«Ռուսաստանի խորքին ամերիկյան հրթիռներով հարվածելու թույլտվությունն անխուսափելիորեն կհանգեցնի լրջագույն թեժացման, որը սպառնում է վերածվելու անհամեմատ ավելի լուրջ հետևանքի»,- ասել է Պետդումայի միջազգային գործերի կոմիտեի ղեկավար Լեոնիդ Սլուցկին։ Մեկ այլ ռուս պաշտոնյայի դիտարկմամբ՝ այդ թույլտվությունն աննախադեպ քայլ է, որը տանում է դեպի երրորդ համաշխարհային պատերազմ, սակայն Ռուսաստանի պատասխանը կլինի անհապաղ։               
 

«Ինքս իմ գրածների հանդեպ անհանդուրժող եմ, ինչո՞ւ պիտի բարեհաճ լինեմ այլոց խզբզոցների նկատմամբ»

«Ինքս իմ գրածների հանդեպ անհանդուրժող եմ, ինչո՞ւ պիտի բարեհաճ լինեմ այլոց խզբզոցների նկատմամբ»
25.09.2012 | 00:00

«Իրատես de facto»-ի հյուրը գյումրեցի բանաստեղծ ԳԵՎՈՐԳ ԹՈՒՄԱՆՅԱՆՆ է:


-Գրքի համաշխարհային մայրաքաղաք Երևանում քիչ թե շատ աշխուժացել է գրական կյանքը (ինչը գուցե և կապ չունի Երևանի «տիտղոսի» հետ): Գրական միջոցառումները նոր որակ, նոր ձևաչափ են ստացել, մարդաշատ են, նշվում են գրախանութներում, այգիներում, ձևավորվում են գրական տարաբնույթ ակումբներ և այլն: Այս առումով` ինչպիսի՞ն է պատկերը «հայրաքաղաքում»:
-«Գրքի համաշխարհային մայրաքաղաք» ասվածը լոկ սիրտ շահող, ականջին հաճելի ձևակերպում է: Ակումբների մասին չեմ լսել` ոչինչ չեմ կարող ասել: Իսկ Գյումրիում ամեն ինչ «հրաշալի» է. գեղարվեստական գրականության համար չնախատեսված երկու գրախանութ, երեք զառամյալ և փոշեկոլոլ գրադարան, մի հազար ընթերցող, տասը բանաստեղծ (տասը հաստատուն թիվ է արդեն մի տասնհինգ տարի) և, ժամանակ առ ժամանակ, գրական միջոցառումների հանպատրաստից ձևականություն:
-Գրքի շնորհանդեսն աստիճանաբար վերածվում է շնորհանդես-վաճառքի: Նվիրելու դեպքում գիրքը գոնե ընթերցող է ունենում, իսկ վաճառքի դեպքում ի՞նչ է մնում գրողին: 500 օրինակով տպագրվող գրքերից քանի՞սն են վաճառվում:
-Շնորհանդես-վաճառքը, ըստ իս, լավ գաղափար է: Մի քանի տարի առաջ շնորհանդեսները սկզբում հերթական դատարկ խոսքերի տեղատարափ էին, միջնախաղում վերածվում էին գինեձոնի, իսկ վերջում` կերուխումի: Ի միջի այլոց, Գյումրիում մինչև հիմա էլ այդպես է: Շուտով Երևանում լինելու է իմ գրքի շնորհանդեսը: Վաճառքից անմիջապես հետո ոչինչ չի մնալու ինձ. ես հրատարակչության հետ նախօրոք պայմանագիր եմ կնքել և գրքի ամբողջ տպաքանակի սպառման դեպքում կստանամ որոշակի գումար, իհարկե ոչ մեծ, նշանակալի գումար, բայց, համենայն դեպս, գումար: Լսել եմ, որ առավելագույնը վաճառվում է մոտ հարյուր գիրք կամ մի փոքր ավելի:
-Գիրքը նյութակա՞ն, թե՞ հոգևոր արժեք է: Գրքի բիզնես ասվածին ինչպե՞ս եք վերաբերվում:
-Չմոռանանք, որ գիրքը նաև առարկա է, և յուրաքանչյուր առարկայի նման այն պետք է պատրաստվի, այսինքն` գրքի դեպքում հրատարկվի մեծ սիրով, նվիրվածությամբ և պատասխանատվությամբ: Ամերիկաներում ու եվրոպաներում վաղուց գրքի բիզնեսը կայացած և եկամտաբեր գործ է, որը, ինչ խոսք, ձեռնտու է նաև գրողին: Բայց այնքան էլ միամիտ չլինենք, կարծելով, թե այնտեղի բոլոր գրողներն իրենց գրքերի վաճառքից վաստակում են մեծ գումարներ: Հայաստանում այդ ուղղությամբ որոշակի բաներ նշմարվում են, իսկ հետագայում ավելի լավ կլինի: Իսկ այն, որ գիրքը հոգևոր արժեք է, հայտնի է վաղուց:
-Ավագ սերնդի «բաժակաճառերից» մեծապես դժգոհող նոր սերնդի գրականագետներն ի՞նչ են առաջարկում փոխարենը:
-Միանշանակ այդպես չէ. ավագներից ոչ բոլորն են բաժակաճառ ասում, թեպետ հիմա այլ բան չեն էլ ասում: Ժամանակին ինձ դուր է եկել այն, ինչ անում էր Ալեքսանդր Թոփչյանը: Նրա վերլուծական և անաչառ խոսքի շնորհիվ, կարելի է ասել, ձևավորվեց և կայացավ վաթսունականների բանաստեղծ սերունդը: Ինձ համար միշտ բարձր և առինքնող չափանիշ են եղել և ե՛ն Հակոբ Մովսեսի գրականագիտական աշխատությունները, նույնիսկ հարցազրույցները: Մեր սերնդի մեջ Հակոբ Մովսեսի նման խոսքի մշակույթով և վերլուծությամբ առանձնացող ո՛չ բանաստեղծ կա, ո՛չ բեղմնավոր թարգմանիչ, ո՛չ էլ համաշխարհային գրականության խորքերը պեղող տեսաբան: Հետաքրքիր են նաև Հենրիկ Էդոյանի, Արտեմ Հարությունյանի վերլուծություններն ու հոդվածները: Գրավիչ են Վարդան Ջալոյանի բոլորովին ոչ ավանդական գրականագիտական մոտեցումով գրված հոդվածները: Մեր սերնդի լավագույն գրականագետներից են Արքմենիկ Նիկողոսյանը, Հասմիկ Հակոբյանը, Գոհարիկ Աքելյանը, Ալլա Խառատյանը և այլք, որոնք բոլորն էլ առաջնորդվում են թոփչյանական առաքելությամբ: Արքմենիկը և Հասմիկը նաև ամսագիր և գիրք են խմբագրում. դա գրականագիտական աշխատանք չէ՞, երբ ընթեցողին այլ կերպ ես ասում, թե ժամանակակից գրականության մեջ ինչ կա-չկա: Ինձ համար ընդունելի է և հոգեհարազատ ստեղծագործող գրականագետի տեսակը: Այն գրականագետի, որը կարող է ընդամենը բանաստեղծական մեկ տողի զարմանահրաշ վերլուծությամբ ընթերցողին ճանաչելի և շոշափելի դարձնել զվարթ գիտության գաղտնատեսական օրինաչափությունը և բացարձակորեն ճշգրիտ բնազանցությունը:
-Facebook-ում «Օրվա բանաստեղծություն» խումբ ունեք, ուր գրականության սիրահարներն ու գրողները իրենց գործերն են տեղադրում (կամ սիրած գործերը): Ինչպե՞ս եք գնահատում ֆեյսբուքահայության բանաստեղծական ճաշակը:
-Խումբը ստեղծվել է յոթ ամիս առաջ: Նպատակներից են` ընթերցողին վերջապես պարտադրել իսկական, ընտիր բանաստեղծություն, հայտնաբերել նոր անուններ, օգնել նրանց, ստեղծագործությունները վերլուծել և այլն, հանիրավի մոռացված և մոռացվող բանաստեղծներ ունենք` նրանց լուսաբանել, անցկացնել գրական խաղեր և մրցույթներ: Ֆեյսբուքահայության բանաստեղծական ճաշակի երանգապնակը բավականին խառնիճաղանջ է` անճաշակության երանգներից սկսած մինչև ընտիր գրականության սահմանները տեսանող հայացք:
-Մեր ժողովուրդը սիրում է գրել, բոլորն էլ քիչ թե շատ բանաստեղծ են, չգիտեմ ուրիշ երկրներում ոնց է: Կարծես, «վատ» տողի նկատմամբ «յուրահատուկ» վերաբերմունք ունեք, երբեմն շատ կոպիտ եք արձագանքում:
-Լավ էլ նկատել եք` բոլորն են գրում: Ոմանք իրենց խզբզանքը գրականություն համարելու մեծ հավակնություններ ունեն: Առաջ թուղթն էր ամեն ինչ հանդուրժում, հիմա` համացանցը: Պատկերացնենք, որ գիրք տպելը ջուր խմելու պես բան լիներ` օրական տասնյակից ավելի անիմաստ և փուչ գրքեր լույս կտեսնեին: Եվ լավ է, որ գոնե համացանցը մերօրյա «հանճարներին» արտահայտվելու, իրենց անզուգական եռանդը մաշեցնելու հնարավորություն է տալիս: Ֆեյսբուքում այլազան ճաշակները բավարարող խմբեր կան` ամեն մեկը պետք է արդեն իմանա, թե իր գրածը որտեղ հրապարակի: Բայց ոմանք իրենց գլուխգործոցները մի քանի խմբերում «ռասկրուտկա» են անում և մեծ ակնկալիքով սպասում, թե ինչ կասեն մյուսները, կամ քանի «լայք» կհավաքեն: Հենց այդտեղ էլ նրանք կարծես թակարդն են ընկնում, երբ մեծ սպասումով և խելացնորությամբ մի քանի գործերով շնչահեղձ են անում «Օրվա բանաստեղծություն» խումբը: Ես ինքս իմ գրածների հանդեպ անհանդուրժող եմ` ինչո՞ւ պիտի բարեհաճ լինեմ այլոց խզբզոցների նկատմամբ: Առաջ չբանաստեղծությունները խմբից չէի ջնջում` մտածելով, որ կվիրավորեմ դիմացինին, և արդյունք չտվող բանավեճն անիմաստորեն կարող էր երկարաձգվել. հիմա պարզապես հեռացնում եմ:
-Հե՞շտ են ծնվում բանաստեղծությունները:
-Դա երկրորդական խնդիր է. կան բանաստեղծություններ, որ ծնվում են դյուրին, և կան, որ ոչ: Բայց միշտ էլ, անընդհատ բոլորին անդրադառնում եմ:
-Ձեր գործերը առաջին հայացքից կարող են պարզ թվալ, բայց իրականում կյանքին նայում եք խորքից, մի քիչ վերևից, մի քիչ հեգնանքով: Ճի՞շտ եմ նկատել:
-Չէ, հաստատ վերևից չեմ նայում: Հեգնանքը և գրոտեսկը կան, բայց կա նաև մաքուր ապրումը:
-Պոետիկ տողի անկեղծությանն այնքան ենք հավատում, որ նույնացնում ենք բանաստեղծին ու տողը:
-Պոեզիան և կյանքը ինձ համար անքակտելի երևույթներ են: Գրում եմ այնպես, ինչպես ապրում եմ, և ապրում եմ այնպես, ինչպես գրում եմ: Դրանք նույն բանն են:
-«Չեմ դժգոհում` ինքս ինձ հետ եմ» («Անքնություն»)։ Անքնությունից չե՞ք դժգոհում:
-Ես չեմ սիրում շատ քնել` օրական 5-6 ժամ:
-Ո՞րն է ավելի անտանելի, մենակությո՞ւնը, թե՞ երբ ինքդ քեզ հետ մենակ լինելու ժամանակ չես ունենում:
-Առաջ, երբ ջահել էի, մենությունն անտանելի էր: Հիմա, հաճախակի, մենանալու կարոտ եմ քաշում, մանավանդ բնության մեջ մեկուսի լինելու ցանկությունն անդադար զնգզնգում է իմ մեջ:
-«Հավանականությունների տեսությունը» որքանով է հավանական մաթեմատիկայում և կյանքում, էլ չասեմ` Ձեր պոեզիայում:
-Պոեզիան նույն մաթեմատիկան է և` հակառակը: Ինչպես ասում է Պուշկինը` «Պոեզիայում, ինչպես երկրաչափության մեջ, անհրաժեշտ է ոգեշնչում»:
-Իսկ «քաղաքայի՞ն» տեսությունները: Օրինակ, Գյումրիում քաղաքապետին նվիրված Ձեր ձոնն անարձագա՞նք է մնացել։ Ոչ ոք չի՞ խլացնում ազատության (գրողի) ձայնը:
-Ընկերներս կեսկատակ-կեսլուրջ ասում են, որ այդ շարքը մարգարեական է և աստիճանաբար կատարվում են նրանում արծարծված եղելությունները: Արձագանքները շատ են և տարաբնույթ. ոմանք նույնիսկ խիստ անհանգստացած են իմ կյանքի համար: Ինչևէ, ինձ հետ դեռ ոչ մի վատ բան չի պատահել, քաղաքապետն էլ գահընկեց է արվել: Եթե թողնեին, որ նա նորից վերընտրվի, հնարավոր է, որ ես դեպքերի այլ զարգացումների ականատեսը և մասնակիցը լինեի:
-Աղմկո՞տ քաղաք է Գյումրին: Քաղաքապետը «աղմկահարույց» է, Մինասի գործերը` նույնպես, Վանյանի ակցիաները` առավել ևս…
-Գյումրին միշտ անկանխատեսելի է: Յուրահատուկ քաղաք է. ինքնահավան, դաժան, ծաղրող, բայց նաև` ուրախ, մարդամոտ, բայց նաև` քրեականացված, գողական գնացող, բայց նաև` հյուրասեր, հյուրամեծար, բայց նաև` կեղծ արժեքներ դավանող, կեղծ թասիբի հետևից վազող, բայց նաև` գնահատող։

Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆ

Լուսանկարներ

. .
Դիտվել է՝ 7907

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ