Սահմանադրական դատարանի նախկին անդամ ԿԻՄ ԲԱԼԱՅԱՆԸ, որ կառավարության շենքի դիմաց անժամկետ հացադուլ է հայտարարել, «Իրատեսի» հետ զրույցում բացատրում է՝ նման ծայրահեղ քայլի է դիմել, որպեսզի մարդիկ ուշքի գան վերջապես: Շեշտում է՝ ոչ թե կոնկրետ անձի հրաժարականի հարց է բարձրացնում, այլ պետության ճակատագրով է մտահոգ: Նիկոլ Փաշինյանի անձի դեմ որևէ բան չունի, բայց Հայաստանի Հանրապետության վարչապետը, ասում է, պարտավոր է բացառապես օրենքներով ղեկավարվել, մինչդեռ նա ցույց տվեց, որ թքած ունի ոչ միայն օրենքների, այլև սահմանադրական նորմերի վրա: Սահմանադրությամբ է ամրագրված՝ Փաշինյանի ստորագրած կետերը կարող են կյանքի կոչվել միայն միջազգային պայմանագրի հիմքով։ Սահմանադրության 116 հոդվածով՝ ռազմական ու քաղաքական բնույթի, մարդու և քաղաքացու հիմնական իրավունքների և ազատությունների վերաբերյալ միջազգային պայմանագրերը վավերացնում է Ազգային ժողովը։ Բայց այդ գործընթացները տեղի չեն ունեցել, և Փաշինյանը մեկ հայտարարությամբ զիջել է Արցախի մեծ մասը։
-16-րդ հոդվածում գրված է՝ ի՞նչ է միջազգային պայմանագիրը, և ո՞ր հարցերը պետք է կարգավորվեն դրանով,- շարունակում է մեր զրուցակիցը։- Նոյեմբերի 10-ին Հայաստանի, Ադրբեջանի և Ռուսաստանի ղեկավարների ստորագրած հայտարարությունը, բացի հրադադարի մասին կետից, հակասում է 116-րդ հոդվածին: Միջազգային պայմանագիրը պետք է գնար ՍԴ, ՍԴ-ն քններ այն, և եթե որոշեր, որ եռակողմ հայտարարությունը համապատասխանում է ՀՀ սահմանադրությանը, հարցն Ազգային ժողով ուղարկեր: Ազգային ժողովն էլ իր հերթին պետք է որոշեր՝ վավերացնու՞մ է, թե՞ ոչ: Դեռ չեմ խոսում հայտարարության վիճահարույց կետերի մասին, որոնք ՍԴ-ն, հնարավոր է, հակասահմանադրական ճանաչեր, ու հարցը գուցե անգամ հանրաքվեի հասներ: Նիկոլ Փաշինյանի գործողություններում սահմանադրական կարգի տապալման հանցակազմն ակնհայտ է, հետևաբար իրավապահ մարմինները պարտավոր են քրեական պատասխանատվության ենթարկել նրան: Ցավոք, որոշ վայ-իրավաբաններ այժմ ասում են, թե այլ կերպ հնարավոր չէր, Փաշինյանն արյունահեղություն է կանխել: Բայց ես այն համոզմանն եմ, որ եթե 10-15 օր քննարկում էին՝ ինչպիսի լուծում գտնել, կարող էին ՍԴ մտնել, և երկու ժամվա մեջ ստանալ և՛ դատարանի, և՛ Ազգային ժողովի կարծիքը: Ի վերջո, եթե ազգային շահերի տեսանկյունից ենք խնդիրը դիտարկում, ապա հարց է առաջանում՝ ի՞նչն էր պատճառը, որ պատերազմով լուծվեց այն: Չէ՞ որ կարելի էր խնայել մեր ոսկե երիտասարդության կյանքը: Հերոս տղաները հանուն ինչի՞ զոհվեցին, հանուն նրա, որ Փաշինյանն Ադրբեջանին տարածքներ հանձնի՞...
-Պարոն Բալայան, Սահմանադրության տարբեր դրույթների եք հղում անում, դրանք ինչ-որ կերպ ներառու՞մ են ազգային կամ պետական դավաճանության հոդվածը:
-Այստեղ որոշ նրբություններ կան: Ազգային դավաճանության հոդվածով մեղադրելու համար անհրաժեշտ է քննել, թե սուբյեկտիվ կողմը, տվյալ դեպքում՝ Նիկոլ Փաշինյանը, ինչու՞, ինչի՞ց դրդված է նման քայլի գնացել: Քննություն է պետք, որպեսզի պարզվի, թե ինչ պատճառական կապ կա նրա գործողությունների մեջ։ Օրինակ, եթե սորոսական թևի միջամտությամբ է նման բան կատարել, դա կլինի ազգային դավաճանություն: Իսկ եթե նման բան չկա, ու Փաշինյանի՝ հայտարարության ներքո ստորագրելը պայմանավորված է եղել ստեղծված իրավիճակով, դա արդեն սահմանադրական կարգը տապալելու մասին է վկայում:
-Դուք վարչապետի հրաժարականի պահանջով եք հացադուլ անում, եթե Փաշինյանը հեռանա, հնարավոր կլինի՞ ինչ-որ բան փոխել:
-Մենք բանակցող կունենանք, որ ռուսների հետ, օրինակ, կկարողանա նորմալ հարաբերակցվել: Օրերս լուր ստացա, որ Մարտակերտի շրջանի՝ նախկին Շահումյանի շրջանի բնակիչներով բնակեցված Շահումյան գյուղ են մտել ռուսական ու ադրբեջանական զորքերն ու բոլորին ստիպել լքել տները: Այսինքն՝ պետությունն իր գործառույթները չի իրականացնում, քաղաքացիների իրավունքը չի պաշտպանում: Նիկոլի արածի գնահատականը տալու համար պետք չէ իրավաբան լինել, կրկնում եմ՝ բացեք Սահմանադրության 116-րդ հոդվածն ու կարդացեք. հարցերի պատասխաններն այդտեղ են:
-Ձեր խոսքից կարելի է ենթադրել, որ Արցախյան հարցի նման «լուծում» հնարավոր էր նաև առանց ռազմական գործողությունների:
-Որ Նիկոլ Փաշինյանն իր վարքագծով նպաստել է պատերազմ սկսելուն ու պետությունն այս վիճակին է հասցրել, կասկած անգամ չունեմ: Հիշեք՝ ինչպիսի քաղաքականություն էր վարում Ռուսաստանի հանդեպ, ինչ վերաբերմունք էր ցուցաբերում ՌԴ նախագահ Վլադիմիր Պուտինի նկատմամբ: Անվտանգության խորհրդի (ՀԱՊԿ) մշտական անդամ երկրի ղեկավարը գալիս է Հայաստան, վարչապետը չի գնում դիմավորելու: Դա ի՞նչ է նշանակում: Աշխարհում չկա այդպիսի բան, դա ախր արարողակարգով է նախատեսված: Ռուսական կողմը, փաստորեն, մի Նիկոլի պատճառով բոլորիս այսպիսի իրավիճակի առջև կանգնեցրեց:
-Այս ամենի ելքն ինչպե՞ս եք տեսնում:
-Իմ պահանջը հետևյալն է՝ քրեական գործ հարուցել, մեղադրանք առաջադրել, կալանքի տակ վերցնել ու վարչապետի նոր թեկնածու առաջադրել:
-Հրապարակում հավաքված 16 քաղաքական ուժերը նույնպես Նիկոլ Փաշինյանի հրաժարականն են պահանջում:
-Իրենք հարցին քաղաքականապես են նայում, ես զուտ իրավական գործընթացի մասին եմ խոսում: Իմ գործընկերներից շատերն են համակարծիք ինձ, ասում են, որ ճիշտ եմ, առաջ քաշած պահանջներս ու դիտարկումներս իրավաչափ և օրինական են: Որոշ իրավաբաններ ընդամենն ասում են, թե որոշումներ կայացնելու առումով, գուցե, Փաշինյանը ժամանակ չուներ, բայց այդ տեսակետին էլ համաձայն չեմ: Բացատրեմ՝ ինչու. առաջին անգամ հումանիտար հրադադար հայտարարելուց հետո ռուսական կողմը կարող էր մտցնել իր զորքն ու ասել՝ քանի որ Ադրբեջանը խախտում է հրադադարի ռեժիմը, մենք ուժ ենք կիրառում: Բայց ռուսները նման բան չարեցին, չէ՞, հետևաբար՝ ի՞նչ ժամանակ չունենալու մասին է խոսքը:
-Իշխանության գալուց ի վեր Նիկոլ Փաշինյանը դատավորներին տարբեր գնահատականներ է տվել՝ «պատերի տակ վնգստացողներ», «պատվեր կատարողներ» և այլն: Ինչպե՞ս եք վերաբերվում այդ արտահայտություններին:
-Ձեզ հետ զրույցում սահմանադրական կարգի տապալման միայն վերջին դեպքի մասին խոսեցի, բայց եթե ծավալվենք ու ավելի հետ գնանք, կփաստենք՝ 2,5 տարվա ընթացքում նա անընդհատ հակասահմանադրական քայլեր է արել: Նրա համար, փաստորեն, քաղաքացին որևէ նշանակություն չունի: Փաշինյանը կարծում է՝ պետությունն ինքն է, ու ինչ ցանկանա, դա էլ կանի: Կարո՞ղ է արդյոք վարչապետն այս կամ այն անձին կալանավորելու ցուցում տալ, իհարկե չի կարող: Բայց բացահայտ տեսնում ենք, չէ՞, որ ցուցումներ են տրվում: Նա իրավական մտածողություն ու երկիրն իրավական ճանապարհով տանելու ցանկություն անգամ չունի:
Զրույցը՝
Սևակ ՎԱՐԴՈՒՄՅԱՆԻ