան:
-Նրանք այդքան համարձակություն չեն ունենա հայերին հրավիրելու: Բայց և մեզ մոտ գալն է նրանց համար մեծ ռիսկի հետ կապված: Որովհետև փառատոնին գալուց, մասնակցելուց հետո պիտի վերադառնան Ադրբեջան, չէ՞: ՈՒ նրանց էնտեղ շատ վատ բաներ են սպասելու: Իհարկե, նրանք հզոր մարդիկ են, հզոր մտավորականներ և չունեն վախ: Գուցե և հրավիրենք նրանց, չգիտեմ: Բայց և պետք է հաշվի առնենք մեզ մոտ` Հայաստանում, դժգոհություններ առաջանալու հնարավորությունը: Քանի որ նրանք իսկապես հայանպաստ դիրքորոշում ունեցող մարդիկ են, ճիշտ կլինի, որ նրանց հրավիրենք, ներգրավենք մի շրջանակի մեջ, որը մեզ համար նպաստավոր գործ կարող է անել, ի վերջո: Որքան մոտենում է Ցեղասպանության 100-ամյակը, այնքան մեծանում է այդ կարգի մարդկանց մեկ ընդհանուր շրջանակի մեջ հավաքելու, նրանց հայանպաստ գործի համար հիմքեր ստեղծելու անհրաժեշտությունը: Ես միշտ ասել եմ, որ կինոփառատոնը սոսկ մշակութային միջոցառում չէ: Դա շոու ծրագիր չէ, որի նպատակն է հավաքել ու զբաղեցնել, զվարճացնել մարդկանց: Հաճելի ֆիլմեր ցույց տալով, հաճելի պատմություններ պատմելով` լավ օր անցկացնելու խնդիր չենք լուծում մենք մեր փառատոնով: Մեր ցուցադրած ֆիլմերը միտքն անհանգստացնող, հոգին անհանգստացնող, հետաքրքրությունն այս կամ այն խնդրի վրա բևեռող, իր բաժին մեղքը գիտակցելուն մղող ֆիլմեր են: Այդ ֆիլմերը պատմում են այն մասին, ինչով անհանգստացած է աշխարհն այսօր: Մարդու միայնակությամբ, մարդու անպաշտպանությամբ, ազգերի վտանգվածությամբ, սահմանների փակ լինելով մտահոգ աշխարհի, մարդկանց մասին են այդ ֆիլմերը: Դրանք խնդիրներ են, որոնք խեղդել են Հայաստանը: Մենք այս մասին ցույց տալով` ուզում ենք աշխարհին տեղյալ պահել մեր ցավերի մասին: Սա լուրջ քաղաքականություն է: Եթե ինչ-որ մեկը կարծում է, թե «Ոսկե ծիրանն» ընդամենը մի քանի ֆիլմ հավաքել-ցուցադրելով է զբաղված, շատ սխալվում է: Մեր փառատոնը լուրջ քաղաքականություն է իրականացնում: Եվ այդ քաղաքականությունն սկսվում է թե՛ ֆիլմերի ընտրությամբ, թե՛ մարդկանց, կինոգործիչների ընտրությամբ, թե՛ լրատվամիջոցների ընտրությամբ: Չափազանց մեծ է փառատոնի կրթական, ճանաչողական, պատմական նշանակությունը: Մենք կարողանում ենք արտահանել մեր մշակույթը, մեր պատմությունը, մեր լավը, մեր վատը, Հայաստանը` ամբողջությամբ: Նաև ներկրում ենք բարձր արվեստ, ցուցադրում այն, ուսուցանում մեր հասարակությանը: Վարպետության դասեր ենք անում, դպրոց բացում: Մի խոսքով` վարում ենք լայնածավալ կինոքաղաքականություն: Իսկ սա արդեն տասնյակ-հարյուրավոր եվրոներով չափվող փոխհատուցում է փառատոնի վրա արած ներդրումների դիմաց: Եվ այդ եկամուտները գնում են ազգային գանձարան:


Զրույցը`
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 2068

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ