ԱՄՆ-ի նորընտիր նախագահ Դոնալդ Թրամփը, պաշտոնը ստանձնելու առաջին իսկ օրից, ծրագրում է վերականգնել իր «առավելագույն ճնշման ռազմավարությունն Իրանին սնանկացնելու համար»՝ գրում է Financial Times-ը: «Առավելագույն ճնշման» արշավը նպատակ ունի զրկել Իրանին բանակը հզորացնելու հնարավորությունից, սակայն վերջնական նպատակը Թեհրանին միջուկային նոր համաձայնագրի շուրջ բանակցությունների մղելն է։               
 

Քաղաքականության մեջ էլ, ինչպես երկրաչափության, եռանկյունին շրջանագիծ չէ

Քաղաքականության մեջ էլ, ինչպես երկրաչափության, եռանկյունին շրջանագիծ չէ
25.08.2009 | 00:00

91 ՇԱՆՍ ՄԵԿ ԱՇՆԱՆ ՄԵՋ
Մարդուն բնորոշ է օրվա կեսից կարևոր գործը հաջորդ օրվան հետաձգել, թեպետ հիանալի գիտի, որ այսօրվա գործը վաղը չեն անում: Մենք անընդհատ հետաձգելով ենք զբաղված` օրվա, շաբաթվա, տարվա գործը: Օրինակնե՞ր: Հիշեք ձեր առօրյան ու թվարկեք` քանի գործ եք ավարտել, քանիսը թողել կիսավարտ, քանիսը չեք էլ սկսել, բայց պետք էր անել:
Սա` կենցաղային մակարդակում:
Նույն սկզբունքով` աշխատանքային մակարդակում, եթե չկա ժամկետի րոպեներով հաշվարկ:
Նույն սկզբունքն է քաղաքականության մեջ: Ձգել մինչև հնարավորինի սահմանը: Հնարավորինս ձգել:
Բայց ճտերն աշնանն են հաշվում, և ուզես-չուզես գալիս է ոչ միայն քարերը հավաքելու, այլև նետելու անհրաժեշտության ժամանակը:
Ի՞նչ է մեզ խոստանում 2009-ի աշունը:
Հակառակ հուսադրող կամ հուսահատեցնող տարբեր հայտարարություն-պնդումների` գլոբալ ֆինանսատնտեսական ճգնաժամը շարունակվում է` անկման կորը դեռ իջնում ու իջնում է, դադարի փուլը տարբեր երկրներում գուցե եկել է, բայց այդ երկրներից չէ Հայաստանը: Գործազուրկներ, սպառման անկում` միայն մասնակի սեզոնային աշխուժացում գյուղատնտեսական մթերքների առումով, տրանսֆերտների կրճատում, արտադրության համարյա դադար, շինարարական աշխատանքերի կրճատում, այսինքն` կրճատում-դադար-կրճատում, 10 տոկոս, 20 տոկոս... Անվերջ հնչող հավաստիացումներ, թե ճգնաժամը համաշխարհային է ու դրսից է Հայաստանին պարտադրվել: Է, լավ, տարատեսակ գրիպներն էլ Հայաստանից չեն սկսվում, ուրեմն, եթե հիվանդներ լինեն, ուղարկենք` որտեղ վարակվե՞լ են, որ այնտեղ բուժվեն: Նույնն է բանկային համակարգում. բանկերը վարկեր տալիս են այնպիսի տոկոսադրույքներով, որ չտային, ավելի հեշտ կլիներ: Զանգվածային արտագաղթը կանխում է միայն հարկադրված ներգաղթը: Հայաստանը շարունակում է մնալ ճգնաժամի շրջագծում: Այսինքն` տնտեսական ու ֆինանսական չլուծված խնդիրները հանգեցնում են սոցիալական վիճակի սրման: Սոցիալական խնդիրները մշտապես կառավարության ուշադրության կենտրոնում են, բայց հնարավորությունների սահմաններում ու խոսքային մակարդակում: Հնարավորությունները սպառվում են կենսաթոշակներն ու նպաստները վճարելով: Հակաճգնաժամային ծրագրերը մշակվում են ու նաև կատարվում, բայց կամ վատ են կատարվում, կամ բավարար չեն:
Քանի ամիս է` ասում ենք. «Գնդակը Թուրքիայի դաշտում է», ու մեզ լավ ենք զգում` մենք, իբր, անելիք չունենք: Մենք մեր անելիքն արեցինք` «Հրազդան» մարզադաշտը նորոգեցինք, ֆուտբոլի խաղը տանուլ տվեցինք հավաքականի մակարդակով ու պատասխան խաղին առանձնապես չենք էլ սպասում: Մարզական առումով: Գուցե նաև` քաղաքական: Համենայն դեպս` իրական հարթության մեջ: Մենք նախապայման չենք դնում, Թուրքիան է դնում, թող ինքն էլ մտածի: Իրականում, սակայն, մեզ միայն թվում է, թե գնդակը Թուրքիայի դաշտում է, Թուրքիան վաղուց վերադարձրել է գնդակը` թուրք-հայկական սահմանի բացումն էլ, Հայաստանի հետ դիվանագիտական հարաբերությունների հաստատումն էլ կապելով Լեռնային Ղարաբաղի հակամարտության լուծման հետ: Տրամաբանական է` իրենց տեսակետից. սահմանը ինչ պատճառաբանությանբ փակվել է, այն պատճառաբանությամբ էլ պիտի բացվի: Մեր տեսակետից էլ տրամաբանական է նախապայման չընդունելը: Բայց դա արդեն զավեշտ է` սեփական դարպասը գնդակ ընդունելուց հետո դադարեցնում ես ֆուտբոլը ու սկսում ես պինգ պոնգ խաղալ` իբր շարունակում ես ֆուտբոլային դիվանագիտությունը:
Շատ, շատ ավելի կարևոր խնդիրներ ունի Թուրքիան այս աշուն լուծելու` էներգակիրների հարց, թուրք-ռուսական հարաբերությունների հետագա ջերմացման, թե նույն մակարդակում պահպանման, թուրք-ամերիկյան հարաբերությունների ու Եվրամիության հետ փոխհարաբերությունների, Ադրբեջանի հետ բարեկամության, ներքին խնդիրները չհաշված: Բոլոր թվարկված ու չթվարկված խնդիրների շրջագծում թուրք-հայկական հարաբերությունները կան` հարևանից չես փախչի, լավը լինի, թե վատը: Եվ այս շրջագծում միայն թվում է, թե Հայաստանի հետ հարաբերությունների նորմալացումը օրախնդիր ու անհետաձգելի է դառնում Թուրքիայի համար, իրականում հակառակն է` ինչ-որ հարցերում «այո», ինչ-որ հարցերում «ոչ» ասելով ու ժամանակ ձգելով` Թուրքիան հիանալի հնարավորություն ունի այս աշուն ոչինչ էլ չանելու այդ հարաբերությունների որևէ շարժի համար, որովհետև դա իր կենսական անհրաժեշտությունը չէ այս պահին, իսկ երբ դառնա, քայլեր կարվեն: Հարցերը սովորաբար լուծվում են ըստ դրանց առաջադրման հաջորդականության: ՈՒ ընդհանրապես` հայերին վերաբերող հարցերի լուծման համար թող հայերն էլ ջանքեր գործադրեն, կամ նրանք, ովքեր հայերին առնչվող նպատակներ ունեն: Համենայն դեպս, մինչև 2010-ի ապրիլի 24-ը ութ ամիս կա, իսկ քաղաքականության մեջ ժամերն էլ են որոշող ու րոպեներն էլ են որոշիչ:
Լեռնային Ղարաբաղի հակամարտության լուծումները ևս այս աշնանը չեն գտնվի, և դա կլինի մեր երջանկությունը: ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի համանախագահները կարող են խաղաղության Նոբելյան մրցանակի հավակնել` իրենց գործադրած ջանքերի ու զինադադարը պահպանելու համար: Նրանց իսկապես հաջողվել է համադրել անհամադրելին քաղաքականության մեջ` ազգերի ինքնորոշման իրավունքը և տարածքային ամբողջականության սկզբունքը, որ կրակի ու ջրի համադրություն է` մեկ կրակն է ջուրը գոլորշացնում, մեկ ջուրն է կրակը մարում: Բայց համանախագահները ժամանակի մեջ Հելսինկյան եզրափակիչ ակտի ընդամենը երեք խորանարդիկ տեղադրում են ըստ իրենց պատկերացրած հաջորդականության ու` խնդրեմ, հարցի լուծումը կոչվում է մադրիդյան սկզբունք կամ կրակովյան սկզբունք: Բայց դա` տեսականորեն. ոչ մի համանախագահ գործնականում իր մաշկի վրա չի զգալու իր տեսական հայտնագործության հետևանքները: Ոչ մի համանախագահ գործնականում իր մաշկի վրա չի կրելու իր տեսական հայտնագործության հետևանքների պատասխանատվությունը: Որովհետև որոշողն իրենք չեն: Իրենք առաջարկում են` ըստ բանակցություններում ձեռք բերված պայմանավորվածությունների, որոշողը թող որոշի` ընդունել, թե մերժել: Գուցե գտնված լուծումը տեսական հարթության մեջ իրապես գեղեցիկ ու խոստումնալից է, արժանի դափնեպսակն է բազմամյա բանակցությունների, բայց իրականության մեջ մադրիդյան սկզբունքները հայկական կողմի համար ընդամենը նշանակում են պատերազմի ռազմական արդյունքների դիվանագիտական զրոյացում, իրական փոխզիջում` անիրական արդյունքի հնարավորության դիմաց, մեկ լուծումով տասնյակ խնդիրների հարուցում, և, ի վերջո, այդ լուծման հաստատունության խիստ կասկածելիություն: Անընդունելի են մադրիդյան սկզբունքները մեզ համար` որքան էլ կատարելագործվեն ու քննարկվեն: Հանձնելով պատերազմով ձեռք բերված` ազատագրված տարածքները, հայկական կողմը միանգամից կորցնում է իր հաղթաթուղթը, հետագայում իրադարձությունների ընթացքը կարգավորելու իր լծակը` տարածքային ամբողջականության պահպանման սկզբունքին փաստացի նախապատվություն է տրվում ազգերի ինքնորոշման սկզբունքի նկատմամբ, որքան էլ պնդում են հակառակը, այլապես հանրաքվեի գաղափարն այդքան անորոշ ու վիճարկելի չէր լինի` ինչ-որ ժամանակ փախստականների վերադարձից հետո, ինչ-որ համամասնություններով, դեռ անհայտ բովանդակությամբ: Եվ ընդհանրապես` ովքե՞ր են ու որտե՞ղ են այդ փախստականները, որ պիտի վերադառնան ազատագրված տարածքներ, ու ինչո՞ւ պիտի միայն նրանք վերադառնան, Ադրբեջանից բռնագաղթված հայերը վերադառնալու հնարավորություն չե՞ն ստանալու: Այդ ի՞նչ իրավունքների անհավասարություն է փախստականների միջև, բռնագաղթված տարածքներ ադրբեջանցիները համարում են 7 շրջանները, հայկական կողմն էլ` Շահումյանն ու Գետաշենը, Արծվաշենը, թե՞ «իրավունք» չունի... Մի քանի կետով մի քանի տասնյակ հարցեր են ծնվում, ու պատասխանների որոնումը տարիների մեջ է: Այնպես որ, այս աշնանը մի սպասեք Լեռնային Ղարաբաղի հարցի լուծման գործընթացում որևէ առաջընթաց և ուրախ եղեք, եթե հետընթաց էլ գրանցվի. ասենք` Ադրբեջանը դեմ լինի մադրիդյան սկզբունքներին ու ամեն ինչ պահանջի նորից սկսել:
2008 թ. փետրվարի 29-ը` նահանջ տարվա ձմռան «ավելորդ» մեկ օրը անսպասելիորեն վերաճեց գարնան առաջին օրվա դժբախտության: Տարիուկես անց իրադարձությունների ժամանակագրական պատկերը, պատճառները պարզված չեն, փոխարենը ստեղծվեցին հանձնաժողովներ ու խմբեր, գրվեցին բանաձևեր, եղան տասնյակ քննարկումներ: 2009-ի սեպտեմբերին, ամենայն հավանականությամբ, իր գործունեությունն ավարտած կհամարի մարտյան իրադարձությունների ուսումնասիրմամբ զբաղվող ԱԺ ժամանակավոր հանձնաժողովը` խորհրդարանին ներկայացնելով մի զեկույց, որտեղ ձևականորեն հարցերի մեծամասնությունը պատասխանված կթվա, բովանդակային առումով` հանձնաժողովի անդամները կամփոփեն իրենց աշխատանքն ու կփակեն իրենց փառավոր գործունեության հերթական էջը` համարելով, որ փակեցին մարտի 1-ի էջը: Այդպես հարմար է: Այդպես «ճիշտ է» պետության տեսակետից` հանուն պետության անվտանգության ու կայունության, հանուն բարգավաճ հեռանկարի:
1999 թ. հոկտեմբերի 27-ից հետո էլ ԱԺ-ում ժամանակավոր հանձնաժողով էր ստեղծվել` շատ արդար նպատակներով ու շատ սահմանափակ լիազորություններով, և այդ ժամանակավոր հանձնաժողովի գործունեության արդյունքն էլ ավելին չէր, քան հոկտեմբերի 28-ին հայտնի էր բոլորին: 2009 թ. լրանում է ահաբեկչության 10 տարին` 10 տարի առաջ մայիսից հոկտեմբեր, մի քանի ամիս Հայաստանը շանս ուներ բոլորովին այլ երկիր դառնալու: Շանսը գնդակահարվեց` 10 տարին բավարար ժամանակ չէր ավելին իմանալու, քան գիտեինք հոկտեմբերի 28-ին: Իսկ ասում են` Հայաստանը փոքր երկիր է մեծ գաղտնիքներ ունենալու համար: Փաստորեն, այնքան էլ փոքր չէ երկիրը, կամ այնքան էլ մեծ չէ գաղտնիքը...
Իհարկե, մեծ ու փոքր տասնյակ իրադարձություններ կլինեն աշնան 91 օրերին, բայց իր անխուսափելի ու կանխատեսելի հարցերի եռանկյունում փակված` Հայաստանը փակ շրջանակը բացի վերածելու որոնումների մեջ կլինի` «չհասկանալով», որ քաղաքականության մեջ էլ, ինչպես երկրաչափության, եռանկյունին շրջանագիծ չէ: Այդպես էլ կապրենք` իրար խառնած իրականն ու երևակայականը, հավանականն ու անհավանականը, հնարավորն ու արգելվածը:
ՈՒ մի 10 տարի հետո միայն կհասկանանք` շանս տրված էր, օգտագործողը չկար:
Հայկ ԳՐԻԳՈՐՅԱՆ

Դիտվել է՝ 2133

Մեկնաբանություններ