ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ դուրս կգա նախագահական ընտրապայքարից, եթե բժիշկները պարզեն, որ ինքն առողջական խնդիրներ ունի։ «Անկեղծ ասած, ես կարծում եմ, որ միակ բանը, որ տարիքը բերում է, իմաստությունն է»,- հավելել է Բայդենը։ Ավելի վաղ նա ասել էր, որ կհրաժարվի նախընտրական մրցապայքարից միայն այն դեպքում, եթե Աստված իրեն ասի դա անել։               
 

Լև Տոլստոյի երկրորդ հոգեհանգիստը կատարողը եղել է հայ պատմաբանը

Լև Տոլստոյի երկրորդ հոգեհանգիստը  կատարողը եղել է հայ պատմաբանը
01.11.2013 | 11:11

Ղարսեցի տատիկս` Սաթենիկ Ղազարյանը, մեզ շատ էր պատմում Կարսի, Կաղզվանի, գաղթի, իր հարազատների մասին: Եվ հաճախ էր հիշատակում եղբոր` Մկրտիչ Ղազարյանի անունը: «Դոկտոր փիլիսոփայության, լեզվագիտության,- ասում էր տատիկս ու շարունակում,- Գերմանիայում էր սովորել, 21 լեզու գիտեր: Տիֆից մահացավ»:

Վերջերս արվեստի թանգարանից հետաքրքրվեցին Մկրտիչ Ղազարյանով, և ես էլ որոշեցի ուսումնասիրել ազգականիս կենսագրությունը:
1919 թվականին «Տարազ» ամսագրում տպագրվել է Մկրտիչ Ղազարյանի մահախոսականը, ուր նշված է, որ նա ծնվել է 1867 թ. Կարսում: Ավարտել է Էջմիածնի Գևորգյան ճեմարանը, բարձրագույն կրթությունն ստացել է Գերմանիայում: Լայն է եղել Մկրտիչ Ղազարյանի հետաքրքրությունների շրջանակը, փիլիսոփա, պատմաբան, հրապարակախոս, թարգմանիչ, եկեղեցական գործիչ, մանկավարժ: Հայագիտության մեջ Մկրտիչ Ղազարյանը հայտնի է որպես Հայաստանի արաբական տիրապետության շրջանի պատմության առաջին ուսումնասիրող:
1903 թ. Մկրտիչ Ղազարյանը պաշտպանել է «Հայաստանը արաբական տիրապետության ներքո» դիսերտացիան և ստացել է փիլիսոփայության դոկտորի աստիճան: Նրա աշխատությունները տպագրվել են Մարբուրգի «Հանդես հայագիտության»-ում: Հանդեսի ներածականում գրված է. «Հետաքրքրական է իբրև մեր պատմության նյութ Մկրտիչ Ղազարյանի հոդվածը հայերի մասին արաբական իշխանության ներքո, որը կազմելիս հեղինակն օգտվել է նաև արաբական աղբյուրներից»: ՈՒսումնասիրել է արևելյան լեզուները (տիրապետել է պարսկերենին, արաբերենին, ասորերենին) և արևելյան ժողովուրդների պատմությունը:
1909 թ. Մկրտիչ Ղազարյանը ձեռնամուխ է եղել «Պատմական կենսագրություններ» շարքը հրատարակելուն, որի նպատակն էր «դյուրամատչելի պատմողական ձևով ներկայացնել նշանավոր պատմական անձերի և դեպքերի նկարագիրը»: Ազգային գրադարանում պահպանվել են «Արշակ Երկրորդ», «Մամիկոնյան իշխաններ Մուշեղ և Մանուել» գրքերը:
«Մուրճ» ամսագրում կարդացի նրա հրապարակախոսական հոդվածները, իմացա, որ առաջին անգամ Մկրտիչ Ղազարյանն է հայերեն թարգմանել Ն. Գոգոլի «Մեռած հոգիներ»-ից հատված և Ն. Սալտիկով-Շչեդրինի մի քանի պատմվածք («Մոռացկոտ ոչխար», «Զատկի գիշեր», «Ազատամիտ», «Իդեալիստ ծածան», «Իմաստուն ծանծաղուկ», «Խիղճը կորավ»): «Մուրճի» քննադատը գրել էր. «Ինչ վերաբերում է թարգմանական լեզվին, լեզուն բավականին լավ է, չնայելով այն դժվարություններին, որ ներկայացնում է Շչեդրինի թարգմանությունը»:
Մկրտիչ Ղազարյանը եղել է Շամախու թիմի տեսուչ: Պետրոգրադի հայ գաղութի ընտրությամբ քահանա է ձեռնադրվել Սուրբ Կատարինե հայկական եկեղեցում (Նևսկի պողոտա):
1978 թ. «Գրական թերթի» թիվ 38-ից տեղեկանում ենք, որ Սուրեն Ղազարյանը 1910 թ. Սուրբ Կատարինեում կատարել է եկեղեցուց բանադրված Լև Տոլստոյի հոգեհանգիստը: Նյութի հեղինակը («Լ. Տոլստոյի հոգեհանգիստը Պետերբուրգի Հայոց եկեղեցում») այդ մասին կարդացել է «Նովոյե վրեմյա» թերթում (10 նոյեմբերի 1910 թ.), նրան պատմել էր նաև լենինգրադաբնակ Իզաբելա Ղազարյանը` Մկրտիչ Ղազարյանի դուստրը: Վերոհիշյալ թերթը այսպես է նկարագրում հոգեհանգստի արարողությունը.
«Կոմս Լ. Ն. Տոլստոյի վախճանման մասին:
Նևսկու վրայի Հայկական եկեղեցում առավոտյան սովորական ժամասացությունից հետո, ծխականները դիմեցին իրենց քահանաներից մեկին` խնդրելով հոգեհանգիստ կատարել Լև Նիկոլաևիչի համար: Հոգեհանգիստը կատարվեց: Տասներկուսն անց կեսին, երբ հոգեհանգիստը վերջացել էր, նույն խնդրանքով Հայոց եկեղեցու ծխական մի ուրիշ քահանայի դիմեցին ուսանողներ, որոնք այդ ժամանակ լցրել էին եկեղեցին: Երկրորդ հոգեհանգստի վերջավորությանը բազմությունը` մոտավորապես 700 մարդ, բաղկացած բացառապես սովորող երիտասարդությունից, դուրս գալով եկեղեցուց, բռնեց Նևսկու այս կողմը և սկսեց երգել «Հավերժ հիշատակը»: Ձիավոր և հետիոտն ոստիկանության շտապ կանչված կարգախմբերը երգողներին անջատեցին Նևսկու վրա հավաքված մնացած հասարակությունից, աշխատեցին առանձին խմբերի բաժանել և հետ մղեցին դեպի մերձակա փողոցները»:
Այսպիսով, Լ. Տոլստոյի հիշատակին մեկ օրում կատարվում է երկու հոգեհանգիստ: Մեկը հայերի (այդ եկեղեցու ծխականների) ցանկությամբ, իսկ երկրորդը` ցուցարար ուսանողության խնդրանքով:
Հետաքրքրական է նշել, որ երկրորդ հոգեհանգիստը կատարողը եղել է հայ պատմաբան Մկրտիչ Ղազարյանը:
1912 թ. Մկրտիչ Ղազարյանը թողել է եկեղեցական ասպարեզը և զբաղվել մանկավարժական գործունեությամբ: Զբաղեցրել է Էջմիածնի Գևորգյան ճեմարանի տեսչի օգնականի պաշտոնը, որպես ուսուցիչ աշխատել է Բաքվում, Շուշիում: 1917-18 թթ. ուսումնական տարում նա Ալեքսանդրապոլի Արղության օրիորդաց միջնակարգ դպրոցի վերատեսուչն է եղել: Թուրքերի կողմից Ալեքսանդրապոլը նվաճելուց հետո նա հայրենասիրական գործունեություն է ծավալել: 1919 թ. Մկրտիչ Ղազարյանը վարակվել է բծավոր տիֆով և վախճանվել 52 տարեկանում:


Գարիկ ՂԱԶԱՐՅԱՆ

Դիտվել է՝ 2573

Մեկնաբանություններ