«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

ԿԱՊԻՏԱԼԻ ԱՐՏԱՀՈՍՔԻ ԿԱՆԽՈՒՄ` ՄՐՑԱԿՑԱՅԻՆ ԴԱՇՏԻ ԳՐԱՎՉՈՒԹՅԱՆ ԲԱՐԵԼԱՎՄԱՄԲ

ԿԱՊԻՏԱԼԻ ԱՐՏԱՀՈՍՔԻ ԿԱՆԽՈՒՄ` ՄՐՑԱԿՑԱՅԻՆ ԴԱՇՏԻ ԳՐԱՎՉՈՒԹՅԱՆ ԲԱՐԵԼԱՎՄԱՄԲ
28.02.2012 | 00:00

Ակնհայտ է, որ տնտեսության զարգացման ակնկալիքներն առանց փոքր և միջին ձեռներեցության աշխուժության կարող են տեղավորվել միայն երևակայության հարթության վրա: Այս պատճառով տնտեսական բարեփոխումներ և ֆունդամենտալ լուծումներ են պահանջվում, հավանաբար, նաև փոքր և միջին ձեռնարկատիրության ոլորտում: Այստեղ, ինչպես մի քանի տարի առաջ, շատ անելիքներ կան:
Այս ասպարեզում նույնպես կա մի կարևոր կոնցեպտուալ խնդիր: Ի՞նչ ենք մենք հասկանում փոքր և միջին բիզնես ասելով: Ցավոք, կա տարածված կարծիք, որ փոքր և միջին բիզնեսը, առաջին հերթին, առևտուր է: Այս առումով շատ ակտուալ է գիտության վրա հիմնված փոքր և միջին բիզնեսի աջակցման նպատակով սեփական «Սիլիկոնային հովիտ» ստեղծելու Ռուսաստանի փորձը։ Այսինքն, ստեղծել ոչ մեծ նախագծեր և ապահովել դրանց իրականացման համար ան-հրաժեշտ ֆինանսավորում: Դրա համար հարկավոր է ունենալ պետական աջակցություն: Վերադառնալով հայրենական տնտեսությանը, կարևոր է շեշտել, որ սկզբում պետք է սահմանենք մեր կոնցեպտուալ հարցերը, հասկանանք սեփական առավելություններն ու առաջնահերթությունները, հավատանք դրանց իրականացմանը և լինենք հետևողական: Փոքր և կոմպակտ տնտեսություն ունեցող երկրում, ինչպիսին Հայաստանն է, վստահ ենք, որ այդ ամենին կարելի է հասնել շատ կարճ ժամանակում:
Բնականաբար, կարող է հարց առաջանալ, թե ինչ պետք է անել մենաշնորհների հետ: Այդ հարցն իր պատշաճ լուծումն առայժմ չի ստանում, իսկ եթե այն չլուծվի, ապա հազիվ թե տնտեսությունում տեղի ունենան զգալի փոփոխություններ: Դրանք փոխհամաձայնեցված, փոխկապակցված երևույթներ են:
Մենաշնորհների առնչությամբ ունենք երկու լուրջ հիմնախնդիր: Առաջինը բուն մենաշնորհներն են կամ օլիգոպոլիաները, որոնք ամբողջովին սպանում են փոքր և միջին բիզնեսը: Երկրորդ խնդիրը կապիտալի արտահոսքն է: Ի՞նչ ձևով: Բանն այն է, որ գալիս է մի պահ, երբ անգամ մոնոպոլիաներն սկսում են շնչահեղձ լինել մեր փոքրիկ շուկայի ներսում, հետևաբար, ռեսուրսները հոսում են երկրից դուրս, իհարկե, կապիտալի տեսքով: Ընդ որում, վերջին շրջանում շատ է խոսվում հատկապես կապիտալի փախուստի մասին, փորձեր են արվում պարզելու դրա պատճառները, ինչպես նաև գնահատականներ տալու, թե ինչպիսին են «փախչող» կապիտալի ծավալները:
Ի դեպ, կապիտալի փախուստը, մեր գնահատականներով, ավելի լուրջ վտանգ է տնտեսության համար, քան փոքր և միջին բիզնեսի հիմնախնդիրը: Ինչ վերաբերում է արդեն արտահոսած կապիտալի ծավալներին, ապա այս ցուցանիշի հաշվարկներում կան որոշակի դժվարություններ: Մենք չգիտենք` ուր և ինչ նպատակներով է կապիտալը հոսում երկրից: Օրինակ, այդ կապիտալի մի մասը մեր հայրենակիցները ներդնում են օտարերկրյա անշարժ գույքում, ինչը, ի դեպ, իրեն չարդարացրեց, և ներդրողները հսկայական կորուստներ ունեցան ճգնաժամի հետևանքով: Սակայն այդ կապիտալը կարող էր աշխատել հանուն մեր տնտեսության, օրինակ, հայ-ռուսական համատեղ ծրագրերի տեսքով` թե՛ արդյունաբերության, թե՛ գյուղատնտեսության ոլորտներում:
Վերադառնալով մենաշնորհների հարցին, կարևոր է, այնուամենայնիվ, հստակեցնել, թե ինչպիսի հանգամանքներում կարող է մենաշնորհների հիմնախնդիրը լուծում ստանալ: Բոլորին է հայտնի, որ երբ երկու գործարար հանդիպում են անգամ մեկ բաժակ սուրճ խմելու նպատակով, առաջին միտքը, որ ծագում է նրանց գլխում, ուժերի միավորման և մենաշնորհների ձևավորման ու ընդլայնման հնարավորությունն է:
Ակնհայտ է, որ մասնավոր հատվածը չի կարող պայքարել մոնոպոլիաների դեմ, այսինքն, զսպել նրանց ախորժակը: Դա առաջին հերթին քաղաքական խնդիր է, բայց ունի նաև իր տնտեսական և օրենսդրական լուծումները: Գոյություն ունի տնտեսական մրցակցության պաշտպանության մասին ՀՀ օրենքը, ստեղծված է նաև տնտեսական մրցակցության պաշտպանության հանձնաժողով, որը մեզ մոտ ընդունված է անվանել հակամոնոպոլիստական: Սակայն դրանք երկու տարբեր հասկացություններ են: Տնտեսական մրցակցության պաշտպանությունը դեռ չի նշանակում պայքար մոնոպոլիաների դեմ: Որպեսզի այդ օրենքն ավելի արդյունավետ գործի, հարկավոր են ոչ միայն պատժի հստակ և խիստ մեխանիզմներ, այլև դրանց իրականացմանն ուղղված քաղաքական կամք:
Երկրորդ խնդիրը տնտեսական մրցակցության պաշտպանության հանձնաժողովում մարդկային անհրաժեշտ ռեսուրսների բացակայությունն է: Մեր դիտարկմամբ` այսօր հանձնաժողովը չունի բավականաչափ մարդկային ռեսուրսներ, որպեսզի, առաջին հերթին, հետազոտի հայրենական տնտեսության բոլոր ոլորտները, որից հետո լայնամասշտաբ պայքար ծավալի մոնոպոլիզացիայի դեմ: Մոնոպոլիաներն իրենք իրենց չեն ծնվում, բայց փոքր տնտեսությունում դրանք ձևավորվում են միանգամայն բնական ձևով: Եվ եթե մենք չլուծենք այս խնդիրը, չենք կարող կառուցել առողջ, մրցակցային շուկա ունեցող տնտեսություն:
Ինչ վերաբերում է կապիտալի արտահոսքի հիմնախնդրին, ապա առավել մտահոգիչ հարցերից մեկն այն է, թե մոտավոր հաշվարկներով որքան կապիտալ է արտահոսել վերջին մի քանի տարում: Ի դեպ, Ռուսաստանում, օրինակ, այդ ցուցանիշը հաշվարկում են և ամեն տարի հրապարակում ամենաբարձր մակարդակով` տալով գնահատականներ: Իսկ մեզանում լռում են, և այն տպավորությունն է, կարծես ոչինչ էլ տեղի չի ունեցել:
Մենք կարող ենք կիրառել այդ ցուցանիշի հաշվարկի երեք մեթոդ, բայց այստեղ էլ կստանանք մոտավոր թվեր: Առաջինը ենթադրում է հաշվարկը վճարային հաշվեկշռի միջոցով, երկրորդը` ունեցած ռեսուրսների ծավալով, իսկ երրորդը` ստվերային տնտեսության ծավալներով:
Այս առումով, բնականաբար, առաջնային են դառնում ստվերային տնտեսության մոտավոր ծավալների մասին գնահատական տալն ու տվյալներ հրապարակելը:
Հիշեցնենք, որ դեռևս մի քանի տարի առաջ մենք ներկայացրել ենք մոտավոր հաշվարկներ և արձանագրել այդ ցուցանիշը` 75 % մակարդակի վրա: Բնականաբար, նախկինում իշխանությունների կողմից այդ ցուցանիշը երբեք չի ընդունվել: Այժմ այդ մակարդակի մասին խոսում են արդեն պաշտոնական անձինք: Իսկ այժմ ստվերային տնտեսությունն արդեն հատել է նաև այդ կրիտիկական մակարդակը: Բանն այն է, որ երբ հարկվող տնտեսությունն աճում է, դա նշանակում է, որ երեք անգամ աճում է նաև ստվերային տնտեսությունը, քանի որ այն չի կարող տարիներ շարունակ դոփել նույն մակարդակի վրա: Վերադառնալով կապիտալի արտահոսքին, հարկ է նշել, որ այդ ցուցանիշը, մեր հաշվարկներով, մոտ է տրանսֆերտների ծավալներին, այսինքն, կազմում է մեկուկես միլիարդ ԱՄՆ դոլար: Իսկ տրանսֆերտներն էլ մեկ այլ լուրջ խնդիր են մեր տնտեսության համար. դա մի երևույթ է, որը թույլ է տալիս պահպանել սպառողների գնողունակ պահանջարկը համեմատաբար բարձր մակարդակի վրա: Բայց գլոբալ առումով այդ երևույթն ունի սահմանափակման միտումներ: Մենք այլևս իրավունք չունենք բոլոր հույսերը կապելու սփյուռքահայության ռեսուրսների հետ, քանզի փոխվում է նաև Սփյուռքի հոգեբանությունը: Նոր աշխարհում յուրաքանչյուրն առաջին հերթին մտածում և հոգ է տանում իր մասին: Այստեղից կարելի է եզրակացնել, որ, այսպես կոչված, «տրանսֆերտային տնտեսությունը» գնալով կարող է կրճատվել և վերանալ: Ընդ որում, մեր համոզմամբ, դա անշրջելի միտում է: Անխուսափելի է նաև այն, որ ժամանակին թափ կհավաքի մեր կողմից առաջարկվող սոցիալական շուկայական տնտեսությունը, որը Հայաստանի տնտեսության ապագան է: Իսկ այդ գործընթացը կսկսվի այն ժամանակ, երբ պահանջված կլինեն տնտեսական միտքը և տնտեսագիտությունը: Վստահ ենք, որ մեր կյանքի ընթացքում առիթ կունենանք տեսնելու այդ փոփոխությունների պտուղները:
Թաթուլ ՄԱՆԱՍԵՐՅԱՆ
Պրոֆեսոր

Դիտվել է՝ 2914

Մեկնաբանություններ