ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ ուկրաինական զորքերի հարձակումը Կուրսկի շրջանում Ռուսաստանի նախագահ Վլադիմիր Պուտինին իսկական երկընտրանքի առաջ է կանգնեցնում. սա տեղի ունեցողի վերաբերյալ ամերիկացի առաջնորդի առաջին պաշտոնական մեկնաբանությունն է։ «Մենք անմիջական, մշտական կապի մեջ ենք ուկրաինացիների հետ։ Սա այն ամենն է, ինչ ես կարող եմ ասել դրա մասին, քանի դեռ հարձակումը շարունակվում է», - ըստ Ֆրանսպրես գործակալության՝ հայտարարել է Բայդենը:               
 

Ի՞նչ են որոնում մեր օրերի արքիմեդները

Ի՞նչ են որոնում մեր օրերի արքիմեդները
13.09.2013 | 00:17

Աչքներդ լույս լինի, մի գիշեր էլ, որ քնենք ու արթնանանք, կպարզվի, որ անդամակցելու ենք Շանհայի միությանը: Հրաշալի գաղափար է: ՀՀ կառավարությունը, ի հեճուկս 2013-ի իր գործունեության խորհրդարանի հաստատած ծրագրի, իրադարձությունների զարգացման բերումով այժմ մանրադիտակով ու խոշորացույցով ուսումնասիրում է գլոբուսը` որոնվում են միություններ: Տնտեսական, քաղաքական, ռազմական: Միով բանիվ` այլընտրանքային: Մայր ցամաքը նշանակություն չունի: Դա միակ նվերն է, որ իր ծննդյան օրվա նախօրեին իրեն կարող էր մատուցել որևէ երիտասարդ պետություն: Եվ թող որևէ սինլքոր չասի, որ դա նորություն է, անակնկալ է, շոկ է, դես է, դեն է, դա խորապես ուսումնասիրված, քննված-քննարկված, եփված-թափված-կոփված որոշում է: Եթե դուք չեք տեսնում ծովը, չի նշանակում, որ դադարել են մակընթացություններն ու տեղատվությունները: Պատմական զուգորդումներ, գեղարվեստական համեմատություններ, հեքիաթ-մեքիաթ միշտ էլ կարելի է գտնել, անվիճելիորեն այդ տարրերն առավել հասկանալի ու տպավորիչ են դարձնում խոսքը, բայց արդյո՞ք ազդում են իրադարձությունների ընթացքի վրա:
Զարգացման եվրասիական բանկը 2013 թ. հրապարակել է Եվրամիության և Եվրասիական միության (ապագա) տնտեսական մոդելների համեմատական ուսումնասիրության արդյունքները: Ընդունեք, որ ապրիորի ուսումնասիրություն է, բայց` արմատական: Զարգացման եվրասիական բանկի ուշադրության կենտրոնում եղել է տարածաշրջանային ինտեգրացիոն գործընթացների փորձի հնարավոր կիրառումը Մաքսային միության և գործընկեր երկրների խոր տնտեսական համագործակցության զարգացման նպատակով: Այն գործընկեր երկրների, որ Մաքսային միության հետ ընդհանուր սահման չունեն: Այսինքն` Հայաստանի, Մոլդովայի, Տաջիկստանի: Տնտեսագետներին թողնելով ուսումնասիրությունների գնահատականը, մեջբերեմ մի քանի տվյալներ։
Հայաստանի համար ակտուալ են Եվրամիության փոխհարաբերությունները Միջերկրածովյան երկրների հետ, որոնք ենթադրում են հարևան տնտեսությունների առավելագույնս կարճ տարածությունների ճանապարհով ինտեգրումը: Հայաստանը շահագրգիռ է աշխատուժի ազատ տեղաշարժի, կապիտալի, ապրանքների և ծառայությունների, ռուսական ֆոնդային շուկայի հնարավորությունների օգտագործմամբ: Հաշվի առնելով Հայաստանի աշխարհագրական դիրքը, Մաքսային միության և Միասնական տնտեսական տարածքի (Բելառուս, Ղազախստան, Ռուսաստան) հետ փոխգործակցության մեջ կարող է կիրառվել ԵՄ-ի և Նորվեգիայի համագործակցության մոդելը, այսինքն` մասնակցություն ՄՏՏ-ի մի շարք համաձայնագրերին` առանց Մաքսային միությանն անդամակցելու: Փոխշահավետ են ՄՄ-ի և ՄՏՏ-ի ներդրողների համար հեշտացված մուտքը և նրանց աջակցությունը տեղական կառավարությունների կողմից: Նկատի ունենալով բյուջեի քրոնիկ դեֆիցիտը` ներդրումների հոսքը դրականորեն կազդի աշխատավարձի վրա, կնպաստի գործազրկության նվազմանը և հարկային հատկացումների աճին, կբարելավի տեղական բնակչության կենսամակարդակը: Մաքսային միության երկրների ընկերությունների համար ներդրումների նպատակով հետաքրքրություն են ներկայացնում Հայաստանի լեռնահանքային ոլորտը, տեքստիլ արդյունաբերությունը, ագրոտնտեսական համալիրը, հիդրոէներգետիկան: Պետական գնումների շուկա մուտք ստանալով Հայաստանում, ՄՄ-ի ներդրողները կստանան լրացուցիչ շուկա, իսկ Հայաստանի կառավարությունը կարող է նվազեցնել ծախսերը: ՄՄ-ի ընկերությունները կարող են նպաստել արդյունավետությունը մեծացնող նոր տեխնոլոգիաների ներդրմանը, ազդակ դառնալ արդյունաբերության, գյուղտեխնիկայի մոդեռնացման համար: ՄՏՏ-ում Հայաստանի տնտեսության խոր ինտեգրումը կարևոր նշանակություն ունի միասնական տնտեսական շուկայի կայացման համար, որին կարելի է հասնել ՄՏՏ-ի համապատասխան համաձայնագրերին միանալով: ՄՏՏ-ի տարողունակ և դիվերսիֆիկացված աշխատաշուկան կարող է ներառել լրացուցիչ աշխատանքային ռեսուրսներ և ապահովել եկամուտների ու սոցիալական պաշտպանվածության առավել բարձր մակարդակ: Եվրասիական գործընկերության շրջանակներում հնարավոր է և՛ երկկողմ, և՛ բազմակողմ համագործակցություն: Շեշտը, սակայն, պետք է դրվի երկկողմանի պայմանավորվածությունների վրա, որոնք հաշվի են առնում յուրաքանչյուր երկրի առանձնահատկությունը:
Արտահանման համար Հայաստանն ունի մետաղներ (պղինձ, մոլիբդեն, ոսկի) և գյուղմթերքներ (գինի, կոնյակ, հյութեր), բայց այդ ռեսուրսներն այնքան մեծ չեն, որ արտահանումը դառնա տնտեսության շարժիչ ուժ: Հայաստանի ապրանքների ցածր մրցունակությունը բնութագրվում է ՄՄ անդամ երկրների արտահանման կառուցվածքի հետ ընդհանրություններով:

Հայաստանին բնորոշ է արտաքին առևտրի նշանակալից բացասական բալանսը: Հումքի արտահանումից ստացված ցածր հարկերի պատճառով Հայաստանում հարկագոյացումը կատարվում է երկրի ներսում: Իբրև հետևանք` բյուջեն կատարվում է քրոնիկ դեֆիցիտով և կախման մեջ է արտաքին ներդրումներից կամ արտերկրում աշխատող հայրենակիցների տրանսֆերտներից: Արտահանվող բոլոր ապրանքատեսակներից Հայաստանն առավել մրցունակ է հանքանյութերի առումով, որը հնարավոր է դառնում հանքանյութերի բազմազանության հաշվին, սպառման աղբյուրներն անփոփոխ են:
ՄՏՏ մուտք գործելու համար երկիրը պետք է ստորագրի հետևյալ համաձայնագրերը` ՄՏՏ-ի անդամ երկրների միասնական տնտեսական քաղաքականության, ՄՏՏ-ի անդամ երկրներում կապիտալի ազատ տեղաշարժի և տարադրամային միասնական քաղաքականության, աշխատուժի ազատ տեղաշարժի վերաբերյալ, ճյուղային համաձայնագրեր, պետությունների գործունեության տեխնիկական կարգավորման, պետական կարգավորման միասնական մեխանիզմների մշակման:
Եվրամիության հետ ասոցացման համար բանակցությունները 29 կետերի շուրջ են` 1.տնտեսական հարցեր, 2.ապրանքների ազատ տեղաշարժ և մաքսային միություն, 3.աշխատողների ազատ տեղաշարժ, 4.հաստատությունների իրավունքների և ծառայությունների մատուցման ազատություն, 5.կապիտալի ազատ տեղաշարժ, 6.տնտեսական և դրամագոյացման քաղաքականություն, 7.հարկահավաքություն, 8.սոցիալական քաղաքականություն և զբաղվածություն, 9.սեկտորալ և կառուցվածքային քաղաքականություն, 10.գյուղատնտեսություն և գյուղական տարածքների զարգացում, 11.սննդամթերքի անվտանգություն, անասնապահական և ֆիտոսանիտարական կարգավորում, 12.ձկնորսություն, 13.ֆինանսական ծառայություններ, 14.տեղեկատվական հասարակություն և լրատվամիջոցներ, 15.տրանսպորտային քաղաքականություն, 16.էներգետիկա, 17.տրանսեվրոպական ցանցեր, 18.տարածաշրջանային քաղաքականություն և կառուցվածքային միջոցների համակարգում, 19.շրջակա միջավայր, 20.մրցակցային քաղաքականություն, 21.ձեռներեցություն և արդյունաբերական քաղաքականություն, 22.պետական գնումներ, 23.ընկերությունների մասին օրենք, 24.ինտելեկտուալ սեփականության մասին օրենք, 25.սպառողի իրավունքների և նրա առողջության պաշտպանություն, 26.կրթություն և մշակույթ, 27.գիտություն և հետազոտություններ, 28.արդարադատություն, ազատություններ և անվտանգություն, 29.արդարադատության մարմիններ և հիմնական իրավունքներ:
Հայաստանի և Եվրամիության հարաբերությունների հիմքում 1999-ին ուժի մեջ մտած Գործընկերության և համագործակցության համաձայնագիրն է, որի նպատակն է ժողովրդավարական սկզբունքների նկատմամբ հարգանքի խրախուսումը, օրենքի և մարդու իրավունքների գերակայությունը, շուկայական տնտեսության ամրապնդումը, առևտրի ազատականացումը և համագործակցությունը հարցերի լայն շրջանակով: Համագործակցության հիմնական ոլորտներն են` հարկային և մաքսային օրենսդրություն, ընկերությունների իրավական կարգավորում, բանկային օրենսդրություն, հակամոնոպոլ օրենսդրություն, առողջապահություն, շրջակա միջավայրի պաշտպանություն, սպառողների իրավունքների պաշտպանություն, միջուկային էներգետիկա ¥տեխնիկական հրահանգներ, ստանդարտներ և նորմեր¤: Եվրամիությունը պարտավորվել է աջակցել Հայաստանին բոլոր այս հարցերում` ներառյալ փորձի փոխանակումը, սեմինարների կազմակերպումը: Գործընկերության և համագործակցության համաձայնագրի համապատասխան` Հայաստանն ու ԵՄ-ն ստանձնել են հակադեմպինգային և փոխհատուցման միջոցների պարտավորություններ, որոնք գրանցված կամ ընդունված չեն Առևտրի համաշխարհային կազմակերպության շրջանակներում, և ընդունել են համապատասխան օրենսդրական ակտեր: Ըստ ԳՀՀ-ի 12-րդ հոդվածի` կողմերը բարելավում են ապրանքների արտահանումը` միջոցներ են ձեռնարկվել կարգավորելու և լիցենզավորելու տեքստիլ արտադրանքը, որ Հայաստանն արտահանում է ԵՄ: Հայաստանը շարունակում է մասնակցել ԵՄ-ի ֆինանսավորած տարածաշրջանային ծրագրերին: Համագործակցությունը և համաձայնագրերի կատարումը նշանակալից արդյունքներ են տվել: Հայաստանի պաշտոնատար անձինք և փորձագետները հաջողություն են գրանցել այնպիսի ոլորտներում, ինչպիսիք են քաղաքական երկխոսությունը, առևտուրը, էներգետիկան, տրանսպորտը, վիճակագրությունը, օրենսդրության մերձեցումը ԵՄ չափանիշներին, ժողովրդավարության զարգացումը և մարդու իրավունքների պաշտպանության օրենքների նախագծումը, անլեգալ միգրացիայի և մարդկանց առևտրի կանխումը: Որոշ փորձագետներ արձանագրել են նվազ արդյունավետություն և առավել սերտ համագործակցություն են պահանջում սպառողների իրավունքների պաշտպանության, գիտության և տեխնոլոգիաների, կրթության, տեղեկատվության և հեռահաղորդակցության, լեռնահանքային արդյունաբերության, սոցիալական, մշակույթի, մաքսատնային գործընթացների, այլընտրանքային էներգետիկայի, ինտելեկտուալ սեփականության, գյուղատնտեսության (սուբսիդավորում և լիցենզավորում), շրջակա միջավայրի պաշտպանության ոլորտներում: Հարևանության եվրոպական քաղաքականությանը Հայաստանը միացել է 2004 թ., 7 տարի (2007-2013 թթ.) ներառող գործողությունների ծրագիրը ընդունվել է 2006-ին: Գործողությունների ծրագիրը Հայաստանի համար առանձնացրել է հետևյալ ուղղությունները` եվրոպական ստանդարտների և մեխանիզմների ներդրում հարկահավաքության ոլորտում, ԱՄՀ-ի նորմաներին համապատասխան` ազատ տնտեսական գոտու ստեղծում, սպառողների պաշտպանության օրենսդրական միջոցների կիրառում, հակադեմպինգային օրենսդրության բարելավում և կառուցվածքային բարեփոխումներ այդ ոլորտում, ինտելեկտուալ և տեխնոլոգիական սեփականության պաշտպանության բարելավում, համագործակցություն վիճակագրության և կարգավորման ոլորտում: Հարևանության քաղաքականությամբ Հայաստանի շահագրգռվածությունը բացատրվում է ոչ այնքան ԵՄ-ին անդամակցելու ցանկությամբ, որքան ԵՄ-ի աջակցության ապահովմամբ: Ընդ որում` ապրանքաշրջանառությունը ՀՀ-ի և ԵՄ-ի միջև 2006 թ. 736 միլիոն դոլարից 2011 թ. դարձել է 1674 միլիոն դոլար: ԵՄ ուղղակի ներդրումները Հայաստանի տնտեսության մեջ կազմել են 2009 թ.` 3059 միլիոն դոլար, 2010 թ.` 3128 միլիոն դոլար: Հայաստանում ընթացող բարեփոխումների գործընթացին ԵՄ աջակցությունը ներառում է իրավական և վարչական բարեփոխումները և անցումային շրջանի սոցիալական հետևանքների վերացումը:
Զարգացման եվրասիական բանկի կատարած ուսումնասիրության մեջ կան հետաքրքիր այլ թվեր ու փաստեր ևս, իսկ եզրակացությունը մեկն է` Մաքսային միությունը այն դրախտն է, որի նպատակը միասնական տնտեսական տարածքի ձևավորումն է և, հարկավ, Եվրասիական միության ստեղծումը ոչ միայն հետխորհրդային երկրների համար, այլև Վանկուվերից Վլադիվոստոկ: Իսկ Հայաստանը այդ ամենի համար այն հենման կետն է, որ որոնում էր Արքիմեդը` երկրագունդը շուռ տալու համար: Փառք Աստծո, չգտավ: Իսկ դուք համեմատեք` ինչից ենք հրաժարվում ու ինչն ենք նախընտրում:


Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ

Հ. Գ.- Հիշեցնեմ. Վրաստանը բոլորովին էլ մտադիր չէ վերագործարկել աբխազական երկաթուղին: Համենայն դեպս, չթե խալաթներ գնեք (ճիշտ կլինի` զոլավոր), Ռուսաստանը մոդեռնացնում է տնտեսությունը, հազիվ թե բոլորիս խալաթներ տրամադրի, իսկ Բելառուսն ու Ղազախստանը ոչ ժամանակ ունեն, ոչ էլ տրամադիր են: Հետո էլ` ազգային արժանապատվություն կա. մի խալաթն ինչ է, որ օտարը տա:

Դիտվել է՝ 1713

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ