ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ ուկրաինական զորքերի հարձակումը Կուրսկի շրջանում Ռուսաստանի նախագահ Վլադիմիր Պուտինին իսկական երկընտրանքի առաջ է կանգնեցնում. սա տեղի ունեցողի վերաբերյալ ամերիկացի առաջնորդի առաջին պաշտոնական մեկնաբանությունն է։ «Մենք անմիջական, մշտական կապի մեջ ենք ուկրաինացիների հետ։ Սա այն ամենն է, ինչ ես կարող եմ ասել դրա մասին, քանի դեռ հարձակումը շարունակվում է», - ըստ Ֆրանսպրես գործակալության՝ հայտարարել է Բայդենը:               
 

«Այս վեպը գնահատելու ժամանակը դեռ գալու է»

«Այս վեպը գնահատելու  ժամանակը դեռ  գալու է»
14.05.2013 | 11:26

Ասում են, որ ՀՐԱՉՅԱ ՍԱՐԻԲԵԿՅԱՆԻ «Երկվորյակների արև» վեպում ժամանակը կանգնած է, այնտեղ միշտ միջօրե է: Գրողը անդրադառնալով այս դիտարկմանը, ասել է` այդ կանգնած ժամանակը բարձրանում, հասնում է մետաֆորի ու հանգում վեպի վերնագրին` երբ արևն աստված էր…

«Երկվորյակների արևը» գրվել է չորս տարի շարունակ: Հրաչյայի գրչակից ընկերները ծանոթ են վեպի բոլոր չորս տարբերակներին, ընթերցողի դատին է հանձնվել վերջնական տարբերակը:
Դերենիկ Դեմիրճյանի տուն-թանգարանում օրերս կազմակերպված հանդիպում-քննարկման առիթը Հրաչյա Սարիբեկյանի նորընծա վեպն էր: Նման հանդիպումներ դեմիրճյանական սրահում հաճախ են լինում:
«Ինչպես վկայում են ժամանակակիցները` Դեմիրճյանը եղել է ոգևորողը, խրախուսողը տաղանդավոր կրտսեր սերնդակիցների, այստեղ միշտ դուռը բաց է եղել այն գրողների առաջ, ովքեր նոր-նոր քայլեր են արել գրականության մեջ,- ասաց տուն-թանգարանի վարիչ ԿԱՐԻՆԵ ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ, նշելով, որ այսօրվա երիտասարդ գրողները Դեմիրճյանի արժեքը տեսնում են և բարձրաձայնում:- Երբ երկու տասնամյակ առաջ եկա այս թանգարանում աշխատելու, չգիտես ինչու, այդ շրջանի գրականագետների մոտ ընդունված էր Դեմիրճյանին դատափետել: Հիմա երբ տեսնում եմ, որ լինելով երիտասարդ սերնդի ներկայացուցիչ, Հրաչյա Սարիբեկյանը, Արամ Պաչյանը, Արքմենիկ Նիկողոսյանը հետաքրքրվում են Դեմիրճյանով, ուրախանում եմ, որովհետև Դեմիրճյանի ժամանակները կարծես թե դրանով վերադառնում են»:
Ինչ վերաբերում է օրվա հերոսին, ապա Կարինե Ռաֆայելյանի համոզմամբ` Հրաչյայի համար այս վեպը դարձել է աշխարհագրական տարածքի պես մի բան, որտեղ ինքը բնակվել է և չի ցանկացել դուրս գալ, դրա համար մի քանի տարբերակ է գրել, ուշ է ավարտել, որ երկար մնա այդ տարածքում` երկվորյակների արևի:
Ռուսական 100lichnost.ru հեղինակավոր կայքի հրատարակած հայ դասական գրականության լավագույն գրքերի ցանկում տեղ էր գտել նաև Հրաչյայի վեպը: Շտապենք ասել, որ վեպը միանշանակ չի ընդունվել հայ հասարակության շրջանում. թե՛ մամուլում, թե՛ բանավոր քննարկումների ժամանակ միանգամայն հակասական կարծիքներ են շրջանառվում: Զրույց-քննարկումը վեպի շուրջ թեժ էր նաև Դեմիրճյանի տուն-թանգարանում:
«Հրաչյայի չափ սիրում եմ այս վեպը և Հրաչյայի չափ հոգնել եմ վեպից խոսելուց,- անկեղծորեն ասաց գրքի խմբագիր, գրաքննադատ ԱՐՔՄԵՆԻԿ ՆԻԿՈՂՈՍՅԱՆԸ:- Վեպն իբրև գաղտնագիտություն այնքան էլ չի բացահատվել` թե ընթերցողների, թե գրականագետների շրջանում. օրինակ, Ժենյա Քալանթարյանի, Լուսինե Վարդանյանի գրախոսության մեջ կային բևեռներ, որոնք շատ էին ծայրահեղացվում, ինչը հեռացնում էր վեպի բուն իրականությունից և բուն ճշմարտությունից: Իմ կարծիքով` սա նոր վեպ է և գուցե այդ իմաստով է, որ նրա ընկալումները խիստ ծայրահեղ են»: Արքմենիկ Նիկողոսյանը չի ընդունում իբրև քննադատություն անընդհատ շահարկվող այն միտքը, թե վեպում կյանքը բացակայում է: Նրա համոզմամբ` այս վեպը գնահատելու ժամանակը դեռ գալու է:
Գրականագետ ՍՈՒՐԵՆ ԱԲՐԱՀԱՄՅԱՆԸ ուրախությամբ փաստեց, որ այս տարի վեպերը շատ են, բանավեճի, ժամանակակից վեպի քննության նյութ կա: «Երկվորյակների արևը», նրա կարծիքով, գրված է գիտակցության հոսքով, և գործ ունենք փիլիսոփայական վեպի հետ, ոչ մի գաղտնագրություն էլ չկա: «Մեր վեպի պատմության մեջ այդպիսի փորձ կա,- ասաց գրականագետը:- Հրաչյան նոր է վեպ գրում: Սա վեպ է, որից սկսվելու է ինչ-որ ճանապարհ»: Կինոգետ, թարգմանիչ ԶԱՎԵՆ ԲՈՅԱՋՅԱՆԸ համաձայն չէր վերոնշյալ դիտարկմանը: Նրա կարծիքով` մեր գրականագիտությունը դեռ խարխափում է անցյալ, նախանցյալ դարի, նույնիսկ ռոմանտիկական դարաշրջանի պատկերացումների շրջանակի մեջ: «Դրա համար նորաշունչ գործերն անպայման գոյություն ունեցող ստերեոտիպերին, ստանդարտներին են հարմարեցվում,- ասաց նա:- Ինչպես, օրինակ, Ժենյա Քալանթարյանի գրախոսությունն է. մարդը խնդիր է դրել ապացուցելու, որ վեպը էքսզիստենցիալական է: Դրանից ի՞նչ հետևություն պետք է անել. որ գրողը ուսումնասիրել է էքսզիստենցիալ վեպը, հետո սխեմա է կազմել և իր վեպը խցկել դրա մե՞ջ: Դա ինձ համար անհեթեթության գագաթնակետ է»: Կինոգետի կարծիքով` վեպը պոստմոդեռնիստական է:
Արձակագիր ԱԼԻՍ ՀՈՎՀԱՆՆԻՍՅԱՆԸ նկատեց, որ իսկական արժեք ստեղծող գրողի համար ոչ մի «իզմ» չկա: Այն, ինչ ստեղծել է գրողը, ամբողջական գրականություն է: Նա ճանապարհ անցնելու է, բայց սա սկիզբ չէ: Վեպում առկա սիմվոլները չգիտի ինչու պիտի բացել, եթե հասկանելի են, հողեղեն:
«Դրանք ավելի շատ արքետիպեր են, քան սիմվոլներ,- պարզաբանեց «Երկվորյակների արևի» հեղինակը:- Գրողը ստեղծագործում է կոլեկտիվ անգիտակցականի մակարդակում: Գիտակցության հոսքի տեխնիկան արտաքին աշխարհի պատկերման և ներքին մենախոսության սահմաները ջնջում է: Իսկ վեպում արտաքին աշխարհի նկարագրությունն ու ներքին մենախոսությունը սահմանազատված են: Ներքին մենախոսությունն այլ բան է, գիտակցության հոսքի տեխնիկան` այլ»:
Արձակագիր ԱՐԱՄ ՊԱՉՅԱՆՆ ասաց, որ Հրաչյան նոր շունչ ու մտածողություն բերեց մեր արձակ, երբևէ չի հանդիպել այսպիսի մտածողության, նա մի մարդ է, ով ունի իր աշխարհը ու հետևողական է այդ աշխարհին: Գիտակցական հոսքի արտահայտություն չի տեսել վեպում, ամեն ինչ աշխատում է հայելային սիստեմով, տեքստը փայլում է իր ճշգրտությամբ, վճիտությամբ, յուրաքանչյուր բառն իր տեղում է: Ժենյա Քալանթարյանի գրախոսությանը անդրադառնալով նկատեց, որ շատ բան կարող է գիտնականը ցանկանալ, դա կարող է չհամընկնել գրողի կարծիքին: «Սրանից ավելի կյանքային վեպ դժվար է գտնել»,- ասաց արձակագիրը:
«Հրաչյայի «Գուշակություններ հայելիներով» վիպակի առնչությամբ Արամ Պաչյանն ասել էր, որ նրա բնագիը ծնվում է մահվան մեջ` դանդաղ ու նպատակասլաց ուղղորդելով դեպի հաջորդ մահը: Եվ այնուամենայնիվ, Արամն այդ ամեն ինչի մեջ կյանք է տեսնում»,- նկատեց Կարինե Ռաֆայելյանը:
Արժե՞ նշել, որ չնայած Արամի և Հրաչյայի վեպերը միանգամայն տարբեր են, հիմնականում զուգահեռներ են տարվում այս երկու հեղինակների ստեղծած վեպերի միջև` «ո՞րն է ավելի լավը» հարցադրումով: Քանի որ նեղ վերլուծություններից անցնում ենք «լավի», «վատի» խնդրին, տեղին է հիշատակելը գրականագետ ՀԱՍՄԻԿ ՀԱԿՈԲՅԱՆԻ դիտարկումը: Վեպը նա չի հավանել: Մեծ ակնկալիք է ունեցել կարդալիս, բայց առաջին իսկ էջերից հիասթափվել է:
«Հակասություն եմ տեսնում,- ասում է:- Մի կողմից Հրաչյայի հերոսը ցանկանում է իր մանկական աշխարհն ունենալ, սովորական երեխա լինել (տեխնիկապես կարծես թե դա իրացվել է), մյուս կողմից` իրեն պահում է կյանքի հետ իր անելիքները վերջնականապես փակած ծեր մարդու պես: Արքետիպային սիմվոլների ներկայությունը, որոնք հաջորդաբար հայտնվում են վեպում` աքլոր, հայելի, ագռավ, արև, ինձ ոչ մի կերպ չեն զարմացնում և ոչ էլ նոր մեկնության հնարավորություն ընձեռում. վեպում ապրումի համար ազատ տարածություն չկա: Կյանքի մի փոքր հատված եմ զգացել, երբ պապը խոսում էր թոռան գնացքի տակ պառկելու մասին: Ֆիզիկապես այդ հատվածում զգացի կյանքի իրականության սարսուռը: Մնացած հատվածներում Հրաչյան անվերջորեն փորձում էր բացարձակացնել մահվան փիլիսոփայությունը, մի բան, որ ես հրաժարվում եմ ընդունել գրականության մեջ: Իրականում մահը որոշակի գոյություն է դառնում միայն կյանքի հետ զուգահեռում: Իր կատարելության մեջ անկենդան վեպ է դարձել: Իսկ եթե վեպը դիտարկենք համաշխարհային գրականության տեսանկյունից, ընդհանրապես տուժողի դիրքում կհայտնվի»:
Քննարկումը նոր ընթացք ստացավ: Հերոսի երեխա լինել-չլինելու դիտարկմանն անդրադառնալով` գրականագետ Լուսինե Վարդանյանն ասաց, որ եթե հերոսը երեխա լիներ, կդառնար մանկական գրականություն: Զավեն Բոյաջյանն իր հերթին նկատեց, որ դա հնացած պատկերացում է, երեխան հեղինակի գաղափարների կրողն է, հեղինակի ես-ի հայելային արտացոլանքը: «Արվեստը դրանով է հետաքրքիր, պայմանականության մեծ չափաքանակ է ենթադրում: Արվեստը խաղ է, գրականությունը խաղ է, ինքը առաջարկում է խաղի կանոններ, կամ ընդունում եք, կամ` ոչ»,- ասաց նա:
Գրականագետ Սիրանույշ Մարգարյանի կարծիքով` անլուրջ կլիներ վեպում երեխա փնտրելը, «Երկվորյակների արևը» պարականոն ու դիվային վեպ է, ըստ նրա` «պարականոնությունը ջարդում է մեր իմացած բոլոր մոդելները` կառուցելով նոր աշխարհի մոդել»:
Ինչպե՞ս է վերաբերվում ինքը` արձակագիրը, վեպի մասին հնչող քննադատությանը:
«Այո, համաձայն եմ, որ վեպում ապրումի համար գրեթե տեղ չկա: Բայց չէ՞ որ դեռ մոդեռնիզմի ժամանակներից սկսած հուզականությունն ու ապրումները դուրս են մղվել գրականությունից, վեպերը դարձել են մտահայեցողական, ինչն ապրումի տեղ չի թողնում, բացառում է հուզական ընթերցումը, և հասկանալի է նաև, որ չեն արդարացվում նաև վեպում կյանք փնտրողների սպասումները,- մեզ հետ զրույցում ասաց նա:- Սրանք առանձնահատկություններ են: Եվ այն մարդիկ, ովքեր գրականության առանձնահատկությունների մասին խոսում են որպես թերությունների, ոչ թե պրոֆեսիոնալ գրականագետներ են, այլ զգացմունքային ընթերցողներ: Այո, իմ վեպում կյանք չկա, ժամանակը կանգնած է, ամեն ինչ միապաղաղ է, և ես ուրախ եմ, որ կարողանում եմ կաթվածահար անել և՛ կյանքը, և՛ ժամանակը»:
Հանդիպման ընթացքում վեպից հատվածներ ընթերցեց Համազգային թատրոնի և Հենրիկ Մալյանի անվան թատրոնի դերասան ԿԱՐԵՆ ԽԱՉԱՏՐՅԱՆԸ: Ի դեպ, դերասանն իր հերթին տեքստը համեմատեց խտացրած կաթի հետ: «Շատ դժվար է միանգամից ընկալելը, պետք է ջրով բացես, որ կաթ դառնա»,- ասաց նա:


Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆ

Դիտվել է՝ 3032

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ