ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ ուկրաինական զորքերի հարձակումը Կուրսկի շրջանում Ռուսաստանի նախագահ Վլադիմիր Պուտինին իսկական երկընտրանքի առաջ է կանգնեցնում. սա տեղի ունեցողի վերաբերյալ ամերիկացի առաջնորդի առաջին պաշտոնական մեկնաբանությունն է։ «Մենք անմիջական, մշտական կապի մեջ ենք ուկրաինացիների հետ։ Սա այն ամենն է, ինչ ես կարող եմ ասել դրա մասին, քանի դեռ հարձակումը շարունակվում է», - ըստ Ֆրանսպրես գործակալության՝ հայտարարել է Բայդենը:               
 

ՀԱՊԿ-ը դառնում է «ստորջրյա խութ»

ՀԱՊԿ-ը դառնում է «ստորջրյա խութ»
27.07.2012 | 03:49

Գերմանացի հայտնի քաղաքական գործիչ և ռազմական տեսաբան Կառլ ֆոն Կլաուզևիցի այն խոսքը, թե «պատերազմը միշտ էլ քաղաքական լուրջ նպատակների հասնելու լուրջ միջոց է», երևում է, չի կորցրել իր այժմեականությունը: Մեր օրերում ռազմական կառույցներն սկսում են ավելի ու ավելի կարևոր քաղաքական դեր խաղալ համընդհանուր աշխարհաքաղաքական վերաբաժանման գործում և հաճախ քաղաքականության իսկական գործիք են դառնում: Այսպես, ներմիավորման, թվում է, մի այնպիսի առավել կայուն կառույց, ինչպիսին Մոսկվայի հոգեզավակ Հավաքական անվտանգության պայմանագրի կազմակերպությունն է (ՀԱՊԿ), արդեն բավական հաճախ է շատ լուրջ «ստորջրյա խութ» դառնում: Եվ դրան բախվելով, որքան էլ տարօրինակ թվա, կարող են փշրվել «կայսերական վեհապանծության», նախկին արբանյակների վրա իշխանությունը վերականգնելու և տարածելու Ռուսաստանի ինքնամոռաց նկրտումները: Իսկ հանգստության խաթարողը հերթական անգամ դարձավ «իր համար թափառող կատուն»` ՈՒզբեկստանը` իր առաջնորդ Իսլամ Քարիմովով: Օրերս Տաշքենդը հայտարարեց, որ դուրս է գալիս ՀԱՊԿ-ից, իսկ ՈՒզբեկստանի արտգործնախարարության նոտայում մանրամասնված են պայմանագրից դուրս գալու պատճառները: Պարզվում է, նրանց դուր չեն գալիս ՀԱՊԿ-ի ռազմավարական ծրագրերն աֆղանական ուղղությամբ. ՈՒզբեկստանում նախընտրելի են համարում այդ երկրի հետ երկկողմ համագործակցությունը, և բացի դրանից, դժգոհություն են պատճառում ՀԱՊԿ-ի երկրների ռազմական համագործակցության ընդլայնման ծրագրերը: Իսկ փորձագետները համակարծիք են, որ նման որոշման համար հիմք է ծառայել Տաշքենդի ցանկությունը` «վերականգնելու բուռն սիրավեպն ԱՄՆ-ի հետ» (Անդիջանի արյունալի իրադարձությունների և խորամանկ Քարիմովի` Կրեմլի հովանու տակ «վերադառնալու» պատճառով որոշ ընդմիջումից հետո), և նոր հույսերը` ստանալու ամերիկյան ռազմական ու ֆինանսական աջակցություն:
ՈՒ թեև սա արդեն Ռուսաստանի պաշտոնական ռազմական դաշնակիցների կազմից ՈՒզբեկստանի դուրս գալու առաջին դեպքը չէ (1999-ին նա հրաժարվեց ՀԱՊԿ-ի պայմանագրին իր մասնակցությունը երկարացնելուց), իսկ նախագահ Քարիմովը, պարզվում է, արդեն երկար տարիներ հրաժարվում էր անգամ կազմակերպության քարտուղար Բորդյուժային ընդունելուց, պաշտոնական Մոսկվան առայժմ աշխատում է «պահել վարկանիշը» և հայտարարում է, որ «լավ է քիչ, բայց լավ»: Այնտեղ միանգամայն խորհրդային պրոպագանդայի ոգով ՀԱՊԿ-ի երկրներին կոչ են անում «ավելի սերտորեն խտացնել շարքերը և ըստ ամենայնի ամրապնդել համագործակցությունը»: Բացի այդ, շատերը համարում են, որ ՈՒզբեկստանի հրաժարումից հետո ՀԱՊԿ-ի աշխատանքը կհեշտանա: Իրոք, 2006 թվականից, երբ Տաշքենդը վերականգնեց անդամությունը, կազմակերպության մյուս անդամների հետ փոխգործակցությունը հազիվ թե կարելի լիներ լիարժեք համարել: Վերջին տարիներին այդ երկիրը հրաժարվում էր մասնակցելուց ոչ միայն ռազմական միջոցառումներին, այլև պետությունների ղեկավարների հանդիպումներին, և չի ստորագրել ոչ մի փաստաթուղթ: Ինչպես կարծում է Ռուսաստանի զինված ուժերի գլխավոր շտաբի պետ, գեներալ Մակարովը, «Տաշքենդը, փաստորեն, վաղուց է դադարեցրել մասնակցությունը ՀԱՊԿ-ի գործունեությանը, իսկ հիմա դա ձևակերպեց իրավաբանորեն»: Այսինքն, Տաշքենդի հայտարարած որոշումն անսպասելի չէր, հետևաբար և վտանգավոր:
Իրոք, առաջին հայացքից խուճապի հիմք չկա: Չէ՞ որ ՆԱՏՕ-ի պատմության մեջ էլ են եղել նման բաներ, ասենք` 1966 թ. Ֆրանսիան դուրս եկավ նրա ռազմական կառույցներից: Իսկ Հյուսիսատլանտյան դաշինքն ինչպես եղել է, այնպես էլ կա: Այնպես որ, ՀԱՊԿ-ն էլ, կարծես, վախենալու ոչինչ չունի: Բայց այդպե՞ս է, արդյոք: Արժե՞ զարմանալ, որ Քարիմովն այդ անդամությունն օգտագործեց իր համար դժվարին շրջանում, իսկ հետո դեն նետեց, երբ այլևս պետք չէր: Որքանո՞վ կարող է վարակիչ դառնալ այդ «վատ օրինակը», իսկ Կրեմլի անսպասելի մոտեցումը (դե, ասենք, ՈՒզբեկստանը դուրս է եկել կազմից, հետո ինչ, Աստված իր հետ) կայուն` ներկա փուլում: Նշենք, որ 2008 թ. ՈՒզբեկստանը, առանց նկատելի բացասական հետևանքների դուրս եկավ «հետխորհրդային» ԵԱՏՀ-ից:
Թվում է, որ այդ հարցերի պատասխանները պետք է փնտրել երկու ուղղությամբ, նախ` Մոսկվայի դիրքորոշման մեջ և այն բանում, թե նա ինչ անկեղծությամբ է ուզում և գլխավորը` կարո՞ղ է լրջորեն զբաղվել վերևներում հայտարարված «հող հավաքելով»: Չէ՞ որ, ինչ էլ ասելու լինեն այնտեղ ռուս պաշտոնյաներն ու փորձագետները, համաձայնեք, ՈՒզբեկստանը Ռուսաստանին «քցել» է, որովհետև Ռուսաստանն է թույլ տվել, որ իրեն «քցեն»: Ընդ որում` ոչ առաջին անգամ: Իսկ այս իրատես աշխարհում վաղուց արդեն խոսակցություններին, խոստումներին ու անգամ սպառնալիքներին ոչ ոք չի հավատում: Այն տեսությունը, թե հուզական սրտակցության և «ժողովուրդների բարեկամության» կարոտախտի պատճառով ինտեգրման գործերը, այնուամենայնիվ, հաջող կլինեն, լիակատար ձախողում է կրել, և Կրեմլի բոլոր ձգտումները բախվում են ունիվերսալ ինտեգրացիոն կառուցվածքներից ու քաղաքական հաշվարկներից հեռու արգելքներին: Այնպես որ, ինչպես թվում է, Տաշքենդը կդառնա ռուսական դիրքերի լուրջ ստուգում կամ անխուսափելի վճար ուրիշների համար` անցած պատրանքների դիմաց:
Այս դրույթներն անշեղորեն ավելի հիմնարար հարցեր են առաջադրում. «Որքանո՞վ է Կրեմլը պատրաստ պաշտպանելու իր դաշնակիցներին պատերազմի դեպքում», «Որքանո՞վ է նա պատրաստ մասնակցելու կանխատեսվող պատերազմական գործողություններին», «Որքանո՞վ են Մոսկվայում հասկանում, որ կայսրությունը ոչ միայն բավականություն է, այլև պատասխանատվություն և զոհողությունների դիմելու պատրաստակամություն»: Հատկապես հիմա, երբ նախկին Միության հարավային սահմանների ամբողջ երկայնքով ավելի ու ավելի սուր է զգացվում վառոդի հոտը: Կենտրոնական Ասիայում, հատկապես առաջիկայում Աֆղանստանից ՆԱՏՕ-ի դուրս գալուց հետո, այդ հարցերի պատասխանները, իհարկե, ամենակարևորը կլինեն: Դատելով ըստ ամենայնի, ՈՒզբեկստանում, որը գտնվում է թալիբների հետ դիմակայության առաջին գծում, այդ հարցերի պատասխաններն արդեն գտել են: Իսկ ուրիշներն առայժմ փնտրում են:
Նկատենք, վերջին ժամանակներս ԱՄՆ-ի և ՈՒզբեկստանի դիրքորոշումներն սկսել են անշեղորեն մոտենալ: Անցած տարի Սենատի Հատկացումների կոմիտեն հավանություն տվեց մի օրենքի, որը հնարավորություն տվեց ՈՒզբեկստանին փող տրամադրել ռազմամթերք ձեռք բերելու համար (դա արգելանքի տակ էր Անդիջանի իրադարձություններից հետո), տեղի ունեցավ ամերիկա-ուզբեկական բիզնես-համաժողով: Իսկ հիմա էլ ՈՒզբեկստանն ակնկալում է օգուտ քաղել Աֆղանստանից զորքերի դուրսբերումից, և բացառված չէ, որ այնտեղ ամերիկյան ռազմաբազա հայտնվի: Հատկանշական է, որ այս պայմաններում պետքարտուղար Քլինթոնը հայտարարում է, որ ՈՒզբեկստանը «մարդու իրավունքների հետ կապված իրավիճակի բարելավման նշաններ է ցույց տալիս»: Իսկ ՀԱՊԿ-ի կանոնադրությունը, ինչպես հայտնի է, կազմակերպության անդամներին թույլ չի տալիս անդամակցել այլ ռազմական դաշինքների: Բացի դրանից, ինչպես գրում են լրատվամիջոցները, այն բանից հետո, երբ հայտնի դարձավ, որ ԱՄՆ-ը պատրաստ է թողնելու սպառազինությունների մի մասը, հունիսին Տաշքենդ մեկնած Վլադիմիր Պուտինը Քարիմովին այլևս ոչինչ չուներ առաջարկելու: Իսկ հիմա Տաշքենդը կարող է իր մոտ բազա բացել առանց համաձայնեցման, ստանալ ֆինանսական ու ռազմական օգնություն, անվտանգության երաշխիքներ: Արդեն հայտնի է դարձել, որ ներկայումս Պենտագոնը, բացի ՈՒզբեկստանից, բանակցություններ է վարում Ղրղզստանի ու Տաջիկստանի հետ, որպեսզի 2014 թվականին, Աֆղանստանից ՆԱՏՕ-ի զորքերի դուրսբերումից հետո, ամերիկյան տեխնիկան մնա այդ երկրներում: Եվ ինչպես գրում են շատ դիտորդներ, «ըմբռնում են գտնում»: Այնպես որ, չի կարելի բացառել, որ և՛ Բիշքեկը, և՛ Աշգաբադը կփորձեն ընթանալ իրենց հարևանի հետքերով, առավել ևս, որ ղրղզներն արդեն «բազմակողմ համագործակցության» վաղեմի փորձ ունեն: Համապատասխանաբար, ինչ էլ ասեն, ՀԱՊԿ-ից ՈՒզբեկստանի դուրս գալը ոչ թե սոսկ տհաճ միջադեպ է, այլ Պուտինի եվրասիական նախագծին հասցված ցավագին հարված: Փաստորեն, Կենտրոնական Ասիայի կայուն դաշնակիցներից Ռուսաստանի կողքին մնում է միայն Ղազախստանը, այն էլ` ոչ լիարժեք:
Այս ամբողջ պատմության մեջ ամենազարմանալին այն է, որ 2011-ը Հավաքական անվտանգության պայմանագրի կազմակերպության համար ավարտվեց ուրախ նոտայով: Մոսկվայի դեկտեմբերյան գագաթնաժողովի ամենակարևոր նվաճումն ընդունված էր համարել այն համաձայնագրի ստորագրումը, համաձայն որի` կազմակերպության անդամ երկրների տարածքում օտարերկրյա զինծառայողների ու ռազմաբազաների տեղակայումը հնարավոր կլինի միայն մասնակիցներից յուրաքանչյուրի թույլտվության դեպքում: Գաղտնիք չէ, որ այն ժամանակ այդ փաստաթուղթն առաջին հերթին հասցեագրված էր Ղրղզստանին` ՀԱՊԿ-ի միակ պետությանը, որն իր տարածքում ամերիկյան ռազմաբազա ուներ: Հենց այդ ժամանակ էլ ապագա նախագահ Աթամբաևն իր ընտրարշավի ժամանակ խոստացավ «ամերիկացիներին քշել» 2014-ից հետո, երբ կլրանա վարձակալության պայմանագրի ժամկետը: Այդ հանդիպումը համահունչ էր տարածաշրջանում ամերիկյան ռազմական ներկայությունն արմատախիլ անելու Կրեմլի քաղաքականությանը: Բայց արդեն այս տարվա փետրվարին, Թուրքիա կատարած այցի ժամանակ, Աթամբաևը Թուրքիային հրավիրեց Ռուսաստանի և այլ երկրների հետ մեկտեղ մասնակցելու ամերիկյան «Մանաս» տարանցման կենտրոնի վերափոխմանը: Ի՞նչն է Բիշքեկին հարկադրում այդքան անհետևողականորեն փոխելու իր արտքաղաքական գործունեության կուրսը: Որքան էլ տարօրինակ լինի` ինտեգրացիոն նախագծերը: Ռուսաստանի, Բելառուսի ու Ղազախստանի միջև Մաքսային միության և Միասնական տնտեսական տարածության ստեղծումից հետո, տնտեսական հետևանքները չհապաղեցին անդրադառնալ հարևանների հետ Բիշքեկի փոխգործակցության վրա, և նա որոշեց գործի դնել «Մանասի» խաղաքարտը: Բայց «խոփը քարին առավ»` Մոսկվան կասեցրեց ԵԱՏՀ-ի հակաճգնաժամային հիմնադրամից 106 մլն դոլար վարկի հատկացման գործընթացը, որով Ռուսաստանը ծրագրում էր Բիշքեկին «պարգևատրել» երկրի տարածքում ամերիկյան ռազմաբազայի հետագա գործունեության նկատմամբ կոշտ, ինչպես այն ժամանակ թվում էր, դիրքի համար:
Իսկ հիմա, ՈՒզբեկստանի դեմարշից հետո, իրադրությունը կարող է ամբողջովին փոխվել: Չէ՞ որ պարզ է դառնում, որ նույնիսկ «հաջող ՀԱՊԿ-ը», չնայած իր արդեն ոչ կարճ պատմությանը, այդպես էլ չի կարողացել դառնալ գործուն կառույց: Եվ այս իրավիճակում, ինչպես թվում է, շեշտը միայն ՀԱՊԿ-ի հետ ռազմական համագործակցության վրա դնելը Երևանի համար կարող է դառնալ բիքֆորդյան քուղի նման մի բան: Ավելին, աշխարհաքաղաքական լուրջ խզումների այս իրավիճակում «անվտանգության նման բանաձևը» Հայաստանի համար կարող է հեռու լինել իրական անվտանգությունից, ինչպես էլեկտրական աթոռը սովորականից:

Սուսաննա ՊՈՂՈՍՅԱՆ
Շանհայում մեր հատուկ թղթակից

Դիտվել է՝ 4248

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ