Որոշակի դադարից հետո, ինչը հիմնականում պայմանավորված էր արտաքին քաղաքական և տնտեսական միջոցառումներով՝ WCIT համաշխարհային համաժողով, ԵԱՏՄ գագաթաժողովով, որոնք հայաստանյան մեդիադաշտի և քննարկումների գլխավոր առանցքն էին դարձել, կրկին առաջին պլան են մղվում այն թեմաները, որոնք պետք է թեժ աշնան հիմք հանդիսանային։
Խոսքն իհարկե առաջին հերթին վերաբերում է Ամուլսարին, ՍԴ նախագահ Հրայր Թովմասյանի, ՀՀ երկրորդ նախագահ Ռոբերտ Քոչարյանի հետ կապված գործընթացներին, ինչպես նաև՝ Ստամբուլյան կոնվենցիայի խնդրին։ Թեև առաջին հայացքից թվում է, թե սրանք տարբեր թեմաներ են, սակայն շատ դեպքերում միմյանց հետ փոխկապակցված են։
Հետաքրքիր է, որ այս խնդիրներից մի քանիսի լուծման բանալիները գտնվում են երկրից դուրս, մասնավորապես, նույն Ստամբուլյան կոնվենցիայի հարցը Հայաստանի իշխանությունների նախաձեռնությամբ փորձաքննության ուղարկվեց Վենետիկի հանձնաժողով։ Հայտնի է նաև, որ Վենետիկի հանձնաժողով փորձագիտական կարծիքի էր ուղարկվել նաև ՍԴ-ի հետ կապված հարցը։ Միաժամանակ Մարդու իրավունքների եվրոպական դատարանն էլ ընդունել է Սահմանադրական դատարանի կողմից ՄԻԵԴ ներկայացված դիմումը՝ Երևան քաղաքի առաջին ատյանի ընդհանուր իրավասության դատարանի և Ռոբերտ Քոչարյանի դիմումների հիման վրա Սահմանադրական դատարանի կողմից քննության ընդունված գործերով խորհրդատվական կարծիք ստանալու համար։
Երբ դիտարկում ենք Հայաստանի հարաբերություններն արտաքին աշխարհի հետ, մասնավորապես, ֆինանսական ռեսուրսների ներգրավման առումով, կարող ենք նկատել, որ Եվրոպան, եվրոպական կառույցները միակ միջազգային օղակներն են, որոնցից Հայաստանի իշխանություններն իրական ֆինանսական ակնկալիքներ ունեն։ Այդ օժանդակությունը գուցե շատ մեծ չէ, սակայն եթե համեմատում ենք Ռուսաստանի կամ առավել ևս ԱՄՆ-ի տնտեսական ակնկալիքների հետ, ապա տեսնում ենք, որ եվրոպական ուղղությունը ՀՀ ղեկավարության միակ հույսն է մնացել։ Այդ իսկ պատճառով, ինչպես վարչապետն էր ժամանակին ասել, ատամները կրճտացնելով, այնուամենայնիվ, փորձում են Եվրոպայի հետ քիչ թե շատ համաձայնեցնել իրենց գործողությունները։ Մանավանդ, որ Եվրոպան միակ ուղղությունն է, որտեղից պաշտոնապես չեն հայտարարել, որ Հայաստանի, այսպես կոչված, ժողովրդավարական թավշյա և անարյուն հեղափոխությունը մեր ներքին ապրանքն է և արտաքին շուկաներում վաճառվող չէ։ Եվրոպան, ի տարբերություն Ռուսաստանի և ԱՄՆ-ի, նման կոշտ հռետորաբանությամբ հանդես չի գալիս։
Այս տեսակետից գաղտնիք չէ, որ Ստամբուլյան կոնվենցիան, որի վավերացման գործընթացը ՀՀ իշխանությունները փորձում էին սկսել ամռանը, միակ փաստարկն է, որի միջոցով գործող կառավարությունը եվրոպական կառույցներին հրամցնում է այն գաղափարը, թե Հայաստանում լուրջ տրանսֆորմացիաներ են կատարվել, և հասարակության աշխարհընկալման մեջ ինչ-որ բան է փոխվել, ՀՀ իշխանություններն էլ եվրոպական լիբերալ արժեհամակարգի կրողներն են։ Թեև գործող իշխանությունները այստեղ էլ առանձնապես տարբերվելու բան չունեն, քանի որ Ստամբուլյան կոնվենցիան շրջանառության մեջ է դրվել և ստորագրվել է դեռևս նախորդների օրոք։ Ի վերջո, նախորդների օրոք է կնքվել նաև ՀՀ-ԵՄ համապարփակ և ընդլայնված գործընկերության համաձայնագիրը։ Նախկիններն են այդ ամենն արել, անկախ նրանից, թե նույն նախկիններն այսօր ինչպես են քարկոծում իրենց ստորագրած Ստամբուլյան կոնվենցիան՝ ներքին քաղաքական կոնյունկտուրայից ելնելով։ Ամեն դեպքում վարչապետ Փաշինյանը հասկանում է, որ Ստամբուլյան կոնվենցիան միակ փաստարկներից է, որով կարող է ապացուցել, որ իր հետ կարելի է համագործակցել։
Այս առումով ՀՀ վարչապետի մոտ որոշակի խնդիրներ առաջացան։ Նույնիսկ Ամուլսարի հարցը ցույց տվեց, որ այդ լոկալ բնապահպանական հարցը կարող է համախմբել իր դեմ բավականին լուրջ ուժեր, որոնց դիմակայել նա ո՛չ կարողանում է, ո՛չ էլ ռեսուրս ունի։ Իսկ եթե այդ ամենն ուղղորդված է լինում սորոսյան կենտրոններից, ապա նա միանգամայն անօգնական է դառնում։ Փաշինյանը շատ հստակ սկսեց հասկանալ, որ Ստամբուլյան կոնվենցիան մեծ ցնցումներ կարող է առաջացնել, այն շատ ավելի մեծ հասարակական զանգվածներ, համաժողովրդական լուրջ ալիք կարող է բարձրացնել, քանի որ շատերի համար բավականին հասկանալի, նուրբ թեմա է։ Եվ համապատասխան քարոզչական աշխատանքի դեպքում, երբ հասարակությունը հասկանա, որ այս փաստաթուղթը եկեղեցու, ընտանիքի դեմ սպառնալիք է, կարող է հանգեցնել ընդվզումների, ու այդ դեպքում կոնվենցիային կողմ սորոսական թևը չի կարող փրկել իշխանություններին։ Պատահական չէ, որ Մայր աթոռն ու Անթիլիասը բավականին կոշտ հանդես եկան Ստամբուլյան կոնվենցիայի դեմ ու գուցե այդ իսկ պատճառով արժանացան Նիկոլ Փաշինյանի կոշտ հակազդեցությանը Լոս Անջելեսում՝ սպառնալով ծնկի բերել հոգևորականներին։
Այդ է պատճառը, որ նախաձեռնելով Ստամբուլյան կոնվենցիայի վավերացումը՝ ՀՀ կառավարությունն անմիջապես կախեց այն օդում` հասկանալով, որ այն այսօր իր լուծելու խնդիրը չէ։ Բայց իշխանությունները գրեթե չէին էլ թաքցնում, որ կոնվենցիայի հարցը նրանք կարող են սակարկությունների առարկա դարձնել եվրոպացիների հետ բանակցություններում։ Սա ՀՀ իշխանական վերնախավի ոսկի երազանքն է, և երևի թե շարունակում է մնալ։ ՀՀ ղեկավարությունը սկսեց հասկանալ, որ ՍԴ-ի շուրջ ճակատամարտերում կարևոր գործոն է ոչ միայն ՍԴ դատավորների ամուր կեցվածքը կամ ներքին ընդդիմադիր, այլընտրանքային քաղաքական ռեսուրսների կոնսոլիդացիան այդ հարցի շուրջ, այլև այն, որ այնուամենայնիվ, ՍԴ նախագահի թիկունքին կան արտաքին ուժեր՝ ի դեմս նույն Վենետիկի հանձնաժողովի։
ՀՀ իշխանությունը, սա լավ հասկանալով, փորձում է Վենետիկի հանձնաժողովի հետ որոշակի գործարքների գնալ, գոնե այդպիսով համոզել նրանց աչք փակել թե ՍԴ նկատմամբ վարվող բավականին կոշտ և շատ դեպքերում օրենքի հետ քիչ կապ ունեցող քաղաքականության վրա, թե անձամբ ՍԴ նախագահի դեմ վարվող ռեպրեսիաների ու ճնշումների հանդեպ։ Վերջին օրերին նույնիսկ հատուկ իշխանական պատվիրակություն գործուղվեց Վենետիկ։ Անգամ տարրական մանիպուլյացիա փորձեցին անել՝ արտահոսք կազմակերպելով, իբրև թե իսկապես պայմանավորվել են Վենետիկի հանձնաժողովի հետ աչք փակել ՀՀ իշխանությունների չարաճճիության և բիրտ մեթոդներով ՍԴ-ն վերաձևելու փորձի վրա, ինչի դիմաց խոստանում են ընդունել Ստամբուլյան կոնվենցիան։ Սակայն ինչպես միշտ այս իշխանության օրոք այդ մանիպուլյացիաներն ընդամենը մի քանի օրվա կյանք են ունենում։ Այս առումով հատկանշական է ՀՀ ԱԺ նախկին փոխնախագահ Արփինե Հովհաննիսյանի ֆեյսբուքյան գրառումը, որը բացահայտեց, որ Վենետիկի հանձնաժողովն իրականում պատասխանել է, թե Ստամբուլյան կոնվենցիան չի հակասում մարդու իրավունքներին, սահմանադրությանը, իրավական որևէ նորմի, բայց փաստաթղթի վավերացնել-չվավերացնելու հարցն իրականում ՀՀ իշխանությունների խնդիրն է։ Վենետիկի հանձնաժողովը միաժամանակ շեշտել է, որ Ստամբուլյան կոնվենցիան ոչ մի կապ չունի ՍԴ դատարանի շուրջ ստեղծված իրավիճակի հետ։ Կրկին վերահաստատվեց (գրեթե պաշտոնապես), որ ՍԴ անդամ-դատավոր տերմինոլոգիան ամբողջովին բառախաղ է, և արդեն գործող դատավորները մինչև իրենց պաշտոնավարման ավարտը պետք է աշխատեն, անկախ նրանից` անդա՞մ են կոչվել, թե՞ դատավոր։ Ինչ վերաբերում է ՀՀ իշխանությունների կողմից ՍԴ անդամներին ներկայացված գործարքին, ըստ որի առաջարկում էին վերջիններիս վայր դնել լիազորությունները, փոխարենը ապահովել ցմահ աշխատավարձ ու թոշակ, ապա եվրոպական հանձնաժողովն ընդգծեց, որ եթե անգամ նման դեպքեր արձանագրվեն, ապա պետք է միմիայն կամավոր լինեն և այն էլ անհատական, ոչ թե կոլեկտիվ հայտերով։
Ըստ էության, գոնե այս փուլում իշխանությունները գործարք չկարողացան կնքել Վենետիկի հանձնաժողովի հետ՝ միացյալ Եվրոպան Սահմանադրական դատարանն ու անձամբ Հրայր Թովմասյանին չհանձնեց իշխանությունների հոշոտմանը։ Մյուս կողմից էլ նշեցին, որ Ստամբուլյան կոնվենցիան միանգամայն ընդունելի փաստաթուղթ է՝ դրդելով ՀՀ իշխանություններին արագացնել դրա վավերացումը։ Ստացվեց հակառակ արձագանքը. փաշինյանական կառավարությունը չկորզեց այն, ինչ ուզում էր, բայց նաև կոնվենցիայի վավերացման գործընթացը սկսելու հավանություն ստացավ։ Իսկ սկսել չեն կարող, քանի որ ունեն հանրային լայն զանգվածների հակազդեցությունը։ Սա պայթյունավտանգ թեմա է, որը կարող է հանգեցնել զանգվածային լուրջ ընդվզումների, ու դժվար է ասել, թե ինչի դա կարող է բերել։ Ինչպես Ամուլսարի պատմությունը ցույց տվեց, իրադարձությունների զարգացումը կարող է հանգեցնել վարչապետի վարկանիշի կտրուկ անկման, և նման պարագայում միշտ հայտնվում են այն առաջնորդները, որոնք սովորաբար լցնում են վակուումը։
Այսպիսով՝ ՀՀ իշխանությունը քիչ թե շատ օրինական ճանապարհով Սահմանադրական դատարանի խնդիրը լուծելու հնարավորություն չունի։ Եվ այժմ ամբողջ իշխանական փորձագիտական ու իրավաբանական թիմը գլուխ է կոտրում, թե ինչ պետք է անեն, որպեսզի հնարավորինս անաղմուկ ազատվեն գործող ՍԴ-ից։ Բոլորը հասկանում են, որ Եվրոպայի հետ բախման գնալն ուղղակի անհնար է. դա կբերի նրան, որ Հայաստանն այլևս լուրջ գործընկերներ, առավել ևս ֆինանսական ռեսուրսների աղբյուրներ չի ունենա։
Ամեն դեպքում արդեն իսկ պարզ է, որ իշխանությունը մտադիր չէ դադար վերցնելու, և այժմ Հրայր Թովմասյանի պրոբլեմի լուծման ակտիվ փնտրտուք է գնում։
Սահմանադրական դատարանի կողմից Հրայր Թովմասյանի գործը վարույթ չվերցնելու փաստը, այնուամենայնիվ, անսպասելի էր իշխանական վերնախավի համար։ Վերջիններս ամենայն հավանականությամբ համոզված էին, որ ՍԴ-ն գոնե կսկսի գործի քննումը, և դա հնարավորություն կտա ժամանակ շահել և այդ ընթացքում ճնշում իրականացնել ՍԴ-ի անդամների նկատմամբ նույն սցենարով, ինչ որ արվում է Հրայր Թովմասյանի և նրա մերձավոր շրջապատի նկատմամբ։ Սակայն ՍԴ-ն այս հարցում ավելի ճարպիկ և հնարամիտ գտնվեց՝ այդպիսի հնարավորություն չտալով վարչապետին և նրա թիմին։ Այս պայմաններում իշխանությանը մնում է երկու ճանապարհ՝ կամ ուժային, կամ օրենսդրական փոփոխությունների ուղին։ Առաջին դեպքում թերևս ռեսուրսների պակաս է զգացվում, իսկ երկրորդն ակնհայտորեն երկարաժամկետ գործընթաց է, իսկ ինչպես ցույց է տալիս պրակտիկան, Նիկոլ Փաշինյանը կարճաժամկետ, ավելի շուտ բլիցկրիգների սիրահար է, և մարաթոնն իր մարզաձևը չէ։
Արամ Վ. ՍԱՐԳՍՅԱՆ