ԱՄՆ-ի նորընտիր նախագահ Դոնալդ Թրամփը, պաշտոնը ստանձնելու առաջին իսկ օրից, ծրագրում է վերականգնել իր «առավելագույն ճնշման ռազմավարությունն Իրանին սնանկացնելու համար»՝ գրում է Financial Times-ը: «Առավելագույն ճնշման» արշավը նպատակ ունի զրկել Իրանին բանակը հզորացնելու հնարավորությունից, սակայն վերջնական նպատակը Թեհրանին միջուկային նոր համաձայնագրի շուրջ բանակցությունների մղելն է։               
 

«Էժանագին թղթի վրա տպված գիրքն ինձ համար նույնքան աբստրակտ է, որքան էլեկտրոնայինը»

«Էժանագին թղթի վրա տպված գիրքն ինձ համար նույնքան աբստրակտ է, որքան էլեկտրոնայինը»
09.12.2014 | 11:13

Ժամանակակից արվեստն ու մշակույթը թվային դարաշրջանում: Տեղեկատվական նոր հարթակ, տնտեսության զարգացման նոր մոդել: Բիզնես և մշակույթ: Այս թեմաների շուրջ է մեր զրույցը «Ինստիգեյթ» ընկերության համահիմնադիր, գլխավոր ինժեներ ՎԱՀԱԳՆ ՊՈՂՈՍՅԱՆԻ հետ:

-Թվային տեխնոլոգիաները ընթերցանության այլընտրանքային տարբերակ են առաջարկում: Թվում է, պետք է ավելանար ընթերցողների թիվը, մինչդեռ հակառակ արդյունքն է գրանցվում: Կարելի՞ է միանշանակ ասել, որ գրքի նկատմամբ հետաքրքրության պակասը պայմանավորված է տեղեկատվական տեխնոլոգիաների առաջընթացով:
-Մեր օրերում մարդիկ հաղորդակցվում են փոքր բովանդակությամբ, մեծ քանակությամբ հաղորդագրություններով: Երկարաշունչ նամակի կարիք չկա, հաղորդագրությունը դարձել է սովորական զրույց. ուղարկված հաղորդագրությունը միանգամից տեղ է հասնում ու միանգամից պատասխան ստանում: Այսինքն, փոխվում է ընդհանուր մշակույթը` հաղորդակցվելու, գրել-կարդալու: Նոր սերնդի համար, որ ծնվել է, այսպես ասած, Ֆեյսբուքի դարում, նորմալ չէ 400-էջանոց գիրք կարդալը, երկար ինչ-որ բանի վրա աշխատելը: Սոցցանցերում մի նկարը, կարճ երկտողն ավելի մեծ դիտումներ են ապահովում, քան երկար տեքստը: Միջավայրը նպաստում է նոր տիպի մարդու զարգացմանը: Այսօր սպառողական սերունդ դաստիարակելու բացասական կողմերից մեկն այն է, որ անհանգստությունից մինչև բավարարվածություն ժամանակը կրճատվում է: Եթե որոշել ես կահույքի արտադրամաս ստեղծել կամ ծրագրավորման ընկերություն, գիտես, որ երեք-չորս տարի պետք է սպասես: Իսկ սպառողի մեջ անհանգստությունն ու երազանքը առաջանում են գովազդը դիտելու պահին, բավարարվում ապրանքը գնելու պահին: Դրանց միջև տևողությունը կարող է լինել15 րոպե, մինչև հասնես վաճառքի սրահ ու որոշես, ասենք, Samsu՞ng-ն ես նախընտրում, թե՞ iPhone-ը: Դրանից այն կողմ չի անցնում երկմտությունը: Այդ տեսակի զարգացումն անխուսափելիորեն բերելու է սպառողական հասարակության ձևավորման: Վերադառնալով Ձեր հարցին, ասեմ, որ գիրք կարդում են այն հասարակություններում, որտեղ կա երկարաժամկետ մտածելակերպ, մեծ ներդրում անելու մշակույթ:
-Չնայած դրան, չենք կարող ասել, թե երիտասարդների շրջանում ընթերցասերներ չկան:
-Ինչպես չենք կարող ասել, թե ամբողջ նոր սերունդը խանութպան է: Ոչ, կան նաև արտադրողներ: Ինչ վերաբերում է ընթերցանության այլընտրանքային միջոցներին, կարծում եմ՝ դա կեղծ խնդիր է, հետաքրքրում է միայն հրատարակիչներին, էլեկտրոնային գրքեր արտադրողներին: Թղթով կկարդաս, թե էլեկտրոնային տարբերակով, կապված է ոչ թե արվեստի, գրականության հետ, այլ բիզնեսի, այսինքն, կհաղթեն գրահրատարակչություննե՞րը, գրավաճառնե՞րը, թե՞ «Ամազոնի» պես մեծ կորպորացիաները: Անձամբ ես նախընտրում եմ լավ որակի տպագիր գիրքը, որը գնալով քչանում է: Մինչդեռ նախկինում գրքերը արվեստի գործեր էին, կարող էիր պահել կահույքի նման, այնքան սիրուն էին դիզայնը, որակը: Էժանագին թղթի վրա տպված գիրքն ինձ համար նույնքան աբստրակտ է (միայն բովանդակությանն ես նայում), որքան էլեկտրոնայինը:
-Նկարիչներն այսօր համացանցի միջոցով կարող են հանրայնացնել իրենց աշխատանքները, վաճառել: Համարենք, որ սա տեղեկատվական տեխնոլոգիաների ընձեռած հնարավորության դրական կողմն է: Բայց տպավորություն է ստեղծվում, թե ծանոթ ես նկարչի գործերին, արվեստանոց գնալու, ցուցահանդեսի մասնակցելու կարիք չկա: Մինչդեռ կենդանի արվեստին առնչվելն ուրիշ բան է: Նույնը կարող ենք ասել երաժշտության մասին. կարելի է ցանկացած պահին, ցանկացած վայրում լսել, ներբեռնել: Բայց դասական գործի մասին կարո՞ղ ես պատկերացում կազմել Youtube-ում տեղ գտած ձայնագրությամբ:
-Եթե այդպես ընդհանրացնենք, ապա ասեմ, որ «Ինստիգեյթը» սկսել է նախաձեռնություն, որը թույլ է տալու երաժիշտներին վաճառել իրենց ստեղծագործությունները հենց ունկնդրին: Նույնը կարելի է անել ֆիլմերի, գրքերի դեպքում: Սկզբնական շերտում նախաձեռնությունն ավելի տնտեսական նպատակ ունի, իսկ խորքային շերտում` կապված է արվեստի հետ: Եթե ես սկավառակի համար վճարում եմ 21 դոլար, 1 դոլարը երաժշտին է բաժին հասնում, 20-ը` սկավառակ արտադրող ընկերությանը: Այսօրվա արտադրությունն է այդպես կառուցված, թվում է, օգնում ես արվեստին, իսկ իրականում աջակցում ես ընդհանուր արտադրությանը, տվյալ դեպքում` ցածրակարգ երաժշտությանը, որովհետև դա է ավելի շատ վաճառվում: Ամենուր է այդպես, սկսած կոշիկի արտադրությունից: Խնդրի լուծումը ես տեսնում եմ գովազդային տնտեսությունից կատալոգային տնտեսությանն անցնելու մեջ: Գովազդն անընդհատ խանգարում է, մտնում է մաշկիդ տակ, ենթագիտակցությանդ մեջ, մինչդեռ ես պատրաստ եմ վճարելու սպորտային կոշիկ գովազդող կատալոգի համար այն օրը, երբ ուզում եմ գնել այն: Բայց երբ ես ֆիլմ եմ նայում, չեմ ուզում այն ընդհատեն կոշիկի գովազդով: Ես պատրաստ եմ վճարելու հեռուստաընկերությանը` ֆիլմն առանց գովազդի դիտելու համար:
-ՈՒնե՞նք նման վճարումներ անելու պատրաստ հանրություն:
-Խնդիրներից մեկն այն է, որ մեր տնտեսությունը զարգացել է գովազդային ուղղությամբ, ոչ թե կատալոգային: Իրականում մենք ենք վճարում գովազդի համար, սպորտային կոշիկը մեկ ցենտով թանկ է, որովհետև պետք է գովազդվի ամենաթանկ ամսագրերում: Ինքնաթիռում ինձ հետաքրքրող սպորտսմենի մասին հոդվածը կարդալիս` ես ստիպված եմ շրջանցել սպորտային կոշիկը գովազդող էջը: Մենք` սպառողներս, ֆինանսավորում ենք տեղեկատվական ոլորտի աղբի համար, որը մեզ խանգարում է: Շատերը պատրաստ են վճարելու, որ սոցցանցերում, որոնման համակարգերում չառնչվեն գովազդի հետ: Մարդիկ աղբակույտերի միջով անցում են ու իրենց անհրաժեշտ ինֆորմացիան նայում: Այսինքն, իմ նայած գովազդերից Facebook-ը 10 դոլար էլ չի աշխատում: Կատալոգային տնտեսությունը կարող է օգտակար լինել թե կազմակերպիչներին, թե գովազդատուներին, որովհետև սպորտային կոշիկի գովազդը կարող է ավելի շատ հետաքրքրել ոչ թե Facebook մուտք գործողին, այլ նրան, ով այդ պահին ուզում է գնել սպորտային կոշիկ:
-Համաշխարհային հարթակում փորձարկվե՞լ է տնտեսության Ձեր նշած մոդելը:
-Այդ գաղափարախոսությունը շրջանառվում է ամբողջ աշխարհում: Ազատ ծրագրային ապահովման հիմնադիր Ռիչարդ Ստալմանն իր հոդվածներում նշում է, որ երաժշտությունը պետք է լինի անվճար (մեկ է, մարդիկ անվճար ներբեռնում են ու շարունակելու են ներբեռնել), բայց ունենա նվիրատվության բաժին: Ով սիրում է տվյալ երաժշտին, ուզում է վճարել հենց նրան: Եթե ես իմանամ, որ Արտո Թունջբոյաջյանն ունի իր էջը, կսեղմեմ նվիրատվության բաժինն ու գումար կտամ իբրև երախտիք:
-Բարդ է: Նույն Արտո Թունջբոյաջյանը գուցե նախընտրի փորձվա՞ծ տարբերակը` համագործակցությունը հրատարակիչների հետ:
-Գուցե, բայց տեխնոլոգիաները նոր հնարավորություններ են ընձեռում: Եթե մենք ստեղծենք հարթակ, միավորենք նման մտածելակերպ ունեցող մարդկանց, արդեն հեշտ կլինի: Իսկ հիմա, իհարկե, ավելի հեշտ է աշխատել սկավառակ թողարկող ընկերությունների հետ, ինչպես գյուղում կոմպոտ արտադրողի համար ավելի հեշտ է դադարեցնել կոմպոտի արտադրությունը, որովհետև «Կոկա-կոլան» իրեն անվճար ամեն ինչ տալիս է` սառնարան, կարմիր անձրևանոց, «Կոկա-կոլան» արկղերով հասնում է իրեն, ազատում կոմպոտ արտադրելու գլխացավանքից ու վերածում խանութպանի: Սա գլոբալ տենդենց է, արվեստը, կենցաղը, ամեն ինչ իրար են խառնված: Թվում է, թե դրանք անկախ են, իրականում սերտորեն կապված են:
-Ինչո՞վ եք բացատրում բիզնեսի և մշակույթի կապը տվյալ պարագայում:
-Երբ գլոբալիզացիան մտնում է մարդկանց կյանք, փոքր երկրներ, փոքր շրջաններ, մարդկանց թվում է, թե իրենց կոմպոտը կարող են վաճառել ոչ միայն իրենց գյուղում, այլև կողքի գյուղերում, արտահանել ուրիշ երկրներ: Բայց գլոբալիզացիան մտնում է գյուղ ու արտադրամասերը վերածում խանութների: Եթե նախկինում փողը մնում էր գյուղի ներսում, հիմա դուրս է գալիս գյուղից դեպի կոկա-կոլա արտադրող ընկերություն: Իսկ սահմանափակ տեղից դուրս եկող գումարը մի օր զրոյանում է: Դու արդեն վաճառելու բան չունես, որ գումար ունենաս և ինչ-որ բան գնես: Սկսում ես վաճառել մարդկանց, նրանց խոպան ես ուղարկում, վաճառում ես բնական ռեսուրսներդ, ինքդ քեզ: Գլոբալիզացիան օգնում է ոչ թե փոքր ու միջին ձեռնարկություններին, այլ մասսայական արտադրությանը, որը զուրկ է արվեստից: Դու չես կարող գնել աթոռ, որի մեջ հոգի կա: Եթե վարպետը աթոռի մեջ հոգի է դնում, կյանքի ընթացքում նա կարող է 1000 աթոռ պատրաստել, չի կարող ժամում 1000 հատ «տպել»: Դա անում է Չինաստանի գործարանը: Մարդիկ գնում են այն, բերում իրենց երկիր, փողը հոսում է երկրից դուրս: Մյուս տարի ջարդվում է, նորից են գնում: Թվում է, թե նորություն մտավ կյանք, իրականում նորությունն այն է, ինչն արժեքավոր է ու մնայուն, երբ կողքի գյուղի վարպետը աթոռ է պատրաստում, որը դնում ես հյուրասենյակում, հետո այն ժառանգում է երեխադ: Այսինքն, գնային առումով էլ թանկ չէ, գումարած այն, որ դրա մեջ հոգի կա: Արվեստն ու փոքր և միջին բիզնեսն առանց մեկը մյուսի չեն լինում: Մեր նախաձեռնության հիմքում հենց դա է, որովհետև ինչքան էլ կենսամակարդակը բարձր լինի, մարդիկ «ինքնասպան կլինեն», եթե արվեստ չլինի:
-Ի՞նչ փուլում է Ձեր նախաձեռնությունը և ի՞նչ է առաջարկելու հանրությանը:
-Մեր նպատակն է համացանցում ստեղծել հարթակ, որը թույլ կտա մարդկանց շփվել առանց կենտրոնացված ծառայությունների, ինչպիսին Facebook-ն է, առևտուր անել առանց «Վիզա», «Մաստեր» վճարային քարտերի: Ամենաանհավանական բանը մեր ասածներից այն է, որ առևտուրն իրականացվելու է էլեկտրոնային տարադրամով, որը չի պատկանում ոչ մի պետության: Դա մեր մտահղացումը չէ, այն արդեն գոյություն ունի աշխարհում: Մեր հարթակը` «Լևիաթանը», թույլ է տալու օգտվել նման ծառայություններից, կառուցել տնտեսություն` առանց կենտրոնացման, ինչն իր հերթին կօգնի փոքր ու միջին բիզնեսին գոյատևելու և մրցելու մեծ կորպորացիաների հետ: Որ, ինչպես մեր զրույցի սկզբում նշեցի, փոքր արտադրությունները չվերածվեն վերավաճառող կազմակերպությունների, կոմպոտի արտադրամասը չդառնա կոկա-կոլայի խանութ:

Հարցազրույցը` Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 3361

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ