ԱՄՆ-ի նորընտիր նախագահ Դոնալդ Թրամփը, պաշտոնը ստանձնելու առաջին իսկ օրից, ծրագրում է վերականգնել իր «առավելագույն ճնշման ռազմավարությունն Իրանին սնանկացնելու համար»՝ գրում է Financial Times-ը: «Առավելագույն ճնշման» արշավը նպատակ ունի զրկել Իրանին բանակը հզորացնելու հնարավորությունից, սակայն վերջնական նպատակը Թեհրանին միջուկային նոր համաձայնագրի շուրջ բանակցությունների մղելն է։               
 

«Այսօր ես այնքան ազատ եմ, որ կարող եմ ազատ մահանալ»

«Այսօր ես այնքան ազատ  եմ, որ կարող եմ ազատ մահանալ»
26.10.2012 | 12:07

«Իրատես de facto»-ի հյուրն է գեղանկարիչ, գրաֆիկ, քանդակագործ ՎԱՐԴԱՆ ԹՈՎՄԱՍՅԱՆԸ:

-Պարոն Թովմասյան, Դուք հաճախ եք մեկնում Ֆրանսիա, պատմեք, թե ինչ ծրագրերով եք զբաղվում այնտեղ:
-Իմ մեկնումներն ինքնանպատակ չեն: Ամեն տեղ էլ արվեստագետը, մարդը կարողանում է ինքնարտահայտվել: Ինձ Ֆրանսիայում շատ գնահատում են` իբրև արվեստագետի: Իհարկե, չեմ ժխտում, որ արվեստագետը միշտ և ամենուր ունի դժվարություններ: Բայց, այսուհանդերձ, ես Ֆրանսիայում պարբերաբար բացում եմ իմ անհատական ցուցահանդեսները, որոնց շնորհիվ իմ ինքնարտահայտումն ավելի ցայտուն է դառնում, և դա նպաստում է իմ ինքնահաստատմանը: Առաջներում մասնակցել եմ նաև խմբակային ցուցահանդեսների` քիչ թե շատ ինձ նման մտածող ընկերներիս հետ: Հայաստանում ես, կարելի է ասել, հիմնել եմ մի շարժում, որը կոչվում էր «Միջուկային կենտրոն»: Դրանում ընդգրկված էին շատ լուրջ նկարիչներ (Մարտին Պետրոսյան, Քիքի (Գրիգոր Միքայելյան), Գարիկ Կարապետյան, ուրիշներ), ովքեր կանգնած են եղել այն կոնցեպտի հիմքում, որը ես առաջարկել եմ 80-ական թվականներին:
-Ո՞րն է այդ կոնցեպտը:
-Ժամանակակից արվեստի ներմուծումն է Հայաստան: Առաջին քայլերն այդ ուղղությամբ արեց Մինասը: Իր խնդիրն էքսպրեսիվ աբստրակցիոնիզմի ներմուծումն էր, կուբիզմից անցումը դեպի աբստրակցիոնիզմ և դեպի ազատ արվեստ` ընդհանրապես:

-Ազատ արվեստ ստեղծելու համար անհրաժեշտ է, որ հասարակությունն ազա՞տ լինի, թե՞ անազատ հասարակության պայմաններում էլ կարելի է ստեղծել ազատ արվեստ:
-Իհարկե, կարևոր է, որ հասարակությունն ազատ լինի: Բայց նաև անազատ հասարակության պայմաններում է ստեղծվում ազատ արվեստ: Դրա ցայտուն օրինակները կային 20-րդ դարում ցարական Ռուսաստանում` Կանդինսկի, Լիսիցկի, ուրիշներ: Նրանք դրեցին սուպրեմատիզմի և աբստրակցիոնիզմի հիմքը և հավասար քայլում էին ազատ Եվրոպայի արվեստագետների հետ: Այնտեղ Դելոնեն, Պիկասոն, նրանց քիչ հարող Բրակն էին, Ռուսաստանում` Մալևիչը, Կանդինսկին, Լիսիցկին, ուրիշներ:
-Այսօրվա՞, թե՞ խորհրդային ժամանակների Հայաստանն էր ավելի պարարտ հող ստեղծում ազատ արվեստ ստեղծելու համար:
-Ընդհանուր գծերով կարելի է այդ երկու ժամանակները համեմատել, և համեմատությունը չի լինի հօգուտ ներկա ժամանակների: Հիմա մենք չենք կարողանում օգտվել մեր ունեցած ազատությունից: Հիմա մարդն ազատ է: Ես դա ասում եմ` նկատի ունենալով ինձ և իմ ընկերներին: Մենք ազատ ենք: Առանձին հարց է, որ մեզ մշակույթի նախարարությունը կամ նկարիչների միությունը ֆինանսներ չեն տալիս: Այսուհանդերձ, մենք իրավունք ունենք ազատ ապրելու և ստեղծագործելու: Ես փողից չեմ ուզում խոսել, որովհետև եթե խոսեմ, արվեստագետի իմ էությունը դուրս կգա միջիցս: Ես խոսում եմ արվեստի, հոգու ազատության մասին: Դա այսօր տրված է մեզ: Բայց ես անձամբ ազատ եմ եղել նաև խորհրդային ժամանակներում: Եվ այդ ժամանակներում վկայությունը, որ ես կամ, ավելին է եղել, քան այսօր: Այսօր ես այնքան ազատ եմ, որ կարող եմ ազատ մահանալ: Այսօր վկայություն չկա, թե ով եմ ես: Ես գոյություն չունեմ ուղղակի: Մարդն այսօր կարող է գոյություն չունենալ այստեղ: Այսպիսի դիլեմաներ են ստեղծվել:

-Ձեր աշխատանքներում առկա են միֆոլոգիան, դոնքիշոտյան թեմաները, կրկեսը. վերջինը, իմ ընկալմամբ, շատ լայն պայմանական դրսևորմամբ եք ներկայացնում: Այս ամենն այսօրվա պրիզմայո՞վ է անցնում Ձեր նկարներում, թե՞ արդի իրականությունից կտրված իրողություն է:
-Թեման առիթ է` այսօրվա իրականությունը ցուցադրելու: Կարևորն այն է, թե այսօրը ցուցադրելու ինչ ռիթմ, ինչ վերաբերմունք, ինչ աշխարհընկալում ես ունեմ: Պարզ է, որ Դոն Քիշոտը մեզ հետ չէ, բայց մեր մեջ ապրում է: Եվ շատ մարդիկ այդ վիճակում են: Դա սերտորեն կապված է մեր իրականության հետ: Ինձ սկզբում մոդեռնիստ էին համարում: Հետո հասկացան, որ լուրջ արվեստ է իմ արվեստը: Ես ընդունվեցի, և դա դուր չեկավ որոշ մարդկանց. սկսեցին ասել, որ ես արդեն հին եմ:
-Մոդեռնիստից վերածվեցիք հին արվեստի ներկայացուցչի՞:
-Այո՛: Նույն բանը կատարվեց նաև Ֆրանսիայում: Հիմա ես շատ բարձր եմ գնահատվում Ֆրանսիայում: Եվ ուշադրություն չեմ դարձնում, թե ինչ կասեն իմ մասին: Հնացել եմ, թե նոր եմ, ինձ համար կարևոր չէ: Մեծ և փոքր կտավ չկա: Կան ընդամենը նկարչի աշխարհըմբռնումը, նյարդային համակարգը, զգացողությունները, վերլուծության ընդունակությունները և հիմքը: Իսկ հիմքը դասականն է: Դասականից դուրս չկա արվեստ: Ազատությունը, որ մենք ունեցանք, որ մեզ նվիրեց 20-րդ դարը, մեզ դրեց մի վիճակի մեջ, որ մենք մեզ ավելի ազատ ենք զգում, քան մողեսը` տափաստանում: Հիմա մենակ է արվեստագետը, չկան դպրոցներ, չկան «իզմեր»: Չես կարող ասել մի բան, հետևել մի բանի և ուրիշներին հետևիցդ տանել: Կարևորը միայն քո կոնցեպտն է, քեզ համար ընտրածդ ճանապարհը: Կարևոր է ամեն ինչի հեղինակային լինելը: Իսկ դա շատ դժվար բան է: Ինքդ պիտի որոշես ամեն բան: Պիտի ընտրես քո լայն կամ քարքարոտ ճանապարհը: Դու որևէ դպրոցում չես սովորել: Չկա այն դպրոցը, որը, ասենք, տվեց Լեոնարդոյին: Ծայրից ծայր ինքդ ես որոշում. կոմպոզիցիաները, լուսային էֆեկտները, գունային հասկացություններն ու համադրությունները: Ամբողջը պիտի որոշի արվեստագետը: Դա սոսկալի ծանր բեռ է նկարչի համար: Երբ մարդը հիմա նստում ու պարզապես մի պեյզաժ է նկարում, դա այլևս ոչինչ չի նշանակում: Նա պետք է այդ պեյզաժի, այդ իրի իր ընկալումը տեղադրի կտավի վրա: Երբ ես նայում եմ նկարչի աշխատանքին, արդեն ամեն ինչ գիտեմ այդ նկարչի մասին:

-Դուք մասնակցել եք նաև երաժշտական փառատոնի: Ինչպիսի՞ն են երաժիշտների ընկալումներն իրենց արվեստի և աշխարհի փոխհարաբերությունների մասին:
-Նույն խնդիրները նաև նրանք ունեն: Նրանք էլ ընդունում են, որ վերջացել է երաժշտությունը: Ես մտերիմ կոմպոզիտոր ընկերներ ունեմ, որ փորձում են ստեղծել նոր ստրուկտուրաների վրա հիմնված երաժշտություն, հետո տեսնում են, որ շատ շուտ սպառվում են: Երկու-երեք ստեղծագործությունից հետո սպառվում են: ՈՒ ի՞նչ պիտի անեն: Կրկին դիմում են դասական, մելոդիկ ստրուկտուրաներին: Այս ազատության, այս գերազատության մեջ շատ շուտ սպառվում է արվեստագետը: Եվ կարիք ունի կրկին անդրադառնալու ինչ-որ բանի: Սա շատ հատուկ էր Պաբլո Պիկասոյին: Հենց որ նա սպառվում էր, սկսում էր դասական ձևի մեջ նկարել: Դասականից կրկին ստանում էր իմպուլսներ և ամբողջ մի պերիոդ էր ստեղծում. հունական պերիոդ, վարդագույն պերիոդ, կուբիստական պերիոդ: Հազար ու մի պերիոդ ունեցավ այդ մարդը: Հասունանում էր, սպառվում էր թեման, մարդը ձանձրանում էր, կրկին վերադառնում դասականին, ապա թևակոխում նոր պերիոդ: Պիտի վերադառնաս դասականին, լցվես այդ ճշմարտությունով, որ կարողանաս շարունակել նկարել:
-Երևանի ժամանակակից արձանագործների մասին ի՞նչ կասեք:
-Ոչինչ չեմ կարող ասել:
-Ինչպե՞ս եք գնահատում նստարաններին տեղադրված մեր մեծերի` Չարենցի, Սևակի, Մհեր Մկրտչյանի, Հրանտ Մաթևոսյանի արձանները:
-Չեմ գնահատում: Դա լավ չէ: Բայց նորմալ է: Բոլոր քաղաքներում էլ կան ձախողակ արձաններ: Ես կարող եմ առանձնացնել Երևանի այն արձանները, որոնք հաջողված են:
-Որո՞նք են։
-Եթե աշխարհում հինգ-վեց հաջողված արձան կա, դրանցից մեկը մեր Սասունցի Դավթինն է: Վատը չէ նաև Միքայել Նալբանդյանի արձանը: ՈՒրիշ անուն կդժվարանամ ասել:
-Խոսեցիք նյարդային համակարգի ազդեցության մասին արվեստագետի ստեղծագործության վրա: Ձեր նյարդային համակարգը Հայաստանո՞ւմ է առավել տրամադրում ստեղծագործական աշխատանքի, թե՞ Ֆրանսիայում:
-Տարբերություն չկա: Ես կդժվարանամ հստակ գծել տարբերությունները: Երկու տեղում էլ կան դժվարություններ: Կան ընդհանուր օրենքներ, որոնք գործում են ամբողջ աշխարհում: Եվ կա մի մեծ չարիք, որը սպառնում է արվեստագետին ամենուր: Դա գլոբալիզացիան է: Դա ուղղված է անհատականության դեմ: Հիմա ամեն ինչ հասցվել է միջոցառման մակարդակի: Առաջ չկային, իսկ հիմա լայնորեն տարածված են բիենալեները, փառատոները, էքսպոները: Որտեղ որ կան այս բառերը, այդտեղ արվեստը գոյություն չունի: Եթե արվեստագետն սկսում է մասնակից դառնալ այդօրինակ միջոցառումների, ինքն իրեն կորցնում է: Իսկ այն արվեստագետը, որ չի մասնակցում նման միջոցառումների, ընդհանրապես մենակ է և շրջապատ չունի: Ա՛յ այդպիսի դիլեմա կա: Եվ այսօրվա արվեստագետի պրոբլեմը դա է: Կարելի է ասել, որ կա համաշխարհային դավադրություն արվեստագետի դեմ:
-Արվեստագետն իր աշխարհի մեջ պարփակված, ինքն իր համար ինչ-որ բան ստեղծող անհատականություն է: Բայց ստացվում էր, որ նրան անհրաժեշտ են նաև միջավա՞յրը, շրջապա՞տը: Վերջին հաշվով, նա ստեղծագործում է ոչ թե իր, իր հոգու, այլ ուրիշների՞ համար:
-Եթե դու չես անդրադառնում հայելու մեջ, դու գոյություն չունես: Հայելին հենց հասարակությունն է: Եթե դու չես անդրադառնում հասարակության մեջ, գոյություն չունես: Ո՞նց կարող ես իմանալ` դու կա՞ս, թե՞ չկաս: Սուտ բան է այն տեսակետը, թե արվեստագետն ինքնաբավ է: Արվեստագետը (կոնկրետ դեպքում` ես) օգտագործում է իրենից առաջ եղած ցանկացած նվաճում իր ստեղծագործության մեջ: Իմ ստեղծածն էլ դառնում է պաշար, որից հետագայում պիտի օգտվեն եկող սերունդները: Ամեն ինչ փոխշաղկապված է: Եվ ազատ մարդն ինքն է որոշում, թե որն է իր ճանապարհը, որ ճանապարհով ինքը պիտի քայլի:
-Դուք որոշել-վերջացրե՞լ եք, թե՞ որոշման ընթացքի մեջ եք:
-Ես ինձ շատ չկայացած կհամարեի, եթե դեռ որոշած չլինեի: 1976-ին` գեղարվեստաթատերական ինստիտուտն ավարտելուց հետո, բացվեց իմ անհատական ցուցահանդեսը Երևանի ժամանակակից արվեստի թանգարանում, որը հիմք դարձավ իմ հետագա ողջ գործունեության համար: Այդ ցուցահանդեսը հենց այնպես չի բացվել: Ռոբերտ Էլիբեկյանը և Հենրիկ Իգիթյանը տեսան իմ գործերը և որոշեցին, որ պետք է բացել ցուցահանդես: Դա ժամանակակից արվեստի թանգարանի առաջին ցուցահանդեսներից մեկն է եղել: Ես այդ ժամանակ փոքր չէի, քսանութ տարեկան էի, և իմ մեջ կային մեծ կուտակումներ: Այդ ժամանակից էլ իմ մեջ դրվեցին ստեղծագործական հիմքերը, որոնք չեն սասանվել մինչև այսօր: Արվեստում էական են ուժեղ արվեստագետի ձիրքը, կամային քայլվածքը, որոնք շատ դժվար է հաստատել: Արվեստագետի լինել-չլինելը կախված է հասարակության կիրթ կամ անկիրթ լինելուց: Հասարակության կրթվածության աստիճանով է պայմանավորված, թե ինչպիսի արվեստագետ կտա այդ հասարակությունը: Սա շատ ցավոտ խնդիր է: Մեզանում շատ դժվար է կայանալը: Անհնարին չէ, բայց դժվար է:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 3478

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ