ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ ուկրաինական զորքերի հարձակումը Կուրսկի շրջանում Ռուսաստանի նախագահ Վլադիմիր Պուտինին իսկական երկընտրանքի առաջ է կանգնեցնում. սա տեղի ունեցողի վերաբերյալ ամերիկացի առաջնորդի առաջին պաշտոնական մեկնաբանությունն է։ «Մենք անմիջական, մշտական կապի մեջ ենք ուկրաինացիների հետ։ Սա այն ամենն է, ինչ ես կարող եմ ասել դրա մասին, քանի դեռ հարձակումը շարունակվում է», - ըստ Ֆրանսպրես գործակալության՝ հայտարարել է Բայդենը:               
 

Հայ դրամատերեր, ձեր ժողովրդի համար բարեգործություն մի՛ արեք

Հայ դրամատերեր, ձեր ժողովրդի  համար բարեգործություն մի՛ արեք
24.07.2012 | 03:12

Տարիներ շարունակ գրքեր ու հոդվածներ եմ գրել` վեր հանելով մեր բազմադարյա բարերարության ավանդույթները, ներկայացրել եմ բազմաթիվ բարեգործների ազգանվեր նպաստը, կատարել եմ ազգային բարերարության առանձնահատկությունների գիտական մշակումներ, և այդ ամենը մեկ նպատակով` ցանկանալով, որ մեր երիտասարդ պետությունում վերականգնվի 17-դարյա բարեսիրության մշակույթը: Բայց այս ամենը` ապարդյուն: Մանր-մունր հիասթափությունները վերածվեցին իսկական դառնության, երբ տեսա, թե ինչպես վարվեցին Ալեքսանդր Մանթաշյանցի հիշատակի հետ (տե՛ս «Իրատես de facto», 2012-ի մարտի 2-ի «Ովքե՞ր և ինչո՞ւ չեն սիրում Ալեքսանդր Մանթաշյանցին» հոդվածը): Եվս մեկ պատմություն, որ ստորև կշարադրեմ, վերջնականապես հանգեցրեց այն մտքին, որ երախտամոռությունը մեր ազգային հատկանիշներից է:
Դոնի ափին փռված հայաքաղաքի` Նոր Նախիջևանի, բոլոր ժամանակների ամենանշանավոր կապիտալիստը Հարություն Պողոսի Խալիբյանն էր (Артемий Павлович Халибов, 1790-1871): Այս մարդու պապը` Հարություն Իգնատոսի Սպանդովը (կոչվում էր նաև Խալիբյան կամ Խալիբսզ), եղել էր Ղրիմից առաջին ներգաղթողներից: Սրա որդի Պողոսը առևտրային գործերով գնացել էր Մոլդովա, ապա Պետերբուրգ, ուր և վախճանվել էր 1792-ին: Երկամյա Հարությունի խնամքն ստանձնեց նրա քրոջ ամուսինը` վաճառական Պ. Բաբասինյանը: Տղան ավարտեց Սերովբե Պատկանյանի մասնավոր դպրոցը և, դրսևորելով բացառիկ ընդունակություններ առևտրի ասպարեզում` նախ դարձավ փեսայի, ապա խոշոր վաճառական Օդաբաշյանի գործընկերը:
Այսպես սկսվեց Հ. Խալիբյանի վաճառականական ուղին, որը հանգեցրեց փայլուն արդյունքների: Այսպես, նա տիրում էր 400 դեսյատին հողատարածքի, որտեղ կային 1200 թթենի, 3600 մրգատու ծառ, 300 խաղողի որթ: Պահում էր 1500 ոչխար և 50 անգորական այծ: 1838 թ. Նոր Նախիջևանում պաշտոնապես առևտրով էր զբաղվում 99 հոգի, և միայն Հ. Խալիբյանն էր 2-րդ գիլդիայի վաճառական: 1842-ին նա բանակին մատակարարեց 3000 չետվերտ տարեկանի ալյուր ու 282 չետվերտ ձավար: Կանոնավոր կերպով զբաղվում էր նաև քարածխի առևտրով. 50-ական թթ. Լուգանսկից 5 տարի շարունակ անտրացիտ էր տեղափոխում ու վաճառում Աստրախանի նավահանգստին: ՈՒներ բրդալվացման 5 ձեռնարկություն, որտեղ աշխատում էին հազարավոր մարդիկ, իսկ բարձրորակ բուրդն առաքում էր Անգլիա ու Հոլանդիա: Կ. Պոլսում ուներ ձկան ու ձկնկիթի վաճառքի մշտական գրասենյակ: 1840-ականներից սկսած, ընկերակցելով մեկ այլ բարեհիշատակ վաճառականի` Մկրտիչ Գոգոյանի` Գոգոյան իգական վարժարանի ապագա հիմնադրի հետ, Խալիբյանը ոտք դրեց Աստրախանի ձկան, խավիարի ու ձկան սոսնձի առևտրի մեջ: Այդ գործունեությունը տևեց հինգ տարի` գործընկերներից յուրաքանչյուրին բերելով տարեկան 15 հազար ռուբլի զուտ եկամուտ: Ձկնեղենի առևտրից բացի նրանք Սիբիրից ներկրում էին կովի յուղ ու վաճառում օտարերկրացի առևտրականներին:
Խալիբյանն ու Գոգոյանը Պողոս Սուլթան-Շահի և մեծահարուստ հույն վաճառական Սկարամանգայի հետ պետությունից հինգ տարի ժամկետով վարձակալեցին Սև ծովի ձկնավաճառության մենաշնորհը: Միաժամանակ Դոնի ավազանի ածխահանքերից սկսեցին անտրացիտ մատակարարել Կասպից ծովի շոգենավերին, իսկ Սիմեոն Մալայանի ընկերակցությամբ` կովի յուղ և ալյուր Սևաստոպոլի կայազորին:
Խալիբյանը ոչ միայն ամենաունևոր, այլև առավել հեղինակություն վայելող անձնավորությունն էր, նա բոլորից շատ` հինգ անգամ (1833-1853 թթ., ընդմիջումներով), ընտրվեց քաղաքագլուխ:
Այո, նրա հեղինակությունը թեև նշանակալից էր, սակայն անառարկելի, անվիճելի չէր: Եվ այստեղ մենք առնչվում ենք այն բարքերին, մարդկային փոխհարաբերություններին, որոնք տիրում էին հայաքաղաքում:
Դա պատճառ դարձավ, որ Նոր Նախիջևանը կիսվի երկու մասի` խալիբյանականների ու մեկ այլ նշանավոր վաճառականի` Կարապետ Հայրապետյանի կողմնակիցների:
Ներսես Աշտարակեցու կարգադրությամբ Խալիբյանը հանդիսանում էր քաղաքում եկեղեցական գործերի գործակալը, իմա` Սբ. Էջմիածնի ներկայացուցիչը: Եվ ահա Կ. Հայրապետյանը նրան մեղադրանք ներկայացրեց առ այն, որ, իբր, եկեղեցիներին պարտք էր մնացել 123551 ռ. 92 կոպեկ ու յուրացրել էր բնակչության հանգանակած 50 հազար ռուբլին: Խալիբյանը հերքում էր բոլոր մեղադրանքները: Բայց խոսակցությունները չէին դադարում, վեճերը գնալով թեժանում էին: Գուցե պարադոքսային թվա, բայց այս իրադրությունից ծնվեց մի նախաձեռնություն, որը փառքով պսակեց հենց Խալիբյանի անունը:
Վեճը հարթելու, բնակչությանը հանդարտեցնելու նպատակով 1858 թ. Ղրիմից Նոր Նախիջևան ժամանեց թեմական առաջնորդ Գաբրիել արք. Այվազյանը և հունիսի 22-ին երկու կողմերի ներկայությամբ ժողով գումարեց (որին վիրավորված Խալիբյանը չմասնակցեց): Ներկա էին քաղաքի 42 երևելիները` քաղաքագլուխ Սիմոն Ալաջալյանի ղեկավարությամբ: Բազմաժամ քննարկումներից հետո խնդիրը հանգուցալուծվեց ու կայացվեց սողոմոնյան որոշում. բոլոր մեղադրանքները հանվեցին, իսկ Խալիբյանը խոստացավ... 50 հազար ռուբլի տրամադրել Ղրիմում հայոց ուսումնարան հիմնելու և 20 սանի անվճար ուսում տալու համար: Չորս օր անց` հունիսի 26-ին, նա հատկացրեց գումարն ու ստորագրեց պաշտոնական վավերագիրը:
Նույն թվականի հոկտեմբերի 12-ին Թեոդոսիայում, Զյուպիեթյան եղբայրներից վարձակալած տանը բացվեց ուսումնարանը (առաջին տեսուչ` Սարգիս Տիգրանյան): Մեկ տարի անց տեղափոխվեց Ալթունճյան եղբայրների տուն, մինչև կկառուցվեր առանձին շենք: 1861 թ. սեպտեմբերի 10-ին վարժարան այցելեց Ղրիմում գտնվող Ալեքսանդր II ցարը: Ներկա էին ինչպես երկրամասի առաջին դեմքերը, այնպես էլ ղրիմահայության ականավոր ներկայացուցիչները, այդ թվում` հռչակավոր ծովանկարիչ Հովհաննես Այվազովսկին, նրա եղբայր Գաբրիել արք. Այվազյանը և բարերարը: Շրջելով ուսումնարանով, ծանոթանալով դասավանդման գործընթացին, ցարը սեղմեց Խալիբյանի ձեռքը և ասաց. «Շնորհակալություն բարի գործի համար»:
ՈՒսումնարանի նոր, սեփական շենքը բացվեց 1862 թ. սեպտեմբերի 8-ին: Դա կլասիցիզմի ոճով կառուցված եռահարկ գեղեցիկ շինություն էր (ճարտարապետ` Ալեքսանդր Սերգիսյան), ուներ բազմաթիվ դասասենյակներ, ննջարաններ, ճաշարան, ընթերցասրահ, դահլիճ և նախատեսված էր 150-200 աշակերտների համար, ընդ որում` թե՛ Արևելյան, թե՛ Արևմտյան Հայաստաններից:
Մենք այստեղ չենք անդրադառնա ուսումնարանի երկարամյա ազգանպաստությանը (դա առանձին խոսակցության նյութ է), հավելենք միայն, որ շենքը կանգուն մնաց ընդհուպ մինչև 1943 թ., երբ գերմանական օդուժի կողմից ռմբահարվեց:
Հարություն Խալիբյանը վախճանվեց 1871 թ. ապրիլի 24-ին և թաղվեց Նոր Նախիջևանի Սբ. Նիկողայոս եկեղեցու շրջափակում` կնոջ ու վաղամեռիկ որդու կողքին:
Այժմ անցնենք ժամանակների միջով ու հասնենք մեր օրեր:
2004 թվականն էր: Դոնի Ռոստովի սեփական տներից մեկում քնած ամուսիններն արթնացան տարօրինակ, խուլ ձայներից: Առավոտյան նրանք տեսան, որ ննջարանի պատը ճաք է տվել: Հաջորդ գիշեր ձայներն ուժեղացան` լսվեցին տնքոցներ, հառաչանքներ, ոտնաձայներ: Տան պատերի ճեղքվածքներն էլ ավելի լայնացան: Ամուսինն սկսեց գիշերել ճաշասենյակում: Տան ճեղքվածքներն այնպիսի սպառնալից տեսք ընդունեցին, որ ակնհայտ դարձավ` տունը փլուզման եզրին էր:
Մասնագետներ հրավիրեցին, որոնք եզրակացրին` ճեղքվածքների պատճառը հիմքում էր: Տախտակե հատակը քանդեցին, հողը մաքրեցին ու... երևաց հիմնաքարը` սև գրանիտից տապանաքար` հայերեն արձանագրություններով, իսկ կողամասում` ռուսերեն Խալիբով ազգանունը, Պավլովիչ հայրանունը և ծննդյան տարեթիվը` 22 փետրվարի 1790 թվական...
Տանտիրուհին գնաց հուշարձանների պահպանության մարզային ընկերություն ու պատմեց եղելությունը: Պատմեց նաև «Վեչերնի Ռոստով» թերթին:
Սենսացիոն հայտնագործությունը (սենսացիոն հատկապես ռոստովաբնակ հայերի համար) ստիպեց պրպտումներ կատարել, և պարզվեց հետևյալը: 1920-ականներին` անաստվածության, կրոնի ոչնչացման տարիներին, երբ Խորհրդային Միությունում համատարած ավերվում էին եկեղեցիներն ու բռնաճնշումների ենթարկվում հոգևորականները, վերացվում է նաև Սբ. Նիկողայոս հայոց եկեղեցին ու նրա շրջափակում գտնվող գերեզմանատունը: 1927 թ. երկու ռուս բոլշևիկներ Խալիբյանի տոննանոց տապանաքարը քարշ են տալիս, դնում հիմքի մեջ ու վրան տուն կառուցում:
Հայկական արմատներով մի մեծահարուստ մարդ, ինչ-ինչ մղումներից դրդված, ցանկություն է հայտնում տապանաքարը հանելու և որպես հուշարձան տեղադրելու հայոց գերեզմանատանը: Սակայն պարզվում է, որ քարը հանելու համար հարկ կլիներ տունն ամբողջովին քանդել: ՈՒ չի անում:
Հայտնի է, որ Դոնի Ռոստովի ու շրջակա գյուղերի հայությունն ունի բավականին բարեկեցիկ տնտեսական վիճակ: Հայերը կարող էին հանգանակություն կազմակերպել, տունը քանդել, տապանաքարը հանել, նոր տուն կառուցել կամ տանտերերի համար նոր բնակարան գնել: Բայց չեն անում, իսկ տապանաքարն առայսօր իր տեղում է: Եվ այդ չանելը ինձ հանգեցնում է հետևյալ եզրակացության:
Ես, որ տարիներ շարունակ գրքերով ու հոդվածներով պատմում էի հայ բարեգործների մասին և այսօրվա դրամատերերին կոչ անում շարունակել դարավոր փառապանծ ավանդույթները, այժմ ստիպված եմ ասել. «Հայ դրամատերեր, ձեր ժողովրդի համար բարեգործություն մի՛ արեք: Հայտնի չէ, թե ժամանակներն ինչ ընթացք կունենան, բարի գործ կանեք, բայց ձեր տապանաքարը կարող է հայտնվել ինչ-որ մեկի տան հիմքում: ՈՒ ձեր հոգին, Հարություն Խալիբյանի խռովված հոգու նման, պատեպատ կզարկվի խավարի իշխանությունում, հառաչանք կարձակի` խնդրելով իրեն դուրս բերել մոռացության դժոխքից, բայց ձեզ լսող չի լինի: Ոչ դուք, ոչ ձեր բարի գործը ոչ ոքի պետք չեն լինի»:
Ակամա ևս մեկ եզրահանգում` հայի հինն է լավ:


Խաչատուր ԴԱԴԱՅԱՆ
Լուսանկարում` Հովհ. Այվազովսկի,
Հարություն Խալիբյանի դիմանկարը, 1863 թ.

Դիտվել է՝ 5446

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ