ԱՄՆ-ի նորընտիր նախագահ Դոնալդ Թրամփը, պաշտոնը ստանձնելու առաջին իսկ օրից, ծրագրում է վերականգնել իր «առավելագույն ճնշման ռազմավարությունն Իրանին սնանկացնելու համար»՝ գրում է Financial Times-ը: «Առավելագույն ճնշման» արշավը նպատակ ունի զրկել Իրանին բանակը հզորացնելու հնարավորությունից, սակայն վերջնական նպատակը Թեհրանին միջուկային նոր համաձայնագրի շուրջ բանակցությունների մղելն է։               
 

Հուզական գնահատականները սպառել են իրենց

Հուզական  գնահատականները  սպառել են  իրենց
13.07.2012 | 03:21

Բալթյան-սևծովյան տարածաշրջանը, որի սահմանները դեռ լիովին ճշգրտված չեն աշխարհաքաղաքական նախագծմամբ զբաղվող մասնագետների կողմից, ներառում է հետևյալ պետությունները` Էստոնիա, Լատվիա, Լիտվա, Լեհաստան, Հունգարիա, Սլովակիա, Ռումինիա, Բուլղարիա, Բելառուս, ՈՒկրաինա, Մոլդովա: Հնարավոր է, որ այդ տարածաշրջանի մաս են կազմում նաև Ֆինլանդիան և Չեխիան, որոնք ինչ-որ չափով «կապ ունեն» այն գործընթացների հետ, որ տեղի են ունեցել տվյալ աշխարհաքաղաքական տարածությունում: Այդ տարածաշրջանը, ինչպես Մերձավոր Արևելքը, Կենտրոնական Ասիան և Հյուսիսային Կովկասը, առավել մոտ է գտնվում Հարավային Կովկասին, սակայն Հարավային Կովկասի պետությունների քաղաքականությունը դեռևս բավարար չափով ուղղված չէ Բալթյան-սևծովյան տարածաշրջանին: Նույն կերպ, այդ երկրների փորձագետներն աշխատում են Հարավային Կովկասում տեղի ունեցող գործընթացները դիտարկել առանց լրջորեն հաշվի առնելու այդ տարածաշրջանի իրադարձություններն ու հեռանկարները: Հատկանշական է նաև այն, որ նույնիսկ եվրոպական քաղաքականության մեջ Բալթյան-սևծովյան տարածաշրջանի տեղն ու դերը վերագրվում են դեռևս ինչ-որ երկրորդական խնդիրների, որոնք գոյություն ունեն տեղային, տարածաշրջանային ձևաչափով և մեծ ազդեցություն չեն գործում Եվրոպայի առաջատար պետությունների քաղաքականության վրա: Ֆրանսիայի ու Գերմանիայի դիրքորոշումներն անտեսում են Կենտրոնաարևելյան Եվրոպայում հնարավոր կամ սպասվող սպառնալիքները: Դա, անշուշտ, կապված է այն բանի հետ, որ այդ տարածաշրջանի երկրներն ակտիվորեն ներգրավված են ԱՄՆ-ի ու Մեծ Բրիտանիայի քաղաքականության մեջ, կատարելով տարածաշրջանային բնույթի որոշակի խնդիրներ ու գործառույթներ. Եվրամիության և ՆԱՏՕ-ի շրջանակներում Արևմտյան Եվրոպայի խոշոր պետություններին հակազդեցություն, Արևմտյան Եվրոպայի և Ռուսաստանի միջև արգելապատնեշի ձևավորում, Սև ծով-կովկասյան և այլ տարածաշրջաններում պաշտպանության և անվտանգության ոլորտի նախաձեռնությունների իրականացում, որոշակի քաղաքական և տնտեսական գաղափարախոսության արմատավորում:
Այս կապակցությամբ, Ֆրանսիան ու Գերմանիան ձգտում են սահմանազատվել տարածաշրջանում առկա խնդիրներից, հավակնություններից, երկյուղներից և այլ գործընթացներից: Դրա հետ մեկտեղ, եթե Ֆրանսիան Բալթյան-սևծովյան տարածաշրջանն առաջնային չի համարում իր տնտեսական խնդիրների լուծման գործում, ապա Գերմանիայի համար այդ տարածությունը հսկայական հետաքրքրություն է ներկայացնում, և այն ներառել է իր ռազմավարական տնտեսական ծրագրերի մեջ: Արևմտյան Եվրոպայի երեք-չորս խոշոր պետություններից Գերմանիան առաջատար դիրք ունի և, անշուշտ, կունենա այդ երկրների տնտեսության մեջ: Այդ տարածաշրջանի բոլոր պետությունները, բացի Լեհաստանից, վերջին 20 տարում որևէ արտքաղաքական հավակնություն չեն դրսևորել, և Լեհաստանը ջանում է դառնալ այդ երկրների խմբի առաջատարն ու ձևավորել շահերի ընդհանրություն: Բալթյան-սևծովյան տարածաշրջանի «բնական» և «արհեստական» խնդիրները դեռևս չեն կանխորոշում այդ տարածության շրջանակները և շարունակում են ունենալ տարածաշրջանային, երբեմն էլ խիստ տեղային նշանակություն: Բայց հենց այս հանգամանքն է տարածաշրջանի հարցերը դարձնում շատ վտանգավոր և մեծապես կապված ազգային քաղաքական այն խնդիրների հետ, որոնք ճգնաժամային տարրեր են պարունակում:
Այդ պայմանական տարածաշրջանի ամենահարավում, այսինքն` Բուլղարիայում, ավելի ու ավելի են մեծանում խնդիրները` կապված թուրք ազգային փոքրամասնության հետ, որի թիվը հասնում է 550-750 հազարի, իսկ դա մոտենում է երկրի բնակչության 10 տոկոսին: Թուրք ազգային փոքրամասնությունը, որից վերջնականապես հեռացել են ծագումով բուլղար մահմեդական խմբերը, օգտվելով Թուրքիայի որոշակի և բացահայտ աջակցությունից, նպատակ ունի հաստատելու այդ փոքրամասնության իրավունքները` որպես պետականություն կրողի դեր կատարող ազգային մի խմբի: Թուլացած բուլղարական պետությունը, չկարողանալով կարգավորել հարաբերությունները Հունաստանի ու Սերբիայի հետ, այս պահին ի վիճակի չէ դեմ ելնելու Թուրքիայի քաղաքական ու տնտեսական նվաճողամտությանը, որի հետևանքով ակտիվացել են հայրենասիրական արմատական կուսակցություններն ու խմբերը, որոնք լի են վճռականությամբ` թույլ չտալու թուրք փոքրամասնության քաղաքական ուժեղացում և ազդեցության աճ: Այս կապակցությամբ, Բուլղարիան, անտարակույս, կանգնած է տարածաշրջանային լուրջ հակամարտության առաջ: Այժմ, երբ Բուլղարիան դարձել է Եվրամիության և ՆԱՏՕ-ի անդամ, իրեն ավելի վստահ է զգում արտքաղաքական և տարածաշրջանային խնդիրների քննարկման գործում:
Սակայն ամենահրատապ հակամարտությունը Տրանսիլվանիայինն է, որն արդեն բավական լավ լուսաբանված է քաղաքական պարբերականներում և գրականության մեջ: Այդ հակամարտությունը դուրս է եկել Ռումինիայի և նրա պատմական մասի` Տրանսիլվանիայի շրջանակներից, դրան միջամտում է Հունգարիան, աստիճանաբար սկսում է միջամտել նաև Եվրամիությունը: Բացի պատմաքաղաքական խնդիրներից, Ռումինիայում նշանակալի տնտեսական, սոցիալ-մշակութային, կրոնական ու քաղաքական տարաձայնություններ են առաջացել ռումին և հունգար բնակչության միջև: Երկու համաշխարհային պատերազմներում Գերմանիայի դաշնակից հունգարները կորցրել են, ինչպես իրենք են ասում, իրենց տարածքի երկու երրորդը (ավելի ճիշտ` ազգային պատմական տարածքի մոտ կեսը), և մտադիր են պայքարել պատմական արդարության վերականգնման համար: Հակամարտությունը սրվում է, և այդ քաղաքական վեճն աստիճանաբար ջրի երես է հանում խոշոր պետությունների շահերը: Իհարկե, Ռուսաստանը, Գերմանիան և Ավստրիան հակված են աջակցելու Հունգարիային` միանգամայն հասկանալի պատճառներով: Ռուսաստանը Ռումինիան համարում է ԱՄՆ-ի քաղաքականության ջատագովը, որը որոշակի նպատակներ է հետապնդում Բեսարաբիայում, մասամբ` ՈՒկրաինայի առնչությամբ, և որ ամենագլխավորն է` մասնակցում է Սև ծովի շրջանում ԱՄՆ-ի ռազմական ներկայության մեծացմանը: Եվրամիությանն ու ՆԱՏՕ-ին Ռումինիայի անդամակցությունից հետո արևելյան ուղղությամբ Ռումինիայի քաղաքականությունն ակտիվացել է:
Լեհաստանն ու Ռումինիան այն երկու պետություններն են, որոնք ընդունակ են ավանդական պատնեշ ստեղծելու Ռուսաստանի առջև, ուստի Ռումինիայի ցանկացած խնդիր, հատկապես այնպիսին, ինչպիսին Տրանսիլվանիայինն է, իհարկե, ձեռնտու է Ռուսաստանին, և նա իր քարոզչությամբ, հետագայում նաև քաղաքականությամբ, կտրորի նրա այդ կոշտուկը: Այսպես թե այնպես, որպես եվրոպական պետություն, Եվրոպայի խորհրդի անդամ և ՄԱԿ-ի ԱԽ մշտական անդամ, Ռուսաստանը պետք է իր կարծիքն արտահայտի Տրանսիլվանիայի խնդրի առնչությամբ: Գերմանիան ու Ավստրիան միանգամայն ակնհայտորեն հունգարամետ դիրք են բռնել, բայց իրենց չափազանց նրբանկատ են պահում: Հունգարական քաղաքականության այդ կորը միանշանակ որոշակի պառակտում է մտցնում ՆԱՏՕ-ի անդամների դիրքորոշման մեջ, խարխլում է ԱՄՆ-ի և Մեծ Բրիտանիայի արևելաեվրոպական քաղաքականության հիմքերը, ուստի խնդրի բորբոքումը լիովին ձեռնտու է Գերմանիային: Ֆրանսիան և Իտալիան հազիվ թե շահագրգռված լինեն այդ խնդրի բորբոքմամբ և ավելի լուրջ հակամարտության առաջացմամբ: Հունգարա-ռումինական խնդրի հետ մեկտեղ ավելի ու ավելի պարզորոշ են դառնում Սերբիային (Վոյեվոդինայի առնչությամբ), Սլովակիային (նրա հարավային գոտու առնչությամբ) և ՈՒկրաինային (Անդրկարպատների առնչությամբ) Հունգարիայի կողմից ներկայացվող պահանջների կոնկրետ հանգամանքները: «Հունգարական հարցից» բացի, Ռումինիան, Ռուսաստանը և ՈՒկրաինան «կապված են» նաև Մոլդովա-Մերձդնեստրի խնդրով, որը լավ շարադրված է գրականության մեջ և այդ տարածաշրջանի լարվածության կարևոր բաղկացուցիչն է: Այսինքն, Ռումինիան ունի խնդիրների երկու ճակատ` արևմտյան և արևելյան, որը, Ռումինիայի հավակնությունների հետ մեկտեղ, այդ երկիրը վերածում է խոշոր «համակարգային» հակամարտության ասպարեզի:
Բալթյան երկրները հակամարտության համատարած օջախ են, որը կապված է ազգային քաղաքական մի շարք խնդիրների հետ: Այդ երկրներում քաղաքական շատ խմբեր շահագրգռված են դրանց ընդլայնմամբ, ինչը պայմանավորված է քաղաքական այն գործառույթներով, որ Եվրոպայում կատարում են իրենց պետությունները: Լատվիան և Էստոնիան մեծ մասամբ շեշտադրում են ռուս բնակչության հարցը, իսկ Լիտվան` լեհ: Լեհական հարցը շարունակում է հրատապ մնալ ՈՒկրաինայում ու Բելառուսում և գնալով ավելի մեծ նշանակություն ձեռք կբերի: Ներկայումս Բալթիկայից մինչև Մերձդնեստր ընկած ամբողջ «գոտիով» մեկ սաստկանում են տարբեր ազգային քաղաքական խնդիրները, որոնք ավելի ու ավելի են միջազգային նշանակություն ստանում: Շատ բան է կախված Լեհաստանի դիրքորոշումից, որի առջև ծառացած է հետևյալ ընտրության հարցը` կամ մասնակցել տեղային և տարածաշրջանային էթնոքաղաքական խնդիրների լուծմանը, դրանով իսկ վերածվել «լեհական» և «հունգարական» հարցերի պատանդի, կամ ապահովել համապարփակ մոտեցման գերակշռությունը և փորձել այդ հարցերը լուծել տարբեր ուղղություններում վերոհիշյալ երկրների ինտեգրումն արագացնելու միջոցով: Լեհաստանն աշխատում է պաշտպանել լեհ և այլազգի բնակչության շահերն ու միաժամանակ ձևակերպել այդ պետությունների փոխադարձ շահերը: Առայժմ այդ խնդիրը հեռու է լուծման հեռանկարից, բայց Լեհաստանը, ԱՄՆ-ի խրախուսանքով, ձգտում է այդ քաղաքականությունը մշակել և իրականացնել: Սակայն «Լեհական հարցը» եղել և մնում է կարևոր եվրոպական քաղաքականության մեջ և որոշակի դինամիկա կստանա նաև առանց Լեհաստանի ակտիվ մասնակցության: «Լեհական հարցը» ուժի եվրոպական և համաշխարհային հիմնական կենտրոնների, առաջին հերթին, եվրոպական պետությունների հետ Ռուսաստանի հարաբերությունների հարց է: Կասկած չկա, որ «Արևելյան գործընկերություն» նախագիծը, որով հատկապես շահագրգռված է Լեհաստանը, բայց ոչ երբեք Գերմանիան ու Ֆրանսիան, նրա համար արմատական նշանակություն ունի և կապված է ոչ թե Արևմտյան ընկերակցության, այլ հենց Լեհաստանի ազդեցության ուժեղացման հետ:
Որքան հնարավոր էր հասկանալ որոշ լեհ փորձագետների ու քաղգործիչների տրամադրություններից ու առանձին գնահատականներից, «Լեհական հարցի» լուծումը Վարշավայում տարբեր կերպ են պատկերացնում: Քաղգործիչների ու փորձագետների մի մասը նախընտրում է Լիտվայի արևելյան մասի, Արևմտյան Բելառուսի, Գալիցիայի, Վոլինի ու այլ տարածաշրջանների լեհ բնակչության խնդիրների հետ կապված հարցերի հետևողական լուծումը: Կան նաև քաղգործիչներ ու փորձագետներ, որոնք դա համարում են «գավառամիտ» քաղաքականության նշան և «Լեհական հարցի» լուծումը կապում են Արևելյան Եվրոպայի երկրների վրա Լեհաստանի ազդեցության տարածման հետ: Հարկ է նշել, որ լեհական քաղաքականության մեջ ինչ-որ անցումային շրջան ավարտվել է, և որոշ ապակառուցողական ու հուզական գնահատականներ սպառել են իրենց: Լեհաստանը հավակնում է ոչ թե տարածաշրջանային, այլ առնվազն եվրոպական ընդգրկման քաղաքականություն իրականացնող առաջատար պետության դերի: Ընդհանուր առմամբ, պետական սահմանների վերանայման մասին Հունգարիայի պահանջները կարող են Եվրամիությունը կանգնեցնել եվրոպական արժույթին սպառնացող վտանգից ոչ պակաս աղետալի քաղաքական իրավիճակի առջև: Այսպես թե այնպես, Եվրոպայում ձևավորվում է «հունգարական հարց», որը կարող է քաղաքական լուրջ պառակտում առաջ բերել թե՛ Եվրամիությունում, թե՛ ՆԱՏՕ-ում, և անդրադառնալ ոչ միայն Արևելյան Եվրոպայի դիրքերի և իրադրության վրա, որը ստիպված կլինի արձագանքել այդ իրադարձություններին, այլև ավելի «հեռավոր» արևելաեվրոպական տարածաշրջանների վրա, ինչպիսին Հարավային Կովկասն է:
Առայժմ Արևելյան Եվրոպայի տարածաշրջանն ակտիվորեն ներգրավված է միջտարածաշրջանային նշանակության էներգետիկ և այլ հաղորդուղիների կառուցման ծրագրերի մշակման ու իրացման գործում, որը ենթադրում է Կենտրոնական Եվրոպայից մինչև Կենտրոնական Ասիա ընկած տարածքի մի շարք մեծ ու փոքր երկրների մասնակցություն: Այդ նախագծերը կատաղի մրցակցության մեջ են, ինչը հանգեցնում է քաղաքական աղմուկի ու առճակատման հասնող քաղաքական լուրջ բանավեճի: Նման իրավիճակում այդ նախագծերի բազմաթիվ զորեղ մասնակիցներ չեն կարող իրենց թույլ տալ մնալ անմասն և շահագրգռված են որոշակի առճակատումներով ու խնդիրներով: Աշխարհատնտեսությունն ու աշխարհաքաղաքականությունը համատեղ հանդես են գալիս որպես միջոցներ, շատ տեղերում առաջանում են այնպիսի խնդիրներ, որոնք վաղուց մոռացվել էին: Այդուամենայնիվ, հակամարտություններ ծագում են, ու աշխարհատնտեսական և աշխարհաքաղաքական խնդիրների հետ սերտորեն կապված հարավսլավական իրադարձությունները ցույց տվեցին, որ Եվրոպայի ցանկացած տարածաշրջանում կարող են առաջանալ «համակարգային» և «արտահամակարգային» ճգնաժամեր: ՈՒժի համաշխարհային կենտրոնները հասկանում են, որ Բալթյան-սևծովյան տարածաշրջանը Եվրոպայի «խաղաղ ծովախորշը» չէ, օժտված է քաղաքական և առճակատման մեծ ունակությամբ, ու եթե ուժի այդ կենտրոնների միջև խնդիրներ են առաջանում, ապա գալիս է այդ տարածաշրջանում ճգնաժամային նոր իրավիճակների ծագման ժամանակը: Այնուամենայնիվ, այդ երկրների հանրությունը բավական կայուն է և քաղաքականապես հասուն, և այստեղ ինչ-որ խաղեր սարքելը հեշտ բան չէ, եթե, իհարկե, անհրաժեշտ քաղաքական հող չկա:
Շարադրանքում մենք դիտավորյալ քննության առարկա տարածաշրջանն առանձնացրինք Արևմտյան Բալկաններից, փորձելով ցույց տալ, որ Կենտրոնարևելյան Եվրոպան առանց նախկին Հարավսլավիայի երկրների էլ բավականաչափ կոնֆլիկտային է:
Բալթյան-սևծովյան տարածաշրջանում էթնոքաղաքական անկայունության և կոնֆլիկտայնության աճը, այսպես թե այնպես, կհանգեցնի խնդիրների գործուն լուծումից Հարավային Կովկասի մեկուսացման, տարածաշրջանն անհետաքրքիր կդարձնի Եվրամիության ու Եվրոպայի առաջատար պետությունների շահերի տեսանկյունից: Միանգամայն հնարավոր է, որ այդ կոնֆլիկտայնությունը, ժամանակի ընթացքում, հանգեցնի նաև դեպի Արևմուտք ձգվող հաղորդուղիների շրջափակմանը: Դա Հարավային Կովկասը կշրջափակի բացարձակապես Արևելյան Եվրոպայի տարածքում, որը Արևմուտքում սահմանափակվում է նախկին Խորհրդային Միության սահմանով:

Իգոր ՄՈՒՐԱԴՅԱՆ

Դիտվել է՝ 4989

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ