«Վաղուց ժամանակն է, որպեսզի Ալլա Պուգաչովան ճանաչվի որպես օտարերկրյա գործակալ և զրկվի Ռուսաստանի Դաշնությունում իր ամբողջ ունեցվածքից՝ Ռուսաստանի Դաշնության զինված ուժերը վարկաբեկելու և արևմտյան քարոզչության օգտին աշխատելու համար»,- հայտարարել է ՌԴ Պետդումայի պատգամավոր Ալեքսեյ Ժուրավլյովը։ Ավելի վաղ Պուգաչովան Instagram սոցիալական ցանցում Կիևի մանկական հիվանդանոցի վրա հրթիռի խոցման մասին գրառում էր արել։               
 

«Ով հիշողությունը կորցնում է, դատապարտված է»

«Ով հիշողությունը կորցնում  է, դատապարտված է»
29.03.2013 | 13:03

«Իրատես de facto»-ի հյուրն է «Հովհաննես Իմաստասեր կաթողիկոս Օձնեցի» բարեգործական հիմնադրամի տնօրեն ՎԱՆՈՒՇ ՇԵՐՄԱԶԱՆՅԱՆԸ:

-Պարոն Շերմազանյան, մոտ երկու տարի առաջ ենք զրուցել «Հովհաննես Իմաստասեր կաթողիկոս Օձնեցի» բարեգործական հիմնադրամի (հիմնադիր` Մովսես Ձավարյան) գործունեության մասին, երբ նոր-նոր էր մեկնարկում Օձունի Ս. Աստվածածին եկեղեցու վերականգնման ծրագիրը: Ի՞նչ է արվել այս կարճ ժամանակամիջոցում:
-Մեր նախորդ զրույցից հետո իրականացված կարևոր գործառույթներից էր շինարար-կազմակերպության մրցույթը, որի արդյունքում մասնակից ութ կազմակերպություններից հաղթող ճանաչվեց «Լևգուգ» ՓԲԸ-ն` Լևիկ Ղուկասյանի գլխավորությամբ: Գոյություն ունի եռակողմ հուշագիր, որ ստորագրել են Մայր Աթոռ Սուրբ Էջմիածինը, ՀՀ մշակույթի նախարարությունը և հիմնադրամը: Ամբողջ գործընթացը իրագործվել է հուշագրում նշված դրույթների համաձայն: 2012-ի հուլիսի 23-ից սկսվել են շինարարական աշխատանքները: Խնդիր ունեինք` կապված գմբեթի վերականգնման հետ: Գմբեթի վրա երկրաշարժից հետո հինգ ճաք էր գոյացել: Առաջարկվում էր դրանք վերականգնել երկու եղանակով` ժամանակակից միջոցներով կամ ամրաններով: 1888 թվականին Աբովյան գերդաստանը վերականգնել է ամբողջ եկեղեցու ծածկասալերը, կից երկու զանգակատուն է կառուցել: Բայց աշխատանքների այն ժամանակվա և այսօրվա որակները շատ տարբեր են: Վերականգնող ընկերությունը, համաձայնեցնելով իր գործողությունները Մայր Աթոռ Սուրբ Էջմիածնի և ՀՀ մշակույթի նախարարության գիտամեթոդական խորհրդի հետ, Օձուն հրավիրեց Երևանում գտնվող Միլանի պոլիտեխնիկական ինստիտուտի դասախոս, անվանի կոնստրուկտոր Լորենցո Յուրինային, ում առաջարկով վերականգնողական աշխատանքներում օգտագործվեց ապակյա կտորը, մի մեթոդ, որը համարվում է լավագույնը, ամենապրակտիկը վերականգնողական ժամանակակից մեթոդների շարքում: Ամեն բան կոորդինացնում է գիտամեթոդական խորհուրդը, որում կարծիքները կիսվել էին: Երբ բացվել էր եկեղեցու գմբեթը, պարզվել էր, որ դրա առաջին շերտում կղմինդր է եղել, այսինքն` ի սկզբանե գմբեթը եղել է կղմինդրածածկ: Մի մասը պնդում էր, որ հենց կղմինդրով էլ պետք է այն վերականգնվի: Բայց Օձունը, գոնե վերջին 100 տարում, աշխարհին հայտնի է իր ներկայիս տեսքով: Մշակույթի նախարարության գիտամեթոդական խորհուրդը արտագնա նիստ անցկացրեց Օձունում, և խորհրդի մեծամասնությունը հանգեց այն կարծիքին, որն ի սկզբանե ուներ Լորենցո Յուրինան. գմբեթը պետք է վերականգնել այսօրվա տեսքով: Աշխատանքներում ներգրավվեց նաև իտալացի մասնագետների երկրորդ` ախտորոշող նյութագետների խումբը: Վերջիններս տվիչներ տեղադրեցին եկեղեցու բոլոր ճաքերի վրա, որից հետո շինարարները երկու ամիսը մեկ դրանց արձանագրած արդյունքներն ուղարկեցին Իտալիա, կատարվեցին համապատասխան ուսումնասիրություններ, պարզվեց ճաքերի խորացման դինամիկան: Բացի գմբեթի վրա եղած ճաքերից, երկու ճաք կա նաև եկեղեցու հյուսիս-արևմտյան պատերի վրա: Դրանք ևս անընդհատ զննվում են: Եվ առաջիկայում կորոշվի, թե ինչպես պիտի կարվեն այդ ճաքերը: Ամեն բան կկատարվի ՅՈՒՆԵՍԿՕ-ի պահանջներին համապատասխան:
-Արդյոք շատ թանկ չի՞ նստում իտալացի մասնագետների ներգրավումը Օձունի վերականգնման ծրագրում. նրանք այս բնագավառում առաջատարներից են:
-Իտալացի մասնագետները ներգրավված են զուտ բարեգործական հիմունքներով: Նրանք 90-ականների սկզբին համագործակցել են Օձունը վերականգնող շինարարական կազմակերպության ղեկավարի հետ, և այժմ հարաբերությունները զուտ անձնական ու բարեկամական են:
-Եկեղեցու բակում գտնվող հուշարձան-կոթողը համարվում է ավելի հին, քան եկեղեցին: Իրո՞ք այդպես է:
-Այդ կոթողը պեղված չէ իրականում: Եվ հստակ ոչ ոք ոչինչ չի կարող ասել, եթե մոռանանք այն լեգենդները, որոնք շրջանառվում են վաղ ժամանակներից սկսած: Լեգենդներից մեկը մեզ հուշում է, որ այդ կոթողի տակ թաղված է Սմբատ Բագրատունին: Մյուսը վկայում է, թե հուշարձանը հեթանոսական է: Կարծիք կա, որ հուշարձանի վրա տեղադրված սյուների պատկերաքանդակները ավելացվել են հետագայում` քրիստոնեական շրջանում: Իսկ սյուները, ըստ լեգենդի, Հնդկաստանից բերված երկնաքարեր են: Երկնաքարերի մասին հարուստ գրականություն կա, որը վկայում է, թե երկնաքար ունեցող տարածքը շատ աստվածահաճո է, այդտեղ մարդիկ բարեհաճ են աշխարհի ու միմյանց նկատմամբ: ՈՒ մարդկանց մեջ դարերի խորքից եկող հավատ է ձևավորվել, համաձայն որի` երբ Օձունի երկու սյուները գրկում ու նպատակ ես պահում, այն անպայման իրականանում է: Այդ սյուներից մեկի վրա Հիսուսի խաչելության, մյուսի վրա Հայաստանում քրիստոնեության ընդունման թեմաներով պատկերաքանդակներ են: Տարածքի էկոլոգիական վիճակի, մանավանդ սովետական շրջանում պղնձամոլիբդենային գործարանի արտանետումների ազդեցությամբ պատկերների զգալի մասը ջնջվել-քայքայվել է: Քիչ թե շատ պահպանվել են միայն վերևի հատվածները: Բացի այդ` ներքևի մասում սյուները նեղացած են: Պատճառը, թերևս, նաև այն է, որ մարդիկ ինչ-որ սուր գործիքներով քերել ու իրենց հետ են տարել կոթողի փշրանքները` տարբեր հիվանդություններ բուժելու նպատակով: Անցյալ տարի մենք Օձունում հանդիպեցինք զբոսաշրջիկների մի խմբի, որոնց հետ էր նաև աշխարհահռչակ հայագետ Ժան Պիեռ Մահեն: Նա խոստովանեց, որ տարվա մեջ գոնե մեկ անգամ այցելում է Հայաստան, և այդ ընթացքում անպայման լինում է Օձունում, հիանում սյուների պատկերաքանդակներով ու իր մտերիմների ուշադրությունը հրավիրում հուշարձան-կոթողի վրա, որովհետև այն իր տեսակի մեջ ամենակատարյալն է աշխարհում: Ենթադրություն կա, որ եկեղեցին կառուցվել է հեթանոսական տաճարի հիմքի վրա: Դեռ 1-ին դարում Թովմաս առաքյալը եկել է Հայաստան, ներկայիս Օձունի եկեղեցու տարածքում մկրտել քահանաներ և եպիսկոպոսներ. դրա վկայությունները կան հենց Օձունի եկեղեցու պատերին: Այնուհետ առաքյալը գնացել է Հնդկաստան` Օձունում թողնելով Հիսուսի բարուրաշորը: Իրականում դա պատանքն է: Այն թաղված է եկեղեցու բեմի տակ: Բայց այս ամենին ստույգ պատասխան կարող են տալ միայն մասնագետները` լուրջ ուսումնասիրություններ կատարելուց հետո:
-Հիմնադրամի իրականացրած բարենորոգումների արդյունքում որքա՞ն ժամանակով կհաջողվի երկարացնել Օձունի եկեղեցու կյանքը:
-Օձունի Ս. Աստվածածին եկեղեցին առնվազն 1500 տարեկան է: Այդ ընթացքում մեկ անգամ է ընդամենը քիչ թե շատ լուրջ նորոգվել 1888-ին` Աբովյան գերդաստանի կողմից, ինչպես արդեն նշեցի: Խորհրդային տարիներին էլ ներսից սվաղել են եկեղեցու պատերն ու այն օգտագործել իբրև պահեստ: 1980-ականներին նույնպես վերականգնողական աշխատանքներ են սկսել: Բայց, ցավոք, ստացվել է հակառակը. քանդել են եկեղեցին գոտևորող հյուսիս-արևմտյան կամարաշարը և նրա հարևանությամբ գտնվող հնամյա գերեզմանոցի մեկ քառորդ մասը: Դրանից հետո դադարեցվեցին «վերականգնողական» աշխատանքները: Հուսանք, որ հիմնադրամի մասնագիտական մանրակրկիտ և հիմնարար վերականգնողական աշխատանքներից հետո հնարավորինս կերկարացվի եկեղեցու կյանքը, ու հետագա սերունդների մեջ էլ կգտնվեն մարդիկ, ովքեր իրենց ներդրումը կանեն այդ մեծարժեք կոթողը պահպանելու, կյանքը երկարաձգելու գործում: Եվ այն դարեր հետո էլ կզարմացնի ու կհիացնի տեղացիներին ու օտարներին: Նշեմ, որ իտալացի նյութագետները, տեսնելով խորհրդային տարիներին արված սվաղը, ասացին, որ դա ավելի շատ վնասել է քարին, քան օգնել: Նրանք խորհուրդ տվեցին, որ այդ ամենը մաքրվի, համապատասխան նյութերով քարը մշակվի, պատերի մեջ գոյացած փուչ տարածությունները լցվեն, սրսկվի անհրաժեշտ շինանյութ: Այսօր մենք իրականացնում ենք հիմնահատակ նորոգում` սալահատակից մինչև վերջին ծածկասալերը: Մասնագետներն ամեն բան անում են, որ եկեղեցին երկար գոյատևի: Խորհրդային շրջանում մեզ հրամցնում էին, թե եկեղեցին ընդամենը հնություն է: Ո՛չ, դա մեր Տիրոջ և հավատի տունն է, և մեր ապագայի բոլոր գրավականները պահվում են այնտեղ: Այս վստահությամբ են համակված նաև հիմնադրամի հոգաբարձուների խորհրդում ընդգրկված մեր մեծերը` Սոս Սարգսյանը, Արտաշես Հովսեփյանը, Հենրիկ Մամյանը, Սվետլանա Նավասարդյանը, Արկադի Տեր-Թադևոսյանը: Նրանց հետ համակարծիք էր նաև լուսահոգի գեղանկարիչ Հակոբ Հակոբյանը, ով երեխայի պես ուրախացել էր, որ Հայաստանում հիմքից մինչև գմբեթ եկեղեցի է վերականգնվելու, մի բան, որ երիցս դժվար է, քան նորը կառուցելը: Երբ վերադառնում ենք մեր արմատներին, մեր պատմությանը, տեսնում ենք, որ այն բոլոր լավ բաները, որոնք երբևէ կատարվել են մեր երկրում, կատարվել են Աստծո կամոք:
-Օձունի նկատմամբ ցուցաբերվող այս հոգածության արդյունքում հանրության հետաքրքրությունը մեծացե՞լ է: Զբոսաշրջության ինչպիսի՞ ցուցանիշներ են արձանագրված:
-Ապրիլից մինչև ուշ աշուն Օձունում չի դադարում զբոսաշրջիկների հոսքը: Մենք մոնիթորինգ չենք անցկացրել, որ ես ստույգ թվեր ներկայացնեմ, բայց ակնհայտ է, որ եկեղեցի այցելող զբոսաշրջիկների թիվը վերջին շրջանում ավելացել է:
-Հիմնադրամն ի՞նչ աշխատանքներ է նախատեսում իրականացնել առաջիկայում: Օձունի եկեղեցու վերանորոգումն ավարտելուց հետո այլ հուշարձաններո՞վ եք զբաղվելու:
-Հայաստանի Հանրապետությունում գրանցված են պատմության և մշակույթի 24000-ից ավելի անշարժ հուշարձաններ, որոնց մեծ մասը կարիք ունի ամրակայման, նորոգման և վերականգնման: Միայն Օձունի տարածքում դրանց թիվն անցնում է մեկ տասնյակից: Դեռ պարզ չէ, թե ինչ մասնակցություն կունենան հիմնադրամի նախաձեռնություններին այլ բարերարներ, ինչքանով ներդրումներ կարվեն մեր ունեցած կարևոր ծրագրերն իրագործելու հարցում: Առանց լրացուցիչ ներդրումների հիմնադրամը երկար չի կարող գործել: Այդուհանդերձ, մենք մշակել ենք տարբեր միջոցառումների ցանկ, հիմնադրամին աջակցելու ճանապարհներ ենք փորձում գտնել նաև ինքներս: Մարդկանց մեջ ձևավորված է հիմնադրամներին չհավատալու, չվստահելու կարծրատիպը: Դա պետք է կոտրել: Մեր ծրագրերը միայն Օձունի եկեղեցու վերանորոգմամբ չեն ավարտվում: Մենք ունենք ծրագիր ոչ միայն վերականգնելու եկեղեցին, այլև վերահրատարակելու եկեղեցուն և Հովհաննես Օձնեցուն վերաբերող գրական ժառանգությունը: Ցանկանում ենք առանձին գրքով հրատարակել եզակի այդ կաթողիկոսի կենսագրությունը, աշխատությունները: Սուրբ Հովհաննես Օձնեցին համեմատաբար կարճ, բայց իմաստալից գործունեություն է ծավալել իբրև կաթողիկոս: Դա մեր ազգի համար փրկչական գործունեություն է եղել: Այս ամենը պետք է հասցվի հանրությանը: Այս նպատակին պետք է ծառայի նաև Օձունի եկեղեցուն, կաթողիկոս Օձնեցուն, Օշականի հուշակոթողին վերաբերող թեմաներով շարադրությունների մրցույթների կազմակերպումը հանրապետության դպրոցականների շրջանում: Ծրագիրը կփորձենք իրագործել ՀՀ կրթության և գիտության նախարարության հետ համատեղ:
-Խոսքը Օշականի ճանապարհին կանգնեցված հուշարձանի՞ մասին է, որը վերականգնելու ծրագիրը ևս նախանշված էր հիմնադրամի աշխատանքներում:
-Այո՛, դա 1827 թվականին ռուս-պարսկական պատերազմի ժամանակ տեղի ունեցած Օշականի ճակատամարտի հերոսներին նվիրված հուշարձանն է, որը կանգնեցվել է 1833 թվականին: Ճակատամարտը տրվել է 30-հազարանոց պարսկական բանակի դեմ, որը պատրաստվում էր կործանելու Ս. Էջմիածինը: Այս մեծ զորքին դիմակայում են ռուսական երեքհազարանոց զորամիավորումը` գեներալ Աֆանասի Կրասովսկու և հայ ու վրացի կամավորականները` այն ժամանակ դեռևս եպիսկոպոս Ներսես Աշտարակեցու գլխավորությամբ: Համատեղ ուժերով պարսկական զորքին մեծ ջարդ են տալիս` փրկելով Ս. Էջմիածինը և մեր քրիստոնյա գոյությունը: Այս հուշարձանը վերականգնելու հուշագիրը մենք վավերացրել ենք ՀՀ մշակույթի նախարարության հետ 2011-ի դեկտեմբերին, այս տարի արդեն պիտի սկսենք աշխատանքները: Նաև ծրագիր ունենք կանգնեցնելու Վաչագան Բարեպաշտի արձանը Ստեփանակերտում:
-Որպես առաջին հայ օրենսդրի՞ եք կարևորում նրա հիշատակի ոգեկոչումը մեր օրերում:
-Որպես առաջին հայ օրենսդրի, որպես բարեպաշտ թագավորի, որպես մեզանում առաջին անգամ սահմանադրություն ստեղծողի:
-Առանձին գրքով տպագրվել է նաև Վաչագան Բարեպաշտի Սահմանադրությունը:
-Այո՛: Դա արվել է հիմնադրամի հոգաբարձուների խորհրդի համանախագահ Արմեն Դավթյանի հովանավորությամբ: Սահմանադրությունը տպագրվել է հայերեն, ռուսերեն, անգլերեն և տարածվել բոլոր այն կազմակերպություններում, որոնք շահագրգիռ են Ղարաբաղի հարցի կարգավորման գործընթացով: Դա պարզապես վկայագիր է, անհերքելի ապացույց, որ մենք 5-րդ դարում արդեն սահմանադրություն ենք ունեցել` ընդունված հանրաքվեի ճանապարհով: Յուրաքանչյուր հայ մարդ, եթե ուզում է գոյատևել այս երկրում, պիտի իր ձեռքից եկածն անի մեր պատմության դասերը վկայակոչելու, դրանցից մեր կապը չկտրելու ուղղությամբ: Ով հիշողությունը կորցնում է, դատապարտված է: Մենք պատմությունից քաղելու շատ դասեր ունենք: Մեր մեծերի սխալները, անցյալի սխալները չպետք է կրկնենք:


Զրույցը վարեց

Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 3699

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ