Հոկտեմբերի 9-ին Եվրախորհրդարանը կքննարկի մի բանաձև, որը պահանջում է պատժամիջոցներ կիրառել «Վրացական երազանք» իշխող կուսակցության հիմնադիր Բիձինա Իվանիշվիլիի նկատմամբ։ Եվրախորհրդարանի պատգամավորները «կտրականապես դատապարտում են» Բիձինա Իվանիշվիլիի անձնական դերը «շարունակվող քաղաքական ճգնաժամը կազմակերպելու և Վրաստանի արևմտամետ կուրսը հօգուտ Ռուսաստանի համակարգված սաբոտաժի ենթարկելու համար»։               
 

«От Ильича до Ильича» («հերոս» բառը ցանկությունների կամ պատկերացումների համար չէ)

«От Ильича до Ильича» («հերոս» բառը ցանկությունների կամ պատկերացումների համար չէ)
16.05.2014 | 11:10

Ինձ ստիպեց գրիչ վերցնել «Իրատես de facto» թերթի մայիսի 5-ի համարում հրապարակված հարցազրույցը Ազատ Արշակյանի հետ՝ «Ճանաչել ոչ միայն հերոսներին, այլև հակահերոսներին» վերնագրով: Նախ ասեմ, որ «հերոս» բառն արմատ դարձնել և օգտագործել ինչ-ինչ ցանկությունների կամ պատկերացումների համար, այնքան էլ տեղին չէ: Հերոսը հերոս է մնում, նրա հակառակը դավաճանն է, հանցագործը, ոճրագործը և այլն: Հիմա հոդվածի հիմնական մասով:
Միայն հայը` ԽՍՀՄ կառավարման առաջատար գործիչներից սանահինցի Անաստաս Միկոյանը, կարողացել է անձեռնմխելի մնալ ստալինյան ռեպրեսիայի տարիներին և այդ տարիներից հետո նաև: Նա կարողացել է անհատի բացարձակ ճիշտ վարքագիծ դրսևորել մի առասպելական շրջանում, որն ունեցել է անկանխատեսելի և մտացածին իրադարձություններով բացասական հետևանքներ բազմաթիվ գործիչների համար: Վլադիմիր Իլյիչ Լենինի ստեղծած տոտալիտար համակարգում, մինչև Լեոնիդ Իլյիչ Բրեժնևը ներառյալ, անցած ողջ ճանապարհը նմանեցվել է անբարենպաստ անձրևոտ եղանակի և կեսլուրջ, կեսկատակ ասել են քաղգործիչները` ով կարող է «От Ильича до Ильича» անցնել անձրևի միջով և «չթրջվել»։ Այդ եզակի պետական-քաղաքական գործիչը եղել է Անաստաս Միկոյանը. մարդ, ում կերպարի մեջ մարմնավորվում են հայի մարտավարական և ռազմավարական բոլոր ժամանակների բարձր կարողություններն ու մշակութային արժեքները. որ հայը իմաստուն է և արարող, արդար է և օրինապահ, փառասեր չէ, առաջնորդ է ու օրինակելի, այլատյաց չէ և մեծ դիվանագետ է: Կանգ առնենք «դիվանագետ» հասկացության վրա: Հայերիս մեջ ընդունված է մի թյուրըմբռնում, թե իբր մենք դիվանագետ չենք: Սակայն տողերիս հեղինակի համոզմամբ, ցայսօր Հայաստանի Հանրապետությունը հայի դիվանագիտական և նպատակի դրսևորման արդյունք է: Ինչո՞ւ: Որովհետև Հայկական լեռնաշխարհում, նրան հարող շրջաններում և Միջագետքում մ.թ.ա. 4-3 հազարամյակներից հիշատակվող հին ազգերից միայն հայերն են, որ ազգերի մարդկային դաժան քաղաքական և աշխարհածավալատարածման դրսևորումների պայմաններում չեն հուսահատվել, հավատ են ունեցել իրենց ազգային-պետական կայացման նպատակների հանդեպ և յուրահատուկ գոյապայքարով նոր ժամանակներ` 3-րդ հազարամյակ են մուտք գործել որպես կայացած անկախ ազգային պետություն:
1960-ականների սկզբներին երկու քաղաքական համակարգերի` կապիտալիստական` հին, և սոցիալիստական` նոր, ճամբարների միջև հակասությունների լարվածությունը գագաթնակետին է հասել, աշխարհը կանգնած է եղել միջուկային պատերազմի առջև: Անաստաս Միկոյանի անմիջական ջանքերի և դիվանագիտական արվեստի շնորհիվ (կնոջ մահվան լուրն առնելով սրտում, չի մասնակցել կնոջ հուղարկավորությանը) կարողացել է կանխել սպասվելիք միջուկային պատերազմը և մարդկության հետագա զարգացումը դրել խաղաղության ճանապարհին: Բազմաթիվ մարդիկ, նաև ԱՄՆ-ի նախագահ Բարաք Օբաման արդեն ինչ-որ բանի համար արժանացել են Նոբելյան մրցանակի: Իսկ ո՞ւր է Միկոյանի մրցանակը… Ինչևէ, այսպիսին է իրականությունը նոր ժամանակների, ինչ արած, այսպիսին է մարդկային անկատարյալ հիշողությունը, որը գալիս է հազարամյակներից: Միկոյանի անցած ճանապարհը դյուրին չի եղել` որպես հեղափոխականի` բանտարկություններ և աքսոր, սոցիալիզմի կայացման, սովի, չքավորության տարիներ, 30-ականներ, Երկրորդ համաշխարհային պատերազմ, հետպատերազմյան վերականգնման շրջան, «Ստալինյան երկաթյա վարագույրի» բացահայտման և կուսակցական «ապարատչիկների» կայացման ժամանակներ, ավելացնենք նաև Առաջին համաշխարհային պատերազմի և հայ ժողովրդի եղեռնի տարիները: Ահա, այսպիսին են եղել Միկոյանի ապրած 82 տարիներից 65-70 տարիները: Բայց անդրադառնանք չափազանց կարևոր «առասպել» բառին, որը օգտագործում են բոլոր ազգերի մտավորականները անտիկ շրջանի գործիչներին ներկայացնելիս` ելնելով ազգային ավանդույթներից: Եվ առավել գնահատելի և համոզիչ է, երբ գործիչն իր առասպելական գործունեության բնորոշումը ստանում է օտարազգիների կողմից, տվյալ դեպքում անհնարին է պատկերացնել, թե Միկոյանին ինչպես է հաջողվել նման առասպելական կերպար ստեղծել խորհրդային սոցիալիստական քաղաքակրթության ընթացքում իր աշխատանքային գործունեության շրջանակներում, և նա արժանի է դասվելու առասպելական գործիչների շարքում` իր «հանդուրժողական և խաղաղապահպան» կատարյալ դիվանագիտական գործողությունների շնորհիվ: Հնարավոր եմ համարում, որ նրա կողմից ինչ-որ անընդունելի գործողություն իրականացված լինի, սակայն համոզմունքով եմ ընթերցողին ասում. եթե Միկոյան առասպելական գործիչը ինչ-որ անընդունելի բան կամ բաներ է կատարել, ապա նա նաև գիտակցել է, որ թռչող ինքնաթիռից չեն ցատկում։ Վերջում ավելացնեմ. համոզիչ կարծիքները և գնահատականները հիմնվում են պատմական, գիտական և այլ հիմնավոր փաստագրական տվյալների վրա, այլ ոչ հայտարարական բնույթի տվյալների վրա: Այսպես` անգլիացի հայտնի կովկասագետ Դևիդ Լենգի՝ հային տված գնահատականն այսպիսին է՝ «աշխարհի ջրապտույտ պատմության մեջ» գոյատևելու համար հայից պահանջվել են ֆիզիկական և մտային բացառիկ որակներ, տեղի չտալու և ընտելանալու կարողություններ: Իսկ Հայաստանի մեծ հետազոտող Լինչը նկատել է, որ հայերը իրենց գոյության ընթացքում պարտական են իրենց հիանալի անկոտրում հատկանիշներին` տղամարդկային համառությանը և դիմակայությանը: Այսպիսի հատկություններ Լենգը տեսել է խորհրդային պետական գործիչ Անաստաս Միկոյանի մեջ, ով ունեցել է ապրելու և գործելու «ապշեցուցիչ ընդունակություններ»: Հայ ազգը ունի շատ առասպելական գործիչներ և հերոսներ, սակայն մեզ հայտնի չեն նաև այնպիսի գործողություններ, որոնք կարող են ստվեր գցել նրանց պատմական արժեքի վրա: Նպատակս հարցազրույց տված Ազատ Արշակյանին ընդդիմախոսելը չէ, ոչ էլ Միկոյանի արձանի տեղադրումը: Փաստերը խոսում են Միկոյանի համաշխարհային գործիչ լինելու մասին, ամբողջ միջազգային հանրությունն է ընդունել, որ նա խաղաղության դեսպան է: Փաստերը վկայում են, որ Միկոյանը մարմնավորում է առասպելական մարդու կերպար: Սա է իմ համոզմունքը:
Շատ ազգեր իրենց դահիճներին հերոսացնում են, իսկ մենք` մեր գործիչներին մեծարելու փոխարեն, բաներ ենք ման գալիս, որ նրանց նսեմացնենք: Շուտով ողջ աշխարհը կիմանա Հեյդար Ալիևի մասին, որտեղ ասես որ չեն տեղադրել նրա արձանը, իսկ մենք (իսկական միջազգային գործիչ Միկոյանի արձանը բոլոր մայր ցամաքներում պետք է տեղադրված լիներ ) նոր-նոր ենք ձեռնարկում Միկոյանի արձանը տեղադրելու գործը, այն էլ միայն Երևանում: Խորհել է պետք։ Մեր օրերում արդիական է դարձել ինքնագովազդը, և տարբեր ոլորտների գործիչներ իրենց մասնագիտական կարողությունները և միջոցները համարում են «զենքի» տեսակ: Եթե մարդկանց պատկերացումներն այսպիսին են, ապա, հայ մարդ, մեր «զենքի» տեսակներից մեկն էլ պետք է լինի հային ճիշտ տեսնելը, ամբողջական տեսնելը, նրա կատարածը քաղաքականացման տեսանկյունից չդիտարկելը։ Հետևապես ազնիվ լինենք, գոնե մեր պապերի, հայրերի և մեր ապրած ժամանակաշրջանի նկատմամբ։ Եթե մենք մեզ չգնահատենք ու չներկայացնենք ինչպես հարկն է, ոչ ոք մեզ չի ներկայացնի այնպես, ինչպես պետք է, և խորհենք… օտարի համար երբեք էլ շահեկան չէ ուրիշի շահերը պաշտպանելը կամ ուրիշի դարդուցավը իր վրա վերցնելը, այդ է պատմում պատմությունը… գոնե հայերիս համար:


Սամվել ՏՈՆՈՅԱՆ
Ճարտարագետ, տեխնիկական գիտությունների թեկնածու,
ՀՀ Գերագույն խորհրդի պատգամավոր,
«ԳԽ պատգամավոր ակումբ» ՀԿ անդամ

Դիտվել է՝ 1317

Մեկնաբանություններ