ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ դուրս կգա նախագահական ընտրապայքարից, եթե բժիշկները պարզեն, որ ինքն առողջական խնդիրներ ունի։ «Անկեղծ ասած, ես կարծում եմ, որ միակ բանը, որ տարիքը բերում է, իմաստությունն է»,- հավելել է Բայդենը։ Ավելի վաղ նա ասել էր, որ կհրաժարվի նախընտրական մրցապայքարից միայն այն դեպքում, եթե Աստված իրեն ասի դա անել։               
 

«Հայաստանում փողն ուրիշի մոտ է, գործն ուրիշն է անում»

«Հայաստանում փողն ուրիշի մոտ է, գործն ուրիշն է անում»
29.05.2009 | 00:00

«ԻՄ ԹՈՌԸ ԽՈՒՍԱՓՈՒՄ Է ԵՐԱԺԻՇՏ ԴԱՌՆԱԼՈՒՑ, ՈՐՈՎՀԵՏԵՎ ՉԻ ՈՒԶՈՒՄ ԻՆՁ ՆՄԱՆ ԱՊՐԵԼ»
ՀՀ արվեստի վաստակավոր գործիչ, կոմպոզիտոր ԵՐՎԱՆԴ ԵՐԶՆԿՅԱՆԻ մանկությունն անցել է Պարոնյանի անվան երաժշտական կոմեդիայի թատրոնում: Նրա հայրը՝ Դավիթ Երզնկյանը, թատրոնի նվագախմբի գլխավոր դիրիժորն էր, մայրը՝ Ցողիկ Ջանիբեկյանը (հայ բեմի երախտավոր Գուրգեն Ջանիբեկյանի դուստրը)` նույն թատրոնի դերասանուհի: Սակայն արվեստագետների ընտանիքից սերող երիտասարդի մուտքը պրոֆեսիոնալ արվեստի աշխարհ եղել է բավական երկար դեգերումներից հետո:
-Պարոն Երզնկյան, մի առիթով ասացիք, որ ջազը, ի տարբերություն ռոքի, համարում եք պրոֆեսիոնալ ժանր: Ո՞րն է տարբերությունը:
-Տարբերությունն այն է, որ ռոք երաժշտությունը շատ ավելի պարզունակ է: Երաժշտության իմաստը մարդկանց զգայարանների վրա ազդելն է: Իսկ դա արվում է հազար ու մի ձևով: Պրոֆեսիոնալները երկար ժամանակ սովորելուց հետո կարողանում են բոլորովին այլ կերպ վերահսկել իրենց: Ինչքան շատ գիտես, այնքան հասկանում ես, որ ոչինչ չգիտես: Եվ որքան մարդը բարձր է՝ որպես պրոֆեսիոնալ, այնքան ավելի պատասխանատու է իր յուրաքանչյուր նոտայի համար: Իսկ ռոքը հուզական երաժշտություն է: Իհարկե, բոլորին հայտնի է «Բիթլզի» օրինակը, որը, փաստորեն, ռոք է: Բայց նրանք ուղղակի հրաշամանուկներ էին, որ սկսեցին ռոքի ոճում գրել իրենց երգերն ու հասան այնպիսի հաջողության, որին շատ պրոֆեսիոնալ կոմպոզիտորներ կնախանձեին: Բացի այդ, նրանք ավելի ուշ շտկել-կատարելագործել են իրենց երաժշտական տվյալները. խոսքս հիմնականում Ջոն Լենոնի և Փոլ Մաքարտնիի մասին է: Ռոքը պարզ երաժշտություն է, և շատ մարդիկ կարող են դրան տիրապետել:
-Այդ պատճառով էլ ավելի ժողովրդայի՞ն է:
-Այո՛: Ես ինքս ռոքով եմ սկսել, բայց ոչ այն պատճառով, որ պրոֆեսիոնալ չէի: Յոթնամյա երաժշտական կրթություն էի ստացել դաշնամուրային բաժնում, ապա սովորել ու ավարտել էի պոլիտեխնիկ ինստիտուտը: Իհարկե, պոլիտեխնիկը մի ամբողջ էպոպեա էր, բայց ես այդ տարիներին ավելի շատ երաժշտությամբ էի զբաղվում, քան թե իմ դասերով: Այդ պատճառով էլ ուսումս ձգվեց ինը տարի:
-Դուք մշակութային արմատներ ունեք, ինչպե՞ս էր պատահել, որ հայտնվել էիք պոլիտեխնիկում:
-Ամեն մարդ յուրովի է իրեն դրսևորում: Մեզ մոտ կարծես թե ցեղական է՝ մենք ուշ ենք բացվում: Օրինակ՝ պապս տարիքի հետ ավելի ու ավելի լավ էր խաղում: Բայց լինում են դերասաններ, որոնք կյանքի վերջին շրջանում նահանջ են ապրում: Ես էլ եմ ցեղական այդ հատկանիշը կրում: Մի կերպ ավարտեցի յոթնամյակը: Թեև դաշնամուրիս դասատուն վատ անձնավորություն չէր, բայց մեր մեջ այն փոխըմբռնումը չկար, որ նա կարողանար ինձ կապել դաշնամուրի, երաժշտության հետ: Յոթնամյակից հետո մտածեցի, որ այլևս երաժշտությամբ չեմ զբաղվելու: Բայց դպրոցում (Նելսոն Ստեփանյանի անվան թիվ 71 դպրոցն եմ ավարտել) մենք ստեղծել էինք նվագախումբ: Հետո էլ պոլիտեխնիկում ստեղծեցինք «Երազողներ» խումբը, «Բիթլզ» էինք երգում, հայկական երգերի մշակումներ անում: Այդ խմբում էին նաև Զավեն Սարգսյանը՝ Փարաջանովի թանգարանի տնօրենը, Հրայր Կոտոյանը, որ հետո դարձավ ժուռնալիստ: Դրան զուգահեռ ես սկսեցի զբաղվել ջազով: Դեռ պոլիտեխնիկում սովորելու տարիներին Մելիք Մավիսակալյանն ինձ հրավիրեց որպես բաս կիթառիստ աշխատելու այն նվագախմբում, որն այժմ ղեկավարում եմ: Դրանից էլ սկսվեց ամեն ինչ: Գնացի բանակ, վերադարձա ու որոշեցի ընդունվել կոնսերվատորիա՝ կոմպոզիցիայի բաժին: Փաստորեն ընդունվեցի՝ առանց երաժշտական միջնակարգ կրթության ու միանգամից՝ երկրորդ կուրս՝ Էդգար Հովհաննիսյանի դասարան: Կոնսերվատորիայում ուսանելու չորս տարիների ընթացքում յուրացրել եմ հնարավոր առավելագույնը, որ կարելի էր յուրացնել սովորելով: Որովհետև գիտեի, թե ինչի համար եմ եկել կոնսերվատորիա: Ընտանիք ունեի՝ երեխա, կին: Աշխատում էի ռադիոյում, սովորում ստացիոնար բաժնում, երեկոյան էլ փող աշխատում՝ ռեստորանում նվագելով: Չգիտեմ, թե ինչպես էի այդ ամենը հասցնում, բայց չորս տարում լիովին կենտրոնացա, հասա ու գերազանցեցի շատերին: Ավարտելուց մեկ տարի հետո՝ 1984-ին, ընդունվեցի կոմպոզիտորների միություն: Դա շատ բարձր ցուցանիշ էր: Սովետական տարիներին բոլորն էլ ինչ-որ աշխատանք ունեին, ոչ ոք քաղցած չէր: 16-17 տարեկանում միշտ չէ, որ պատկերացնում ես, թե ինչ ես ուզում դառնալ: Եթե մարդը չգիտեր՝ ուր գնալ, ուրեմն գնում էր պոլիտեխնիկ: Այդ տարիներին շատ մոդայիկ էր ընդունվել կիբեռնետիկայի բաժին, որը նոր էր բացվել: Դե՛, ես էլ ընդունվեցի: Դա, իհարկե, իր դրական դերը խաղաց: Հիմա տեխնիկայի, էլեկտրոնիկայի դար է, և ես տիրապետում եմ այդ ամենին: Դա ինձ օգնում է իմ աշխատանքում:
-Ընտանիքում երաժիշտ հետևորդներ ունեք: Կպատմե՞ք նրանց մասին:
-Միակ աղջիկս՝ Զառան, ջազային երգչուհի է: Ավարտել է մեր կոնսերվատորիան, մասնագիտությամբ երաժշտագետ է: Ապրում է Ամերիկայում, երգում է ամերիկացիների հետ: Ափսոսում եմ, որ չի ուզում վերադառնալ Հայաստան, բայց, անկեղծ ասած, նա այստեղ այնքան էլ անելու բան չունի: Զառայի որդին՝ Դավիթը, իններորդ դասարանից հետո տեղափոխվել է Երևան, հիմա սովորում է կոնսերվատորիայում՝ ջազի բաժնում: Մեր կոնսերվատորիան այնքան բարձրակարգ բուհ է, որ ես շատ հանգիստ կարող եմ այն գերադասել ամերիկյան հաստատություններից և վստահաբար ասել, որ թոռնիկս այստեղ կսովորի այն ամենը, ինչ պետք է իրեն: Իհարկե, գուցե և երաժիշտ չդառնա, որովհետև տեսնում է, թե ինչ դժվար եմ ապրում ես:
-Իսկ արվեստի մեր մյուս բուհերը՝ գեղարվեստի ակադեմիան, կինոյի և թատրոնի ինստիտուտը, նույնքա՞ն բարձր եք գնահատում, ինչպես կոնսերվատորիան: Ձեզ գոհացնո՞ւմ է դրանց պատրաստած կադրերի որակը:
-Չէի ասի, որ խորապես տեղյակ եմ նրանց ուսումնական գործընթացներից: Բայց ես ուշադրությունս կենտրոնացնում եմ այն հանգամանքի վրա, թե մենք արդյոք ունե՞նք լավ դասախոսներ այդ բուհերում: Եթե իմ թոռը խուսափում է երաժիշտ դառնալուց, որովհետև չի ուզում ինձ նման ապրել, էլ ի՞նչ ասեմ: Մենք մեր փոքրիկ հանրապետության համար պատրաստում ենք երաժիշտներ, նկարիչներ, դերասաններ: Եթե նկարիչները դեռ լեզվական, ազգային սահմանափակման խնդիրներ չունեն, կարող են իրենց նկարչությունն անել ու ապրուստ վաստակել թե՛ Հայաստանում, թե՛ արտասահմանում, ապա նույնը չի կարելի ասել երաժիշտների, առավել ևս՝ դերասանների մասին: Հատկապես դերասանի գործը դժվար է: Նրա ճակատագիրը կախված է ռեժիսորից, որը շատ սուբյեկտիվ հանգամանքներ է ենթադրում: Ռեժիսորը կարող է չսիրել դերասանին ու չտալ դերեր, ուղղակի փչացնել նրա կյանքը: Ինքս դերասանների ընտանիքում եմ մեծացել, շատ լավ գիտեմ թատրոնի խոհանոցը: Ես կարծում եմ, որ դերասանների վիճակը մեզ մոտ իսկապես ծանր է: Թատրոններն այնքան շատ չեն, հանդիսատեսն էլ վատ է հաճախում: Թեև պիտի նկատեմ, որ վերջին շրջանում դրական փոքր տեղաշարժեր, այնուամենայնիվ, կան: Այսօր շատ դժվար վիճակում են գտնվում այն դերասանները, ովքեր կոմիկ չեն, սերիալներում ու գովազդներում չեն նկարվում: ՈՒրիշ կյանք պարզապես չկա նրանց համար: Իսկ դերասանի համար ընդամենը մեկ սերիալում նկարվելը կարող է ամբողջ ճակատագիրը փչացնելու պատճառ դառնալ, որովհետև նրան սկսում են տեսնել միայն այդ կերպարում ու այլևս ուրիշ դերում չեն նկարում: Էլ չեմ խոսում այդ սերիալների մակարդակի մասին, որն առանձին քննարկման թեմա է: Տխուր իրողությունները քիչ չեն նաև կոնսերվատորիայում: Օրինակ՝ կոմպոզիցիայի բաժին տարեցտարի ավելի քիչ մարդիկ են դիմում: Վեց տեղից չորսը, կարծեմ, անվճար է, և այս տարի ընդամենը երեք հոգի էր դիմել: Սա այն սերունդն է, որոնց ծնողները չեն ցանկացել իրենց երեխային մղել դեպի կոմպոզիցիան: Ինչո՞ւ մղեն, մարդը կոմպոզիտոր դառնա՝ ի՞նչ աշխատի, ինչպե՞ս ապրի: Բանն այն է, որ այսօր պրոֆեսիոնալ կոմպոզիտորի պահանջարկը չկա, անպայման չէ, որ երգ գրողը կոմպոզիտոր լինի: Այն երգը, որն իր դրամատիզմով, խորությամբ հասնում է մարդկային հոգու ամենանուրբ ծալքերին, մեզանում պահանջարկ չունի: Պահանջարկ ունեցող երգերն առավել մատչելի, դյուրամարս, հիթային, պոպսային երգերն են, որոնք կարող են գրել նաև ոչ կոմպոզիտորները: Բայց այդ պրոցեսն ինքնին ինձ չի անհանգստացնում: Դրանք ժանրեր են, որ ժամանակի ընթացքում հետ կմղվեն, ու ամեն ինչ կգա իր տեղը, որովհետև մեր ազգը տաղանդավոր է: Ինձ անհանգստացնում է այն, որ մեզանում պրոֆեսիոնալ կոմպոզիտորական արվեստը մնացել է ուշադրությունից դուրս ու չի խրախուսվում: Այն, որ այսօր մեզ մոտ արվեստի բուհերի շատ շրջանավարտներ չգիտեն՝ ուր գնան աշխատելու, իրոք, մտահոգիչ է: Այնպես որ, պետք է լրջորեն մտածել՝ մեզ հարկավո՞ր են այդքան շատ դերասան, երաժիշտ, նկարիչ: Պիտի հաշվարկներ անեն, դաշտն ուսումնասիրեն: Բայց մեկ ուրիշ խնդիր էլ կա. նաև դասախոսներն են շատ. ինչպե՞ս պիտի լուծվի նրանց դասաժամերի հարցը: Փակ շրջան է ստացվում: Շատ խորացանք: Եվ այս ամենից կրկին ու կրկին եզրակացնում եմ, որ արվեստի բուհերը Հայաստանում պետք է գործեն բացառապես պետական դոտացիայի հաշվին:
-Մանկության տարիներին ձևավորված Ձեր կապը թատերական աշխարհի հետ ի՞նչ դրսևորումներ ունի այսօր:
-Կապը կա, կան նաև թատրոնի համար մտահոգվելու պատճառներ: Մենք այսօր փաստացի չունենք պոպուլյար երաժշտական թատրոն: Ես շատ հարգում եմ Երվանդ Ղազանչյանին՝ որպես մարդու և ռեժիսորի, բայց ինքը նպատակ չի դրել Պարոնյանի թատրոնը պահել որպես երաժշտական թատրոն: Բազմաթիվ տաղանդավոր վոկալիստ ուսանողներ կան կոնսերվատորիայում և թատերական ինստիտուտում, բայց փաստն այն է, որ կոնկրետ երաժշտական կոմեդիայի թատրոնի համար կադրեր չեն պատրաստվում: Կարծում եմ՝ ճիշտ կլիներ թատրոնին կից ստուդիա ստեղծել, այդ շնորհալի երեխաներին հավաքել ու նրանցից կադրեր պատրաստել հենց Պարոնյանի թատրոնի համար: Այդ թատրոնում պետք է բեմադրվեն և՛ օպերետներ, և՛ դասական մյուզիքլներ, և՛ ժամանակակից հայ կոմպոզիտորների մյուզիքլներ: Ստանիսլավսկու անվան ռուսական թատրոնում կայացած «Մորգանի խնամին» ներկայացման ռեժիսորն Ալեքսանդր Գրիգորյանն է, կոմպոզիտորը՝ Մարտին Վարդազարյանը, երաժշտությունը ձայնագրել է մեր նվագախումբը, իսկ երգերը կատարում են (ի դեպ, կենդանի հնչողությամբ) հենց թատրոնի դերասանները: Դա, փաստորեն, մյուզիքլ է՝ տասնութ երաժշտական համարով: Մարդիկ երգում են, պարում: Նյութը մատուցվում է ոչ թե որպես զուտ հայկական, այլ համամարդկային երևույթ՝ ավելի ժամանակակից լուծումներով: Ես նայում էի ու մտածում, որ մարդիկ չունեն ո՛չ համապատասխան պայմաններ, ո՛չ երաժշտական թատրոնի ուղղվածություն, բայց կարողացել են այդպիսի ներկայացում անել, իրենց խաղացանկը հարստացնել նոր ժանրի բեմադրությամբ: Այնինչ, մենք ունենք թատրոն, որի կոչումն ու պարտքն է բեմադրել տարեկան չորս-հինգ երաժշտական ներկայացում, բայց, ցավոք, այդ բանը չի արվում:
-Մեր թատերական աշխարհում Ձեզ միայն երաժշտական կոմեդիայի թատրո՞նն է մտահոգվելու առիթ տալիս այսօր:
-Օպերայում մի քիչ ավելի բարդ իրավիճակ է: Այնտեղ ուժեր կան: Կա լավ նվագախումբ, կան դիրիժորներ, բայց լուծված չէ կազմակերպչի խնդիրը: Գեղամ Գրիգորյանից հետո փաստացի տիրոջ ձեռք չկա թատրոնում: Կամո Հովհաննիսյանին ես շատ հարգում եմ, իմ ընկերն է, բայց նա դիրեկտոր է: Իսկ թատրոնին գեղարվեստական ղեկավար է պետք: Կատարյալ պայմաններ, իհարկե, մենք դեռ չենք կարող ակնկալել: Այդպիսիք գործում են արտասահմանում: Այնտեղ կա թատրոն, որն ունի պրոդյուսեր: Պրոդյուսերի ձեռքին է փողը, և նա գիտի, որ եթե վատ ներկայացում անի, կկորցնի իր փողը: ՈՒստի և շահագրգռված է հրավիրել լավագույն ռեժիսորին, լավագույն բալետմեյստերին ու բեմադրել լավ ներկայացում: Իսկ Հայաստանում փողն ուրիշի մոտ է, գործն ուրիշն է անում, և մեխանիզմը չի պտտվում, մեքենան չի աշխատում: Ինչպե՞ս կարող է ներկայացման պրոդյուսերը լինել մի մարդ, որն ուրիշի փողն է ծախսում: ՈՒրիշի փողը չես ափսոսում: Հետևաբար, մեզ մոտ հարկավոր է ստեղծել պրոդյուսերական ինստիտուտ: Բազմաթիվ արտասահմանցիների հետ եմ հանդիպել, եկել-մասնակցել են մեր նվագախմբի փորձերին ու ասել. «Դուք նստած եք ոսկու վրա, բայց չեք կարողանում ձեր ոսկին վաճառել»: Կարծում եմ, որ մեր հանրապետությունը միայն կշահեր, եթե մենք ստեղծեինք իսկական, ոչ թե ձևական պրոդյուսերական կենտրոններ, և մարդիկ իրենց փողը վստահաբար ներդնեին ու հավատային, որ ոչ թե կորցնելու, այլ շահելու են: Սրանք, իհարկե, մեկ օրում լուծելի հարցեր չեն: Ես տեսնում եմ, որ մշակույթի նախարարը, ինչպես և Հ1 հեռուստաընկերության և ռադիոյի ղեկավարներն ինչ-որ քայլեր փորձում են անել այդ ուղղությամբ: Բայց այս հարցում նաև պետության աջակցությունը պիտի լինի, այլապես մեծ արդյունքների հասնելն անհնար է: Չմոռանանք նաև, որ շուկան թելադրում է իր պահանջները:
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆ

Դիտվել է՝ 2492

Մեկնաբանություններ