ԱՄՆ-ի նորընտիր նախագահ Դոնալդ Թրամփը, պաշտոնը ստանձնելու առաջին իսկ օրից, ծրագրում է վերականգնել իր «առավելագույն ճնշման ռազմավարությունն Իրանին սնանկացնելու համար»՝ գրում է Financial Times-ը: «Առավելագույն ճնշման» արշավը նպատակ ունի զրկել Իրանին բանակը հզորացնելու հնարավորությունից, սակայն վերջնական նպատակը Թեհրանին միջուկային նոր համաձայնագրի շուրջ բանակցությունների մղելն է։               
 

«Չկա ոչինչ բացասական, որ հեռանկարում դրական լիցքեր չպարունակի»

«Չկա ոչինչ բացասական, որ հեռանկարում դրական լիցքեր չպարունակի»
19.06.2009 | 00:00

«ԽԱԽՏՎԵՑ ՏԻԵԶԵՐԱԿԱՆ ՏՆՏԵՍԱԿԱՆ ՕՐԵՆՔԸ»
«Իրավունքը de facto»-ի հարցերին պատասխանում է ԱԺ տնտեսական հարցերի հանձնաժողովի փոխնախագահ ՎԱՐԴԱՆ ԲՈՍՏԱՆՋՅԱՆԸ
-Ֆինանսատնտեսական ճգնաժամի տարբեր գնահատականներ կան` այս տարին ամենածանր տարին է, բայց տարեվերջին հնարավոր է պիկից դուրս գալ, դեռ մեկ-երկու տարի կշարունակվի... Ելնելով Հայաստանի տնտեսության վիճակից, հաշվի առնելով 10 տոկոս տնտեսական անկումը, Ձեր կարծիքով` Հայաստանում ե՞րբ կսկսվի ճգնաժամի հաղթահարումը:
-Հայաստանի Հանրապետության տնտեսական զարգացման ցուցանիշներն այնպիսի տիրույթում չեն, որ համաշխարհային տնտեսության տատանումները կարող են բերել կտրուկ աճի կամ անկման: Այս ճգնաժամը մեր երկրում չի սկսվել, բայց փոքր շրջանառություն ունեցող երկրներին միշտ էլ խոցելի է դարձնում: Հայկական մենթալիտետը ստեղծագործելու, ստեղծելու, իր շնորհքով տարբերվելու հնարավորություն է տալիս, այնպես որ` կհաղթահարենք:
-Քիչ չէ՞ միայն մենթալիտետը գլոբալ ճգնաժամի հանդեպ:
-Ես լավատես եմ և ուզում եմ ասել, որ Հայաստանի Հանրապետությունում ֆինանսական ճգնաժամը, ըստ էության, եթե խանգարող այլ իրողություններ չլինեն, արդեն 2010 թ. առաջին եռամսյակից հետո կհաղթահարվի, և մենք կվերագտնենք մեզ` արդեն զարգացման առումով:
-Դա նշանակում է գործազրկության հաղթահարո՞ւմ, արտադրության ու սպառման ծավալների, կենսամակարդակի վերականգնո՞ւմ:
-Արտադրության և սպառման ծավալների վերականգնումը սարսափելի դժվար գործ է, մենք մինչև այդ կգտնվենք կանգառի վիճակում և կսկսենք, թեկուզ փոքր, բայց վերականգնումն ու վերելքը, կենսամակարդակի բարելավումը: Տվյալ ոլորտներում մեծ փորձ ու մշակույթ ունեցող երկրների համար էլ դժվար է, մեր հանրապետության համար չի կարող դժվար չլինել:
-«Եթե խանգարող իրողություններ չլինեն» ասելով` ի՞նչ նկատի ունեք:
-Օրինակ` հարկային փոփոխությունների փաթեթում ընդգրկված օրինագծերի նման: Վիճելի օրինագիծն առայժմ քվեարկության չդրվեց, այն լիբերալ հարաբերությունների ոգուն, տառին լրիվ հակառակ մի ինստիտուտ է, որի պարագայում խոշոր, մանր, փոքր բիզնեսը չէ էականը, սա հարցի մի կողմն է միայն, մինչև անգամ ստվերը մի կողմ, մենք կիրառում ենք մի գործիք, որը կարող է ունենալ անդառնալի բացասական հետևանքներ: Մասնավորապես` տնտեսավարող սուբյեկտը, ծառայություն մատուցողը կարող է դադարեցնել իր գործունեությունը: Իսկ զբաղվածությունը, կենսամակարդակի բարձրացումն ուղղակիորեն ու հիմնականում պայմանավորված են արտադրողների ու ծառայություն մատուցողների գործունեության հաջողությամբ:
-Մենք անընդհատ ասում ենք, որ փոքր ու միջին ձեռներեցության զարգացման համար պիտի ստեղծենք բարենպաստ պայմաններ, ստուգումների թիվ ենք կրճատում, խոսակցություններ կան, որ հարկային բեռը կարող է կրճատվել, թեպետ Հայաստանում դա անհնարի կատեգորիայից է, մի կողմից էլ` լրջորեն նման օրինագիծ ենք մշակում ու քննարկում... Հոսանքին հակառակ գնալը ո՞ր տրամաբանությանն է հարիր, ի՞նչ հարց ենք ուզում այդպիսով լուծել:
-Նման վիճակի պարադոքսն այն է, որ կառավարման բարձր մակարդակներում, կարևոր չէ` օրենսդիր, թե գործադիր, ինչու չէ, նաև դատական, պետք է ունենանք զարգացման համահունչություն, ինչն ամրագրված է մեր Սահմանադրության մեջ, որի բնականոն ու հավասարակշռված գործունեությունն ապահովում է երկրի նախագահը: Մենք շատ լավ դրույթներ ունենք, բայց շատ հաճախ հանդիպում ենք երևույթների, երբ պարզունակ գործընթացի վերաբերյալ ունենում ենք տարբեր ելակետեր և մեզ դժվարություն չենք տալիս մտածելու` ճի՞շտ ենք անում, թե՞ սխալ: Կարծես թե ստացվում է այսպես` մեր ընկերներն առաջարկում են, ամոթ է մերժելը, բայց այստեղ ոչ թե ամոթի, այլ պետության զարգացման նպատակահարմարության խնդիր է: Յուրաքանչյուրը` իրավաբանական, թե ֆիզիկական անձ, իր պարտավորությունները պետության նկատմամբ պիտի պատշաճ և ամբողջությամբ կատարի: Բայց այն գործիքներն ու մոտեցումները, որ ուզում են կիրառել այդ անելու համար, շատ վտանգավոր են ոչ թե անձերի, այլ պետության համար:
-Այնուամենայնիվ, նման օրինագծով ի՞նչ խնդիր է լուծվում:
-Ասվում է, որ բյուջեի կատարումն ապահովելու և ստվերը կրճատելու նպատակ ունի:
-Բայց հիշյալ խնդիրն այդ կերպ լուծելի՞ է:
-Պատգամավորների ճնշող մասը կարծում է, որ` ոչ: Ավելին` շատ ավելի մեծ բացասական հետևանքներ են հնարավոր: Օրինագծի քվեարկությունը հետաձգվեց, և այդ հանգամանքը պայմանավորված չէր միայն Ազգային ժողովի կեցվածքով, այլ նաև գործադիրի ընկալումով: Հետաձգումը կարող է մի քանի ամիս նշանակել, կարող է ընդհանրապես հրաժարում լինել այդ տեսքով օրինագիծը ներկայացնելուց:
-Ձեր կարծիքով` Ռուսաստանից ստացված 500 միլիոն դոլարի վարկի բաշխումն իսկապե՞ս հակաճգնաժամային խնդիրների լուծմանն է ուղղված:
-Ցանկացած ֆինանսական միջոց, որը որոշակի ֆինանսական ծրագրերի իրականացմանն է ուղղվում, ոտքի վրա չպիտի որոշվի: Այդ նպատակով մենք ունենք ուրիշ փաստաթուղթ` կառավարության գործունեության 5-ամյա ծրագիրը: Ամենակարևորը` այդ ծրագրով մենք ամրագրել ենք առաջնահերթ խնդիրները, և տրամաբանությունը պահանջում է, որ առկա միջոցներն այդ խնդիրների լուծմանն ուղղվեն համապատասխան առաջնահերթությամբ ու հերթականությամբ: Այդ ծրագրի շեղման դեպքում պետք է մտահոգվել` ինչո՞ւ, մի կողմից` ծրագիրը հաստատվեց որպես գերակա, մյուս կողմից այդ միջոցների օգտագործման առումով չերևացող պլանում է գտնվում: Վարչապետը թվարկեց գերակայությունները, բայց համապատասխան վարկային միջոցի վավերացման ժամանակ մենք, չեմ կարծում, որ կարողացանք այդ ծրագիրը տեսնել դետալացված ձևով, որպեսզի գոնե հասկանայինք` ո՞րն է այդ ծրագիրը, ե՞րբ, ինչի՞ն, ինչքա՞ն է հատկացվում: Դա արդեն խոցելի է դարձնում և նախապայման է, որ այդ գումարը հանկարծակի կարող է ոչ ցանկալի արդյունավետությամբ ծախսվել:
-Ինչո՞ւ խորհրդարանն այդ դեպքում վավերացրեց համաձայնագիրը:
-Վավերացրեց` ակնկալելով, որ ժամանակի մեջ կունենանք այդ պատկերը, նաև` ավելի լավ խորհրդարաններ:
-Ձեր կարծիքով` այսօր խորհրդարանն իր վերահսկողական գործառնության ո՞ր տոկոսն է իրականացնում:
-Իսկ Դուք քանի՞ տոկոս եք ուզում:
-100: Այդ խնդիրը բարձրացվում է, բայց կա՞ն խնդրի լուծման համապատասխան մեխանիզմներ:
-Մի՛ ասեք մեխանիզմներ, այլ իրավունք ու հնարավորություններ:
-Իրավունք ԱԺ-ն ունի, իսկ հնարավորություններն իրակա՞ն են, թե՞ միայն խոսքային մակարդակում:
-Հնարավորություններն իրական են դառնում խնդրի կարևորության գիտակցման համեմատ:
-Հայաստանի Հանրապետության քաղաքական օրակարգի թիվ 1 խնդիրը Լեռնային Ղարաբաղի խնդիրն է, որը սկսել է սերտորեն առնչվել հայ-թուրքական հարաբերություններին։ Անդրադառնանք խնդրի տնտեսական կողմին` հայ-թուրքական սահմանի բացումն ի՞նչ հետևանքներ կունենա մեր երկրի տնտեսության համար:
-Այս հարցը լուծելու համար պետք է վերացարկվել ցանկացած այլ խնդրից և ամբողջությամբ ուսումնասիրել իր հետևանքների հետ: Տնտեսական առումով ակնհայտ է, որ Հայաստանի համար լավ է:
-Ինչո՞վ:
-Հայաստանը ցամաքային ճանապարհի իր կաշկանդվածությունը նկատելի չափով վերացնում է: Չասենք` շրջափակում, բայց դժվարություններ մենք ունենք, 30-40 տոկոսով այդ դժվարություններից կարող ենք ձերբազատվել: Դա ունի նաև դրական լիցքեր` սպառման շուկաների առումով:
-Մենք այդքան մրցունակ ապրանքներ ունե՞նք սպառման նոր շուկաներ ձեռք բերելու համար:
-Մրցունակ ապրանքները ստեղծվում են աշխատանքով, եթե առաջին պահ Ձեր մտահոգությունը կարող է տեղին լինել, այն անհրաժեշտ է, որ մենք ինքներս հասկանանք` ի զորո՞ւ ենք ներթափանցել նոր շուկաներ:
-Իսկ մինչ այդ ինքներս շուկա կդառնանք:
-Իսկ ինչո՞ւ ոչ, բազմաթիվ երկրներ գոյատևում են` այլ երկրների սպառման շուկա լինելով: Բացառապես արտահանող երկրներ չկան, մենք փոքր երկիր ենք, մեր հնարավորությունները պետք է օգտագործենք արտահանման շուկաներ գտնելու համար: Այն մտահոգությունը, թե հանկարծ մեկը չգա ու մեզ գրավի, իր համար շուկա դարձնի, մեզ դարերով կարող է փակ, նատուրալ տնտեսության կարգավիճակում պահել, որը երբևիցե զարգացում չի երաշխավորի:
-Սովորաբար ճգնաժամը դիտվում է իբրև բացասական երևույթ, արդյո՞ք չկան դրական որակներ կամ հնարավորություններ, որոնք կարող են հանգեցնել թռիչքաձև զարգացման:
-Անպայման կան, ինչպես պատերազմները, որ միշտ խթանում են տնտեսական զարգացումը: Դա տիեզերական օրենքներից մեկն է` չկա ոչինչ բացասական, որ հեռանկարում դրական լիցքեր չպարունակի: Նույնիսկ այն պարագայում, երբ հասկանում ենք, որ ավելի ծանր հարվածներ կարող ենք ստանալ: Եթե հաղթահարում ենք, արդեն նվաճում է:
-Գլոբալ այս ճգնաժամը համարվում է համակարգային` կառավարման նախկին համակարգերն այլևս չեն գործում, և տնտեսության կառավարումը նախկին ձևերով հնարավոր չէ, այդպե՞ս է:
-Համակարգային ճգնաժամ նշանակում է ավելի մեծ թվով համակարգերի ընդգրկում, պետությունների կտրվածքով` ավելի շատ պետություններ, տեխնիկական համակարգերի առումով` ավելի շատ համակարգեր: Ե՛վ բացասական, և՛ դրական առումով աշխատում է նույն բանաձևը` համակարգային վիճակը ցույց է տալիս թե՛ բացասական, թե՛ դրական կողմերը, այդ պատճառով էլ կոչվում է համակարգային: Եվ ճգնաժամը համակարգային է, որովհետև երկրներում դրամային քաղաքականության արդյունքում խախտվեց տիեզերական տնտեսական օրենքը` մենք ունենք ավելի շատ փող, քան ապրանք: Ցանկացած ձևով` թղթադրամի, ոսկու, արժեթղթերի ձևով մենք ունենք ավելի շատ փող, քան ապրանք: Այդ ցիկլերը մեր կամքից ու վարքագծից անկախ են, հակասությունը մի օր հրաբխի պես պիտի ժայթքեր:
-Արդյո՞ք ճգնաժամի դասերից մեկն այն չպիտի լինի, որ Հայաստանում շեշտը դրվի արդյունաբերության զարգացման, ապրանքարտադրության վրա:
-Որպես կանոն, փոքր երկրներում մեծ արդյունաբերություն չի լինում: Բացառությունը գուցե միայն Լյուքսեմբուրգն է` պայմանավորված քաղաքական հանգամանքներով: Տասնամյակներ մենք աշխարհի մեկ վեցերորդ մասում էինք, և մեր երկրում գործում էին խոշոր ձեռնարկություններ, մտածում եք, թե հիմա հնարավոր է աշխատեցնե՞լ:
-Այնուամենայնիվ, երկնիշ տնտեսական աճը Հայաստանում այսքան տարիներ չէր ապահովվում որակյալ տնտեսության հիման վրա, մենք ապրանք չէինք արտադրում, մենք ունեինք շինարարություն, սպասարկման ոլորտ: Ժամանակը չէ՞` գումարները նպատակամղել ոչ թե ծառայություն, սննդամթերք, այլ տնտեսական ապրանք արտադրելուն: Ես հասկանում եմ, որ տեխնիկական հզորություններ են պետք, համապատասխան որակավորում ունեցող աշխատուժ, սպառման շուկաներ, վերջապես` ֆինանսավորում:
-Դրա համար մենք պիտի անցնենք երկար գործընթաց, ցանկացած երկիր պիտի անցնի ինչ-որ խութերով, դժվարություններով, բայց քանի որ մենք մաքսիմալիստ ենք, կարող ենք մտածել, որ ավելի շուտ կհասնենք այդ հաջողությանը, քան բնականորեն կհասնեինք: Դա խոցելի մտածողություն է, մենք պիտի կարողանանք այդ մտածողությունը մեզնից արտամղել, որը կմեծացնի մեր պրագմատիզմը: Լավ թե վատ` մենք ունենք հանքարդյունաբերության որոշակի ճյուղեր, բարձր տեխնոլոգիաներ, մենք այդ ճանապարհին ենք, բայց ամեն կենդանի գործընթաց ունի իր ժամանակը, որևէ մեկը չի կարող երկու օրում երեխա ունենալ, 9 ամիս է պետք:
-Համաձայն եմ, թեև մինչ այդ էլ ինչ-որ այլ բան է պետք, նվազագույնը` որոշել երեխա ունենալ:


Զրույցը` Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 2424

Մեկնաբանություններ