ԱՄՆ-ի նորընտիր նախագահ Դոնալդ Թրամփը, պաշտոնը ստանձնելու առաջին իսկ օրից, ծրագրում է վերականգնել իր «առավելագույն ճնշման ռազմավարությունն Իրանին սնանկացնելու համար»՝ գրում է Financial Times-ը: «Առավելագույն ճնշման» արշավը նպատակ ունի զրկել Իրանին բանակը հզորացնելու հնարավորությունից, սակայն վերջնական նպատակը Թեհրանին միջուկային նոր համաձայնագրի շուրջ բանակցությունների մղելն է։               
 

Ոչ արևմտյան, ոչ արևելյան կողմից նվերներ չեն լինելու

Ոչ արևմտյան, ոչ արևելյան կողմից նվերներ չեն լինելու
15.11.2013 | 00:40

Փաստորեն ՈՒկրաինայի համար էլ եկավ սեպտեմբերի 3-ը: Բայց` նոյեմբերին: Եվ` ոչ այնքան եկավ, ոչ այնքան անցավ: Պատմությունը մի քիչ նման է դետեկտիվի` Ա կետից դուրս գալով` ուղևորը Բ կետում չի արձանագրվել, իսկ երբ վերադարձել է Ա կետ, Բ կետում հաստատել են նրա ներկայության փաստը: Ամեն ինչ ոչինչ` կյանք է, ինչ ասես պատահում է, բայց տարօրինակ է, չէ՞, որ անհետանում է նախագահը: ՈՒկրաինայի նախագահը: Իսկ հետո պարզվում է, որ հանդիպել է Ռուսաստանի նախագահի հետ: Համարյա հինգ ժամ, և` առանց որևէ տեղեկատվության: Հետո նախագահը հայտնվում է Կիևում ու նամակ ստանում գործարարներից: ՈՒկրաինացի: Տեղնուտեղն էլ հանդիպում է նրանց: ՈՒ այս հայտնի հանդիպումից հետո տեղեկատվությունը նույնքան հակասական է` Կիևը հրաժարվում է եվրաինտեգրումից, Կիևը շարունակում է եվրաինտեգրումը: Ռուսաստանը ինչպես մինչ այդ աղմկում էր, որ ՈՒկրաինան գնում է դեպի կործանում, այնպես էլ շարունակում է նույնը պնդել: Եվրամիությունը հիշեցնում է Վիլնյուսյան գագաթնաժողովի ժամկետներն ու իր պահանջները և ոչինչ չի հստակեցնում: Ի՞նչ է կատարվում իրականում:
Հինգժամյա հանդիպման հետևանքներից դատելով` Վլադիմիր Վլադիմիրովիչը մեթոդիկ ու տաղտուկ հետևողականությամբ գործընկերոջը բացատրել է, որ գազ իր ցանկացած գնով չի ստանա, գուցե ընդհանրապես չստանա, որ ԵՄ-ին ասոցացվելով` ուկրաինական շուկան անարգել բացվում է եվրոպական ապրանքների առաջ, որոնք, աներկբա, որակյալ են ավելի ու մեծ սպառում են ունենալու, քան ուկրաինական ապրանքները, որ տեխնոլոգիական զարգացումը հեռանկար է, իսկ ուտել ամեն օր է պետք, որ Կիևը (լինելով տարածքով ամենամեծ պետությունը Եվրոպայում) երբեք հավասար գործընկեր չի դիտվելու Եվրամիության ոչ հնաբնակների, ոչ անգամ նորեկների շարքում: Որ անհրաժեշտ է որոշակիացնել դրամավարկային քաղաքականությունն ու ապահովել վարկային մուտքեր շուկայական պայմաններով: Որ շատ կարևոր է արդյունաբերական ձեռնարկությունների մոդեռնացումը (ուկրաինական տեխնիկական ռեգլամենտների համապատասխանեցումը եվրոպական չափանիշներին պահանջելու է 165 միլիարդ եվրո 10 տարվա ընթացքում, ո՞վ է վճարելու), մասնավորապես երկաթուղային և ավիաշինության մեջ, քիմիական արդյունաբերության: Տնտեսական ևս մի քանի փաստարկներին հավելել է ռազմականը` ՈՒկրաինան ի վերջո դառնալո՞ւ է ՆԱՏՕ-ի անդամ, թե՞ շարունակելու է իր հռչակած քաղաքականությունը` ռազմական բլոկներին չանդամակցել, ի՞նչ է լինելու ռուսական նավատորմի կարգավիճակը Նովոռոսիյսկում: Մտադի՞ր է Վիկտոր Յանուկովիչը վերընտրվել, և` ինչպե՞ս: Հեղափոխության արքայադստեր ճակատագիրն ի՞նչ է լինելու` մնալու է բանտում ¥հիվանդանոցում¤, գնալու է Գերմանիա, թե վերադառնալու է քաղաքականություն: Յուլյա Տիմոշենկոն նախորդ նախագահի համար էլ փորձաքար էր, գործողի համար էլ: Երկու նախագահների չհրապարակված օրակարգում, իհարկե, եղել են ոչ միայն իրավիճակի արձանագրումներ, այլև խոստումներ: Ի՞նչ կլինի, եթե Կիևը մոռանա Բրյուսելի ճանապարհը և համակվի Մաքսային միությանն անդամակցելու ցանկությամբ: Ի՞նչ կլինի, եթե Կիևը մոռանա Բրյուսելի ճանապարհը և Մաքսային միության ճանապարհն էլ չհիշի: Ի՞նչ կլինի, եթե Կիևը հրաշալի հիշողություն պահպանի եվրոպական ու ռուսական վեկտորների միջև: Առևտուրը բարդ գործ է, մանրակրկիտ ու փոփոխական, միշտ կարելի է ապրանքի որակն ու քանակը փոխել, գին գցել ու բարձրացնել, ուրիշից գնելու և ուրիշին վաճառելու փաստարկը խաղարկել: Ի՞նչ հինգ ժամ, այդ մակարդակի ու այդ ծավալի առևտրի համար, որ քաղաքականության լեզվով կոչվում են բանակցություններ, ավելին է պետք: Իհարկե, Ռուսաստանին ՈՒկրաինան Մաքսային միությունում շատ է պետք` բոլորովին այլ որակի ու այլ մակարդակի տնտեսական տարածք ստանալու համար, պետք է նաև քաղաքական նկատառումներով` թե Եվրամիությունից հեռացնելու, թե եվրոպական մասն ուժեղացնելու ասիական մասի դեմ` եվրասիական տարածքում: Ընդունեք, որ Ալեքսանդր Լուկաշենկոն ամենահաշտ-համերաշխ-կանխատեսելի գործընկերը չէ, Բելառուսի տնտեսությունն էլ համաշխարհային ստանդարտներից բավականաչափ հեռու է` ցանկալի տնտեսական արդյունքներ ստանալու համար: Երբ Կիևը հայտարարեց ԵՄ-ի հետ ասոցացման համաձայնագրի ստորագրման հաստատակամ մտադրության մասին, հաջորդ օրը Բելառուսի նախագահը հանդիպեց ուկրաինացի գործընկերոջ հետ և հայտարարեց` հարևանը մնում է հարևան, օբյեկտիվ ու սուբյեկտիվ պատճառներով Բելառուսը և ՈՒկրաինան շարունակելու են փոխհարաբերություններն ու խորացնելու:

Հետո բացատրվեց, թե Մինսկը բաց է պահում Կիևի դարպասները Կրեմլի համար: Նույնքան շատ է պետք ՈՒկրաինան Եվրամիությանը: Նախ` տարածքն ու աշխարհագրական դիրքը պարտադրում են այդ պետությանն ունենալ իբրև գործընկեր, ոչ մրցակից: ՈՒկրաինայի աքիլլեսյան գարշապարը գազն է, որի փականը բացել-փակելու փաստարկը Ռուսաստանը հրաշալի օգտագործում է, Եվրոպան չի կարողանում: Տրանզիտային գազամուղով գազի հետդարձի տեխնոլոգիան ու ծավալները ակնկալիքները չեն արդարացնում: Գերմանիան պատրաստ է գազ մատակարարել, բայց տարաձայնություններ կան գնի ու ծավալի հարցում: Գնողունակությունը կորցնող Եվրամիությանը սպառման շուկա է պետք, ՈՒկրաինան այդ հնարավորությունը տալիս է, տալիս է նաև էժան աշխատուժի հնարավորություն, էժան ու որակյալ: Վերջապես` առանց ՈՒկրաինայի Ռուսաստանը խորապես խորանում է ասիական տափաստաններում ու ձախողում այն վիթխարի քաղաքական-տնտեսական ծրագիրը, որ կոչվում է Վանկուվերից Վլադիվոստոկ. Եվրասիական միությունը մի քանի աստիճանով կորցնում է զարգացման հեռանկարներն ու ներդրումային գրավչությունը միջազգային ասպարեզում:
Իսկ ի՞նչ է անելու Կիևը: Իհարկե, ամենաձեռնտու տարբերակը ՈՒկրաինայի համար և-և-ն է: Բայց դա չի ստացվում` չափազանց տարբեր են երկու միությունների քաղաքական, տնտեսական, իրավական, տեխնիկական պարամետրերը: Իրավական առումով` ՈՒկրաինայի ռազմավարական քաղաքականությունը եվրաինտեգրումն է, որ ամրագրված է երկրի օրենսդրության մեջ: ՈՒկրաինայի արդյունաբերողների ու գործարարների համար դա ժամանակակից եվրոպական ստանդարտներին համապատասխանելու, մրցունակության բարձրացման, ներդրողների ու սեփականատերերի շահերի պաշտպանվածության հնարավորություն է: Չի բացառվում, որ նախագահ Յանուկովիչի հետ հանդիպման ժամանակ հնչած առաջարկներն այդպես էլ մնան լավագույն մտադրություններ, և Կիևի քաղաքական կուրսը մնա անփոփոխ: Նույնքան չի բացառվում, որ ելնելով ներքաղաքական իրավիճակից ու տնտեսական նպատակահարմարությունից` Կիևը հրաժարվի ասոցացման համաձայնագրի ստորագրումից Վիլնյուսում` հետաձգելով մեկ տարով կամ անորոշ ժամկետով: Բոլոր դեպքերում Վիկտոր Յանուկովիչը ոչ մի տեղ չի կարող գնալ` առանց կորցնելու: Հարցը մեկն է` ի՞նչ է գտնելու: Նախավիլնյուսյան շրջանում մեկտեղվում են ՈՒկրաինայի հետագա ճակատագրի և Յանուկովիչի անձնական քաղաքական ճակատագրի հարցերը: Ինչի՞ն գերակայություն կտա նա` հարց է, որի պատասխանը միայն ինքն ունի: Նա հրաշալի գիտի, որ ասոցացման համաձայնագրի ստորագրումը և իրականացումը ՈՒկրաինայում ստեղծելու է տնտեսական նախնական շոկային թերապիայի անհրաժեշտությունը, որի միջով անցել են ու անցնում են Արևելյան Եվրոպայի երկրները: Իսկ դա նախ և առաջ անձնական վարկանիշի անկում է բերելու: Ընտրություններից առաջ: Խոստումների մակարդակով ևս մեկ հաղթանակ, այս անգամ Ռուսաստանին ունենալով իբրև հակառակորդ, Յանուկովիչը կարող է չստանալ: Մայդանը և Յուլյա Տիմոշենկոյի գործոնը բավարար հիմքեր են` եվրոպացիների վճռորոշ ներգործության հետ հույսեր չկապելու համար: Այն, ինչ եղավ Վիկտոր Յուշչենկոյի դեպքում, Վիկտոր Յանուկովիչի դեպքում հազիվ թե կրկնվի` Արևմուտքն արդեն այլ իրավիճակ ու այլ խնդիրներ ունի, այլ է նաև Ռուսաստանը: Տրամաբանական կլինի, եթե Յանուկովիչը հետաձգի ասոցացման ու ազատ, խոր և համապարփակ առևտրի համաձայնագրերի ստորագրումը նախագահական ընտրություններից հետո` երկու տարով: Բոլորովին ոչ պատահականություն, ոչ զուգադիպություն է, որ Գերագույն ռադան այդպես էլ չվավերացրեց այն օրինագծերը, որոնցով Յուլյա Տիմոշենկոյին հնարավորություն էր տրվում Գերմանիա գնալ բուժման: Առանցքային հարցը` Տիմոշենկոն բուժման է մեկնելու բանտարկյալի կարգավիճակո՞վ, թե՞ ներման արժանանալուց հետո, պատասխան չի ստանում: Խորհրդարանն այդ հարցին վերստին անդրադառնալու է նոյեմբերի 19-ին: Ոչ պատահականություն, ոչ զուգադիպություն էր, որ Լեհաստանի արտաքին գործերի նախարար Ռադոսլավ Սիկորսկին չհապաղեց հայտարարել, որ ՈՒկրաինայի հետ ասոցացման համաձայնագրի կնքումը կարող է տեղափոխվել 2014 թ., եթե Կիևը չլուծի Յուլյա Տիմոշենկոյի հարցը: Եվրամիությունը ևս բացում է առևտրի պատուհանը: Կիևը դադար է վերցրել, որ կարող է ավարտվել Վիլնյուսում` նայած ումից ինչքան կստանա, կարող է հետաձգվել ոչ միայն մինչև 2014, այլև 2015: Իսկ 2015-ին նախատեսված է Եվրասիական տնտեսական միության ծնունդը: Այնպես որ պատմությունը շարունակվում է` ակնհայտ է, որ ոչ արևմտյան, ոչ արևելյան կողմից նվերներ չեն լինելու, լինելու են չոր հաշվարկ և նպատակահարմարության չոր ընտրություն:


Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ

Հ. Գ.- Ի տարբերություն Հայաստանի` ՈՒկրաինան դադար վերցրեց վերջնական վճռից առաջ: Իսկ եթե Կիևը Վիլնյուսում չստորագրի երկու համաձայնագրերը, որ, իհարկե, բոլորովին չի նշանակում, թե Մաքսային միությանն է անդամակցելու, Հայաստանը Մաքսային միության համար գրեթե ինքնաբերաբար կորցնում է հետաքրքրությունը: Կրեմլի համար շատ կարևոր էր ապացուցել, որ հետխորհրդային տարածքում ինքն ի զորու է իր կամքը պարտադրել: Սեպտեմբերի 3-ին Մաքսային միությանն անդամակցելու Հայաստանի մտադրությունը Կրեմլի համար քաղաքական համադարման էր ու սոցիալ-տնտեսական գլխացավանք: Եթե Մոսկվան չի կորցնում Կիևին, Երևանը նրան առանձնապես պետք չէ այլևս, ի հետևանս նոր իրավիճակի` տեխնիկական ստանդարտների համապատասխանեցումը կարող է տևել տարիներ, դա այն դադարն է, որ Հայաստանը կարող է օգտագործել Եվրամիության հետ հարաբերությունները նախկին մակարդակին ու որակին վերադարձնելու համար: Եթե, իհարկե, մինչ այդ քաղաքական ինքնիշխանությունը պահպանած լինի իրավական ու իրական հարթության մեջ: Սահմանադրական հերթական փոփոխությունները ձեռք են բերում առանցքային նշանակություն` ապագայի ընտրության համար: Եվ ԵՄ-ն էլ բացարձակ հետաքրքրությունը կորցրած չլինի Հայաստանի նկատմամբ: Իսկ ընդհանրապես ուկրաինական ճակատում հաջողության հասնելուց հետո Վլադիմիր Վլադիմիրովիչը կարող է և Հայաստան չգալ` հերթական անգամ այցը հետաձգելով, որովհետև Հայաստանում այլևս ոչինչ նրան չի հետաքրքրում: Նույնքան հավանական է Պուտինի ցուցադրական այցը Երևան, որ գործնական բովանդակություն չի ունենալու, նույնիսկ եթե ինչ-ինչ համաձայնագրեր կնքվեն կամ պայմանավորվածություններ բարձրաձայնվեն:
Ամենակարևոր` տարածաշրջանում ստատուս քվոյի հնարավոր փոփոխության հարցը հազիվ թե Երևանում լուծվի: Նույնիսկ այն դեպքում, երբ ռուսական լրատվամիջոցները պատերազմի վերսկսման մասին խոսում են իբրև կատարված փաստի մասին` նույնքան տաղտուկ ու միապաղաղ, որքան եղանակի տեսության կամ խնձորի առատ բերքի, որ Լիտվան չի կարողանում սեփական ուժերով հավաքել: Իսկ Անկարան ակտիվանում է ու նույնքան տաղտուկ, միապաղաղ համոզվածությամբ խոսում «ադրբեջանական հողերի» վերադարձի անխուսափելիության մասին` 7:5 հարաբերակցությամբ: Համայնապատկերը իր մանրամասների մեջ կամբողջանա դեկտեմբերին: Գուցե 2013, գուցե 2017, գուցե 2018 թվականների:

Դիտվել է՝ 2111

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ