«Այն, ինչ պարզ է, հեշտ հասանելի է, այն, ինչ հեշտ հասանելի է, անարգվում է, իսկ այն, ինչ անարգվում է, հեշտությամբ ուրացվում է»: Սու Սյունն է ասել չինական «Փոփոխությունների մեծ գրքի» մասին: Ընդունեք, որ մեզնից յուրաքանչյուրը կարող էր ասել, նվազագույնը` ասվածի հետ համաձայնել: Բայց մենք ապրում ենք մեր ինքնաբերաբար գլորվող կյանքը և պատրաստ ենք հեշտությամբ ուրանալու և անարգելու ոչ միայն հեշտն ու պարզը, այլև այն, ինչ չենք հասկանում ու չենք փոխում: Մենք մոռացել ենք անվանելու անհրաժեշտությունը, որ պահանջում է մտածել: Իսկ չինացիները` ոչ: Նրանք շարունակում են անվանել ու անվանել: Նույնիսկ այն, ինչ արդեն չկա: Նրանք չեղածն անվանում են հիշողություն: ՈՒ հիշում են, որ միշտ պիտի հիշեն:
Սու Սյուն շարունակում է. «Կատարելաիմաստուն մարդը վախենում էր, որ իր ուսմունքը կուրացվի, և Անդրերկինքը քաոսի կվերադառնա, և նա ստեղծեց Փոփոխությունները»: Ընդունեք, որ մեզնից ոչ ամեն մեկը կարող էր սա ասել, մտածել, արդեն չեմ ասում` անել: ՈՒ նույնիսկ ոչ ամեն չինացի: Որովհետև փոփոխությունները դժվար, ահավոր, ցավոտ, անհրաժեշտ ու անխուսափելի են: Եվ այս հարթության մեջ ամենակարևորը ժամանակն է: Շուտ կամ ուշ` չի ընկալվելու: Չի իմաստավորվելու: Չի աշխատելու: Փոփոխությունները պիտի կատարվեն ժամանակին:
Հայաստանում փոփոխություններ չեն լինում: Ժամանակն անցնում է, իսկ փոփոխությունները մնում են հեռանկար: Սա Հայաստանի առանձնահատկությունը չէ: Տարեմուտի գնալ-գալու, կենացների և այլ իրադարձություններին զուգահեռ առաջադրվեցին նախագահի թեկնածուներ` տասնհինգը, նրանցից ոմանք վճարեցին ընտրագրավը, ոմանք կբավարարվեն առաջադրման հաճույքով: Այս ամբողջ ընթացքի հարցերի հարցը, սակայն, նրանք չեն, այլ մրցակցային կլինե՞ն ընտրությունները, ո՞վ կլինի երկրորդը, ի՞նչ տոկոսներով կհաղթի Սերժ Սարգսյանը: Հնարված հարցեր, որ որոնում են հնարամիտ պատասխաններ: Հնարված հարցեր, որովհետև այդ հարցերի պատասխաններից ոչինչ չի փոխվում: Որովհետև մեզ թվում է, որ մենք այնքան լավ ենք աշխարհից թաքնված, որ ոչ ոք ոչինչ չի իմանալու, եթե մենք չենք ուզում, որ իմանա: Որովհետև ձևական ու ձևային վերուվարումները, աջուահյակումները բովանդակային որևէ փոփոխություն չեն բերելու:
Փետրվարի 18-ի ընտրություններին առնչվող ամենակարևոր հարցը, որի մասին բոլորն էլ լռում են երդվյալ մի լռությամբ, բնավ չի վերաբերում բուն ընտրություններին, այլ այն ժամանակին, որ սկսվելու է ընտրությունների հաջորդ օրվանից: Շարունակելու ենք ապրել փետրվարի 18-ի երկրո՞ւմ, թե՞ փետրվարի 19-ից երկրում նոր ժամանակ է սկսվելու: Փոփոխությունների ժամանակ: Եթե այո, ի՞նչ բովանդակություն ու նպատակ, ի՞նչ իմաստ են ունենալու այդ փոփոխությունները: Վերջնահաշվում ո՞ւմ են ծառայելու: Հանրագումարը ո՞րն է լինելու:
Իրական հարցերը ծագելու են հընթացս փոփոխությունների ու հավարտ: Որովհետև պատասխանները բերելու են նոր հարցեր: Եվ միայն ժամանակի մեջ են երևալու արդյունքները: Կամ` արդյունքների բացակայությունը: Այս ամենը տեսություն չէ: Այս ամենը մեր կյանքն է: Միանշանակ է, որ Հայաստանին պետք են փոփոխություններ:
Բայց ամենակարևոր հարցերից մեկը դառնում է` ովքե՞ր են իրականացնելու այդ փոփոխությունները: Եվ` ի վիճակի՞ են նրանք` առանց փոխվելու իրականացնել փոփոխություններ: «Դիտարկելով երկնքի և երկրի պատկերները` կառուցեց առանձին գծերը, խորանալով լույսի ու մթության ուժերի փոփոխականության մեջ` կառուցեց հեքսագրամները, մտորելով դևերի ու ոգիների ձգտումները` կառուցեց աֆորիզմները». Սու Սյունը սիրում է պատմություններ և սիրում է պատմել` ինչ փոփոխություններ են եղել աշխարհում: Բայց Սյու Սյունը չի սիրում բացատրել մեխանիզմները: «Ինչպես»-ի մեծ գաղտնիքը:
Իսկ դա ամենակարևորն է: Սա` մեկ: Երկրորդ` ի՞նչ ենք ուզում ունենալ արդյունքում, և ի՞նչ հնարավորություններ ունենք` երեք:
Չհուսահատվեք, բայց երբ համադրում ենք այս երեք հարցերը և հատկապես հնարավորությունները, փոփոխությունների հեռանկարը հավասարվում է հորիզոնի գծին, որին որքան մոտենում ես, այնքան հեռանում է:
1789 թվականին ֆրանսիական հեղափոխությունը աշխարհին պարզեց ընդամենը երեք գաղափար` ազատություն, հավասարություն, եղբայրություն: ՈՒ հաղթեց այդ երեք գաղափարներով: Թե ինչ եղավ հետո հեղափոխականների հետ, ամենադիպուկն իրենք` ֆրանսիացիներն են բնորոշել` հեղափոխությունը խժռեց իր զավակներին: Բայց գաղափարները մնացին: ՈՒ եթե այսօրվա ֆրանսիացիներին հարցնեք, հազիվ թե համաձայնեն, որ ազատությունը, հավասարությունն ու եղբայրությունն են իրենց ուղեկիցները: Համենայն դեպս, մեկ ֆրանսիացի հաստատ չի համաձայնի, և նրա անունը Ժերար Դեպարդիե է, ֆրանսիացի, որ չի տառապում հայրենասիրության պակասով, բայց հրաժարվում է Ֆրանսիայի քաղաքացին լինելու պատվից ու պարտականությունից: ՈՒ վիճակագրության համաձայն, նա միակը չէ: ՈՒ ոչ էլ խղճուկ է, ինչպես նրան որակեց Ֆրանսիայի ոչ պակաս հայրենասեր վարչապետը: ՈՒրեմն` ի՞նչ: Անվե՞րջ է կատարելության ընթացքը: Իհարկե: Ամբողջ խնդիրը բովանդակությունն է: Ի՞նչ բովանդակություն եք պատկերացնում հասկացությունների համար, որքանո՞վ է ձեր տեսակետը համահունչ ձեր ժամանակակիցների պատկերացումներին, պատրա՞ստ են նրանք այդ պատկերացումների իրականություն դառնալու համար հրաժարվել իրենց հարմարավետ կյանքից ու դիմել անկանխատեսելի ավարտով մի արկածախնդրության, որը դառնալու է նրանց զավակների կյանքը: Դառնալու է, եթե նույնիսկ նրանք չդիմեն ոչ մի արկածախնդրության, բայց արդեն ոչ թե զավակների, այլ զավակների զավակների: Կամ` թոռների թոռների: Միով բանիվ` ժառանգների: Ամբողջ խնդիրը, հարկավ գիտեք, ժամանակն է: Եվ հենց ժամանակն է բացում ու փակում փոփոխությունների դռները: Չինական հայտնի իմաստությունը հավաստում է. «Բուդդայի ձեռքը միշտ բաց է, և եթե դու չես հասկանում, խնդիրը քո մեջ է»: Հազարամյա, թե հարյուրամյա, տասնամյա, թե ընդհանրապես գոյություն չունեցած փորձը այնքան կարող է օգտակար լինել, որքան մենք որոշում ենք այդ փորձին հետևել կամ անտեսել. Բուդդայի ձեռքը, միևնույն է, բաց է: Իսկ ընդհանրապես, նմանը ծնում է նմանին, հետևանքը նման է պատճառին: Ողջ աշխարհը ղեկավարվում է տիեզերական նույն օրենքներով, և գիտակցում ենք մենք, թե ոչ, աշխարհում ամեն ինչ փոխկապակցված է, իսկ դա նշանակում է, որ մեկ գործընթացի հասու դառնալով, որոշակիորեն կարող ենք հաշվարկել օրինաչափությունների ընթացքը: Բայց մենք չենք ուզում, մենք հավակնում ենք ինքնատիպության և համարյա հավատում ենք, որ կգտնենք զարգացման այն գալարը, որը մինչ մեզ չի եղել, այսինքն, փոփոխութունները մեր երկրում կիրականացնեն մարդիկ, ովքեր այդ փոփոխություններով կորցնելու են իրենց տեղն ու դերը: Հնարավո՞ր է: Իհարկե, բայց մեկ դեպքում` եթե փոփոխություններն անխուսափելի են, և չիրականացնեն նրանք, իրականացնելու են ուրիշները, իսկ նրանք, միևնույն է, կորցնելու են իրենց տեղն ու դերը: Նմա՞ն է սա հայկական իրականությանը: Մեր ժամանակի` 21-րդ դարի առաջին կեսի: Համարյա` դարասկզբի, երբ ամբողջ դարի հետագա ընթացքի ուղենիշներն են ճշտվում: Որքան էլ լավատես լինեք, հազիվ թե հիմքեր ունենաք «այո» ասելու: Եվ պատճառը ո՛չ համաշխարհային հանրությունն է, որ միշտ էլ ապրում է համաշխարհային հանրությանը բնորոշ կյանքով` առաջնորդվելով իր շահերով, ո՛չ ներքաղաքական իրավիճակը, որը ոչ թե պատճառ, այլ հետևանք է, ո՛չ էլ շատ մոդայիկ բացատրություն դարձած համաշխարհային ֆինանսատնտեսական ճգնաժամը, որը, եթե իրոք էլ ինչ-ինչ իրադարձությունների պատճառ է, հենց ինքը հետևանք է: Հետևանք է կառավարման ընտելացած ու սովոր մեխանիզմների «գործադուլի», երբ տնտեսությունն այլևս հնարավոր չէ կառավարել հին մեթոդներով: Իսկ դա, որքան էլ հերքեն, մերժեն, ժխտեն, հետևանք է քաղաքակրթական ու բարոյահոգեբանական ճգնաժամի, որը շատ օրինաչափ ու բնական է: «Գիրը չի սպառում խոսքը, խոսքը չի սպառում միտքը: Արդյոք կատարելաիմաստուն մարդկանց մտքերը չէի՞ն կարող արտահայտված չլինել: Կատարելաիմաստուն մարդիկ կազմեցին խորհրդանիշները` սպառելով մտքերը, հաստատեցին գուա` սպառելով ճշնարիտն ու կեղծը, ավելացրին արտահայտությունները, որոնցում սպառեցին խոսքը, փոփոխելով և համադրելով դրանք` սպառեցին օգտակարությունը, գրգռելով և խթանելով սպառեցին ոգին»` Սի Ցի: Եվս մի չինացի, որ ճանաչել է փոփոխությունները:
Եվ քանի որ այսքան խորացանք Արևելքում, հիշենք Բաբելոնյան աշտարակաշինության պատմությունը, ավելի ճիշտ, թե որտե՞ղ և ինչո՞ւ ընդհատվեց պատմությունը, ինչո՞ւ չկառուցվեց աշտարակը: Որովհետև Տերը խառնեց լեզուները, և մարդիկ դադարեցին միմյանց հասկանալ: Տերը տարանջատեց, որ մարդիկ ոչ թե երկինք խորանան, այլ իրենք իրենց մեջ, որ միմյանցից ունեցած տարբերություններով մեկ ամբողջություն դառնան: Իսկ գուցե ժամանա՞կն է միավորման վերադառնալու: Թեկուզ ամբողջությունների նույնանմանությամբ:
Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ
Հ. Գ.- Մենք դեռ մի ամբողջ ամիս ժամանակ ունենք մեկ առ մեկ ու միասին քննարկելու նախագահական ընտրությունների բոլոր թեկնածուների առավելություններն ու թերությունները, անդրադառնալու նրանց ծրագրերին ու հայտարարություններին: Մի ամբողջ ամիս ու մի քանի օր էլ ունենք համադրելու, հակադրելու, ընդհանրություններն ու տարբերությունները որոշելու, ընտրելու ու չընտրելու: Մենք սովորաբար ժամանակ չենք ունենում մտածելու, իմաստավորելու, բովանդակավորելու: Այնքան չենք ունենում, որ մոռանում ենք մտածելու, իմաստավորելու, բովանդակավորելու անհրաժեշտությունը: Եվ ներդաշնակության օրենքներին փոխարինում են փոփոխությունների սպասումները: Հիշեցնեմ, որ չինացիները, իրավիճակի բովանդակությունը զրոյից սկսելով, հասցնում էին նոր իրավիճակի. առաջինը նրանք համարում էին այն սկիզբը, երբ իրավիճակը դեռ չի էլ արտահայտվում: Ժամանակի առումով` նախորդող իրադարձություններն են, որ ձևավորում են իրավիճակի հիմքերը: Երկրորդը իրավիճակի ներքին զարգացման գագաթնակետն է: Երրորդը` ներքին մակարդակից դեպի արտաքին տեղափոխվելու միտումը: Չորրորդը` արտաքին դրսևորումների սկիզբը: Հինգերորդը` իրավիճակի մաքսիմալ արտահայտումը: Վեցերորդը` իրավիճակի գերհասունացումը և ավարտը` նոր իրավիճակի գոյացումը: Ահա և փոփոխությունների մեխանիզմը, գտեք ձեզ` ո՞ր փուլում եք: ՈՒ մի վերջին հիշեցում` վերստին չինական. «Աշխարհում տիրում են փոփոխությունները. կատարելաիմաստունը հետևում է դրանց և ծաղկում, ստոր մարդը հակառակվում է և կործանվում»: Եզրակացությունների և ընտրության ազատությունը ձերն է, բայց հետո չնվնվաք: