«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

«Ջազի պարագայում ազգություն, կրոն, գույն, ամե՜ն-ամեն ինչ դրվում է մի կողմ»

«Ջազի պարագայում ազգություն, կրոն, գույն, ամե՜ն-ամեն ինչ դրվում է մի կողմ»
25.05.2012 | 23:09

«Իրատես de facto»-ի հյուրն է ՀՀ մշակույթի վաստակավոր գործիչ, դաշնակահար, ջազմեն, «Կատուներ» ավանգարդ ֆոլկ խմբի հիմնադիր ՎԱՀԱԳՆ ՀԱՅՐԱՊԵՏՅԱՆԸ:

«ԲՈԼՈՐՍ ԷԼ ՆԵՐԿԱՅԱՑՆՈՒՄ ԵՆՔ ՄԵՐ ԱՎԱՆԳԱՐԴ ՖՈԼԿ ԵՐԱԺՇՏՈՒԹՅՈՒՆԸ»

-Վահա՛գն, ապրիլի 30-ը ՅՈՒՆԵՍԿՕ-ն հռչակել է Ջազի միջազգային օր: Այն այս տարի նշվեց նաև Երևանում: Արդյո՞ք կոնկրետ օրվա, արարողակարգի մեջ ջազ երևույթը զետեղելը չի կաղապարում այն:
-Չէ՛, չէ: Այդ օրը շատ լավ համերգ տեղի ունեցավ Երևանում` Կասկադում, որի նմանը վաղուց չէր եղել: Քաղաքապետարանն էր կազմակերպիչը: Չնայած Հայաստանի ջազմենների մոտ 30 տոկոսն էր մասնակցում համերգին, այնուամենայնիվ հիանալի տոն ստացվեց: Մեկ անգամ ևս ինձ համար ապացուցվեց, որ մեր ժողովուրդը շատ է սիրում ջազ ու շատ է կարոտել կենդանի, որակյալ երաժշտության: Մի ուրիշ հանգամանք էլ նկատվեց. էս ժողովրդին արվեստով է պետք միավորել: Արվեստով է էս ժողովուրդը համախմբվում:
-«Կատուներն» այս տարի Ազգային երաժշտական մրցանակաբաշխության ժամանակ մրցանակի արժանացավ «Լավագույն ջազ նախագիծ» անվանակարգում: Ձեր զգացողություններն այս հանգամանքի առնչությամբ:
-Նախ` ասեմ, որ «Կատուները» նախագիծ չէ, խումբ է. մրցանակը չպետք է կոչվեր «Լավագույն ջազ նախագիծ»: Ինչևէ: Մրցանակն անսպասելի էր: Իրոք: Մենք ամբողջ կազմով ներկա էլ չէինք: Մի մասին էի կարողացել հանպատրաստից հավաքել, որովհետև չէինք սպասում, որ մրցանակ կստանանք: Ավելի շատ ենթադրվում էր, որ մրցանակը կշնորհվի նոր խմբին` «PENMAN»-ին` նրանց գործունեությունը խրախուսելու համար: Բայց մրցանակը շնորհվեց «Կատուներին»: Շնորհակալություն:
-Ջազի երևանյան սիրահարներն իրենց ազատ ժամանակն անցկացնում են տարբեր ջազ ակումբներում` «Մալխաս ջազ ակումբում», «Մեցցոյում», «Առագաստում», «Գաֆէսճյան» արվեստի կենտրոնի համերգասրահում: Դուք ելույթ եք ունենում թվարկածս բոլոր սրահներում: Ըստ Ձեզ` ո՞րն է ամենաջազային միջավայրը Երևանում, որտե՞ղ եք Ձեզ ավելի հարմարավետ զգում:
-«Գաֆէսճյանում»: Նախ շատ տրամադրող են բեմը, դահլիճը: Գործիքն է շատ տրամադրող. հրաշալի ռոյալ է: Սա փոքրիկ համերգասրահ է: ՈՒ այստեղ նաև չեն կորչում ակումբի համն ու հոտը: Ժողովուրդը «Գաֆէսճյան» է գալիս երաժշտություն լսելու: ՈՒ սրահն այնպես է կառուցված, որ մարդիկ իրար չեն նայում, բեմին են նայում: Կենտրոնացումն ամբողջովին դեպի բեմն է: Այստեղ եկողները տեղյակ, հասկացող մարդիկ են: Մինչդեռ Ձեր նշած մյուս վայրերում ով ասես` կարող է լինել: Կարող է անգամ հայտնվել մեկը, որին ուղղակի խանգարում է ջազ երաժշտությունը. մարդը չգիտի էլ` ուր է եկել: Ընդամենը եկել է նստելու, ժամանակ անցկացնելու, զրուցելու ու չի էլ պատկերացնում, թե ինչ է լինելու, ինչ երաժշտություն է հնչելու: «Գաֆէսճյան» եկողները գիտեն, թե ուր և ինչու են գալիս, նախապես տեղեկացված են ծրագրին: ՈՒ մենք «Գաֆէսճյանում» այնքան էլ հաճախ չենք նվագում: «Մալխասում» կամ «Պոպլավոկում» ես նվագում եմ պարբերաբար: Իսկ «Գաֆէսճյանում» կարող է լինել ամիսը մեկ ելույթ կամ դա էլ չլինել: Եվ շատ կարևոր է, որ այդ դահլիճը զուտ ջազային ուղղվածությամբ չէ: Այնտեղ հնչում է և՛ դասական, և՛ էթնո, և՛ ռոք, և՛ այլ ժանրերի որակյալ երաժշտություն: Ի դեպ, ես կցանկանայի, որ Ազգային երաժշտական մրցանակաբաշխության անվանակարգերում մի նորույթ մտցնեին` «Ավանգարդ ֆոլկ երաժշտություն»: Այս տարի ջազ նոմինացիայում երեք խումբ էր ներկայացված` «Կատուներ», «Armenian Navy Band», «PENMAN»: Սրանցից ոչ մեկն էլ ջազ չի ներկայացնում: Թեև երեքն էլ կապ ունեն ջազի հետ: Բոլորս էլ ներկայացնում ենք մեր ավանգարդ ֆոլկ երաժշտությունը: ՈՒրեմն անվանակարգն էլ պիտի համապատասխանաբար կոչվի այդպես և շեշտադրի կապը ազգայինի հետ:

«ՀԱՅԱՍՏԱՆԸ ՋԱԶԻ ԲՆՕՐՐԱՆ ՉԷ, ԲԱՅՑ ՀԱՅԵՐԻ ՈԳԻՆ ՇԱՏ ՄՈՏ Է ՋԱԶԱՅԻՆ ՄՈՏԻՎՆԵՐԻՆ»
-Հայկական ջազի կենսագրության մեկնարկը վերագրվում է 1930-ականներին: Այն օրերի և 21-րդ դարի հայկական ջազը ի՞նչ առնչություններ և առանձնահատկություններ ունեն:
-Երբ ես լսում եմ Արտեմի Այվազյանի, Կոնստանտին Օրբելյանի, մյուսների ստեղծագործությունները, էն ժամանակվա նվագախմբերի ելույթները, զգում եմ, որ ջազի համն ու հոտը պահելով հանդերձ` նրանք ավելի մոտ են եղել ազգային արմատներին: Մի պահ խզում եղավ. ազգայինի հետ մի տեսակ անհասկանալի բան կատարվեց: Անընդհատ` դուդո՜ւկ-դուդո՜ւկ: Որտեղ ասես մտնում է էդ դուդուկը: Դիսկո երգի մեջ` դուդուկ, դասականի մեջ` դուդուկ, ռաբիսի մեջ` դուդուկ… Դրանով ընկնում է դուդուկի արժեքը: Ի՞նչ պարտադիր է, որ ամեն տեղ դուդուկ լինի: Այսպիսի երևույթներով մենք օտարացանք մեր ազգային երաժշտության արմատներից: Բայց հիմա կրկին դրանց վերադառնալու երևույթն է նկատվում:
-Ջազի հայրենիքը Նոր Օռլեանն է համարվում: Այսինքն` Հայաստանը ջազի բնօրրան չէ: Բայց փաստ է, որ այն պահանջված ժանր է այսօր մեզանում: Ինչո՞վ կբացատրեք:
-Հայաստանը ջազի բնօրրան չէ, բայց հայերի ոգին շատ մոտ է ջազային մոտիվներին: Մենք էլ մեր բլյուզն ունենք: Չգիտեմ` երևի մեր ու սևամորթների ապրածը, կրած տառապանքները, բազմաչարչար կյանքը կապ ունեն միմյանց հետ: Բայց որ ինչ-որ կապ կա, հաստա՛տ է:
-Ձեր լուսահոգի հայրը` Կարո Հայրապետյանը, ժողովրդի բոլոր շերտերի համար սիրելի և ընկալելի դարձրեց ջութակը: Ո՞րն է Ձեր առաքելությունը` որպես արտիստի:
-Իմ հայրն ապացուցեց, որ գործիքը չունի ազգություն: Նա կոնկրետ ջութակի օրինակով շեշտեց, որ գործիքը չէ, որ պիտի հայերեն նվագի, նվագողը պիտի հայերեն նվագի: ՈՒ ես էլ «Կատուներով» շարունակում եմ նրա առաքելությունը: Ինձ թվում է, որ իրեն պիտի սա դուր գա: Ես էլ մեր այսօրվա ֆոլկում եմ նույն բանն անում: Ոչ թե փորձում եմ այն վերածնել, այլ այսօրվա մեր պատմությունն եմ պատմում` հնարավորինս հասկանալի ոչ միայն Երևանի, Հայաստանի, այլև աշխարհի համար:
-Հայկական շոու-բիզնեսում օրինաչափ է կատաղի, նույնիսկ անբարոյական մեթոդներ ենթադրող մրցակցությունը: Ի՞նչ փոխհարաբերություններ են տիրում հայաստանյան ջազ ընտանիքում, որն օրըստօրե ավելի բազմամարդ է դառնում:
-Հայաստանում շոու-բիզնես չկա:
-Դե՜, նկատի ունեմ այն աշխարհը, որ կոչում են շոու-բիզնես:
-Չկա նման բան: Մենք էդ շուկան չունենք: Իսկ ինչ վերաբերում է ջազ ընտանիքին, ապա ասեմ, որ մենք շատ ջերմ փոխհարաբերությունների մեջ ենք միմյանց հետ: Իհարկե, ընտանիք է, և ընտանիքում ամեն ինչ էլ կպատահի: Բայց միևնույն է, հենց առաջին իսկ ակորդից ամեն բան ընկնում է իր տեղը` իր լավ տեղը: Շատ է պատահում, որ վիճում ենք փորձերի ժամանակ, որոշ մարդիկ կարող են ամիսներով չխոսել իրար հետ, բայց հետո ժամանակը հարթում է ամեն ինչ: Ջազի մեջ պիտի քո էգոն մի կողմ թողնես: Դա ամենակարևոր բանն է: «Եսդ» պիտի մոռանաս: Եթե համատեղ մի բան է արվում, այդտեղ «ես» չի կարող լինել: Ջազը «մենք» է, «ես» չէ:
-Մեր ազգային մշակութային, այդ թվում և` ջազային պոտենցիալը սփռված է դրսում` Տաթևիկ Հովհաննիսյան, Տիգրան Համասյան, այլք: Ի՞նչ եք մտածում այս մասին:
-Լավ է, որ այդպես է: Դա մեր հպարտությունն է: Չպետք է դա ցավագին ընկալենք:
-Այդպես ցաքուցրիվ չե՞ն լինում մեր ազգային ուժերը:
-Չէ՛, չէ: Ժամանակն է մեր ազգային ուժերը ցաքուցրիվ անելու աշխարհով մեկ, որպեսզի աշխարհը ճանաչի մեզ: Էդ մարդիկ աշխարհի մյուս ծայրում ավելի մեծ բան են անում մեր ազգի, երկրի համար, մեզ ճանաչելի դարձնելու համար, քան շատերը, որ այստեղ նստած են: Մենք վաղուց պիտի այդպես վարվեինք: Մենք ինքներս մեզ անընդհատ նույն պատմությունն ենք պատմում ու հետո հոգնում ենք այդ պատմությունից: Պետք է այդ պատմությունը օտարներին էլ պատմենք: Երևանն էլ է մտնում աշխարհի մեջ: Չդառնանք ինչ-որ փակ, մեկուսացած գոտի:
-Օրեր առաջ մենք ականատես եղանք մի հաճելի իրողության. «Դասական Եվրատեսիլ» մրցույթի 2-րդ պատվավոր մրցանակն ստացավ Ավստրիան ներկայացնող մեր հայրենակիցը` ջութակահար Էմանուել Ճգնավորյանը: 3-րդ մրցանակը նույնպես հայորդի նվաճեց` արդեն Հայաստանը ներկայացնող վանաձորցի քանոնահար Նարեկ Գազազյանը: Տարբե՞ր են Ձեր հուզական մոտեցումներն այս երկու մրցանակներին և մրցանակակիրներին:
-Ի՞նչ տարբերություն, թե որ երկիրն են ներկայացնում: Բոլորն էլ գիտեն, որ նրանք հայ են:
-Իսկ ինչպե՞ս կմեկնաբանեք այն երևույթը, որ դասական երաժշտության համաշխարհային մայրաքաղաք Վիեննայում տեղի ունեցող դասական երաժշտության մրցույթում Ավստրիան ներկայացնում է հայ պատանին:
-Հրա՛շք է: Դրանից ավելի մեծ հպարտություն կարո՞ղ է լինել հայ մարդու համար: Հենց նույն Տիգրան Համասյանը, որ 10 տարեկանից ինձ մոտ` իմ տան մեջ է կատարել իր առաջին ջազային ակորդները, այսօր իմ հպարտությունն է: Աշխարհով մեկ հայտնի է, ու երբ ինձ հարցնում են` ճանաչո՞ւմ ես Տիգրան Համասյանին, ուղղակի երջանիկ եմ ինձ զգում: ՈՒ բոլորս այդպիսի երևույթներով պիտի հպարտանանք:


«ՋԱԶԸ ՄԵՐ ԷՍՕՐՎԱ ԳՈՅՈՒԹՅԱՆ ՄԻ ՄԱՍՆ Է, ԻՆՉՊԵՍ ՕԴԱՆԱՎԸ, ՀԱՄԱԿԱՐԳԻՉԸ, ՀԵՌԱԽՈՍԸ…»
-Ի դեպ, նշածս մրցույթի ընթացքում էլ շատ շեշտադրված էր ջազը. բոլոր ոչ մրցութային կատարումները Վիեննայի «Mnozil Brass» ավստրիական ջազային բրասս-նվագախմբինն էին: Սա խոսում է դասական երաժշտության և ջազի հարազատության մասի՞ն:
-Իհարկե: Ջազը հենց դասականի շարունակությունն է:
-Իսկ միջանկյալ օղակ չէ՞ դասականի և էթնոյի արանքում:
-ՈՒզենք, թե չուզենք, ջազը մեր էսօրվա գոյության մի մասն է, ինչպես օդանավը, համակարգիչը, հեռախոսը… Ջազը դարձել է այն երաժշտությունը, որի պարագայում ազգություն, կրոն, գույն, ամե՜ն-ամեն ինչ դրվում է մի կողմ: Ինձ համար էսօրվա «World music» ասվածը ջազն է: Աշխարհի երաժշտությունը ջազն է: ՈՒ այնքան է մտած մեր կյանքում, որ առանց դրա հնարավոր չէ պատկերացնել ոչինչ: Ամեն ինչում այն կա: Նույն ավանգարդ ֆոլկն էլ, որ ինքնին ջազ չէ, իր մեջ կրում է ջազը: Մեր ապրելակերպի մեջ մտել է ջազը, ինչպես դասականը: Երաժշտությունը շատ ավելի մեծ երևույթ է, քան առանձին վերցրած այս կամ այն ժանրը: Օրինակ` ավանգարդ ֆոլկ անունն ինչով է ինձ դուր գալիս. նրանով, որ հավակնոտ չէ:

«ՈՒԶՈՒՄ ԵՄ, ՈՐ ԱՐԱՄ ԽԱՉԱՏՐՅԱՆԻ ԳՐԱԾ ՀԻՄՆԸ ՎԵՐԱԴԱՌՆԱ ՀԱՅՐԵՆԻՔ»
-Կա՞ ինչ-որ ասելիք, որին իմ հարցերում չանդրադարձա:
-Կա՛: Մի հարց կա, որն ինձ համար չափազանց կարևոր է` մեր պետական օրհներգի հարցը: ՈՒզում եմ, որ Արամ Խաչատրյանի գրած հիմնը վերադառնա հայրենիք:
-Եթե իմանաք, թե ե՜ս որքան եմ ուզում:
-Մեր այսօրվա հիմնը` Լիտվայի մանկապարտեզի 8 տակտանի երգը, չի սազում մեզ, էլի՛: Հարցնում ես` ո՞վ է գրել, ոչ ոք պատասխան չունի: «Իտալացի աղջկա երգը» ի՞նչ կապ ունի մեզ հետ: Անշուշտ, գիտեք դրա իսկական տեքստը:
-«Մեր հայրենի՛ք, թշվառ, անտեր…»:
-Հենց սկսեցինք էդ հիմնը երգել, մեր հայրենիքը դարձավ թշվառ, անտեր: Հենց դրեցին Կարաբալայի արձանը, բոլորը դարձան Կարաբալա, հենց Անդրանիկի երկու ձիով արձանը դրեցին, բոլորն սկսեցին երկու-երեք մեքենա քշել: Էդ հիմնի երաժշտության աուրան ընդունելի չէ: Չի կարելի դա բերել-կախել ազգի, պետության գլխին: Հիմնի մեղեդին, բոլոր կոմպոզիտորական օրենքներով, պիտի վերընթաց լինի: Մերը հակառակն է: Եթե ունենք Արամ Խաչատրյանի հիմնի նման արժեք, արվեստի բացառիկ գործ, ի՞նչ գործ ունենք էդ «թշվառ, անտերի» հետ: Մեր ժողովրդի ամենակարկառուն դեմքը երաժշտության մեջ եղել է ու կա Արամ Խաչատրյանը: Հայ երաժշտությունն աշխարհին ներկայացնող ավելի մեծ անուն մենք չունենք: Էլ ուրիշ ո՞վ պիտի գրեր մեր պետության հիմնը: ՈՒ գիտե՞ք` ինչ կատարվեց մի քանի տարի առաջ կայացած օրհներգի մրցույթի ժամանակ. երբ հնչեց Արամ Խաչատրյանի երաժշտությունը, ողջ ժողովուրդը ինքնաբուխ տեղից վեր կացավ-կանգնեց: Այսպիսին պիտի լինի հիմնը: Ես տարբեր տեղերում եմ խոսում այս մասին ու պիտի խոսեմ այնքան, մինչև ուզածիս հասնեմ: Պայքարելու եմ մինչև վերջ: Մի անգամ Էդվարդ Միրզոյանի մոտ էի խոսում, ու նա այդպես էլ ասաց. «Պայքարը շարունակվում է»: Նկատի ուներ, որ իրենից հետո էլ իր պայքարը շարունակող երիտասարդություն կա:
-Ի դեպ, այսօր Էդվարդ Միրզոյանի ծննդյան օրն է: (Հարցազրույցը կայացել է մայիսի 12-ին- հեղ.):
-Շնորհավորում եմ սիրելի Էդվարդ Միխայլովիչին: Նա մեր բոլորի իսկական ընկերն է եղել ու այդպիսին էլ միշտ կմնա:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 4968

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ