ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ ուկրաինական զորքերի հարձակումը Կուրսկի շրջանում Ռուսաստանի նախագահ Վլադիմիր Պուտինին իսկական երկընտրանքի առաջ է կանգնեցնում. սա տեղի ունեցողի վերաբերյալ ամերիկացի առաջնորդի առաջին պաշտոնական մեկնաբանությունն է։ «Մենք անմիջական, մշտական կապի մեջ ենք ուկրաինացիների հետ։ Սա այն ամենն է, ինչ ես կարող եմ ասել դրա մասին, քանի դեռ հարձակումը շարունակվում է», - ըստ Ֆրանսպրես գործակալության՝ հայտարարել է Բայդենը:               
 

Վազում ենք, բայց ո՞ւր

Վազում ենք, բայց ո՞ւր
08.12.2013 | 10:18

Կարո՞ղ են միմյանց հետ հաղորդակցվել փակ համակարգերը` տեխնիկական, քաղաքական, իրավական, տնտեսական ու մարդկային հարթություններում: Խնդիրը դրված է արդյունքի տեսակետից: Որևէ բնագավառում խնդրի լուծումը ավարտվելու է Նոբելյան մրցանակով: Ֆիզիկոսները փորձում են արդեն կես դար, մաթեմատիկոսները` պարբերաբար, իրավագետները` չգիտեմ, նրանք հավանաբար դեռ պետք է խնդիրը ձևակերպեն, տնտեսագետները կարծում են, որ փակ համակարգեր իրենց ոլորտում գոյություն չունեն, քաղաքագետները ևս փորձում են ջարդել փակ համակարգերի գոյության կարծրատիպը, մարդկային առումով փակ համակարգերի գոյությունն անժխտելի է` մեզնից յուրաքանչյուրը փակ համակարգ է, որ մուտք ու ելքի արտոնագիր տալիս է խիստ անհատական ու խիստ անօրինաչափ սկզբունքներով: Մարդիկ ծնվում ու մեռնում են մենակ, իսկ ապրում են, ինչպես կարողանում են` պարբերաբար իրենց մենակությունը զգալով ու զգացնելով, թեպետ խուսափում են մենակությունից, որովհետև մարդը հասարակական կենդանի է և միայն հասարակական ընկալման մեջ է հասնում ինքնարտահայտման ու կայացման իր ցանկացած մակարդակին: Նույնը վերաբերում է ոչ միայն մարդուն, այլև մարդկանց հանրությանը, և ընդհանրապես` պետությանը: Հայաստանն իբրև պետություն հավակնում է Նոբելյան մրցանակի արժանի խնդրի լուծման փորձադաշտ դառնալու, որովհետև մենք դասական փակ համակարգ ենք: Կլաուստրաֆոբիայով տառապողները արտագաղթում են, մենակությունից չվախեցողները դիմակայում են, մենակությունը չգիտակցողները կազմում են ֆինանսական վերնախավը: Նրանք մենակ չեն, նրանք իրենց փողի հետ են, ու քանի որ փողով ամեն ինչ գնվում է, գնվում է նաև մենակ չմնալու հնարավորությունը: Բայց դա մինչև այն պահը, երբ նրանց մեջ կարթնանա հոգին, որովհետև այդ մակարդակում փող-ապրանք-փող բանաձևը չի աշխատում: Հայկական դասական փակ համակարգի խորացման խթան էր ևս մեկ փակ համակարգի ներկայացուցչի` Ռուսաստանի նախագահի այցը: Չստացվեց: Տոն բացահայտորեն չստացվեց: Ամեն քայլափոխին տկտկում էր ժամացույցը` ուշացումով եկավ ու գնալիս չուշացավ: Վլադիմիր Վլադիմիրովիչը մի քանի ժամում հասցրեց լինել Հայաստանի երկու մայրաքաղաքներում, հակառակ այցի արարողակարգային բարձր` պետական, մակարդակին, չհանդիպեց այդ մակարդակով նախատեսված օրենսդիր, գործադիր ու հոգևոր իշխանությունների ղեկավարներին: Պուտինը Ազգային ժողով չեկավ, թեպետ քառօրյա էր ու կարող էր նստաշրջանում այցն ամփոփող ելույթ ունենալ, որ ընդունված է միջպետական հարաբերություններում: Պուտինը չգնաց Մայր Աթոռ, թեպետ Ն.Ս.Օ.Տ.Տ. Գարեգին Երկրորդ Ամենայն հայոց կաթողիկոսը Էջմիածնում էր, և նրա ու Մոսկվայի և Համայն Ռուսիո պատրիարք Կիրիլի հարաբերությունները նորմալ են, ինչպես հայ առաքելական ու ռուս ուղղափառ եկեղեցիների հարաբերությունները: Պուտինը չհանդիպեց Հայաստանի վարչապետին, որ նույնպես Երևանում էր և առանձնապես զբաղված չէր, եթե չհաշվենք Նալբանդյանի արձանի դիմաց հայ-ռուսական բարեկամությունը խորհրդանշող քանդակի բացումը (սրամիտ հայերն այն արդեն կնքել են «լեսբուհիների արձան») և հայ-ռուսական միջտարածաշրջանային համաժողովը: Պուտինին այդ հանդիպումները պետք չէին: Նա շտապում էր: Նա շտապում էր այնքան, որ նույնիսկ չգիշերեց Հայաստանում, որ պետական այցի պարագայում տարօրինակ է: Այցի կարգավիճակը պահպանվեց միայն Ծիծեռնակաբերդի հուշահամալիր գնալով ու հարգանքի տուրք մատուցելով Ցեղասպանության զոհերի հիշատակին: Բոլոր մյուս պարագաներում հայ-ռուսական քաղաքական համակարգերը մնացին նույնքան փակ, որքան եղել են ընդհանրապես: Պատճառը երկու պետությունների բացահայտ անհավասար քաղաքական, տնտեսական, ժողովրդագրական, տարածքային, էներգակիրների ու բնական պաշարների, հաղորդակցուղիների վիճակագրությունն է: Պատճառը Ռուսաստանի պրագմատիզմն է ու Հայաստանի ներքին ու արտաքին կապիտուլյացիան այդ պրագմատիզմի առաջ: Պատճառը բնավ պատմությունը չէ, բավական է ամեն ինչ բարդել պատմության ուսերին ու սեփական մեղքերը նախնիների սխալների հաշվին գրանցել:

Պուտինի նախագահական ինքնաթիռը վայրէջք կատարեց Գյումրիում, որտեղ ռուսական ռազմաբազան է, և դա գնահատվեց իբրև ռազմաքաղաքական համագործակցության վառ դրսևորում, որ թարգմանաբար նշանակում է Հայաստանի անվտանգության ապահովում շատ վտանգավոր տարածաշրջանում: Ոչ մեկը հարց չի՞ տալիս իրեն, թե ով պետք է մեզ պաշտպանի Ռուսաստանից: Ակնհայտ է, չէ՞, որ Հայաստանը դառնում է ռուսական շահերի կրողն ու պաշտպանը տարածաշրջանում: Հաշվեք` քանի՞ պետության դեմ և ի՞նչ գնով: Նույնքան ակնհայտ է, որ Հայաստանին տարածաշրջանում սպառնացող վտանգները ուժեղանում ու կասեցվում են բնավ էլ ոչ տարածաշրջանում: Կրեմլը նույնքան հմտորեն խաղարկում է թուրքական ու ադրբեջանական վտանգը, որքան այդ վտանգը վտանգազերծում է: ՀԱՊԿ-ը հետայսու շատ ավելի կարևոր խնդիրներ է լուծելու, երբ Աֆղանստանից դուրս բերվեն ՆԱՏՕ-ի խաղաղապահ ուժերը: Եթե ՀԱՊԿ-ն ընդհանրապես մտադիր է իրականում իր անդամ երկրների անվտանգությունն ապահովել` Հայաստանի ու որևէ այլ պետության դեպքում: Հակառակ հայտարարությունների, որոնք հնչում են ու ո՛չ հերքվում, ո՛չ հաստատվում:
Իր նախորդ պետական այցի ժամանակ (2002-ին) ՌԴ նախագահ Վլադիմիր Պուտինը խորհրդարանում հայտարարեց, որ Լեռնային Ղարաբաղի հակամարտության հարցում Ռուսաստանի համար ընդունելի է այն տարբերակը, որին կհամաձայնեն հակամարտության կողմերը: Դա ընդհանրական ձևակերպում էր, որ հնչում էր բարձր մակարդակի բոլոր հանդիպումներում: Այս անգամ նույնիսկ դա չասվեց, ասվեց բացառապես քաղաքական և խաղաղ լուծման մասին: Այսինքն, եթե այլ պետություններ փորձեն հարցը մեռյալ կետից շարժել, Ռուսաստանը խաղաղ ու քաղաքական լուծման անվան տակ կասեցնելո՞ւ է նրանց նախաձեռնությունները` վտանգ տեսնելով դրանց կենսագործման մեջ: Դա Ռուսաստանի՞ն է պետք, թե՞ մեզ: Եթե Հայաստանը միջազգային տնտեսական ծրագրերում ընդգրկված լիներ, արդյո՞ք Եվրոպայի համար այդքան կարևոր ու թանկ կլինեին ռուսական էներգակիրները և դրանց ձեռքբերման գործող ճանապարհները: Պե՞տք է Ռուսաստանին, որ Հայաստանը դառնա բաց համակարգ, թե՞ Հայաստանի հմայքը Կրեմլի համար փակ համակարգ մնալն է: Այնքան փակ, որ նույնիսկ ատոմային էներգիայի ստացման հարցում Հայաստանի համար հիմա մեծագույն նվաճում է անվանվում Մեծամորի հետագա շահագործումն ապահովելը: Քանի՞ տարեկան է Մեծամորի ԱԷԿ-ը: Տեխնիկապես որքա՞ն կարող է դեռ անվտանգ աշխատել: Ինչո՞ւ ոչ ԵՄ-ն, ոչ ԱՄՆ-ը չեն կարող Հայաստանում ԱԷԿ կառուցել` ունենալով շատ ավելի առաջնակարգ տեխնոլոգիաներ: Որովհետև չե՞ն ուզում: Թե՞ Ռուսաստանը չի ուզում, իսկ Հայաստանին չեն էլ հարցնում` ի՞նչ է ուզում: ԱՄՆ-ը Հայաստանում ֆինանսավորում է ՀԷԿ-երը ու չի՞ կարող ֆինանսավորել նոր ատոմակայանի շինարարությունը: Փաստորեն, չի կարող, որովհետև այդ դեպքում Ռուսաստանը կորցնում է ոլորտում մոնոպոլ դիրքը, բացի այդ` ռուսական գազի օգտագործման ծավալները կնվազեն: Իսկ գազը Հայաստանում միայն ու միայն ռուսական պիտի լինի, իրանական գազը, օրինակ, հաստատ չի վառվի: Ինչո՞ւ: Արժի՞ պատասխանել ակնհայտ պատասխաններ ունեցող հարցերին, որոնք ավելի ու ավելի են խորացնում Հայաստանի փակ համակարգ լինելու իրողությունը: Այցի մեծագույն նվաճում գազի սակագնի փոփոխությունը որակվեց: Այսօրվա 270 դոլարը փոխվում է 189 դոլարի, և դա, իբր, դրական տեղաշարժ է «հասարակ քաղաքացու կյանքում»: Բացի այդ, տնտեսավարողները կարող են նավթամթերք գնել առանց 35 % մաքսատուրքի: Բայց շատ արագ պարզվեց, որ 35 % մաքսատուրքի զրոյացումը նավթամթերքի շարքային սպառողի համար սակագնի իջեցման չի հանգեցնի, որովհետև Հայաստանը շատ քիչ նավթամթերք է ներկրում Ռուսաստանից: Իհարկե, կարող են ներմուծման շուկաներ փոխվել, բայց վստահ եղեք, որ այդ ժամանակ մեկ ուրիշ «գաղտնիք» կպարզվի: Ասենք` նավթամթերքը Հայաստան հասցնելու ճանապարհների ու ենթակառուցվածքների հետ առնչվող: Այսօր արդեն գաղտնիք չէ, որ գազի սակագինը չի փոխվի, հուլիսի 1-ից բարձրացված գազի ու էլեկտրաէներգիայի սակագները կմնան նույնը: Եվ այդ նույնը մնալը, որ առաջացրեց գնաճ Հայաստանում, կհամարվի հերթական մեծագույն ձեռքբերում առաջիկա 5 տարվա համար: Ոչինչ, որ այդ ձեռքբերման դիմաց Հայաստանը կորցրեց «ՀայՌուսգազարդի» բաժնետոմսերի 20 տոկոսը: Հայաստանն այլևս բաժնետեր չէ, «ՀայՌուսգազարդից» լիովին դուրս է գալիս «Հայ»-ը` սա, իհարկե, սուվերենության կորուստ չէ, որովհետև կորցնում են ունեցածը, իսկ չունեցածը կորցնելը միայն հնարավոր ձեռքբերման հարթության մեջ է կարևոր: Հայաստանն այլևս այդ հարթություններում չկա: 2013-ին խաղարկվեց «Գույք` պարտքի դիմաց» պիեսի վերջին արարը` Հայաստանը վաղաժամ փակեց 500 միլիոն դոլար պարտքը, որ վերցրել էր 2009-ին: Վաղաժամ: Եվ ծախսել էր խիստ նպատակային: Հաստատ նպատակային, որովհետև փակ համակարգերում պետական համակարգի ու պետության քաղաքացիների նպատակները խիստ տարբեր են լինում: Վերջապես պայմանավորվածություն է ձեռք բերվել «Նաիրիտի» գործարկման մասին` հումք և դողեր արտադրելու հեռանկարով: «Մարսի» ճակատագիրը ցույց է տալիս, որ ռուսները ինչ-որ քայլ անում են ոչ թե գնալու նպատակով, այլ որպեսզի այդ ճանապարհին ուրիշը ոտք չդնի: Օրինակ, մշուշոտ խոսվում է աբխազական երկաթուղու վերաբացման մասին, բայց Հայաստան-Իրան երկաթուղին այդպես էլ «ֆինանսապես խելամիտ» չի դառնում, ինչպես Հյուսիս-Հարավ ավտոմայրուղին, որ Ռուսաստանին բոլորովին էլ պետք չէ, թեպետ Հայաստանին պետք է իսկապես: Հայաստանին բոլորովին պետք չէր, բայց Ռուսաստանին շատ պետք էր, և որոշվեց նախագահական խորհուրդ ստեղծել, որի իրավասությունները ՀՀ Սահմանադրության հետ համադրելիության շրջանակում չեն, բայց դա ի՞նչ կարևոր է: Հայաստանն այսօր ապրում, աշխատում և մտածում է ՌԴ Սահմանադրությամբ, իսկ վաղը կարող է նույնն անել և ՌԴ սահմաններում: Դա է փակ համակարգերի կլասիկան` նրանք կլանում են ամեն ինչ և չունեն արտադրանք: Նրանք ինքնաբավ են միայն առաջին հայացքից, իրականում նրանք միայն սպառում են, երբ վերջանում են սպառման ռեսուրսները, նրանք կազմաքանդվում են: Այս բանաձևի համար Նոբելյան մրցանակ, հարկավ, չեն տա, որովհետև ԽՍՀՄ-ի փլուզումից հետո Միխայիլ Գորբաչովին խաղաղության Նոբելյան մրցանակ արդեն տվել են: Իսկ Նոբելյան մրցանակ չեն տալիս նույն խնդրի լուծման համար երկրորդ անգամ: Մեկ էլ` հետմահու:


ԱնահիտԱԴԱՄՅԱՆ

Հ. Գ.- Փակ համակարգերի փլուզման կանխումը միանգամայն հնարավոր է, բայց նման խնդիր Հայաստանն այսօր իր օրակարգում չունի: Հայաստանի խնդիրն այսօր Մաքսային միությանն անդամագրվելն է, որ, ըստ ռուսական լրատվամիջոցների, ոչ թե քայլելով, այլ վազելով է լուծվում: Իսկ ի՞նչ կարևոր է, թե ինչ արագությամբ ես վազում դեպի դադար: Եթե նույնիսկ մեկ փակ համակարգը մեկ այլ փակ համակարգի մեջ է տարրալուծվում, կարգավիճակի փոփոխություն չի լինում, լինում է պարզ թվաբանական գործողություն` գումարելիների տեղափոխությունից գումարն անփոփոխ է: Մեր դեպքում` մենք վաղաժամ վճարում ենք երեկվա ու վաղվա համար, Ռուսաստանի դեպքում` խոստանում են վճարել, որ ուրիշ վճարողներ չլինեն այսօր ու վաղը: Դեռ ինչ-որ մեկի մտքով կանցնի հարցնել, թե ինչո՞ւ էր Շանթ Հարությունյանը հեղափոխություն ուզում կամ ինչո՞ւ էին Վլադիմիր Վլադիմիրովիչ Պուտինին չթե խալաթով դիմավորել փորձում: Նրանք այսօր քանակական փոքրամասնություն են, բայց որակական գերազանցություն ունեն, մեծամասնության նկատմամբ, որովհետև փորձում են լուծել փակ համակարգը ճեղքելու խնդիրը: ՈՒ` բոլորի համար: Որովհետև համակարգի դեմ կարող է պայքարել միայն համակարգը, անհատները կա՛մ հայտնվում են հոգեբուժարանում, կա՛մ` ոստիկանությունում: Նաև համարեք, որ խորհրդարանն արդեն վավերացրել է 12 համաձայնագրերը, որովհետև ՀՀ Ազգային ժողովը ՌԴ Պետական դումայի մասնաճյուղն է: Կամ կդառնա, երբ սկսի գործել ՌԴ-ՀՀ նախագահական խորհուրդը, եթե ոչ` դե յուրե, դե ֆակտո հաստատ:

Դիտվել է՝ 1594

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ