ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ ուկրաինական զորքերի հարձակումը Կուրսկի շրջանում Ռուսաստանի նախագահ Վլադիմիր Պուտինին իսկական երկընտրանքի առաջ է կանգնեցնում. սա տեղի ունեցողի վերաբերյալ ամերիկացի առաջնորդի առաջին պաշտոնական մեկնաբանությունն է։ «Մենք անմիջական, մշտական կապի մեջ ենք ուկրաինացիների հետ։ Սա այն ամենն է, ինչ ես կարող եմ ասել դրա մասին, քանի դեռ հարձակումը շարունակվում է», - ըստ Ֆրանսպրես գործակալության՝ հայտարարել է Բայդենը:               
 

Հայաստանը Մոսկվայի և Վաշինգտոնի արանքում

Հայաստանը Մոսկվայի և Վաշինգտոնի արանքում
12.09.2013 | 13:43

Լավ պատկերացնելու համար, թե այսօր ինչ տեղ է գրավում Հայաստանը Ամերիկայի և Ռուսաստանիաշխարհաքաղաքական ու ռազմաստրատեգիական պլաններում, նախ փորձենք համառոտ անդրադառանալ երկու գերտերությունների հարաբերությունների զարգացումներին:

Այդ հարաբերությունները եղել են տարաբնույթ, ապրել են շեշտակի անկումներ և նկատելի վերելքներ, այսօր էլ ունեն բարդ ու հակասական բնույթ:

Ամերիկան 1917 թվականի հոկտեմբերյան հեղաշրջումից հետո, խզելով դիվանագիտական հարաբերությունները Ռուսաստանի հետ, միայն տասնվեց տարի անց` 1933 թվականին դե յուրե ճանաչեց նրան:

Երկրորդ համաշխարհային պատերազմի տարիներին Խորհրդային Միությունը և Միացյալ Նահանգները դաշնակիցներ էին հակահիտլերյան կոալիցիայում, որի շրջանակներում ԱՄՆ-ն ռազմատեխնիկական, նյութական և հումանիտար մեծ օգնություն էր ցույց տալիս ԽՍՀՄ-ին`այսպես կոչված լենդ-լիզի ծրագրով, որը նկատելի դեր խաղաց ֆաշիստական Գերմանիայի դեմ նրա հաղթանակում:


Հետպատերազմյան տարիներին կային բոլոր նախադրյալները ռուս-ամերիկյան բարեկամություն և համագործակցութուն զարգացնելու համար:

Փոխարենը կողմերը որդեգրեցին կոշտ ռազմավարական հակամարտության մոդել, որը գոյատևեց կես դար`սառը պատերազմ անվամբ, և մի քանի անգամ մարդկության գլխին կախեց Երրորդ համաշխարհային պատերազմի միջուկային դամոկլյան սուրը:

Այդ տարիների խորհրդային դիվանագետների աշխատանքը բավական ծանր էր երկու երկրների լարված հարաբերությունների, դրանց ուղեկցող դիվանագիտական-հետախուզական մշտական որոգայթների ու դավերի պատճառով:

Բոլոր դեսպանություններում անխտիր գործում էին հատուկ բաժիններ, որոնք զբաղվում էին դեսպանընկալ երկրի և Միացյալ Նահանգների հարաբերությունների ու Վաշինգտոնի` տվյալ տարածաշրջանում վարած քաղաքականության ուսումնասիրմամբ:

Դիվանագետների և հետախույզների բանավոր ու գրավոր խոսքում ԱՄՆ-ի փոխարեն օգտագործվում էր«գլխավոր հակառակորդ» բառակապակցությունը, որը ճշտորեն արտացոլում էր ռուսների և ամերիկացիների` միմյանց նկատմամբ տածած ատելությունը:

Հայտնի բան է, որ թշնամուն մշտապես պահում են ուշադրության կենտրոնում: Ճիշտ այդպես, ամերիկացիներն ու ռուսներն ակնդետ հետևում էին իրար` գերակա համարելով ռուս-ամերիկյան հարաբերությունները, որոնք էլ համաշխարհային քաղաքական հարաբերությունների առանցք էին և հավասարակշռության պարադիգման:

Իսկ փոխհսկողության, փոխզսպման ի՞նչ միջոցներ և մեխանիզմներ ունեին այդ երկու հսկաները` իրենց և դաշնակիցների պաշտպանության համար:

Իհարկե, առաջին հերթին` ատոմային ռումբ:Տարօրինակ է հնչում, բայց այդ մահաբեր զենքն էր ապահովում աշխարհի հանգիստն ու խաղաղությունը: Իսկ որպեսզի անակնկալներ ու կազուսներ չլինեին, ինչպիսին տեղի ունեցավ 1961 թվականի կարիբյան ճգնաժամի ժամանակ, ռուսական և ամերիկյան ղեկավարները եկան ընդհանուր հայտարարի. հարկ է ստեղծել զանգվածային ոչնչացման զենքի պարիտետային համակարգ` այսինքն հավասար քանակություն: Որքան հրթիռ և մարտագլխիկ ունես դու, այդքան էլ պետք է ունենա դիմացինը` ոչ ավելի, ոչ պակաս:

Այդ ժամանակ հարցի միակ ճիշտ և ռացիոնալ լուծումը սա էր, որն աչքի լույսի պես փորձում էին պահել Մոսկվան ու Վաշինգտոնը: Բայց սպառազինությունների մրցավազքը որդի պես կրծում էր պետությունների, հատկապես «սովետների» բյուջեն: Ավագ սերնդի ներկայացուցիչները դեռ հիշում են «դեֆիցիտ»սրտխառնոց առաջացնող բառը:

Արդ, հետսառըպատերազմյան շրջանը նոր որակ հաղորդեց ռուս-ամերիկյան հարաբերություններին: Ասել, թե բացվեց անամպ երկինք և սկսվեց միջպետական մեղրամիս, ճիշտ չի լինի: Խնդիրներ կային, կան և կլինեն: Թեկուզ ներկա սիրիական հիմնախնդիրը:

Սակայն Խորհրդային Միության փլուզումը և սոցիալիստական բլոկի վերացումը պատճառ դարձան շրջադարձային մի շատ կարևոր իրադարձության, որին մենք հատուկ ուշադրություն պետք է դարձնենք`լավ հասկանալու համար միջազգային հարաբերությունների զարգացման տրամաբանությունը:

Մոսկվան և Վաշինգտոնը եկան փոխըմբռնման միջուկային զենքի պարիտետը վերացնելու հարցում:

Ինչո՞ւ ունենալ, օրինակ, 500 մարտագլխիկ, երբ ինքնապաշտպանության, անգամ հակառակորդին ոչնչացնելու համար բավական են 50-ը, անգամ 20-ը:

Քո գործն է. ունեցիր այնքան, որքան ուզում ես և որքան կարող ես:

Այսպիսով`միջուկային զենքի կրճատումն ու սպառազինության պաշարների հավասարեցումը նշանակում է, որ սառը պատերազմի հետ անցյալի գիրկն են անցնում երկու գերտերությունների`միմյանց ոչնչացնելու և՛ ցանկությունը, և՛ մոտիվացիան:

(Դժբախտաբար, զանգվածային ոչնչացման միջոցների տարածման վտանգը չի վերացել: Ընդհակառակը, այսօր այն ավելի մեծ է, քանի որ դրանք կարող են հայտնվել ահաբեկիչների ձեռքում: Այդ վտանգը ռեալ է Սիրիայի պարագայում):

Պարիտետի անհետացումն իր հետ բերում է բոլորովին մի նոր, ես կասեի անսպասելի երևույթ, որի վրա կցանկանայի հատուկ հրավիրել ընթերցողի ուշադրությունը:

Խնդիրն այն է, որ միջազգային հարաբերությունների ներկա փուլում երկու երկրներն իրարից անկախ, եկել են շատ կարևոր մի եզրակացության, այն է` Ամերիկայի Միացյալ Նահանգները և Ռուսաստանի Դաշնությունն այլևս իրար չեն համարում պրիորիտետային (գերակա նշանակության) երկիր:

Ամերիկյան հետախուզության վերջերս հրապարակած զեկուցագրում ասվում է, որ «ԱՄՆ-ի համար Ռուսաստանը շուտով կդադարի N1 պրիորիտետ լինելուց»:

Իսկ Մոսկվան դեռ մի քանի ամիս առաջ է նույն քայլն արել: Այսպես: Ընդունվել է Ռուսաստանի արտաքին քաղաքականության նոր հայեցակարգ, որտեղ սևով սպիտակի վրա գրված է (խնդրում եմ ուշադրություն).«Ռուսաստանի արտաքին քաղաքականության գերակա ուղղությունը համարվում է ԱՊՀ-ի անդամ պետությունների երկկողմ և բազմակողմ համագործակցության զարգացումը, ԱՊՀ-ի հետագա ամրապնդումը`որպես նրա անդամների տարածաշրջանային փոխգործողությունների խորացում, որն ունի ոչ միայն համընդհանուր պատմական ժառանգություն, այլ նաև տարբեր բնագավառներում ինտեգրացիայի խոշոր ներուժ»: No comment` կասեին հայ ամերիկախոսները:

Հայեցակարգի այս և ԱՊՀ-ի հետ հարաբերություններին նվիրված մյուս բաժիններում Ռուսաստանը 180 աստիճանով փոխում է Գորբաչովի և Ելցինի քաղաքական վեկտորը նախկին խորհրդային հանրապետությունների նկատմամբ, որոնց նրանք տեղավորել էին ռուսական դիվանագիտության հետնաբակում:

Իսկ հիմա, համաշխարհային ինտեգրման գործընթացների համատեքստում, Ռուսաստանն իր ապագան տեսնում է ոչ թե ասիական, ոչ թե եվրոպական, էլ չեմ ասում` ամերիկյան բլոկների կամ միությունների, հետ այլ նորանկախ հետխորհրդային պետությունների հետ համագործակցության մեջ:

«Ինչո՞ւ հայտնաբերել հեծանիվ»,-հավանաբար մտածել են Կրեմլում:

Ուրեմն, նոր հայեցակարգում առաջինը ԱՊՀ-ն է, եվրոպան երկրորդ տեղում է, իսկ Ամերիկան` երրորդ: Ասիան և Ասիա-խաղաղ օվկիանոսյան տարածաշրջանը, որը «յուրացնելու» մասին հաճախ էին խոսում ռուսական դիվանագիտական շրջանակներում, ի զարմանս ինձ, հայեցակարգի ընդամենը 75-րդ կետում է:

…Երբ սեպտեմբերի 3-ին Նովոօգարյովոյում Պուտին-Սարգսյան հանդիպման ժամանակ համաձայնություն կայացավ Հայաստանի` Մաքսային պայմանագրին միանալու վերաբերյալ, հասարակությունն ասես տակնուվրա եղավ:Դիլետանտ քաղքենիներին դեռ կարելի է հասկանալ: Սակայն պրոֆեսիոնալ քաղաքական գործիչներից ոմանք ընկան քաղաքական հիստերիայի, ոմանք էլ` ստուպորի մեջ:

Փոխանակ կատարվածի պատճառները սուրճի գավաթում փնտրելու և հայկական մանիլովշչինա զարգացնելու, մեզնից ոչ ոք իրեն նեղություն չտվեց՝ բացել ու կարդալ Ռուսաստանի արտաքին քաղաքականության նոր հայեցակարգը: (Երբ չունես քո հայեցակարգը, ուրիշներիններով էլ չես հետաքրքրվում):

Եթե դա անեինք, հավանաբար ճիշտ կհասկանայինք Ռուսաստանի կովկասյան դիվանգիտության նպատակները և կպարզեինք մեր պատասխան գործողությունների ճշգրտությունն ու համարժեքությունը:

Բացի այդ` կտեսնեինք, որ աշխարհում տեղի են ունենում նոր և շատ լուրջ արժեքային փոփոխություններ, խորքային ու գլոբալ ինտեգրացման գործընթացներ:

Իսկ եթե չտեսնենք, կուշանանք ու կհայտվենք միջազգային հարաբերությունների լուսանցքում:

Արման ՆԱՎԱՍԱՐԴՅԱՆ
Արտակարգ և լիազոր դեսպան
սկզբնաղբյուրը` http://www.diplomat.am/

Դիտվել է՝ 1560

Մեկնաբանություններ