ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ ուկրաինական զորքերի հարձակումը Կուրսկի շրջանում Ռուսաստանի նախագահ Վլադիմիր Պուտինին իսկական երկընտրանքի առաջ է կանգնեցնում. սա տեղի ունեցողի վերաբերյալ ամերիկացի առաջնորդի առաջին պաշտոնական մեկնաբանությունն է։ «Մենք անմիջական, մշտական կապի մեջ ենք ուկրաինացիների հետ։ Սա այն ամենն է, ինչ ես կարող եմ ասել դրա մասին, քանի դեռ հարձակումը շարունակվում է», - ըստ Ֆրանսպրես գործակալության՝ հայտարարել է Բայդենը:               
 

Կապույտ երկնքին տեղ մնա՞ց

Կապույտ երկնքին  տեղ մնա՞ց
18.07.2014 | 00:31

Իր ամբողջ գեղեցկությամբ ու հարմարավետությամբ Շանհայն ունի խնդիր, որ միանշանակ հարուցում է թե քաղաքաբնակների, թե բազում զբոսաշրջիկների մշտական դժգոհությունը: Խնդիրը բնապահպանական է: Շանհայը Չինաստանի ամենամեծ քաղաքն է, պատմականորեն Ասիայի ամենամեծ նավահանգիստը, աշխարհի ամենամեծ քաղաքներից մեկը: 24-միլիոնանոց քաղաքի բնակիչների դեմքին պաշտպանական դիմակը, փաստորեն, դարձել է սովորական, իսկ սմոգի տվյալների ամենօրյա տեսությունը նայելը` պարտականություն: Բնապահպանական սարսափները զուգահեռվում են եղանակային պայմաններով` կանոնավոր անձրևներ, շոգ և գոլորշացում, լանդշաֆտով` հարթավայր, իսկ քաղաքի միջով անցնող Խուանպու գետակը, որ հասնում է Յանցզի, իր հետ բերում է ամբողջ երկրի ավելցուկները: Բայց, իհարկե, գլխավոր «դժբախտությունը» տնտեսությունն է: Քաղաքի մեջ է վիթխարի նավահանգիստը, որ ունի աշխարհում ամենամեծ ապրանքաշրջանառության ծավալը. այն մեծ է Ռուսաստանի բոլոր նավահանգիստներից միասին վերցրած, և ավտոմոբիլաշինության, հաստոցաշինության, նավաշինության, մետալուրգիայի, նավթաքիմիայի, բիոինժեներիայի բազում ձեռնարկություններ: Քաղաքի արտաքին առևտրի ծավալը կազմում է Չինաստանի արտաքին առևտրաշրջանառության քառորդ մասը, իսկ հիմնական ֆոնդերում ներդրումները 40 միլիարդ դոլարից անցել են: Կապույտ երկնքին տեղ մնա՞ց: 2009-ին «Shanghai Daily» թերթը գրել է, որ Տունցզի համալսարանի բնապահպանները եկել են այն եզրակացության, որ Ասիայի, իսկ գուցե ամբողջ աշխարհի քաղաքների մեջ Շանհայը բացարձակ առաջատար է ածխածնի երկօքսիդի արտանետումներով: Նա երկու անգամ գերազանցել է նախորդ ռեկորդակրի` Սիդնեյի ցուցանիշը և երեք անգամ` նախկինում երկրորդ տեղը զբաղեցնող Տոկիոյի: Այնուհանդերձ, մասնագետների գնահատականով, Շանհայը բոլոր հնարավորություններն ունի դառնալու ամբողջ Չինաստանի ռացիոնալ բնապահպանական քաղաքականության լոկոմոտիվը: Արժի հիշատակել «աղբի հետ պատերազմի» փորձը: Սկսենք նրանից, որ չինացիները միշտ ու ամեն ինչ շպրտում են. ջուրը խմեցի՞ր, շիշը հատակին կամ մայթին, պաղպաղակի թուղթը, սննդի փաթեթը, ամեն ինչ տեղնուտեղը հայտնվում է ոտքի տակ, թեպետ փողոցներում աղբամանները չեն պակասում: Շանհայում այդ աղբը, նույնիսկ սիգարետների կոթուկները, անմիջապես հավաքում են բազմաթիվ աղբահավաքները: Սովորաբար կապույտ արտահագուստով այդ մարդիկ ավելի նման են բուժանձնակազմի, բայց ավելով ու հատուկ աղբարկղիկով: Հենց ինչ-որ բան է նետվում գետնին, անմիջապես հավաքվում է: Աղբահավաքները նաև շատ սիրալիր են, նրանք բացարձակապես չեն զայրանում, երբ աղբը ոտքիդ տակ ես նետում ու աղբամանին չես հասցնում, դու նրանց ապահովում ես աշխատանքով: Այնպես որ Շանհայում միանգամայն հաջողությամբ գործում է հին սկզբունքը. «Մաքուր է այնտեղ, որտեղ մաքրում են, այլ ոչ թե այնտեղ, որտեղ չեն կեղտոտում»: Օդի ու ջրի խնդիրներն ավելի բարդ են, բայց աշխատանքներ տարվում են, և ոչ քիչ աշխատանքներ: Մի քանի տարի առաջ Շանհայի իշխանությունները Չինաստանում առաջին անգամ խիստ միջոցներ ձեռնարկեցին հաստատությունների, ռեստորանների, առևտրի կենտրոնների և այլ հասարակական վայրերի նկատմամբ, որտեղ օդորակիչների մշտական աշխատանքի պատճառով ստեղծվում է վտանգավոր, աղտոտված մթնոլորտ: (Աշխարհի խոշորագույն մեգապոլիսներում, որտեղ տարածված են օդորակման համակարգերը, նրանք լուրջ խնդրի են վերածվում): Ղեկավարների կամ տերերի վրա հիմա կարող է 50 հազար յուանի` ավելի քան 8 հազար դոլարի տուգանք դրվել: Բացի այդ, նրանց անունները դրվում են հասարակական քննարկման զանգվածային լրատվամիջոցներով: Չինացի և արտասահմանցի մասնագետների ջանքերով սկսվեց Շանհայի շրջանի գետերի մաքրումը: Կիրառվեցին առավել խիստ բնապահպանական նորմեր քաղաքային վճարովի ճանապարհների նկատմամբ: Հիմա մայրուղիների տերերը, եթե չեն ապահովում ճանապարհային ծածկույթի բնապահպանական նորմերին համարժեք որակ, կարող են զրկվել տնտեսական լիցենզիայից: Առաջին անգամ մեծ ուշադրություն է դարձվում քաղաքի օդային ավազանի աղտոտման նվազեցմանը ջերմաէլեկտրակայանների գազային արտանետումներով, և նրանց անցմանը գազի: Ի հետևանս` վերջին տարիներին իրավիճակը քաղաքում դանդաղ բարելավվում է: Սակայն գլխավորը մնում է արդյունաբերության խնդիրը, որ լուծել հնարավոր է միայն համապետական մակարդակով, առավել ևս, որ բնապահպանությունը դեռ մնում է ամբողջ երկրի աքիլլեսյան գարշապարը, իսկ մաքուր օդի համար պայքարը ազգային գերակայություններից մեկն է:
Ժամանակակից Չինաստանում մինչև վերջերս հստակ ուրվագծվում էին երկու ներհակ միտումներ` բնության ոչնչացման և բնության պահպանության: Գերակայում էր առաջինը, որ հիմնված է ու պաշտպանվում է «համաշխարհային ֆաբրիկայի» չինական մոդելի էությամբ: Իբրև հետևանք` Չինաստանը աշխարհում առաջատար տեղ էր զբաղեցնում մթնոլորտային ընդհանուր արտանետումներով, գետերի, ծովերի, ստորջրյա աղտոտվածությամբ, հողերի անապատացմամբ, հիվանդությունների աճով, որոնց պատճառը անբարենպաստ միջավայրն էր: Իհարկե, չինական ղեկավարությունը բնապահպանական խնդիրներից չէր հրաժարվում, բայց բնապահպանության ուղղությամբ աշխատանքը համակարգային չէր, երկիրն այլ խնդիրներ ուներ: Բնապահպանական նոր դիքորոշումներն ի հայտ եկան միայն 90-ականներին, երբ ձևակերպվեցին «բնապահպանորեն օրինակելի քաղաքներին» ներկայացվող պահանջները իրենց 25 ցուցանիշներով: Այդ շրջանում շրջակա միջավայրի պաշտպանության ռազմավարակամ նպատակներն ու խնդիրները արտահայտվեցին «Սպիտակ գրքում», որտեղ նշված են արգելոցների ստեղծման աշխատանքները: Արգելոցների թիվը հասավ 2349-ի, ընդհանուր մակերեսը` 1,5 միլիոն քառ. կիլոմետրի, երկրի տարածքի 15%-ից ավելին: Մեծ ուշադրության արժանացավ բնակչության բնապահպանական դաստիարակությունը, դպրոցներում պարտադիր առարկա դարձավ «Բնապահպանությունը»: Իբրև տնտեսական ցուցանիշ մի շարք դեպքերում օգտագործվում է «կանաչ ՀՆԱ»-ն, այսինքն` համախառն ներքին արդյունքը` հանած բնապահպանական միջավայրի վերականգնման ծախսերը: Բնապահպանական պայքարի հիմնակետը դարձավ 2002-ը, երբ ՉԺՀ կառավարությունը հավանություն տվեց աղտոտված գետերի և մթնոլորտի մաքրման բազմամիլիարդանոց ծրագրին: Այդ ժամանակ ՀՆԱ-ի «կանաչ» մասնաբաժնի ավելացումը դարձավ գերակա խնդիր, իսկ բնապահպանական իրավիճակը երկրում ամենաբարձր մակարդակի վրա էր և որակված էր իբրև ազգային անվտանգության գլխավոր սպառնալիքներից մեկը: Միջազգային ֆինանսական կառույցների հաշվարկներով` անցած մի քանի տարիների հակաճգնաժամային փաթեթից Չինաստանի իշխանությունները «կանաչ» ոլորտների զարգացմանն ուղղել են 150 միլիարդ դոլար կամ ՀՆԱ-ի 3 %-ը: Համեմատության համար` Հարավային Կորեայում այդ ցուցանիշը ՀՆԱ-ի 3 %-ն է, Սաուդյան Արաբիայում` 1,7 %, Ավստրալիայում` 1,2 %, Ճապոնիայում` 0,8 %, ԱՄՆ-ում` 0,1 %:
Չինաստանը չի ցանկանում բնապահպանական խնդիրների հետ դեմ առ դեմ մնալ և մասնակցում է այդ ուղղությամբ աշխատանքի միջազգային բաժանմանը: Դեռ 2009-ին հայտարարվեց, որ ՉԺՀ-ն այլընտրանքային էներգետիկան զարգացնելու է ԱՄՆ-ի հետ, ստորագրվեց համագործակցության համաձայնագիր էներգետիկայի և բնպահպանական տեխնոլոգիաների ոլորտում: Այդ ռեսուրսները ուղղվեցին խմելու ջրի, օդի համատեղ պաշտպանությանը, ճահիճների և անտառների պահպանմանը: Բացի այդ, պայմանավորվեցին մաքուր էներգիայի համատեղ հետազոտական կենտրոն ստեղծելու մասին: Սկզբնական փուլում երկու երկրները համատեղ բնապահպանական ծրագրերում ներդրել են 15 միլիոն դոլար: Միջազգային փոխանակությունների շրջանակներում Չինաստանը պայմանավորվել է Բելառուսի հետ լաբորատորիա ստեղծելու մասին, որտեղ ուսումնասիրվելու են բնապահպանության, շրջակա միջավայրի համար անվտանգ մթերքների, տեխնոլոգիաների և նյութերի արտադրության խնդիրները: Այդ կառույցի բելառուսական մասնաճյուղը գործելու է Բելառուսի պետական համալսարանի ֆիզիկաքիմիական խնդիրների ուսումնասիրման գիտահետազոտական ինստիտուտում, իսկ չինականը` Չժեցզյանի համալսարանում:
Այնուամենայնիվ, բնության վրա ներգործության գլխավոր աղետը դեռ արդյունաբերությունն է, և հիմա շեշտը դրվում է տնտեսության վերակողմնորոշման վրա: Վերջերս շրջակա միջավայրի պահպանության Պեկինի վարչությունը հաղորդեց, որ ծրագրում է երեք տարում կրճատել վնասակար մթնոլորտային արտանետումները: 2014-ին մայրաքաղաքում ծրագրվում է փակել 300 մետաղաձուլական, քիմիական ու կահույքագործական ձեռնարկություն, որ աղտոտում են շրջակա միջավայրը: Դա միանգամյա գործողություն չէ: Վնասակար արտադրությունների փակումը մի մասն է այն բարեփոխումների, որ կատարվում են ամբողջ երկրում: Ամենահետաքրքիրը` Չինաստանում համարում են, որ բնապահպանական դիրքորոշումը կարող է խթանել բիզնեսը, հիմա միանգամայն տեղին է դատողություններ անել ոչ միայն մաքուր օդի, այլև մաքուր օդի մասին` տնտեսության աճի համապատկերում: Իզուր չեն մաքուր էներգետիկայի ու բնապահպանական շինարարության ոլորտի միջազգային ընկերությունները, ներառյալ Fuel Tech-ը, WS Atkins-ը և Lend Lease Corp-ը հիմա ակտիվ ընդլայնում իրենց ներկայացուցչությունները Չինաստանում: Ով ով, նրանք հիանալի գիտեն, որ ԱՄՆ-ի առևտրի նախարարության կանխատեսումներով` 2020 թ. մաքուր տեխնոլոգիաների շուկան Չինաստանում եռակի աճելու է` մինչև 555 միլիարդ դոլար: Փաստացի բնապահպանական բարելավումը միայն ծախսեր չէ, այլև մեծ եկամուտներ: Այսօր, շնորհիվ ՉԺՀ ղեկավարության, երկու միտումներից` բնության ոչնչացման և բնության պահպանության, սկսում է գերակշռել երկրորդը:


Սուսաննա ՊՈՂՈՍՅԱՆ
Շանհայում մեր հատուկ թղթակից

Դիտվել է՝ 2869

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ