«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

ԱՆԿԱԽՈՒԹՅԱՆ ԵՐԿՈՒ ՏԱՍՆԱՄՅԱԿՆԵՐԸ (բարեփոխումների հետևանքները)

ԱՆԿԱԽՈՒԹՅԱՆ ԵՐԿՈՒ ՏԱՍՆԱՄՅԱԿՆԵՐԸ   (բարեփոխումների հետևանքները)
27.09.2011 | 00:00

(սկիզբը` նախորդ համարներում)

Կարևորելով տնտեսական առաջընթացում մարդկային կապիտալի դերը, բնավ պատահական չէ, որ այսօր առավել մտահոգիչ է աշխատուժի զանգվածային արտագաղթի խնդիրը: Սակայն վերջինս, ինչպես և մի շարք այլ անցանկալի երևույթներ, ունի իր «ավանդույթները»: 1988-ի երկրաշարժից հետո առաջին զանգվածային արտահոսքը կազմել է 200000 մարդ: Հաջորդը՝ մոտ 700000 մարդ, արտագաղթել է 1992-1994-ին: Եվ վերջապես, 1995-2001 թվականներին արտագաղթածների թիվն անցնում է 800000-ից: Եթե դրա հետ հաշվի առնենք 1988-1991 թվերին Սումգայիթից, Բաքվից, Արցախից, խորհրդային տարբեր երկրներից ներգաղթածների ընդհանուր թիվը՝ մոտ 550000 մարդ, ինչպես նաև 1996-2010-ին Գերմանիայից, Ռուսաստանից և այլ երկրներից ստիպողական և կամավոր ներգաղթը՝ մոտ 25000 մարդ, ապա կարելի է մոտավոր պատկերացում կազմել արտագաղթածների ընդհանուր թվի մասին (մոտ 1125 000 մարդ): Առավել մտահոգիչ է, հատկապես, մտավոր կարողության՝ որակյալ մասնագետների արտահոսքը, որը, ընդհանուր առմամբ, կազմում է արտագաղթածների 30 %-ը: Արտագաղթածների մեջ գերակշռում են երիտասարդները, ինչն էլ ավելի է «ծերացնում» բնակչության կազմը: Այս ամենը հուշում է, որ մարդկային և ֆինանսական կապիտալների ներքին ռեսուրսները բավարար չեն ոչ միայն տնտեսության արագընթաց զարգացման, այլև ճգնաժամային միտումների կասեցման և կայունության հաստատման համար: Ակնհայտորեն զգացվում է արտաքին օժանդակության անհրաժեշտություն, որն իր հերթին առնչվում է արտաքին ներդրումների խթանման պարբերաբար քննարկվող հիմնահարցերին:
Անկախացման առաջին տարիներին նկատվող ՀՆԱ-ի ծավալների կրճատումը 1994-ից ի վեր փոխարինվեց 5-7 %-ի սահմաններում տատանվող տնտեսական աճով, որը, սակայն, դրվագային էր և որևէ կերպ չէր տարածվում բոլոր ճյուղերի կամ տնտեսության վրա: Իրավիճակը փոքր-ինչ փոխվեց, մասնավորապես, 2001-2005-ին, երբ, օրինակ, տեղեկատվական տեխնոլոգիաներն ակամայից առանձնացան որպես տնտեսության նորագույն ճյուղ և, շնորհիվ մասնավոր (ներքին և արտաքին) հատվածի շարունակական ջանքերի, արձանագրեցին որոշակի առաջընթաց: Նույն տարիներից մինչև 2009 թ. գրանցվեցին նաև տնտեսության աճի երկնիշ թվեր` որոշակիորեն դրական ազդեցություն թողնելով նաև մակրոտնտեսական այլ ցուցանիշների վրա:
Փորձելով ներկայացնել դրական միտումները, այսուհանդերձ, պետք է հաշվի առնել, որ, ի տարբերություն 1991-ի, այսօր բացակայում են տնտեսության արտադրական կարողությունների, ճյուղային կտրվածքով աճի միտումների տարբերակված և հստակ տվյալները: Հետևաբար, կարող են ներկայացվել միայն առանձին փաստեր և դրական միտումներն արտացոլող երևույթներ: Տնտեսական կարևորագույն ցուցանիշներից մեկը, որը, թեև, արհեստականորեն, բայց որոշակի կայունության է հասել, ազգային արժույթի փոխարժեքն է: 1993 թ. արձանագրած քառանիշ թվերով բնութագրվող գերարժեզրկումից հետո 1994-1995 թթ. դրամի արժեզրկումը կազմեց 26 %, 1996-ին՝ 6 %, 1997-ին՝ 22 %, իսկ 1998-2000 թվերին՝ 1 %-ից պակաս: Արտարժույթի նկատմամբ դրամի կայուն փոխարժեքը, անշուշտ, կարևոր է արտաքին ներդրումների ներգրավման տեսանկյունից, սակայն կարող է լուրջ խոչընդոտ հանդիսանալ արտահանման կարողության զարգացման համար, հաշվի առնելով ապրանքների մրցունակության ձեռքբերման հարցում ազգային դրամով արտահայտված գների համեմատաբար ցածր մակարդակի անհրաժեշտությունը: Հենց այս հանգամանքի գիտակցումն էլ կարող էր էական աշխուժություն ստեղծել Ռուսաստանի հետ արտաքին առևտրում՝ 1998 թ. այս երկրում ծայր առած ճգնաժամի ժամանակ:
Պետական խոշոր ձեռնարկությունների զանգվածային պարապուրդի պայմաններում դրական միտումներ են արձանագրվում փոքր և միջին ձեռնարկատիրության ասպարեզում: ՈՒ, չնայած պետական անհրաժեշտ օժանդակության բացակայությանը, այս ոլորտի ներկայացուցիչներն իրենք են հարթում իրենց զարգացման ուղիները, միաժամանակ նպաստելով ՀՆԱ-ի արագընթաց աճին: Մինչև 2001-ը սեփականաշնորհվել էին փոքր օբյեկտների հինգ վեցերորդը և խոշոր ու միջին ձեռնարկությունների մոտ երկու երրորդը: 2011 թ. դրությամբ այդ ցուցանիշներն էականորեն աճել են: Եթե 1990 թ. մասնավոր հատվածի տեսակարար կշիռը ՀՆԱ-ում 11,7 % էր, ապա ներկայումս այն անցնում է 75 %-ից: Համապատասխանաբար, զգալիորեն կրճատվել է ՀՆԱ-ում պետական, հատկապես խոշոր ձեռնարկությունների տեսակարար կշիռը, կազմելով ՀՆԱ-ի մեկ քառորդից պակաս: Այս հատվածում հատկապես զգալի է գործազրկության մակարդակը: Մեր կատարած ուսումնասիրությունները հաստատում են այն տեսական ենթադրությունը, որ առավել արդյունավետ են աշխատում ոչ թե լրիվ պետական ունեցվածքով, այլ խառը սեփականությամբ ստեղծված մեծ ձեռնարկությունները: Այս ձեռնարկություններում, որպես կանոն, աճում են նաև աշխատատեղերը: Ընդհանուր առմամբ, ՀՆԱ-ի արտադրության 60 %-ն այսօր կենտրոնացված է տնտեսության համեմատաբար նոր, ոչ ավանդական ճյուղերի ձեռնարկություններում: ՀՆԱ-ում գնալով աճում է ծառայության ոլորտի տեսակարար կշիռը (1994-98 թթ. ՀՆԱ-ի աճի 43 %-ը բաժին էր ընկնում ծառայությունների ոլորտին, 30 %-ը` գյուղատնտեսությանը, արդյունաբերությանը՝ միայն 13,3 %, իսկ 1999-2010 թթ. ծառայությունների տեսակարար կշիռն անհամեմատ ավելացավ, իսկ արդյունաբերությանն ու գյուղատնտեսությանը` անկում ապրեց):
Այս ամենով հանդերձ, անցնող տարիների տնտեսական գնահատականը մեր ուսումնասիրած երևույթների, թվերի ու փաստերի պարզունակ հանրագումար չէ: Այն, թերևս, ցույց է տալիս, թե ինչ կորուստների գնով կարող են ձեռք բերվել տնտեսական անկախության առաջին արդյունքները, իսկ ավելի շատ՝ թե ինչից կարելի է խուսափել ավելի արդյունավետ զարգացում ու արժանավայել կենսակերպ ապահովելու համար:
Ինչ վերաբերում է ազգային տնտեսության զարգացմանը միտված գործնական առաջարկությունների ներկայացմանը, ապա դրանց, մեր համոզմամբ, պետք է նախորդի ճգնաժամային երևույթների և պատճառների խոր ախտաճանաչումը:
Պատճառները տարբեր են և կարող են դասակարգվել ըստ սկզբնաղբյուրների, անցման փուլերի, երկրի առանձնահատկությունների, ենթակայական և առարկայական գործոնների: Մեր կողմից կարևորվում են պատճառների հետևյալ խմբերը, որոնցից յուրաքանչյուրի մեկնաբանությունն ինքնին առանձին ուսումնասիրության առարկա է:
Եվ այսպես, որո՞նք են անկախության քսան տարիներին տնտեսության առաջընթացի առավել էական քսան պատճառները։
1. Նոր տնտեսական հարաբերությունների պայմաններում պետության դերի կտրուկ նվազումը և տնտեսության կառավարման բարձրագույն օղակներում անհրաժեշտ փորձի և բանիմացության պակասը:
2. Տնտեսության քաղաքականացվածության բարձր աստիճանը, որը հանգեցրել է կառավարման մարմինների հաճախակի փոփոխությունների: Միայն 1996-2000 թթ. Հայաստանն ունեցել է 7 վարչապետ և 7 տարբեր կառավարություն:
3. Աննախադեպ քաղաքական ցնցումների, մասնավորապես, 1999-ի հոկտեմբերի 27-ի ողբերգական դեպքերի արձագանքը քաղաքական և տնտեսական կյանքի բոլոր ոլորտներում:
4. Մասնագիտական, մասնավորապես ազգային ժամանակակից տնտեսագիտական մտքի հանդեպ պետական պահանջարկվածության բացակայություն և մեկուսացում՝ մտավոր սեփականության տարբեր ոլորտներից:
5. 1991-2008 թթ. բարեփոխումների գործընթացում հեռանկարային տնտեսական ծրագրի, հայեցակարգի և հայեցակետի բացակայությունը:
6. Ազգային տնտեսության ճյուղերի, արտադրական կարողությունների, մարդկային, հանքա-հումքային, այլ ռեսուրսների մասին ամբողջական տեղեկության բացակայությունը:
7. Սեփականաշնորհման գործընթացի անտեղի և արհեստական արագացումը՝ դրանից բխող բազմաբնույթ սոցիալ-տնտեսական հետևանքներով:
8. Ստվերային տնտեսության բարձր տեսակարար կշիռը:
9. Տնտեսության պետական և մասնավոր հատվածներում հին մտայնության և մոտեցումների առկայությունը:
10. Հարկային «կոշտ» քաղաքականությունը, հարկային օրենքների հաճախակի փոփոխությունները:
11. Օլիգոպոլիաների և օլիգարխիկ խմբերի ձևավորումը։
12. Կոռուպցիան:
13. Կաշառակերությունը:
14. Բարեփոխումների իրականացման գործընթացում սեփական նախաձեռնության բացակայությունը, միջազգային կազմակերպությունների այլ երկրներում կիրառված մոդելների հարկադրանքը, ազգային տնտեսության առանձնահատկությունների անտեսումը:
15. Տեղական ներդրումների, փոքր ձեռնարկատիրության զարգացման համար բարենպաստ պայմանների, վստահության դաշտի բացակայությունը:
16. Սպառման ավանդական արտաքին շուկաներից մեկուսացումը, նոր շուկաների գրավման ուղղությամբ ուսումնասիրությունների բացակայությունը:
17. Տնտեսության իրական հատվածի զարգացմանը խոչընդոտող վարկերի բարձր տոկոսադրույքները:
18. Հաղորդակցության ուղիների շրջափակումը:
19. Հասարակական կյանքի տարբեր ոլորտներում օրենքի գերակայության բացակայությունը:
20. Արտաքին գործոնների, մասնավորապես երկու տասնամյակում համաշխարհային երկու խոշորագույն ճգնաժամերի, ինչպես նաև տարածաշրջանային հակասությունների բացասական ազդեցությունները ազգային տնտեսության ձևավորման և զարգացման վրա:
Անաչառությունը պահանջում է նշել, որ վերջին շրջանում նկատվում են միտումներ, որոնք միտված են որակապես փոխելու անկախության առաջին տարիներին տեղ գտած անընդունելի միտումներն ու տնտեսական ողջ համայնապատկերը: Իրականում հիշատակված խոչընդոտները կարող են նվազագույնի հասցվել միայն համակարգված գործողությունների և առկա հնարավորությունների ու ռեսուրսների նպատակային օգտագործման պարագայում:
Թաթուլ ՄԱՆԱՍԵՐՅԱՆ
Պրոֆեսոր

Դիտվել է՝ 2567

Մեկնաբանություններ