ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ դուրս կգա նախագահական ընտրապայքարից, եթե բժիշկները պարզեն, որ ինքն առողջական խնդիրներ ունի։ «Անկեղծ ասած, ես կարծում եմ, որ միակ բանը, որ տարիքը բերում է, իմաստությունն է»,- հավելել է Բայդենը։ Ավելի վաղ նա ասել էր, որ կհրաժարվի նախընտրական մրցապայքարից միայն այն դեպքում, եթե Աստված իրեն ասի դա անել։               
 

«Ժողովուրդը պետք է գիտակցի, որ իշխանությունը պատկանում է իրեն »

«Ժողովուրդը պետք է գիտակցի, որ իշխանությունը պատկանում է իրեն »
06.04.2010 | 00:00

-Խորհրդարանական ընտրություններից մեկ ամիս առաջ ինչպե՞ս եք գնահատում քաղաքական իրավիճակը Հայաստանում:

-Ներկա նախընտրական շրջանն առանձնապես չի տարբերվում նախորդներից, բացառությամբ` որ այս ընտրությունների վրա արտաքին աշխարհի ուշադրությունն ավելի մեծ է լինելու` հաշվի առնելով, որ նախորդ ընտրություններից հետո եղան մարտի 1-ի իրադարձությունները: Կարծում եմ` շատ մեծ խնդիր է մեր հասարակությանը ցույց տալ, որ մեզ մոտ ընտրություններն արդար, ազատ ու թափանցիկ են: Իհարկե, արտաքին աշխարհի և միջազգային կառույցների գնահատականը շատ կարևոր է, բայց գերադաս չէ ժողովրդի գնահատականից: Եթե ժողովուրդն ընտրություններն ազատ, արդար ու թափանցիկ գնահատեց, ամենակարևորն իր գնահատականն է` դրական բոլոր հետևանքներով:

-Ո՞վ է ամենաշահագրգիռն ազատ, արդար ու թափանցիկ ընտրությունների անցկացմամբ` ժողովո՞ւրդը, իշխանությո՞ւնը, ընդդիմությո՞ւնը:

-Բնականաբար` իշխանությունը: Պատահական չէ, որ հանրապետության նախագահը միշտ շեշտում էր և այժմ էլ հաճախ է շեշտում, թե որքան կարևոր է, որ գալիք (այսինքն` ներկա խորհրդարանական ու ապագա նախագահական) ընտրությունները համապատասխանեն միջազգային չափանիշներին և ժողովրդի կողմից ընկալվեն որպես ազատ, արդար և թափանցիկ: Եթե այդպես չլինի, ամենամեծ հետընտրական պրոբլեմները կունենա հենց իշխանությունը: Վստահ եմ, որ իշխանություններն օրենքով սահմանված կարգով ամեն ինչ անելու են, որ ընտրությունները հենց այդպիսին լինեն:

-Փորձը ցույց է տալիս, որ արտաքին ուժերի ուշադրությունը հիմնականում նախագահական ընտրությունների վրա է կենտրոնանում, և 2008 թ. իրադարձություններն էլ նախագահական ընտրություններին հաջորդեցին, կարծո՞ւմ եք, որ խորհրդարանական հետընտրական Հայաստանը կնմանվի նախագահական հետընտրական Հայաստանին, կա՞ն հասարակական նախադրյալներ:

-Մինչև ՀԱԿ-ի քաղաքական ասպարեզ գալը Հայաստանում չէր նշմարվում այն ընդդիմադիր քաղաքական ուժը, որ կարող է նմանօրինակ հասարակական գործընթացներ ստեղծել ու առաջնորդել: 2008-ի նախագահական ընտրություններից հետո ՀԱԿ-ը ձևակերպեց իր պահանջը, այն է` հասնել արտահերթ խորհրդարանական ու նախագահական ընտրությունների: Ընդ որում, սա մաքսիմում ծրագիրն էր, կար նաև մինիմում ծրագիր, որը ենթադրում էր, որ եթե մաքսիմում ծրագիրը հնարավոր չէ իրացնել, պետք է անցնել մինիմումին, որն է` խորհրդարանական ընտրություններից հետո ստեղծել քաղաքական մի իրավիճակ, որը կբերի արտահերթ նախագահական ընտրությունների: Նրանք ամեն ինչ անելու են, որ խորհրդարանական ընտրությունների ժամանակ ստեղծվի հեղափոխական վիճակ, որի արդյունքում իրենք հաղթեն նախագահական ընտրություններում: Հերթական խորհրդարանական կամ հերթական նախագահական ընտրությունները միշտ գերապատվությունը տալիս են իշխանություններին` իրենք են կազմակերպում, ֆավորիտն իրենք են, ազատ օգտվում են բոլոր առավելություններից, որ տալիս են իշխանական լծակները, իսկ արտահերթ խորհրդարանական կամ նախագահական ընտրությունները արտոնություն տալիս են այն քաղաքական ուժին, որը ստեղծել է այդ իրավիճակը:

-Այսինքն` մեկնարկային հավասարությո՞ւն է ստեղծվում:

-Ե՜վ մեկնարկային առավելություն, և՜ գործընթացները ուղղորդելու հնարավորություն: Ամենևին պատահական չէր, որ տոտալիտար իշխանության տարիներին Գերագույն խորհրդի ընտրություններում այն ժամանակվա ընդդիմությունը` ՀՀՇ-ն, կարողացավ մեծամասնություն ստանալ, որովհետև դոմինանտ ուժն էր և կարողանում էր հասարակական մեծ ճնշում ստեղծել: Հիմա էլ կարող էր առաջանալ նույն իրավիճակը, բայց ՀԱԿ-ը չկարողացավ, նշանակում է` ներկա փուլում խնդիրը որոշակի թվով քվեներ ստանալն է խորհրդարանական ընտրություններում` հաղթահարելով 7 տոկոսի արգելքը (որովհետև հանդես են գալիս իբրև քաղաքական ուժերի դաշինք):

-Եթե արտախորհրդարանական ընդդիմությունը դառնում է խորհրդարանական, չե՞ք կարծում, որ կորցնում է փողոցը, հարթակը, հրապարակը: Համենայն դեպս, այժմ 90-ականները չեն, և իրավիճակ է փոխվել` կուսակցական, սոցիալական, ժողովրդագրական, գաղափարաբանական:

-Վիճակի ոչ մի փոփոխություն չի հանգեցնում խորհրդարանական ամբիոնի նշանակության նվազմանը: Արտախորհրդարանական քաղաքական ուժը չի հրաժարվում փողոցից, բայց ավելացնում է խորհրդարանի ամբիոնը: Եթե նայեք ՀԱԿ-ի ընտրացուցակը, կհամոզվեք, որ այնտեղ ընդգրկված մարդիկ շատ լավ կարող են օգտագործել ցանկացած ամբիոն: Եթե հարթակում նրանք հավաքում են, օրինակ, 10000 մարդ, հիմա իրենց խոսքն ամբողջ հանրապետությունում տարածելու հնարավորություն կարող են ստանալ: Ես շատ լավ հասկանում եմ, որ ՀԱԿ-ի համար խորհրդարանական ընտրությունները չունեն այն նշանակությունը, ինչ նախագահականը, բայց խորհրդարանական ընտրությունները չօգտագործել որպես ցատկահարթակ ՀԱԿ-ի հեռահար նպատակների առումով` իրենց տեսանկյունից անմտություն կլինի:

-Ձեր գնահատականով` ինտրիգը հիմա իշխանությա՞ն ներսում է, ընդդիմությա՞ն, թե՞ իշխանություն-ընդդիմություն հարաբերություններում:

-Այսօր կա երեք Հայաստանի պատկեր: Իշխանական դաշտի ներկայացրած Հայաստանը շատ ավելի գունավոր է, գեղեցիկ, թեպետ կոալիցիոն որոշ ուժեր ավելի շատ ընդդիմադիր դիրքերից են հանդես գալիս, կարծես իրենք իշխանության մեջ չեն եղել: Ընդդիմության ներկայացրած Հայաստանը շատ ավելի մռայլ է, իրական պրոբլեմները` բազմապատկված: Կա երրորդ` իրական Հայաստանը, որտեղ բոլորս ապրում ենք: Այն քաղաքական ուժը, որ վեր կկանգնի իր ամբիցիաներից ու կներկայացնի իրական Հայաստանի խնդիրները և այդ խնդիրների իրական լուծումները, նա էլ առավելություն կստանա: Հասարակությանը հնարավոր չէ խաբել լավը` վատ, կամ վատը` լավ ներկայացնելով: Միայն իրավիճակի ադեկվատ ներկայացումը հասարակության մեծ շերտերի վստահությանը կարժանանա: Իհարկե, իշխանական կուսակցությունները լծակների և ֆինանսների առումով շատ ավելի լավ դիրքերում են, քան ընդդիմությունը: Միմյանց նկատմամբ հարաբերություններում պատկերն այսպիսին է. իշխանական դաշտում և՜ խանդ կա, և՜ քննադատություն, յուրաքանչյուրն աշխատում է խույս տալ բացասականից և ստացվում է, որ ամենածանրը ՀՀԿ-ի խաչն է, եթե Հայաստանն այսպիսին ու այսպիսին չէ, մեղավորը ՀՀԿ-ն է` դա բոլորն են ասում, բոլորը քննադատաբար են վերաբերվում ՀՀԿ-ին: Ընդդիմադիր դաշտում վիճակն ավելի վատ է. միմյանց նկատմամբ ատելությունն անթաքույց է և ավելի սուր, կան խանդի տեսարաններ, անհանդուրժողականություն միմյանց նկատմամբ: Իսկ դա հանգեցնում է վարկանիշի անկման, մեկը մյուսին մեղադրում է իշխանությունների հետ համագործակցության մեջ: Բավական է ընդդիմադիր դաշտում արտահայտված որևէ տեսակետ համընկնի իշխանության տեսակետի հետ, անպայման մեղադրում են գործարքի մեջ, որը նվազեցնում է ընդդիմադիր դաշտի հնարավորությունները: Համամասնական ցուցակների նկատմամբ նույնպես անվստահություն կա: Ի դեպ, բոլոր կուսակցությունների համամասնական ցուցակները կազմման մեխանիզմով և տրամաբանությամբ, ըստ էության, միմյանցից չեն տարբերվում: Կուսակցությունների մեծանալ-փոքրանալն էլ աշխարհում ընդունված երևույթ է` միշտ էլ ընտրությունների շրջանում կուսակցությունները բազմանդամ են դառնում, ընդունելի է նաև կուսակցությունից կուսակցություն առանձին մարդկանց անցման երևույթը: Օրինակ` ԱՄՆ-ում տարբեր ընտրություններում նույն գործչին կարող ես տեսնել մե՜կ հանրապետականների, մեկ դեմոկրատների հետ: Հայաստանում դա խիստ քննադատվում է, թեպետ բոլորի ցուցակներում էլ այդ երևույթը կա: Անտեղի է նաև ցուցակների առնչությամբ միմյանց նկատմամբ սև PR-ի կիրառումը:

-ՌԴ Պետդումայի ընտրություններից հետո և նախագահականից առաջ ստեղծված անվստահությունը մեղմելու համար ընտրատեղամասերում տեսախցիկներ դրվեցին: Հայաստանում այդ փորձը կարո՞ղ է կիրառվել և ավելի չի՞ մեծացնի վստահությունն ընտրական գործընթացի նկատմամբ, չի՞ նպաստի վերահսկելիության մեծացմանը:

-Իհարկե, տեսախցիկների առկայությունը որոշակի առումով կանխում է կեղծիքների հնարավորությունը, բայց Ռուսաստանի պարագան ցույց տվեց, որ վստահությունն առանձնապես չի մեծացնում: Հայաստանում տեսանկարահանումն արգելված չէ, բացի ընտրախցիկում քվեարկության պահից: Մոտավորապես 2000 ընտրատեղամասերը տեսախցիկներով ապահովելը, հաշվի առնելով Հայաստանի սոցիալ-տնտեսական վիճակը, դժվար է, բայց, կարծում եմ, ի վերջո, մենք էլ ենք դրան գնալու: Ընտրական օրենսգիրքը մեծ լիազորություններ է տալիս դիտորդներին և վստահված անձանց, նրանք ցանկացած պահի կարող են ստուգել, հետևել ընտրական գործընթացներին: Իհարկե, շատ լավ կլիներ, որ ընտրությունների ժամանակ կիրառվեր մատնահետքերի դրոշմման պրակտիկան, կամ որևէ այլ` ավելի կատարյալ մեխանիզմ, բոլոր տվյալները հավաքվեին ընդհանուր կենտրոնացված համակարգչում, ինչպես արվում է եվրոպական որոշ երկրներում: Կարևոր է ոչ միայն հասարակության 100 տոկոս վստահությունը, այլև ընտրությունների գործընթացը հեշտացնելը: Ի վերջո, ժողովուրդը պետք է գիտակցի, որ իշխանությունը պատկանում է իրեն, և ինքն իր իշխանությունն իրականացնում է ազատ ընտրություններով ձևավորված պետական մարմինների ու պաշտոնատար անձանց միջոցով:

-Եթե ընտրվողների ցուցակների հետ հարցերը պարզվեցին, ի՞նչ է կատարվում ընտրողների ցուցակների հետ, ինչպե՞ս է երկրում ընտրողների թիվն ավելանում, եթե պակասել է բնակչության թիվը:

-ԿԸՀ-ի և ընտրական հանձնաժողովների խնդիրն է ընտրացուցակների ճշտումը, դա գործընթաց է, որին մեծապես կարող են օգնել նաև իրենք` ընտրողները, բայց նման մշակույթ Հայաստանում դեռևս արմատավորված չէ: Այն ընտրողները, ովքեր մեկնում են արտագնա աշխատանքների կամ այլ պատճառներով բացակայում են հանրապետությունից, մնում են ընտրացուցակներում, պահպանում են իրենց քաղաքացիությունը և օրենքով սահմանված կարգով ունեն բոլոր իրավունքներն ընտրությունների ժամանակ գալու և մասնակցելու քվեարկությանը:

-Մարդը, որ մեկնել է արտերկիր` իր տունը պահելու համար, քաղաքացիական շատ բարձր գիտակցություն պիտի ունենա, որ ապրուստի համար կուտակած գումարը ծախսի` գա ընտրության ու վերադառնա, որ աշխատանքը չկորցնի: Համաձայնեք, որ դա հավանական ու մասսայական երևույթ չի կարող լինել:

-ՀՀ Սահմանադրությամբ և օրենքներով` որևէ մեկն իրավունք չունի ՀՀ քաղաքացուն զրկելու իր ընտրելու իրավունքից:

-Ես չեմ ասում` խախտեք Սահմանադրությունը, ես ասում եմ` կանխեք ընտրակեղծիքը:

-Քաղաքական կազմակերպություններին, վստահված անձանց տրված են ընտրացուցակները ստուգելու և ճշգրտելու ամենալայն հնարավորությունները: ՙԿուսակցությունների մասին՚ ՀՀ օրենքը պահանջում է, որ կուսակցություններն ունենան առնվազն 200 անդամ: Կուսակցությունները 200 ՙնվիրյալներով՚ հանդերձ (էլ չեմ ասում այն թվերը, որ կուսակցություններն իրենք են ներկայացնում իրենց անդամների և համակիրների քանակի հետ կապված) չե՞ն կարող 40 օրում ընտրատեղամասերում փակցված ընտրացուցակները ճշտել: Ընտրություններին մասնակցող կուսակցությունների համար շա՞տ դժվար է իրենց խողովակներով այդ ճշտումն անել: Իհարկե, կան մահացածներ, որոնց անունները դեռ ցուցակներից հանված չեն, կան բնակության վայրը փոխած քաղաքացիներ, որոնց անունները մնում են հին ցուցակներում: Իհարկե, համապատասխան կառույցներում կան թերացումներ, բայց օրենքը և՜ քաղաքացիներին, և՜ կուսակցություններին հնարավորություն է ընձեռում նկատված բոլոր թերությունների առնչությամբ օրենքով սահմանված կարգով համապատասխան մարմիններից պահանջել ցուցակներում ճշգրտումներ կատարել: Հարկավ, ես չեմ ցանկանում համապատասխան կառույցների պարտավորությունները դնել քաղաքացիների կամ կուսակցությունների ուսերին, բայց պետք է հաշվի նստենք առկա իրողությունների հետ:

-Երկու ընտրությունների միջակայքում արտաքին քաղաքական առումով փոփոխություններ կլինե՞ն` Հայաստանին և տարածաշրջանին առնչվող:

-Այսօր ամենաակտուալը, թերևս, Արևմուտքի վերաբերմունքն է Իրանի Իսլամական Հանրապետության նկատմամբ, որ մեզ համար, իբրև անմիջական հարևանի, շատ կարևոր է: Իրանը ոչ միայն մեր մերձավոր հարևանն է, այլև այն պետությունը, որի հետ մեր ճանապարհը երբեք չի փակվել: Իհարկե, մեզ համար շատ կարևոր է, որ Արևմուտքը և ԻԻ-ն իրենց խնդիրներին քաղաքական լուծումներ գտնեն: Մնացած հարցերում` թե՜ ԼՂՀ-ի, թե՜ հայ-թուրքական հարաբերությունների, թե՜ Հայաստան-Արևմուտք, Հայաստան-Ռուսաստան, Հայաստան-Արևելք փոխհարաբերությունների առնչությամբ, մենք կարողանում ենք հավասարակշիռ քաղաքականություն վարել: Ամենախրթինը ղարաբաղյան հիմնախնդիրը և հայ-թուրքական հարաբերություններն էին: Ի պատիվ ՀՀ նախագահ Սերժ Սարգսյանի, պետք է ասել, որ նա կարողացավ ձևավորված կարծրատիպերը կոտրելով նոր իրավիճակ ձևավորել, որն ակնհայտ է դարձնում, թե ովքեր են մեղավոր այդ հարաբերությունների ոչ նորմալ վիճակի համար: Մենք մեր անելիքն արել ենք, և խնդիրը մեր հարևաններն են:

-Որևէ պարագայում հնարավո՞ր է Մինսկի խմբի ձևաչափի փոփոխություն:

-Ես չեմ կարծում, որ ՄԽ ձևաչափը որևէ փոփոխության ենթարկվի, առավել ևս, որ դրա անհրաժեշտությունն էլ չկա: ՄԽ ձևաչափը այսօր միակն է, որ կարող է օպտիմալ աշխատել:

-Տարածաշրջանում ստատուս քվոյի փոփոխությունը հավանակա՞ն է:

-Եթե չկան տարածաշրջանում երկարատև կայունություն ապահովող այլ լուծումներ, ստատուս քվոյի ցանկացած փոփոխություն կհանգեցնի անկայունության: Իսկ նմանօրինակ լուծումներ դեռևս չկան:

-ՌԴ-ից հետո նախագահական ընտրություններ են լինելու և՜ Ֆրանսիայում, և՜ ԱՄՆ-ում, հնարավո՞ր է, որ այդ կտրվածքով Հայաստանում նոր իրավիճակ ստեղծվի:

-Մենք մեր հաղթանակները գրանցել ենք, և կարևոր է այդ հաղթանակները պահելը: Գերտերությունների ընտրությունները, եթե նույնիսկ անձերի փոփոխություն լինի, մեր առումով քաղաքական ուղղվածության փոփոխության հազիվ թե հանգեցնեն, այնպես որ, իրավիճակի փոփոխությունը սակավ հավանական է: Շատ կարևոր է, որ այդ ընթացքում կարողանանք մեր երկրի սոցիալ-տնտեսական վիճակը բարելավել, ինչը և կլուծի այսօր առկա շատ խնդիրներ:

-Ձեր կարծիքով` 2012-ի խորհրդարանում ի՞նչ ուժեր կլինեն:

-Որպես Ազգային ժողովում ՀՀ նախագահի մշտական ներկայացուցիչ` հավաստիացնում եմ, որ երբ նշանակվեցի այս պաշտոնին, ՀՀ նախագահն ինձ ասաց, որ Ազգային ժողովում իր համար չկան ընդունելի և ոչ ընդունելի խմբակցություններ կամ պատգամավորներ, և ես, որպես իր ներկայացուցիչ, պարտավոր եմ բոլորի հետ հավասար աշխատել, ինչը արել եմ և պատրաստ եմ նույնությամբ շարունակելու:

Զրույցը`

Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 1141

Մեկնաբանություններ