ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ դուրս կգա նախագահական ընտրապայքարից, եթե բժիշկները պարզեն, որ ինքն առողջական խնդիրներ ունի։ «Անկեղծ ասած, ես կարծում եմ, որ միակ բանը, որ տարիքը բերում է, իմաստությունն է»,- հավելել է Բայդենը։ Ավելի վաղ նա ասել էր, որ կհրաժարվի նախընտրական մրցապայքարից միայն այն դեպքում, եթե Աստված իրեն ասի դա անել։               
 

Որևէ երկիր չի կարող հավակնել կայուն զարգացման` կենտրոնանալով միայն ներքին խնդիրների վրա

Որևէ երկիր չի կարող հավակնել կայուն զարգացման` կենտրոնանալով միայն ներքին խնդիրների վրա
30.01.2009 | 00:00

ԶԱՐԳԱՑՄԱՆ ՈՒՐՎԱԳԾԵՐ ԵՎ ՏՆՏԵՍԱԿԱՆ ՍՊԱՌՆԱԼԻՔՆԵՐ
(սկիզբը` նախորդ համարում)
Ներդրումային և նորամուծական գործունեության մեջ նկատվող աշխուժության նվազումը, գիտատեխնիկական կարողության քայքայումը երկրի տնտեսական անվտանգության լուրջ սպառնալիքներից մեկն է: Ազգային տնտեսության ռազմավարական ճյուղերում առանց խոշոր ներդրումներ իրականացնելու անհնար է պատկերացնել Հայաստանի տնտեսական վերածնունդը: Ստեղծված իրավիճակի տարիմաստությունն այն է, որ արտաքին ներդրումները, չնայած դրանց աճի անբավարար տեմպերին, զգալիորեն գերազանցում են, թեկուզ սահմանափակ, ներքին ներդրումները: Իր հերթին, հիշյալ տարիմաստությունը պայմանավորված է տնտեսության ներսում տիրող անվստահության մթնոլորտի առկայությամբ, որը լուրջ խոչընդոտ է ընդհանրապես տնտեսական աշխուժության համար: Վերջին տարիներին իրականացվող տնտեսական քաղաքականության արդյունավետությունը մեծապես պայմանավորվում է երկրում ներդրումային համալիրի կարողության վերականգնման հնարավորություններով: Ներդրումային համալիրում տնտեսական անվտանգության հիմնական սպառնալիքներին կարելի է դասել՝
ա) կապիտալ շինարարության ռեսուրսների ծավալների կտրուկ նվազումը,
բ) կապիտալ շինարարության ենթահամակարգերի միջև տնտեսական կապերի քայքայումը (հումքի, տեխնիկա-տեխնոլոգիական, կադրերի, գիտական բազայի ապահովում),
գ) ներդրումային բնագավառում ռազմավարական կողմնորոշիչների բացակայությունը,
դ) ներդրումային գործընթացում ռազմավարականի համեմատ մարտավարական ուղղվածության գերակայությունը (վերնախավի համար նախատեսված բնակարանային շինարարություն, արտահանման մեջ հումքային ուղղվածության պահպանում):
ե) սննդի արդյունաբերության ենթաճյուղերում ներդրումների անբավարար ծավալը, որը թույլ չի տալիս ապահովել հանրապետության պարենային անվտանգությունը և ձերբազատվել ներմուծվող, հաճախ անորակ ապրանքներից նկատվող կախվածությունից:
Տնտեսության իրական հատվածում ներդրումների ծավալները վերջին տասը տարիներին անընդհատ աճի միտում ունեն: Արտադրական ուղղվածության ներդրումներում դեռևս քիչ է գյուղատնտեսական արտադրության ոլորտում կատարվող ներդրումների տեսակարար կշիռը: Համեմատաբար մեծ է ներդրումների քանակը ոսկու արդյունահանման, վերամշակման, ոսկերչության և ադամանդագործության, լեռնամետալուրգիական արդյունաբերության և սննդի արդյունաբերության ձեռնարկություններում: Մյուս ճյուղերում ներդրումային աշխուժությունը զգալիորեն նվազել է: Հատկանշական է, որ ներդրումային աշխուժության նվազումն իր հերթին խորացնում է երկրի արտադրական կարողության մաշվելու միտումները: Իրատեսորեն վերլուծելով իրավիճակը, կարելի է տեսնել, որ մոտակա տարիներին նշված միտումներում էական փոփոխություններ չեն նկատվի: Չնայած դրան, ֆիզիկական և բարոյական մաշվածության ենթարկված արտադրության հիմնական միջոցների զանգվածային արտանետումներ առայժմ չեն նկատվում: Համապատասխանաբար, տեղի է ունենում հիմնական միջոցների՝ մեքենաների և սարքավորումների հետագա մաշում: Արտադրական ապարատի տեխնիկական մակարդակի աստիճանական անկման մասին են վկայում այն տվյալները, որոնց համաձայն` արտադրական սարքավորումների բազայի նորացման գործակիցն անկախացմանը նախորդող շրջանի համեմատ մոտ 10 անգամ ցածր է: Սննդի և սպառողական ապրանքների գծով ներմուծումից կախվածության ուժեղացումը, անկասկած, ստեղծում է սպառնալիք երկրի տնտեսական անվտանգության համար, ինչպես նաև որոշակի վտանգ՝ արտասահմանյան ընկերությունների կողմից ներքին շուկայի գրավման իմաստով: Անհրաժեշտություն է առաջանում միջոցներ ձեռնարկել` թուլացնելու կախվածությունը ներմուծումից: Վերջինս, իհարկե, չի կարող ենթադրել ներմուծումից հրաժարում, որը կհակասի համեմատական և բացարձակ առավելությունների գործնական կիրառությանն ու դրանց արդյունավետ օգտագործմանը, կհանգեցնի տնտեսական օգուտների կորստի, տեղական ձեռնարկատերերի թողարկած ապրանքների մրցունակության անկմանը, մրցակցության թուլացմանը և կնպաստի այդ բնագավառներում ազգային մենաշնորհների ձևավորմանը: Համաշխարհային փորձը վկայում է, որ երկիրը կարող է պահպանել իր անկախությունը, եթե ներքին սպառման համեմատ ներմուծման տեսակարար կշիռը տատանվում է 20-25%-ի սահմաններում: Հայաստանի պարագայում սննդամթերքի գծով ներմուծման կախվածությունը տարեցտարի ավելանում է: Այս ցուցանիշները երկրի տարբեր մարզերում տատանվում են՝ կախված տվյալ բնակավայրում սննդամթերքի արտադրության առկայությունից: Կարևոր է հաշվի առնել նաև մաքսակետերում չգրանցված, մաքսանենգ ճանապարհով հանրապետություն ներկրված ապրանքների ծավալները, որոնք գումարվում են պաշտոնական վիճակագրության տվյալներին և հիմք տալիս եզրակացնելու, որ սննդամթերքի և լայն սպառման առարկաների որոշ տեսակների գծով ներմուծումներից կախվածության թույլատրելի սահմանը երկիրն անցել է: Երկրի տնտեսական անվտանգության ապահովման առումով՝ հիշյալ թույլատրելի սահմանից անցումը կարող է հանգեցնել գների հարկադրանքի, տեղական արդյունաբերության քայքայման և ներքին սահմանափակ շուկայի զավթման:
Հանրապետության տնտեսական անվտանգության և քաղաքական վարկի լուրջ վտանգ է ստեղծում երկրի արտաքին պարտքի ծավալը: Պետությունը դրա մարման համար առանձնացնում է զգալի քանակությամբ բյուջետային միջոցներ, տնտեսական որոշումներ կայացնելիս կորցնում է ինքնուրույնությունը՝ դրանից բխող բոլոր սոցիալ-քաղաքական հետևանքներով: Մի պետության պարտքը մյուսին համարվում է նորմալ երևույթ միջազգային տնտեսական հարաբերություններում: Գլխավոր մտահոգությունն այստեղ պարտքի չափերն են: Համաշխարհային պրակտիկայում, ընդունված կարգի համաձայն, արտաքին պարտքի մակարդակի չափանիշ է հանդիսանում արտարժույթով արտահայտված գումարը, որը տրամադրվում է արտաքին պարտքի սպասարկման համար (պարտքի վճարումներ, պարտքի տոկոսներ, ուշացման տուգանքներ և այլն): Արտաքին պարտքի մակարդակի անվտանգ մակարդակ է համարվում այն ծավալը, որի սպասարկման համար հատկացումները կազմում են երկրի արտարժույթի մուտքերի 25%-ից ոչ ավելին: Այս առումով ևս հանրապետության տնտեսական անվտանգության ապահովման առջև լուրջ խնդիրներ են դրված: 2009 թ. և հաջորդող տարիներին մի շարք վարկերի սպասարկման գծով հանրապետության պետական բյուջեից կպահանջվեն արտարժույթի մուտքերից զգալի գումարներ: Ինչ վերաբերում է Հայաստանի արտաքին պարտքի բացարձակ մեծությանը, ապա այն ներկայումս կազմում է մոտ մեկ միլիարդ ԱՄՆ դոլար: Այս ասպարեզում անվտանգության իրական պատկերը պարզելու նպատակով անհրաժեշտ է համեմատել արտաքին պարտքը հետևյալ համադրելի ցուցանիշների հետ` արտարժույթի ներհոսքի տարեկան ծավալը, մյուս պետություններից վերցված պարտքի ծավալը, պարտքի կառուցվածքը:
Սոցիալական ոլորտն առանցքային դեր է խաղում ոչ միայն տնտեսական, այլև ազգային անվտանգության ապահովման գործում: Դրանում կարելի է ներառել անհատի, ընտանիքի, հասարակության, դրա առանձին շերտերի, սոցիալական խմբերի և պետության կենսական շահերը: Երկրի անվտանգության գլխավոր սպառնալիքներից կարելի է առանձնացնել եկամուտների խիստ անհամաչափ բաշխումը, բնակչության կողմից սննդի պահանջմունքի լիարժեք բավարարման կտրուկ անկումը, թերսնուցումը, աղքատության ավելացումը, այդ թվում՝ աղքատության նվազագույն սահմանն անցած մարդկանց բացարձակ թվի ավելացումը, սովամահության դեպքերի աճը և այլն: Բոլոր նշված միտումները, ինչպես նաև զբաղվածության կրճատումը, կրթությունը շարունակելու մատչելիության պակասը, մահացության աճը, ծնունդների թվի կրճատումը հանգեցնում են երկրում կյանքի ընդհանուր որակի անկմանը և արտագաղթի տեմպերի աճին: Որոշակի վերապահումով կենսամակարդակի մասին կարելի է դատողություններ անել այնպիսի կարևոր ցուցանիշի շնորհիվ, ինչպիսին է բնակչության մեկ շնչին ընկնող համախառն ներքին արդյունքը:
Տնտեսական անվտանգության ապահովման գործում պակաս կարևոր չէ նաև գիտատեխնիկական կարողությունը, որը բնութագրում է նաև երկրի տնտեսական վիճակը և դրա զարգացման հնարավորություններն ապագայում: Առանց դրա պարբերական նորացման և զարգացման անհնար է պատկերացնել երկրի պաշտպանունակության բարձր մակարդակի ապահովման, ինչպես նաև տնտեսության առանցքային ճյուղերի արտադրության հիմնական միջոցների նորացման և զարգացման հնարավորությունների իրագործումը: Ներկայումս գիտատեխնիկական բնագավառը գտնվում է խոր ճգնաժամի մեջ: Ձեռնարկությունների վճարունակության կտրուկ նվազումը հանգեցրել է գիտատեխնիկական նոր մշակումների հանդեպ պահանջարկի անկման: Տեխնիկայի և տեխնոլոգիաների մի շարք նորագույն տեսակների բյուջետային ֆինանսավորման կրճատումը հանգեցրել է գիտական հետազոտությունների ծավալների համապատասխան կրճատման: Տեղի է ունենում գիտական կադրերի և մասնագետների զանգվածային հեռացում ասպարեզից, փոշիացվում է գիտական հիմնարկների կարողությունը, կրճատվում է հիմնարար գիտության վերարտադրությունը:
Տնտեսական անվտանգության սպառնալիքները ներթափանցել են տնտեսության գրեթե բոլոր բնագավառներ, էական ազդեցություն են գործել մարդու կենսագործունեության տարբեր ոլորտների վրա: Իրականացվող տնտեսական քաղաքականությունը, որը հանգեցրել է արտադրության անկման, կառուցվածքային վերափոխման բացակայությունը լրջորեն խոչընդոտում են բնականոն զարգացումը, քայքայում ազգային անվտանգության հիմքերը:
Արտաքին տնտեսական գործունեության ասպարեզում անցման շրջանի տնտեսական անվտանգության ապահովմանն առնչվող կարևորագույն խնդիրները պետք է լինեն՝
l արտաքին առևտրի զարգացման կարգավորումը՝ հաշվի առնելով Հայաստանի տնտեսական շահերը, համաշխարհային տնտեսությանն ինտեգրացման պայմաններում արտաքին տնտեսական գործունեության արդյունավետության բարձրացումը,
l արտահանման կարողության հետագա զարգացումը՝ ի հաշիվ մեքենաների, սարքավորումների, բարձրտեխնոլոգիական այլ ապրանքների արտադրության ընդլայնման, ներմուծման փոխարինման քաղաքականության իրականացման,
l երկրի արտահանման կարողության մաս կազմող ձեռնարկությունների շահերի պաշտպանությունը՝ նպատակ հետապնդելով վերականգնել և պահպանել դրանց դիրքերը ապրանքների և ծառայությունների արտաքին շուկաներում,
l ներքին շուկայում մենաշնորհ չունեցող տեղական արդյունաբերողների և գործարարների նկատմամբ չափավոր հովանավորչական քաղաքականության իրականացումը,
l արտաքին պարտքի վերակառուցումը՝ թեթևացնելու դրա սպասարկման բեռը,
l ազատ փոխառնվող արժույթների նկատմամբ դրամի փոխարժեքների իրական կայունացումը (ի տարբերություն ներկայումս ձեռք բերված արհեստական կայունացման, որն իրական ոչ մի կապ չունի տնտեսության իրական հատվածի զարգացման հետ):
Արտաքին տնտեսական քաղաքականությունը կարող է ոչ միայն ուղղակիորեն հակադրվել տնտեսական սպառնալիքներին, այլև ինքնուրույն դեր խաղալ միջազգային ինտեգրացիոն գործընթացների մասնակիցների տնտեսական կարողությունների հաշվեկշռի փոփոխության գործում: Հետևաբար, ժամանակն է քայլեր ձեռնարկել, նախ, մշակելու երկրի տնտեսական դոկտրին և հայեցակարգ, որի հիման վրա հնարավոր կլինի բացահայտել զարգացման կողմնորոշիչները, ձևավորել և իրականացնել ներքին և արտաքին տնտեսական քաղաքականության հիմնադրույթները: Այս ամենը, անշուշտ, անհրաժեշտ է բխեցնել համաշխարհային տնտեսությունում և տարածաշրջանում տեղ գտած գործընթացներից և միտումներից: Ի վերջո, տնտեսական ընդհանուր սպառնալիքների դեմ միացյալ պայքարն ու հարևան պետությունների հետ համատեղ արդյունավետ համագործակցության ծավալումը կարող են որոշիչ նախապայման հանդիսանալ կայուն զարգացում ապահովելու համար:
Թաթուլ ՄԱՆԱՍԵՐՅԱՆ
Պրոֆեսոր

Դիտվել է՝ 2206

Մեկնաբանություններ