«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

«Այս արխիվն ի ցույց է դնում հայկական գործարար ակտիվությունը Թուրքիայում մինչև ցեղասպանությունը, որն այդուհետ փոշիացվել է»

«Այս արխիվն ի ցույց է դնում հայկական գործարար ակտիվությունը  Թուրքիայում մինչև ցեղասպանությունը, որն այդուհետ փոշիացվել է»
08.06.2012 | 00:30

«Իրատես de facto»-ի հյուրն է Հայոց ցեղասպանության թանգարան-ինստիտուտի տնօրեն, Հայոց ցեղասպանության 100-ամյա տարելիցի կապակցությամբ ստեղծված պետական հանձնաժողովի քարտուղար, պատմագիտության դոկտոր ՀԱՅԿ ԴԵՄՈՅԱՆԸ: Նրա հետ հանդիպման առիթը վերջերս գործարար Բարսեղ Բեգլարյանի գնած և թանգարան-ինստիտուտին նվիրաբերած բացառիկ արխիվի մասին տեղեկանալն էր: Արխիվի առանձին նմուշները տեսնողիս հոգեկան հասկանալի ապրումների հանրագումարն է այս զրույցը:

«ՊԻՏԻ ԿԱՐՈՂԱՆԱՆՔ ՀԱՍՆԵԼ ԹՈՒՐՔ ԻՇԽԱՆՈՒԹՅԱՆ ԵՎ ՀԱՍԱՐԱԿՈՒԹՅԱՆ ԱՆՋՐՊԵՏՄԱՆԸ»


-Նոր եք վերադարձել արտերկրյա գործուղումից: Ի՞նչ առաքելությամբ էիք մեկնել:
-Եթե նախկինում գործուղումների էի մեկնում միայն որպես Հայոց ցեղասպանության թանգարան-ինստիտուտի տնօրեն, ապա հիմա նաև` որպես Հայոց ցեղասպանության 100-ամյա տարելիցի կապակցությամբ ստեղծված պետական հանձնաժողովի քարտուղար: Լինելով տարբեր երկրներում` մասնակցում եմ տեղական ենթահանձնաժողովների ձևավորմանը, ճշգրտում մեր ռազմավարությունը, անելիքները, ժամանակացույցը: Դա սովորաբար կատարվում է տվյալ երկրում ՀՀ դեսպանի, հոգևոր և աշխարհիկ առաջնորդների մասնակցությամբ: Այդպիսի հանդիպումներ տեղի ունեցան Բուխարեստում, Բուդապեշտում և Վիեննայում:
-Թանգարան-ինստիտուտի համար որևէ բովանդակային տարբերություն կա՞, թե հատկապես Հայոց ցեղասպանության որ տարելիցն է նշվում` 100-ամյա՞կը, թե՞ 98-ը, 99-ը կամ 102-ը:
-Մենք ունենք փոքր, միջին և մեծ ծրագրեր` կապված 100-ամյակի հետ: Բայց ամեն բան ելնում է այն հոգեբանական սկզբնակետից, որ 100-ամյակը լոկ 100-ամյակ է, դրան հաջորդելու են 101-ը, 102-ը, 103-ը… Մենք չենք ուզում 100-ամյակը սահման համարել, որից հետո կա՛մ պետք է նվազեցնել ակտիվությունը, կա՛մ ուղղակի զբաղվել առօրեական թանգարանային աշխատանքով: 100-ամյակն ուղղակի խորհրդանշական տարելից է, ոչ ավելին: Մենք ո՛չ սփյուռքի, ո՛չ Հայաստանի հանրությանը չենք ցանկանում տրամադրել, թե 100-ամյակով ինչ-որ բան ավարտվելու է: Ընդհակառակը, փորձում ենք շեշտադրել, որ շատ բաներ դրանով սկսվելու են: Թանգարանն ապրում է, աշխատում անընդհատ, որ նոր ցուցադրություն, նոր նյութեր, նոր գիտելիք ի հայտ բերի: Բացի ավանդական ապրիլյան ցուցադրություններից, այս տարի մենք հայ գրատպության 500-ամյակի և Երևանը գրքի համաշխարհային մայրաքաղաք հռչակելու կապակցությամբ նախաձեռնել ենք ինտենսիվ գրահրատարակչական ծրագիր: Մոտ 15 առանձին ձեռնարկներ կլինեն տարվա ընթացքում, որոնցում առանցքայինը գիրքն է. գիրքը` որպես հուշարձան, գիրքը` որպես սկզբնաղբյուր, գիրքը` որպես թարգմանական նյութ: Հիմնական շեշտադրումը կոթողային, սկզբնաղբյուր համարվող գրականությունն առաջին անգամ գիտական հրատարակությամբ հայերեն ներկայացնելու վրա կարվի: Մենք մինչև հիմա ունեցած այս բացթողումը լրացնում ենք, որ ցեղասպանության 100-ամյակին չլինեն սպիտակ կետեր: Անշուշտ, աշխատանքային ծավալը 100-ամյակի հետ կապված եռակի, քառակի մեծացել է, և սա ենթադրում է լրացուցիչ լարվածություն:
-Կա՞ն որոշակի կարծրատիպային տարբերություններ հայաստանցի և սփյուռքահայ հանրության վերաբերմունքի մեջ մեր ազգային ողբերգության նկատմամբ:
-Ցավոք, դրանք կան: Կան անձինք սփյուռքում, ինչու չէ, նաև Հայաստանում, ովքեր իրենց համարում են առաջնորդներ և փորձում են շահարկումների հողի վրա, ինչպես ընդունված է ասել` վերմակը քաշել դեպի իրենց: Եվ չեն գիտակցում, թե այդպիսով որքան վտանգավոր աշխատանք են կատարում` Հայաստան-Սփյուռք հարաբերություններում անջրպետներ, արգելապատնեշներ ստեղծելու առումով: Այդ մարդիկ միայն արժանի են պարսավանքի: Որոշ սփյուռքյան շրջանակների դուր չի գալիս, որ Հայաստանի Հանրապետությունն է նախաձեռնել պետական բարձր մակարդակով Ցեղասպանության 100-ամյակի հանձնաժողովի ձևավորումը, որ այդ հանձնաժողովի նախագահը ՀՀ նախագահն է: Չեմ էլ ուզում իմ անձի մասին խոսել: ՈՒ երբեմն տեսնում ենք տաղտկալի հոդվածներ այնպիսի մարդկանց գրած, որոնք ծնվել, մեծացել, դաստիարակվել, կրթվել են Հայաստանի դեմ սառը պատերազմի տրամադրության մթնոլորտում: Նրանք ունեցել են պարզունակ, միաբջիջ հայրենասիրության հասկացողություն, որը դրսևորվել է ատելություն դավանելու մեջ: Իսկ ատելությունը, իմ խորին համոզմամբ, վախկոտներին, թույլերին բնորոշ հատկանիշ է: Պայքարող տիպը չի ատում: Այդպիսի մարդիկ հիմա փորձում են վարկաբեկել պետական հանձնաժողովի աշխատանքը` սկսած իմ անձից մինչև մյուս օղակները: Նրանք ամեն կերպ ձգտում են պահանջատիրության, դրա հետ առնչվող այլևայլ հարցերում պահպանել իրենց մենաշնորհային իրավունքները, վախենում են կորցնել դրանք: Ինձ համար` որպես յոթ տարի այս ոլորտում աշխատող մարդու, գոնե, հասկանալի են այդ վախերի ակունքները: Դրանք հիմնականում ֆինանսներով են պայմանավորված, ոչ թե գաղափարներով: Այդ մարդկանց պետք է հնարավորինս շուտ մեկուսացնել, որովհետև նրանք ավելի շատ ավերածություններ կգործեն 100-ամյակի նախօրյակին, քան նպաստավոր մի բան կանեն: Կա կարծրատիպ, որ սփյուռքն է միայն պահանջատեր և ցեղասպանության զոհ: ՈՒ ես անընդհատ փորձում եմ հակադրվել այս կարծիքին` դուր չգալով շատերին: Հայաստանի Հանրապետության բնակչության կեսից ավելին արևմտահայոց ժառանգ է: Եվ նրանք ոչ պակաս իրավունքներ ունեն պահանջատիրության հարցերում: Բայց սփյուռքում կան մարդիկ, ովքեր փորձում են ժխտել այդ իրավունքները: Իսկ այն մարդիկ, ովքեր կոտորվեցին թուրքերի կողմից այս տարածքում` Ռուսահայաստանում, Արցախում, Բաքվում, որոշ «հանճարեղների» բնորոշմամբ, համարվում են ոչ թե եղեռնի, այլ պատերազմի զոհեր: Եվ ցավալի է, որ Հայաստանում տպվող մամուլում էլ երբեմն հայտնվում են ձևակերպումներ, որոնք չեն կարող չառաջացնել իմ խորին զայրույթը: Մի այդպիսի հրապարակման մեջ սփյուռքահայերը, ոչ ավել, ոչ պակաս, դիտվում էին հայ ազգի նկարագրի և արժեհամակարգի միակ պաշտպանները, և մերժվում էր հայաստանցիների` այդպիսին լինելը: Նման ձևակերպումներով որոշ մարդիկ փորձում են ինքնահաստատվել կամ օրիգինալ երևալ: Իսկ ես այդպիսի պարզունակ և վտանգավոր մոտեցումները համարում եմ ուղղակի թուրքական 5-րդ շարասյան լավ աշխատանք:
-Դուք խոսում եք սփյուռքի դատապարտելի որակների մասին: Սակայն ինքներդ նշեցիք, որ անցանկալի դրսևորումներ կան նաև Հայաստանում: Անաչառությունը չկորցնելու համար գուցե նաև հայաստանյան թերությունների՞ն անդրադառնաք:
-Ես թիրախ չեմ դարձնում սփյուռքահայությանը: Դա չէ իմ ասելիքը: Այստեղ` Հայաստանում, մենք խնդիր ունենք իրազեկության պակասի: Գուցե իմ խոսքը ոմանց վրդովեցնի, բայց մեր դիտարկումները, որոնք ներառում են բոլոր տարիքային խմբերը, փաստում են, որ մեր հասարակությունը շատ մակերեսային, աղճատված, հատվածային պատկերացում ունի կատարվածի մասին: Այդ պատկերացումները գալիս-հանգում են կոտորածի առանձին տեսարաններին, արյունարբու թուրքի կերպարին, բայց ոչ ներքին վերլուծությանը, դրանից դասեր քաղելուն, ինքնագիտակցությանը, խորհելու պարտադրանքին, որի արդյունքում միայն հնարավոր կլինի հասկանալ, թե ինչ է տեղի ունեցել, ինչու է տեղի ունեցել, և ինչ դասեր պետք է քաղել եղածից: Մենք մնում ենք հարցի պարզունակացման, գերհուզականացման, պոեմների, Կոմիտասի կերպարին անդրադարձումների մակարդակներում: Այդ խեղճ Կոմիտասին դեռևս 60-ական թվականներից «շահագործում» ենք` որպես եղեռնի զոհի կերպարի: Այնինչ մեզ պետք է, որ այս թեման վաղուց վերածված լիներ մի կարևոր ուղենիշի, դասի` սովորական, պարկեշտ, օրինապաշտ քաղաքացի կրթելուն: Ի վերջո, այդ քաղաքացին է, որ պիտի հարգանքի տուրք մատուցի իր կերպարով, և ոչ թե հանցագործը, կաշառակերը, խաբեբան: Այսինքն` այս թեմայով մենք պետք է լուրջ գիտակրթական խնդիրներ լուծենք` նախ և առաջ: ՈՒ պետք է հասկանանք, թե որ տարիքից սկսած անենք դա, որ չունենանք հոգեբանական խեղումների վտանգը, որ մեր սերունդը պայքարող սերունդ լինի, խորքային գիտելիք ունենա: Ե՛վ հայաստանցի, և՛ սփյուռքահայ որոշ անհատների ես կցանկանայի հետևյալ «մեսիջը» հասցնել. չփորձենք Եղեռնի 100-ամյակը վերածել սեփական անձը շեշտադրելու, բաղդատող գծեր անցկացնելու միջոցառումների: Իմ ամբողջ նպատակը եղել և մնում է այդ կոնֆլիկտային անկյունները հարթեցնելը` անգամ կուլ տալով անձնական վիրավորանքները:
-Մենք մի պահ ազգովին ոգևորվեցինք Ֆրանսիայի Սենատի` ցեղասպանությունը քրեորեն պատժելու որոշմամբ, ապա բախվեցինք Ֆրանսիայի Սահմանադրական դատարանի մերժողականությանը: Շարքային հայի արձագանքը պարզ ու հասկանալի էր: Իբրև մասնագետ` Դո՞ւք ինչպես եք գնահատում ցեղասպանության փաստի այսօրինակ մանիպուլյացիաները:
-Իմ խորին համոզմամբ` մեր խնդիրների լուծման, ցեղասպանության հետևանքների վերացման ակունքները պետք է փնտրել ոչ թե օտար խորհրդարանների պատերից ներս (որոնց նշանակությունը բնավ չեմ բացառում. շատ կարևոր են միջազգային ճանաչումն ու դատապարտումը), այլ մեր մեջ, գիտակրթական մեր մակարդակը բարձրացնելու մեջ: ՈՒնե՞նք արդյոք բավարար թվով գիտնականներ, ովքեր այսօր զբաղվում են ցեղասպանությամբ, կա՞ն արդյոք ցեղասպանության չուսումնասիրված դրվագներ, ո՞րն է հայ ցեղասպանագետների սփյուռքյան և հայաստանյան հաջորդ սերունդը… և այսպիսի շատ ու շատ հարցեր: Հաջորդ թիրախ լսարանը միջազգային լսարանն է: Տեղերում պետք է հասարակության հետ աշխատել` դպրոցական դասագրքերի, վերլուծությունների մակարդակով: Եթե անջատ վերցրած քաղաքական պայքար ենք մղում միայն, ապա դա արդյունք չի տա: Այո՛, ինչ-որ փաստաթուղթ գուցե և վերցնենք, բայց կգան տարբեր ռեժիմներ, տարբեր ղեկավարներ, և բացառված չէ, որ շատ որոշումներ ու մոտեցումներ փոփոխվեն: Երրորդ կարևոր թիրախը, իմ համոզմամբ, թուրք հասարակությունն է: Անընդհատության սկզբունքով այդ հասարակությանը պետք է մատուցենք ցեղասպանության մասին գիտելիքը` պարկեշտ, կոռեկտ ձևով, ոչ թե ատելություն և սանձարձակ մարդատյացություն սերմանելով: Վերջինը միայն բերում է հակազդեցության: Մեր նպատակը պիտի լինի երիտասարդ թուրքերի հոգուն և սրտին հասցնել այն անարդարությունը, այն անմարդկայնությունը, որոնք իրականացրին իրենց նախնիները: Եթե մենք չունենանք այդ ուժը Թուրքիայի ներսում, չենք կարող հաջողություն ակնկալել Ֆրանսիայի Սենատից կամ ԱՄՆ-ի Կոնգրեսից. դա երկար ճանապարհ է` անորոշ վերջաբանով: Իսկ այն հասարակությունը, որ մեր կողքին է և մեղավոր է, որովհետև ժառանգել է իր նախնիների ոճրագործության պտուղները և ժխտում է կատարվածը, պիտի համոզվի իրականության մեջ, և մենք պիտի կարողանանք հասնել թուրք իշխանության և հասարակության անջրպետմանը: Մեր նպատակն այս երկուսի միջև անդունդ ստեղծելն է, որը պետք է բերի բախման: Իսկ մենք ի՞նչ ենք անում: ՈՒնե՞նք վեբ-կայքեր, հեռուստաալիքներ, ռադիոկայաններ, որոնք մատուցում են թուրքերեն տեղեկատվություն, ֆիլմեր, հաղորդումներ ցեղասպանության մասին: Ո՛չ: Շատ թույլ ենք մենք այս առումով: Թանգարանի պաշտոնական կայքէջում ամենաշատը նայվում է թուրքերեն մասը: Խոսքը միլիոնների մասին է: Իսկ մենք ավելի հեշտ ճանապարհ ենք փորձում գտնել` ԱՄՆ նախագահն ի՞նչ կասի, Կոնգրեսը կամ Սենատը հերթական անգամ մեկ-երկու ձայնի տարբերությամբ ի՞նչ որոշում կկայացնեն… Մենք պտտվում ենք փակ շրջանի մեջ: Այնինչ մեր թիրախը պիտի լինի երիտասարդ թուրք սերունդը, որն ունի մեզ անհրաժեշտ պոտենցիալը, այն չպետք է կորցնել, այլ պետք է տասնապատկել, հարյուրապատկել: Ազգայնական մեծամասնություն կազմող թուրքական զանգվածից պիտի կարողանանք պոկել այդ հատվածը և դարձնել մեր նպատակների, մեր գաղափարների կրողներն ու տարածողներն իրենց հասարակության ներսում:

«ՑՈՒՅՑ ԿՏԱՆՔ ՑԵՂԱՍՊԱՆՈՒԹՅԱՆ ՈՒՂՂԱԿԻ ԵՎ ԱՆՈՒՂՂԱԿԻ ՀԵՏԵՎԱՆՔՆԵՐԸ»


-Գործարար Բարսեղ Բեգլարյանի միջոցներով վերջերս Հունաստանում գնվել և Հայոց ցեղասպանության թանգարան-ինստիտուտին է նվիրվել բացառիկ մի արխիվ` Հայոց ցեղասպանության խոսուն մի վավերագիր: Խոսենք այդ մասին:
-Նախ շնորհակալությունս հայտնեմ պարոն Բեգլարյանին այդ արժեքավոր նվերի համար: Ես օրը մի քանի անգամ համացանցով այցելում եմ տարբեր աճուրդներ, դրամ եմ տեղադրում, գնում եմ ինչ-որ բան: Չկա մի օր, որ թանգարանը որևէ իր չստանա: Այդ փնտրտուքի մեջ ինձ հանդիպեց ամբողջական մի հավաքածու` բաղկացած մոտ 60 միավորից: Դրանք Պոլսում և Զմյուռնիայում ապրած հայ գործարարների ձևաթղթեր էին, որոնցում երևում էր հայերի գործարար ակտիվությունը: Մեկը նավաշինական գործիքներով է զբաղվել, երկրորդը` ժամագործությամբ, երրորդը` երկրագործական պարագաներով, չորրորդը` կահույքագործությամբ… Կա՛մ եղել են ձեռնարկատեր-արդյունաբերողներ, կա՛մ վաճառականներ: Այս արխիվն ի ցույց է դնում հայկական գործարար ակտիվությունը Թուրքիայում մինչև ցեղասպանությունը, որն այդուհետ փոշիացվել է: Բարսեղ Բեգլարյանի շնորհիվ մենք այժմ ունենք այս ամբողջական հավաքածուն, որը կդառնա հիմք` ցույց տալու համար, թե ովքեր են եղել հայերը Թուրքիայում, ինչ դեր և կշիռ են ունեցել Օսմանյան կայսրության գործարար կյանքում, ներքին և արտաքին առևտրի շրջանակներում: Մենք այսպիսով ցույց կտանք ցեղասպանության ուղղակի և անուղղակի հետևանքները: Այս փաստաթղթերը վկայում են թե՛ գործարար հայ անհատների, թե՛ ընտանիքների գոյության մասին: Վաճառողը մեզ ուղարկել էր այդ ամբողջ փաթեթի էլեկտրոնային տարբերակը: Մենք այն ներկայացրինք Բարսեղ Բեգլարյանին: Բնականաբար, առաջացավ հետաքրքրություն: Բանակցեցինք գնի շուրջ: Եվ վերջնական արժեքը ճշգրտելուց հետո Հունաստանում ՀՀ դեսպանի` Գագիկ Ղալաչյանի միջոցով գնեցինք արխիվը: Այս նյութի առանձին նմուշների հիման վրա կարվի ժամանակավոր շրջիկ ցուցադրություն: Դրանում կընդգրկվեն նաև լուսանկարներ, ժամանակի հայկական մամուլից քաղված համապատասխան հրապարակումներ, գովազդային հայտարարություններ: Կլինի նաև կատալոգ: Եվ հուսանք, որ այդ ցուցադրությունը կտանենք նաև Թուրքիա: Որոշ ցուցանմուշներ էլ տեղ կգտնեն մեր մշտական ցուցադրության մեջ, որը մինչև 100-ամյակ կունենա նոր տեսք և ծավալներ` թանգարան-ինստիտուտի նորակառույց շենքում:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 2583

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ