«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

«Մշակույթը ձվի կճեպի պես պաշտպանում է միջուկը»

«Մշակույթը ձվի կճեպի պես պաշտպանում է միջուկը»
07.04.2009 | 00:00

«ԱՍՈՐԵՍՏԱՆԸ ԿՈՐԾԱՆՎԵՑ, ԵՐԲ ՎԵՐՋԱՑԱՎ ԳՐԱԿԱՆՈՒԹՅՈՒՆԸ»
«Իրավունքը de facto»-ի հյուրն է ՀՈՎՀԱՆՆԵՍ ԳՐԻԳՈՐՅԱՆԸ
-Ո՞վ եք Դուք` ըստ Ձեզ:
-Բազմաչարչար հայ գրող, որ արդեն 55 տարուց ավելի զգում է` ինչ ծանր է հայ գրող լինելը: Ուրիշ ճակատագիր կուզենայի, բայց ես չեմ ընտրել իմ ճակատագիրը: Ինձ ո՛չ դասագիրք, ո՛չ պատմության գիրք է պետք` հասկանալու համար, թե ինչ է կատարվել մեր բոլոր գրողների հետ բոլոր ժամանակներում, թե ինչու ունենք այսքան շատ վաղամեռիկ բանաստեղծներ, ինչու 50-ը անցնելը մեծ հերոսություն է եղել... Պատճառները շատ են, կարելի է բացատրել, հասկանալ, բայց համակերպվել դժվար է:
-Ի՞նչ է Ձեզ համար գրականությունը:
-Գրականությունն այն տարածքն է, որտեղ աշխատում-աշխատում ես` վերջը չի երևում, անսահման մի տիրույթ, որի համար զարմանալիորեն կռվում են, որովհետև եթե կոչված մարդ ես, քո տեղն ունես ի վերուստ: Գործում է անտառի օրենքը, որտեղ ամեն ծառ իր տեղն ունի, և դժվար է ասել` անտառում սո՞ւնկն է ավելի կարևոր, թե՞ կաղնին, բոլորն էլ անհրաժեշտ են անտառի գոյության համար: Անտառը գրականությունն է:
-Բանաստեղծությունն ի՞նչ է:
-Ամեն մի նոր բանաստեղծություն գրելիս այդ առեղծվածի առաջ եմ կանգնում:
-Օսիպ Մանդելշտամն ասում էր` ես գիտեմ բոլոր բառերը, ես գիտեմ բոլոր բառերի տեղն ու ինձ համար դժվար է բոլոր բառերը ճիշտ տեղում գրելը:
-Եթե ես բոլոր բառերի տեղն իմանայի, գրելն ինձ համար հետաքրքրությունը կկորցներ, ամենամեծ հայտնությունը, որ նոր բառ ես գտնում անսպասելի մի տեղից: Հենց դա բանաստեղծությունն է:
-Գրականությունն ի՞նչ է տալիս ու ի՞նչ է տանում գրողից:
-Գրականության տվածը ոչ մի այլ ասպարեզ չի տալիս: Իմ խորին համոզմամբ` Ասորեստանը կործանվել է ոչ այն պատճառով, որ տնտեսագետներ, ինժեներներ, բիզնեսմեններ չեն եղել...
-...պատերազմներ են եղել:
-Ուրիշ երկրներում էլ պատերազմներ շատ են եղել, Ասորեստանում ուղղակի վերջացել է արվեստը, գրականությունն է վերջացել, Ասորեստանից ինչ հիշատակներ ասես մնացել են, բացի գրականությունից: Տես` երկրում ինչ գրականություն կա, կիմանաս` ինչ վիճակում է այդ երկիրը:
-1914-ին Վահան Տերյանն ասում էր, որ եթե չլինի բազմաչարչար հայրենասիրության թեման, թվում է` հայ գրողներն ասելիք չեն ունենա: Վահան Տերյանը փայլուն բանաձևեց հայրենասիրությունն պոեզիայում, համարյա 100 տարի անցել է, հասկանանք` ի՞նչ է այդ հայրենասիրությունը այսօր` ո՞ղբ կորած արժեքների համար, անցյալի ավանդույթների գնահատո՞ւմ, չափանիշի որոնո՞ւմ, իդեալի պատրա՞նք...
-Ավելի հայրենասեր բանաստեղծ, քան Շեքսպիրը, Անգլիայի համար կա՞: Ոչ մի տող չի գրել հայրենասիրության մասին, եթե գրել էլ է, սարսափելի բաներ: Բայց նա ամենամեծ հայրենասերն է: Այսինքն` հայրենասիրություն նշանակում է քո մայրենի լեզվով քո հայրենիքում ստեղծել գրական-գեղարվեստական բարձր արժեքներ. դա հայրենիքի դեմ կլինի, կողմ կլինի, երրորդական խնդիր է: Իմ խորին համոզմամբ` նաև մեր մեղքով ենք երկիր կորցրել. երբ նայում ես պատմությունը, տեսնում ես` միասնական չենք եղել, ու հիմա բողոքում ենք` ի՞նչ են եկել, մեզ կոտորել: Դիմադրեինք, չկոտորեին. որտեղ դիմադրել ենք, հաղթել ենք, որտեղ ոտքի ենք կանգնել, նույնիսկ բահով, քլունգով, հաղթել ենք կանոնավոր բանակին: ՈՒրեմն` չենք դիմադրել, պարտվել ենք...
-ՈՒրեմն` սկզբում մեր ներսում ենք պարտվել, հետո` դրսին:
-Մեր ամենաուժեղ թշնամին, որին պարտվել ենք, մեր ներսում է եղել, որ ճակատագրական պահին հեռացող թշնամուն բերդի բանալիներն է հանձնել: Եվ հիմա մեղադրել թշնամո՞ւն, թե ինչու ես դու հաղթել: Բարեբախտաբար, այդ տաբուն հաղթահարվեց, ու մենք վերջապես հաղթանակներ տարանք` մեր ներսում հաղթելուց հետո նաև դրսում: Դա սարսափելի խարան էր` պարտված ժողովուրդ:
-Չէ, ինչո՞ւ, իսկ մեր բարոյական հաղթանակնե՞րը...
-ՈՒ հենց այդ պատճառով, որ գիշերը` մթին, քաղաք դուրս գաս, ամեն փողոցից ձիով-թրով մեկը դեմդ դուրս կգա արձանի տեսքով:
-Է, հա, մեր բարդույթները չհաղթահարե՞նք:
-Շատ կուզենայի, որ հայրենիքի մասին ոչ մի տող էլ չգրվեր, մեր սերն արտահայտեինք գործով, բարձր արժեքներ ստեղծելով, ազնիվ ապրելով: Թալանից հրաժարվելով: Տեսա՞ք` ի՜նչ «բիզնեսմեններ» ունենք, կայծակի արագությամբ տասնապատիկ թանկացրին ամեն ինչ` օգտվելով առիթից: Ինչպե՞ս կարելի է այդ մարդկանց «բիզնեսմեն» կոչել, վաշխառուներ են... Պռոշյանին առանձնապես մեծ գրող չենք համարում և սխալվում ենք, այդ մարդը տեսակ է տվել, նկարագիր` ցեցեր:
-Հա, տիպեր է ստեղծել, Միկիտան Սաքոն` ազգային ջոջ:
-Նա կարողացել է ստեղծել կերպարներ, որ արձակի ամենակարևոր խնդիրն է, փայլուն կերպարներ է ստեղծել, որ մինչև այսօր մեզնից չեն հեռանում:
-Ինչո՞վ եք բացատրում, որ լավագույն գրողները լավագույն քննադատներ ու գրականագետներ են: Այդ ջիղը Ձեր մեջ լո՞ւռ է, չե՞ք ուզում նաև քննադատ լինել:
-Ռուսները մի լավ բառ ունեն, որ մենք չենք կարողանում համարժեք թարգմանել` սՌՑպՐՈՑՏՐ, մարդ, որ զբաղվում է գրականությամբ, գրի գիտակ, ժանրային տարբերություններ չկան` ուզում ես բանաստեղծ եղիր, արձակագիր, գրականագետ, գրականությանն առնչվող ամեն ինչը քեզ է վերաբերում: Եթե երաժիշտը լսողություն ունի, նա գուցե տեսություն չի սովորել, բայց ականջով զգում է` երաժշտություն է, թե ոչ: Այլ խնդիր է, երբ սովորում ես, արհեստ է դառնում: Մեր գրականագետների մեծ մասը արհեստավոր է, նրանք որոնում են ու հասկանում են իրենց սովորածը, այդ պատճառով էլ ավանդապաշտ են: Սովորել են` ինչպես են գրել Տերյանը կամ Թումանյանը կամ Չարենցը, ու պահանջում են ճիշտ նույնը, մոռանալով, որ զարգացում գոյություն ունի, գրողն այդ ամեն ինչը տեսնում է զարգացման մեջ, այդ պատճառով էլ ավելի լավ գրականագետ է` թեպետ գուցե տերմիններ չի օգտագործում: Թումանյանը, Տերյանը, Չարենցը բարձր գրագիտության մարդիկ են եղել, և այսօր մեզ նրա՛նց հոդվածներն են մնացել, ոչ թե իրենց ժամանակի գրականագետների:
-Այսօր Դուք Ձեր ընթերցողն ունե՞ք:
-Փառք Աստծո, ես երևի վերջին սերունդն եմ, որ գիտի` ինչ է ընթերցող: Հիմա գալիս է սերունդ, որն ընթերցող չունի: Իմ ընթերցողները, ճիշտ է, ցաքուցրիվ եղան, ժամանակին նրանք շատ-շատ էին, ու հանդիպումներն էլ նրանց հետ շատ էին, որն այնքան էլ լավ չէ գրողի համար: Վիլյամ Սարոյանը մի ամսով եկել էր Հայաստան, 10 օրից թողեց-գնաց, որովհետև ասում էր` վտանգավոր է ընթերցողի հետ շատ մնալ երես երեսի... Նա իր պահանջներով քեզ կամաց-կամաց կստիպի մոտենալ իրեն, իսկ դա հետընթաց է նշանակում: Ես հիմա առնվազն 500 ընթերցող ունեմ, որովհետև 500 օրինակով տպվող գրքերս արագ վաճառվում են:
-Հրանտ Մաթևոսյանն ասում էր` միշտ էլ ազգի 5-10 տոկոսն է ընթերցող` լավագույն ժամանակներում էլ, վատագույն ժամանակներում էլ:
-Ես լրիվ համաձայն եմ: Ցավոք, միլիոն ու կես մարդ լքեց Հայաստանը, ինտելիգենցիայի մի լավ շերտ գնաց, նաև` ընթերցող կորցրինք...
-Մենք ժամանակ կորցրինք, հոգեբանություն, զգացողություն, հավատ, իդեա...
-Ես համաձայն չեմ, եթե այդ ամեն ինչի կորուստը գիտակցեմ, կդադարեմ գրել:
-Չես դադարի, պարտադրանքով չես գրում:
-Ես պիտի զգամ ընթերցողի ներկայությունը` երես երեսի չհանդիպելով էլ: Բերգենը մի լավ խոսք ունի` ընթերցողը պետք է նստած լինի քո ականջին: Երբ նրա ներկայությունը չես զգում, ճիշտ Ասորեստանի վիճակն է առաջանում:
-Համարյա 20 տարի ասում ենք` կապը խզվել է, հասարակությունը գիրք չի կարդում։ Բայց այդպե՞ս է. կարդացողը միշտ էլ կարդում էր ու կարդում է: Դա արդեն նրա «մասնագիտությունն» է:
-Լավ ընթերցողը լավ գրողի պես է: Դա էլ է տաղանդ:
-Գրականությունն աշխարհը պիտի բացատրի՞, թե՞ պիտի իդեալ տա:
-Գրականությունն իր հեղինակի աշխարհն է բացատրում, ամեն գրող իր աշխարհն ունի, որը կարող է բոլորովին նման չլինել այն աշխարհին, որտեղ բոլորս ապրում ենք: Ճիշտ այնպես, ինչպես գրականության ժամանակն ու իրական ժամանակն են իրարից շատ տարբեր: Գրողը ներկայացնում է` ինչ ցանկանում է, ինչ տեսնում է` երբեմն ծայրահեղացնելով։ Նրան ասում են` ի՞նչ սարսափելի գույներով ես ներկայացրել։ Ախր, նա չի ներկայացրել ձեր աշխարհը, նա իր աշխարհն է ներկայացրել: ՈՒզում ես ապրել այդտեղ, ապրիր, չես ուզում, դու ունես քո աշխարհը... Կամ էլ ուրիշ գրող, ուրիշ աշխարհ գտիր: Գրողը ներկայացնում է աշխարհի տարբերակներ, իրադրությունների տարբերակներ, որոնք կարող են զուգադիպել, կարող են չզուգադիպել:
-Եվ դու պիտի ընտրե՞ս... Այսինքն` գրականությունն ազատությո՞ւն է:
-Մե՜ծ ազատություն:
-1910-ականներին խոսում էին ճգնաժամի մասին, 1909 թ. Ավետիք Իսահակյանն ասում էր` «Կգա ոգու սով ու դուք կքաղցեք ճոխ սեղանի շուրջ»... Եկավ Առաջին համաշխարհային պատերազմը, պատերազմից հետո տևական ժամանակ թեման օրախնդիր էր` քաղաքական, հասարակական, գիտակցության, ընդհանրապես հասարակության ներսում բարոյական արժեքների, հոգևոր ճգնաժամի, ու եկավ 30-ականների մեծ դեպրեսիան: Արդյո՞ք մեր ժամանակների այս ֆինանսատնտեսական ճգնաժամը հետևանքը չէ հասարակական նույն ճգնաժամերի, որոնք պարբերաբար կրկնվում են, և որոնց պատճառն ընդամենը մեկն է` հասարակությունը կորցնում է իր չափանիշի չափանիշը և խախտում է արժեհամակարգը:
-Լրիվ համաձայն եմ, դարձյալ ճիշտ է Իսահակյանը, նույն այդ միտքը արտահայտել են տարբեր փիլիսոփաներ: Վերջերս այդ մասին մի մեծ հոդված կար «Ֆայնենշլ թայմս» թերթում` չորուցամաք ֆինանսիստների թերթում: Հոդվածը ճգնաժամի արմատների մասին էր, պարզվում է` այն արագությամբ, որ մենք հեռանում ենք հոգևոր արժեքներից, նույն արագությամբ մտնում ենք ճգնաժամերի մեջ: Հոգու սովը նախորդում է ֆինանսական սովին: Այսօր ամեն ինչ սկսվեց ԱՄՆ-ից: Բայց փոքրիկ ամերիկաներ բոլոր երկրներում կան: Մենք նրանց նախանձում ենք, այդ մարդիկ ապրում ու շահագործում են ավելի, քան ստեղծում են, նրանք դառնում են ատելության կենտրոն: Շատ ես հեռանում հոգևորից, շատ ես խրվում ճգնաժամի մեջ: Տարատեսակ պատերազմները, ընչաքաղցության բոլոր դրսևորումները հոգևորից հեռանալու պատճառով են: «Ֆայնենշլ թայմսն» ասում էր` վերադարձեք Աստվածածնչին, եթե ուզում եք դուրս գալ ճգնաժամից:
-Եթե դա ճիշտ է, արդյոք ճգնաժամը անհրաժեշտություն չէ՞, որովհետև բերում է կատարսիս, որովհետև բերում է 0-յական վիճակ, Նոյի վիճակը ջրհեղեղից հետո, ու մենք կարող ենք նորից սկսել մեր մաքուր կյանքը, եթե պահպանվենք:
-Դաժան է, իհարկե, բայց անհրաժեշտություն է, ինչպես պատերազմները։ Փիլիսոփաները, օրինակ, շատ լավ բացատրում են պատերազմների գոյությունն անհրաժեշտությամբ, կան իրադրություններ, որոնք այլ կերպ չեն փոխվի: 20-21-րդ դարը գտավ մեծ պատերազմներից ազատվելու ձևը` լոկալ, փոքրիկ պատերազմներով...
-...նաև տեղեկատվական պատերազմներով, որոնց զոհերը նվազ չեն:
-Նաև, բայց իսկական պատերազմներն էլ զինանոցից չհանեցին, որովհետև փոխարինող ոչինչ չկա: Աֆղանստան, Իրաք... ու այդպես գոլորշին բաց կթողնենք:
-Շանթարգելի՞ էֆեկտ:
-Պատերազմը հասունացնում է ամբողջ մարդկությունը, թողնում ենք, որ հասունանա բուշտի պես ու պայթի... Նույնն էլ ճգնաժամը, սա էլ է պատերազմ, որ գուցե պատերազմից ավելի մեծ վնասներ է տալիս: Պատերազմները վերջանում են, ու մարդիկ սկսում են հաշվել կորուստները, այս ճգնաժամը զարհուրելի ավերներ է գործում: ԱՄՆ-ն արդեն 100 միլիարդի ու ավելի կորուստներ է տվել, որ որևէ պատերազմում չի ունեցել:
-Մենք եկանք այն ելակետին, որ ճգնաժամի կենտրոնում հոգևորի փլուզումն է, այդ առումով գրողն ի՞նչ պետք է անի ճգնաժամի ժամանակ:
-Փրկվելու հույս ունեն փոքրիկ կղզյակները, որոնք ունեն իրենց ազգային դրամը, սահմանները, հոգևոր մշակույթը և լեզուն, այսինքն` նրանք սահմանապահներ են և շատ հուսալի պաշտպանում են երկիրը զանազան փորձանքներից. սա էլ էր «Ֆայնենշլ թայմսի» հոդվածում: Մշակույթը ձվի կճեպի պես պաշտպանում է միջուկը, թվում է` ամենաթանկարժեքը ներսում է, բայց եթե չլիներ այդ կճեպը, միջուկը իր ձևն էլ չէր ստանա: Մենք էլ այդ հոգևորի շնորհիվ ձև ենք ստանում, ու, գիտեք` ինչ ամուր է, փորձեք ձեռքով ձուն ջարդել, չեք կարողանա: Մեզ նման փոքրիկ պետությունները ֆինանսապես ու տնտեսապես փրկվելու հույս ունեն, եթե շուռ գան ու նայեն իրենց ներսը:
-Մտավորականն ի՞նչ դիրքում պետք է լինի` հասարակությունից առա՞ջ, կողքի՞ն, թիկնապա՞հ:
-Աստված շատ լավ տեղավորել է նրան. «մտավորական» բառը «միտք» բառից է, որը գլխում է, այսինքն` պետք է լինի վերևում, որտեղից ամեն ինչ տեսնում է: Շեքսպիրը կարդում ես այսօր, ի՞նչ է տալիս քեզ: Սխեմաներ, որ ընտրես` ինչ ես ուզում քո ու քո երկրի ապագայի համար: ԱՄՆ-ը կառուցել է Ջեկ Լոնդոնը, որովհետև տվեց ամերիկացու կերպարը` հզոր յանկի, որ հասնում է, ինչի ուզում է:
-Ես էլ Դրայզերին էի կասկածում` «Ֆինանսիստը», «Տիտանը», «Ստոիկը»...
-Բայց դրանից առաջ ոսկի որոնողներն էին, պատահական չէ, որ այսօր ԱՄՆ-ում «Ջեկ Լոնդոն» ամսագիր է տպագրվում:
-Ի՞նչ է ուզում այսօր հասարակությունն իր գրողից` ինչո՞ւ է ամենատարբեր պահանջները հենց նրան ներկայացնում` զինվորի, մարտիկի, գաղափարախոսի, ընդդիմադիրի, դիվանագետի, համատիրության պետի... Անցյալի՞ իներցիան է... Թողեք գրողին հանգիստ իր սպիտակ թղթի առաջ, որ գրելիս ինքն իրեն հասկանա, ամփոփի, որ գրածի մեջ էլ կարդալիք լինի...
-Սովետական տարիներին կուսակցություններ չկային, միայն մեկ կոմունիստական կուսակցություն էր, և ընդդիմության քիչ թե շատ տպավորություն էին ստեղծում արվեստագետները, գրողները, մարդկանց մատները փուշ էր մտնում, վազում էին գրողների միություն, երկրորդ կուսակցության պես ինչ-որ մի բան էինք մենք, փողոցում աղբ էր թափված` ո՞ւր են նայում գրողները: Ուր նայում են գրողները, այնտեղ պետք է գնա ժողովուրդը:
-Այդ կտրվածքով այսօր ժողովուրդը պիտի գնա ոչ մի տե՞ղ:
-Ինչո՞ւ, Հրանտ Մաթևոսյանի, Աղասի Այվազյանի, Պերճ Զեյթունցյանի, Լևոն Խեչոյանի, Գուրգեն Խանջյանի, Վահագն Գրիգորյանի, էլի մի քանի գրողների հայացքի ուղղությամբ պիտի շարժվի ժողովուրդը: Ժամանակին ասում էին` ինչո՞ւ են գեղեցկությունը բռնաբարում, որովհետև մերկ է ու անպաշտպան, նույնը գրողների դեպքում է, եթե լինեինք բարեկեցիկ, ուժեղ, ժողովրդավար երկիր, գրողներից այդքան բան չէին ուզի, երբ քո մեջ զայրույթ կա ու չգիտես ինչպես պարպել, գտնում ես մի անպաշտպան, ու` ... Այսօր գրականությունն այդ վիճակում է, և ոչ միայն գրականությունը, արվեստի բոլոր ճյուղերը:
Զրուցեց Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1924

Մեկնաբանություններ