Ըստ տնտեսագետ ԹԱԹՈՒԼ ՄԱՆԱՍԵՐՅԱՆԻ, եթե հաջորդ իշխանություններն էլ լուսանցքում թողնեն ոլորտների արհեստավարժ մասնագետներին, իրենց շրջապատեն միջակություններով, Հայաստանի ծանր վիճակն ավելի կխորանա։ Պատերազմով անցած, տնտեսական անմխիթար վիճակում գտնվող երկրում իշխանությունը շարունակում է անհաղորդ մնալ իրականությանը։ Բյուջեի դեֆիցիտը փակելու համար առաջիկայում պետական պարտքի շեմն էլ կմեծանա, բայց դրան զուգահեռ ոչ մի խնդիր չի լուծվի, քանի դեռ ունենք այս որակի իշխանություն։
-2021-ի բյուջեն հաստատվեց՝ 3,2 % տնտեսական աճի խոստումով։ Սա մեր իրողությունների հետ ընդհանրապես որևէ աղերս ունի՞։
-Միայն աճի այդ ցուցանիշը չէ, որ տարակուսելի է։ Սկզբում 4,7 էր, հիմա նվազեցրել են, դա առանձնապես խոհեմ քայլ չէր, դրա համար մեծ տաղանդ չէր պահանջվում։ Տնտեսագիտությունից հեռու մարդիկ էլ հասկանում են, որ 2021-ը տնտեսապես ծանր տարի է լինելու։ Խնդիրն այն է, որ իրավիճակը պետք է սթափ գնահատել ու հասկանալ, թե մեզ ինչ է սպասում, ինչպես պետք է 2020-ը փակենք։ Իմ խորին համոզմամբ, այս պահին բյուջեում ոչ մի կոպեկ փող չկա, ուղղակի դատարկ է։ Այդպես է ոչ թե հիմա, այլ արդեն մի քանի շաբաթ առաջ։ Ճգնաժամը, ֆինանսական ռեսուրսների անբավարարությունն արդեն իրենց զգացնում են, անզեն աչքով էլ դա տեսանելի է։ Կառավարությունն ինչ ասես չի անում, փորձում է այստեղից-այնտեղից գումարներ մուրալ, նույնիսկ գնում է ապօրինությունների։
-Նկատի ունեք «Համահայկական հիմնադրամի» գումարները բյուջե փոխանցե՞լը։
-Անշուշտ, դա նաև քրեական հանցագործության տարր է պարունակում, որովհետև դա շորթում է։ Մի նպատակի համար հավաքվել են գումարներ, նվիրատուների հետ բացարձակ հաշվի չեն նստել ու գումարներն ուղղել են այլ նպատակի համար։ Այս առումով ԱԺ-ում ֆինանսների նախարարի բացատրությունը բացարձակ սուտ էր։ (Հիշեցնենք, որ ֆինանսների նախարար Ատոմ Ջանջուղազյանը, ԱԺ-ում անդրադառնալով այս հարցին, նշել էր. «Պետբյուջեին նվիրաբերությունները կատարվել են հոգաբարձուների խորհրդի որոշմամբ և ձևակերպվել հետևյալ տրամաբանությամբ, որ պետության կողմից ռազմական դրություն հայտարարելու հանգամանքով պայմանավորված՝ ենթակառուցվածքների, սոցիալական և առողջապահական ծախսերի ֆինանսավորման համար նվիրաբերել հիմնադրամի բանկային հաշիվներին հավաքագրված միջոցներից ինչ-որ գումար: Նվիրաբերություն ստացողը պարտավորվում է օգտագործել նվիրաբերության գումարը բացառապես սույն կետում նշված նպատակների իրականացման համար»- Ռ. Խ.)։ Այդպիսի բան գոյություն չունի, որովհետև հոգաբարձուների խորհուրդը ղեկավարում է հանրապետության նախագահը, որը այս ամենից անտեղյակ էր։ ՈՒ՞մ ենք մենք խաբում, ինքներս մե՞զ, թե՞ հանրությանը։ Մի նվիրատու էլ ես եմ, դուք եք, մենք բացարձակ այլ բանի համար ենք այդ նվիրատվությունն արել։ Հիմա առանց մեզ հարցնելու, քննարկման այդ քայլն են արել։ Հոգաբարձուների խորհուրդը մի օր կարող է այդ ձևով շրջանցել ամեն ինչ, փակ նիստ անել, վերցնել գումարները ու Հայաստանից փախչել։ Այդ միլիոնները դարձնեն իրենց համար ճանապարհածախս։ Հետո՞։ Գուցե խտացնում եմ գույները, բայց այս կառավարությունից ամեն ինչ սպասելի է։ Բյուջեում գումար չկա ու չգիտեն անգամ, թե աջից, ձախից վերցրածն ինչպես տնօրինել։ Հաջորդ տարվա համար ընդունված այս բյուջեն ոչ մի առնչություն չունի պատերազմական երկրի իրավիճակի հետ։ Ոչ ներկա փուլի սոցիալական ծախսերն են հաշվի առնված, ոչ եկող տարվա հատկացումները, ոչ տնտեսության վերականգնումը, ոչ վերակառուցումը։ Հարկաբյուջետային քաղաքականություն բացարձակ գոյություն չունի։ Աբսուրդի հասնող բաներ կան։ Օրինակ, Հայաստանի տնտեսության շատ քիչ ոլորտներից մեկը, որը մեր երկրի մրցունակությունն է ապահովում, ոսկերչությունն է, որտեղ կան 15 հազար տնտեսվարողներ։ Այս ոլորտի հետ կապված տրամաբանությանը հակասող քայլեր են կատարվում, առաջարկում են լրացուցիչ հարկել հատկապես ադամանդագործության ոլորտը։ Խոսքը զարտուղի, մաքսանենգ ճանապարհներով ձեռք բերված ապրանքի իրացման մասին է։ Բայց այս քայլով մյուս հարկվողները հայտնվում են անհավասար պայմաններում։ Հետաքրքիր է, որ 30 տնտեսավարողներ դիմել են էկոնոմիկայի նախարարություն, որպեսզի այդ աբսուրդը վերացնեն, բայց մինչև հիմա որևէ արձագանք չկա։ Ընդ որում, խոշոր տնտեսավարողները, որոնք եղանակ են ստեղծում ոլորտում։
Հարկաբյուջետային քաղաքականությունն էլի ծալքեր ունի, որոնց, ինչպես նաև ստացված մուտքերի մասին ևս արժե խոսել։ Ինձ հայտնի են առաջին, երկրորդ եռամսյակի գումարները, որոնց հսկայական մասը գնացել է պարգևավճարներին։ Եթե այսպես պիտի շարունակենք, ինչ հարկաբյուջետային քաղաքականության, ինչ վերականգնողական տնտեսության մասին է խոսքը։ Պաշտոնյաների նշանակումներն էլ խոսում են այն մասին, որ մենք հեռու ենք անգամ այն պատկերացումից, թե ինչ վիճակում է Հայաստանը։
-Էկոնոմիկայի նորանշանակ նախարարը բավական «լայն» պատկերացում ունի, Ադրբեջանի հետ առևտրային հարաբերություններ է ուզում կառուցել։
-Այդ արտահայտությանը չանդրադառնալով, ընդամենը կհորդորեի, որ իրենք արժանապատվություն ու բարոյականություն ունենային՝ զբաղվելու զոհված զինվորների մարմինները, գերիներին բերելու հարցով։ Գուցե նախարարի բարոյականության շրջանակներում տեղավորվում է այդ միտքը, բայց հայության արժեհամակարգի մեջ նման ըմբռնում չի կարող լինել։
-Հնարավո՞ր է Հայաստանն առաջիկա ամիսներին հայտնվի մի այնպիսի վիճակում, որ չկարողանա պետությունն իր պարտավորությունները կատարել, թոշակ, աշխատավարձ տալ։
-Մի երկրում, որտեղ առաջնային ծախսը պարգևավճարներն են, հետո մյուսները, երբ զինվորների հիմնադրամում գումարները պակասում են, ու նոր օրենք են դրա համար մշակում, իսկ խնայված միջոցները չեն ուղղում այնտեղ, արդեն գործ ունենք բարոյականության, ոչ թե տնտեսագիտության սկզբունքի խախտման հետ։ Պարտավորությունների չկատարման առումով չեմ բացառում նման բան, բայց նաև չեմ էլ ուզում պնդել։ Տարիներ շարունակ Հայաստանի գանձապետը կամ հաշվապահը, որ հիմա ֆինանսների նախարար է (ես այդ անձին հարգանքով եմ վերաբերվում), բոլորովին այլ ոլորտի կենսափորձ ունի։ Բայց նրա պատկերացումներն իրականությունից բավական հեռու են, երբ խոսքը մակրոմակարդակում առաջնահերթություններ ընտրելուն, դրանց վրա հատկացում անելուն և ճկուն ֆինանսական քաղաքականություն իրականացնելուն է վերաբերում։ Գոնե հաջորդ կառավարությունը պետք է արհեստավարժ կառավարիչների բերի։
-Այսօր մեր տնտեսության առաջնային խնդիրը երկիր գումարներ բերելն է, այսինքն՝ ներդրումները, որպեսզի տնտեսությունը կարողանա շնչել։ Այս իրավիճակում առնվազն տարօրինակ կլիներ ներդրումներ ակնկալել դրսից, ուրեմն ի՞նչ անել։
-Կարծում եմ, իրականում առաջնային խնդիրը վստահության վերականգնումն է։ Եթե վստահություն չլինի, ոչ մի ներդրում Հայաստան չի գա։ Վերադառնալով ոսկերչությանը, հավելեմ, որ դա միայն Հայաստանին վերաբերող ոլորտ չէ։ Մենք ԵԱՏՄ անդամ երկիր ենք, ունենք ընդհանուր շուկա, որտեղ պետք է ոչ միայն ազատ, այլև արդար մրցակցություն։ Հայաստանը խախտում է այդ սկզբունքները։ Արդեն 2 տարի մաքսանենգ ճանապարհով ոսկերչական իրեր են մտել Հայաստան և գնացել Ռուսաստան։ Ռուսաստանի քաղաքական էլիտան ստիպված բարձրաձայնեց այս մասին։ Այս ամենը չի կարող վստահություն ներշնչել և ներսում, և դրսում։ Իսկ եթե ներսում վստահություն չեղավ, արտաքին աշխարհում ևս մեզ վստահելի գործընկեր չեն դիտարկի, ներդրումների մասին էլ պիտի մոռանալ։ Առավել ևս, որ այս իշխանությունն ապացուցեց, որ անգամ 10 տարի էլ կառավարման ղեկին մնա, հրաշքներ տեղի չեն ունենա։
-Վստահություն ասելով` նաև քաղաքական զարգացումնե՞րը նկատի ունեք, Հայաստանի քաղաքական իրավիճա՞կը։
-Դրանք փոխկապակցված են։ Կա «քաղաքատնտեսություն» հասկացություն, խորհրդային տարիներին անգամ նման առարկա կար բուհերում։ Այդ երկուսը միմյանցից տարանջատել չի կարելի։
-Այսօր քաղաքական բուռն գործընթացներ են, ընդդիմությունը ժամանակավոր կառավարություն է փորձում ձևավորել։ Դուք ի՞նչ ակնկալիքներ ունեք։
-Այս պահին ոչ մի ակնկալիք չունեմ, մինչև հայտնի չլինի, թե ովքեր ու ինչ ծրագրով են գալիս։ Ավելին ասեմ, եթե ես իմ տարիների վաստակը, փորձը չպետք է օգտագործեմ իմ երկրի համար, ու ինչ-որ մարդիկ պիտի իրենց ծանոթ-հարազատներով փորձեն իշխանություն ձևավորել, չեմ կարծում, թե երկրում կարող է էական բան փոխվել։ Առանց ավելորդ համեստության, եթե ես այդ ամենին չպետք է մասնակցեմ, բացարձակ վստահություն չեմ ունենա նոր կազմավորվող կառավարության հանդեպ։ Ինձ որոշ բաներ հայտնի են, թե ովքեր կարող են այդ կառավարությունում հայտնվել, ու դա կարող է արհեստավարժության առումով հերթական աղետը լինել։ Մարդիկ, որոնք առանձնապես մեծ կենսափորձ չունեն, արդյունքներ չեն գրանցել, պիտի նոր թեկնածուի թևի տակ մտնեն ու ինչ-ինչ հարցեր կարգավորեն։ Մեզ պետք է մրցույթի ինստիտուտը կայացնել։ Պետք է կադրերն ընտրվեն անաչառ, հաշվի առնելով հստակ չափորոշիչներ, ով՝ ինչ արժանիքներ ունի։ Վազգեն Մանուկյանի հարցազրույցից հասկացա, որ նա կրկին անձնավորված մոտեցում է ցուցաբերում։ Ասում է՝ դիմել եմ իմ ծանոթ տնտեսագետներին։ Ի՞նչ է սա նշանակում։ Սա արդար մոտեցում չէ։ Պիտի դիմի հանրությանը և ասի, որ ովքեր ունեն ծրագրեր, առաջարկներ, դիմեն իրենց և մրցութային կարգով ընտրվեն այն մարդիկ, ովքեր անելիք ունեն։ Սա կլինի ճիշտ և արդար մոտեցում։
-Գուցե խնդիրն այն է, որ ժամանակավոր կառավարություն է և խնդիրներին արագ լուծու՞մ է պետք։
-Կապ չունի դա։ Ժամանակավոր կառավարությունը պետք է հաջորդ իշխանության համար օրինակ ծառայի։ Եթե ժամանակավորը պիտի նախորդի պես լինի, էլ ինչու՞ ենք փոխում գործողներին։ Վազգեն Մանուկյանն անուններ է տալիս, որոնք երկիրն ավերել են, հիմա այդ մարդկանց նորից բերելու իմաստը ո՞րն է։ Մեր երկրում մնացել է միայն նկարիչներն ու երգիչները զբաղվեն տնտեսությամբ, էլ ֆիզիկոսներ, մաթեմատիկոսներ, կենսաբաններ, ով ասես։ Եթե այդպես է, մենք էլ մտնենք բժշկության ոլորտ ու ասենք թե ինչպես առողջապահությունը ոտքի հանել։
Զրույցը՝
Ռուզան ԽԱՉԱՏՐՅԱՆԻ