ԱՄՆ-ի նորընտիր նախագահ Դոնալդ Թրամփը, պաշտոնը ստանձնելու առաջին իսկ օրից, ծրագրում է վերականգնել իր «առավելագույն ճնշման ռազմավարությունն Իրանին սնանկացնելու համար»՝ գրում է Financial Times-ը: «Առավելագույն ճնշման» արշավը նպատակ ունի զրկել Իրանին բանակը հզորացնելու հնարավորությունից, սակայն վերջնական նպատակը Թեհրանին միջուկային նոր համաձայնագրի շուրջ բանակցությունների մղելն է։               
 

«Անհաջող կերպով կրկնօրինակում ենք ուրիշներին»

«Անհաջող կերպով կրկնօրինակում ենք ուրիշներին»
17.07.2009 | 00:00

«ԱՐՎԵՍՏԱԳԵՏԻ ՁԵՌՔԸ ՉԸՆԿՆԵՍ»
Ռեժիսոր, կինոօպերատոր ՇԱՎԱՐՇ ՎԱՐԴԱՆՅԱՆԻ հետ մեր զրույցը կինեմատոգրաֆիայի արդի խնդիրների մասին է: Նրա հետ հանդիպեցինք ՀՀ ոստիկանության ուսումնական կենտրոնում, ուր աշխատում է որպես պետի տեղակալ: Հակադրությունն այնքան էլ զարմանալի չէ, երբ ծանոթանում ես արվեստագետի կենսագրությանն ու անցած ճանապարհին: Շավարշ Վարդանյանը զինվորական օպերատոր է եղել, ազատամարտի տարիներին նկարահանել է վավերագրական կադրեր` 1200 ժամ տևողությամբ, պաշտպանության նախարարության «Զինուժ» հաղորդաշարի հիմնադիրներից է:
-Բարձրարժեք ֆիլմեր այսօր Հայաստանում գրեթե չեն ստեղծվում: Հիմնական պատճառը ֆինանսների սղությո՞ւնն է, թե՞ չունենք լավ ռեժիսորներ, և մերը ստեղծելու փոխարեն կրկնում ենք ուրիշներին:
-Խորհրդային կարգերի փլուզումից հետո, կարծես, փլուզվեցին նաև արվեստը, մշակույթը, ինչը բնական եմ համարում, քանզի բոլոր տեսակի հեղափոխություններն իրենց հետ ավերածություններ են բերում: Ցավոք, կինոյի մեր վարպետներից ոմանք կյանքից հեռացան, ոմանք էլ, քանի որ «Հայֆիլմ» կինոստուդիան, կարելի է ասել, փակվեց, աշխատանք փնտրեցին օտար երկրներում, ինստիտուտն ավարտած շատ տղաներ ուղղակի չվերադարձան Հայաստան, որովհետև ֆիլմ նկարահանելու համար չկար համապատասխան բազա: Այստեղ իսկապես առաջին հերթին մեծ նշանակություն ունի գումարը. եթե գումար լինի, մասնագետին կարելի է նաև հրավիրել դրսից:
- Այսօր կա՞ն նոր, հետաքրքրիր անուններ:
-Երիտասարդներ են աճում, որոնց լավ չենք ճանաչում, որովհետև միջոց չկա, որ այս սերունդը դրսևորի իր ունակությունները: Այսօր մենք տեսաֆիլմեր ենք նկարում, որովհետև դա ամենաէժան տարբերակն է: Մինչդեռ նույնիսկ լավագույն հոլովակները (երեք-չորս րոպեանոց) տեսախցիկով չեն նկարվում, այլ ժապավենի վրա, որպեսզի արժեք ունենան: Տեսախցիկով նկարվող ոչ մի ֆիլմ արժեք չունի, ոչ ոք չի գնի, եթե անգամ հրաշք ստեղծես, որովհետև որակը ցածր է:
-Բայց, այնուամենայնիվ, լավ, թե վատ, ֆիլմեր ստեղծվում են, չի՞ կարելի ստեղծել մերը` ուրիշներին կրկնելու փոխարեն:
-Շատ բնագավառներում հայ ժողովուրդը փայլել է, բայց նույնը չես ասի կինոարվեստի, հեռուստատեսության մասին. այս դեպքում մենք չենք կարողանում ինքնուրույն գործ անել, ավելի շատ նայում ենք` ինչ են անում ուրիշները, և փորձում ենք անհաջող կերպով կրկնօրինակել:
-Բայց կար ժամանակ, որ մերն ունեինք։
-Հիշենք, որ այդ տարիներին պատուհանները փակ էին, մենք ձգտում էինք արտասահման, թեև չգիտեինք` ինչ կար այնտեղ: Երբ «պատուհանները» բացվեցին, հասկացանք, որ մեր սերունդների թողած ժառանգությունը բավականին բարձրարժեք է և մեծ հետաքրքրությամբ սկսեցինք նայել այդ ֆիլմերը: Իսկական արժեքները, որպես կանոն, հետո են գնահատվում:
-Այսօր հայ կինեմատոգրաֆիայի զարգացման ի՞նչ ուղիներ եք տեսնում: Ավելին, կարո՞ղ ենք թափանցել համաշխարհային կինոշուկա:
-Կարող ենք լավագույն դեպքում համատեղ աշխատել:
Հայաստանն այսօր շուկա պիտի փնտրի արտասահմանում: Սակայն, Ամերիկան գնել է ամբողջ աշխարհի կինոշուկան և արհեստականորեն գներ է բարձրացնում: Ֆիլմն արժե 150- 200 միլիոն դոլար, շուկան իրենն է, կարող է բոլոր ֆիլմերը դուրս շպրտել և ստիպել, որ իր ֆիլմերը նայեն: ՈՒ այդպես էլ անում է: Անգլիայում, օրինակ, ամենաթանկ ֆիլմը, որ նկարում են, վեց միլիոն դոլար է, որովհետև քսան միլիոնով չեն կարող ամերիկյան դերասան հրավիրել: Դե, հիմա, Հայաստանում ես պատմական ֆիլմ եմ նկարում, կարո՞ղ եմ Մել Գիբսոնին կանչել, քսան միլիոն վճարել, որ խաղա Վարդան Մամիկոնյանի դերը, ո՞նց եք պատկերացնում:
-Իսկ փառատոներին մասնակցել, գոնե, կարո՞ղ ենք:
-Փառատոներին կարող ենք մասնակցել, «Օսկար» էլ կարող ենք շահել, եթե հետաքրքիր ֆիլմ ներկայացվի, բայց հարց է` ֆիլմը մեծ շուկա դուրս կգա՞:
-Գոնե կճանաչեն երկիրդ:
-Բնական է, ամեն դեպքում, լավ գործը երկրիդ ճանաչում է բերում, և ոչ ավելին: Օրինակ, Վիգեն Չալդրանյանի ֆիլմերից մեկը պետք է ներկայացվեր «Օսկարի», ամբողջ արտասահմանի հայությունը ոտքի կանգնեց և այլն… Ի՞նչ էր տիրում Հայաստանում: Այն, ինչ տիրել է իններորդ, տասներորդ դարերում, մ.թ.ա. երեք հազար տարի առաջ, այն, ինչը, եթե մի քանի հազար տարի էլ գոյություն ունենանք, տիրելու է… նախանձը, չկամությունը: Վատ ֆիլմ է, լավն է, ռեժիսորին սիրում եք, չեք սիրում, ի վերջո, հայն է «բարձրանում»: Մենք ինքներս ենք մեր տունը քանդում: 88-ին ես գնացի Ղարաբաղ` նպատակ ունենալով նկարել` ոնց են ադրբեջանցիները քանդում մեր մշակույթի օջախները. ոչ մի բան չգտա, ցավալին այն է, որ մենք ենք քանդում ամեն ինչ: Ասում են` բժշկի, ոստիկանի ձեռքը չընկնես, ես էլ ասում եմ` արվեստագետի ձեռքը չընկնես:
-Արվեստի բնագավառում գուցե շա՞տ է մրցակցությունը:
-ՈՒրիշ տեղեր մրցակցություն չկա՞: Մեր հեռուստաընկերություններից մեկն ինձ հրավիրել էր օպերատորության դասեր տալու, ստուդիային օգնելու: Ցավը, գիտե՞ք, որն է` ա-ն ու բ-ն չգիտեն, գրում են, կինո են նկարում ու դեռ չեն էլ ուզում սովորել: Բոլոր հեռուստաալիքներով հազար ու մի տարրական սխալներ են թույլ տալիս, որ գրագիտության պակասի հետևանք է, բայց եթե իրենց հարցնես` բոլորը Ֆելինի են... Այդ գոռոզությունն է նաև սպանում մեր արվեստը: Կան շնորհալի երեխաներ, բայց նրանք ծնվել են արդեն կեղտոտ միջավայրում, պետք է հեռու պահել այդ ամենից ու նաև տեղ տալ նրանց:
-Ինչո՞վ է առանձնանում հայ կինոն, և լա՞վ է, արդյոք, որ ազգային տարրերը մղվում են առաջին պլան:
-Ի՞նչ հայկական կինոյի մասին է խոսքը, երբ տեսնում ես` ինչպես է կիսավեր շենքի առաջին հարկում կուչ եկել Ազգային կինոկենտրոնը: Այսօրվա դրությամբ, այս ֆինանսական վիճակով, պետական մոտեցման այս ձևի մեջ ես հայկական կինո չեմ տեսնում: Կարող են հայ լավ մասնագետներ ի հայտ գալ Մոսկվայում, մեկ այլ երկրում…
-Կգնայի՞ք Հայաստանից:
-Կգնայի` Հայաստանին օգնելու համար, այստեղ մնալով ոչինչ չեմ կարող անել, շատ դեպքերում էլ, առանց հասկանալու, խանգարում են:
- Վերջերս էկրան բարձրացավ Ձեր և կինոսցենարիստ Վահան Տեր-Ղազարյանի նկարահանած «Արևի տաճարը» փաստագրական ֆիլմը, ընթացքի մեջ է Անի քաղաքի մասին պատմող ֆիլմը: Սրանք ֆիլմեր են, որ անհրաժեշտ են յուրաքանչյուրին:
-Նմանատիպ ֆիլմերը սերունդ են դաստիարակում: Հայրենիքը սիրելու համար, նախ, պետք է ճանաչել, իմանալ նրա պատմությունը, անցյալը, մշակույթը:
-Պետական հովանավորությամբ ստեղծված ֆիլմերը, որքան ինձ հայտնի է, մեկ-երկու անգամ ցուցադրվում են կինոթատրոնում, հայտնվում էկրանին և անցնում «ընդհատակ»: Դրանց մեծ մասը հանրությանը հայտնի չէ: Վաճառքի, տարածման ուղղությամբ քայլեր չեն արվում, ուրեմն, ինչո՞ւ են գումարներ ծախսվում, ֆիլմեր ստեղծվում:
-Իսկապես, կա նման խնդիր: Մշակույթի նախարարությունը չի զբաղվում ստեղծված ֆիլմերի հետագա ճակատագրով, պետք է լինի մի բաժանմունք, որ որոշի` գուցե ֆիլմը պետք է մտնի դպրո՞ց կամ մի քանի անգամ ցուցադրվի հեռուստատեսությա՞մբ: Ինչ վերաբերում է վաճառքին, նմանատիպ ֆիլմերը, հատկապես Հայաստանում, քիչ են վաճառվում:
-Նոր ֆիլմ ցուցադրելու համար հեռուստաընկերություննե՞րն են վճարում, թե՞ վճարում է ռեժիսորը:
-Օրենքով իրենք պետք է վճարեն, որովհետև դու ժամ ես լրացնում, դա գովազդ չէ: Բայց որպեսզի իրար չնեղացնենք, ֆիլմն էլ ցուցադրեն ավելի շուտ, դու հրաժարվում ես ֆինանսից, իրենք էլ ցուցադրում են ֆիլմը:
-Ի՞նչ կասեք վերջում:
-Ազատամարտի թեմայով նկարահանված ամենամեծ արխիվը պահվում է ինձ մոտ և փրկության կարիք ունի: Տեսաերիզների պահպանման համար հատուկ պայմաններ են հարկավոր, իսկ մեզ մոտ, եթե մի բան պետության հովանավորությամբ չի արվում, դու էլ ֆինանս չունես, ուրեմն հայի բախտ է ունենում:
-Թվայնացման մասին մտածե՞լ եք:
-Մեծ գումարների հարց է: Թեև, երկու- երեք փողատերերի նորմալ հաց ուտելուն է հավասար: Այսինքն, մի օր եթե իրեն զրկի և հաց ու մածուն ուտի, էս արխիվը կփրկվի:
Զրույցը` Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 4266

Մեկնաբանություններ