«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

ԱՆԿԱԽՈՒԹՅԱՆ ԵՐԿՈՒ ՏԱՍՆԱՄՅԱԿՆԵՐԸ (ԲԱՐԵՓՈԽՈՒՄՆԵՐԻ ՀԵՏԵՎԱՆՔՆԵՐԸ)

ԱՆԿԱԽՈՒԹՅԱՆ ԵՐԿՈՒ ՏԱՍՆԱՄՅԱԿՆԵՐԸ (ԲԱՐԵՓՈԽՈՒՄՆԵՐԻ ՀԵՏԵՎԱՆՔՆԵՐԸ)
23.09.2011 | 00:00


(սկիզբը` նախորդ համարում)


Ձեռքբերումների և կորուստների իրական հարաբերակցությունը, թերևս, երբեք ճշգրիտ հնարավոր չի լինի պարզել: Այնուհանդերձ, կարելի է վերլուծել դրանց պատճառներն ու փորձել դասեր քաղել այսօրվա և վաղվա օրվա համար: 2010 թ. արձանագրված գների թռիչքաձև աճը, պարզվում է, բոլորովին էլ նոր երևույթ չէ և բոլորովին էլ աննախադեպ չէ, ինչպես փորձում են ներկայացնել ոմանք:
Չմոռանանք, որ 1992 թ. հունվարի 1-ից սկսած գների, հետևաբար՝ առևտրի ազատականացումը հիմք դրեց նախկին տնտեսակարգի հիմնարար քայքայմանը: Արձանագրվեց նախ ռուբլու, իսկ 1993 թ. նոյեմբերին, ազգային դրամանիշի շրջանառության մեջ մտցնելուց հետո, նաև դրամի գերարժեզրկում (հիպերինֆլյացիա): Վերջինս միայն մեկուկես ամսում հասավ 1880 %-ի: Բնակչության գնողունակ պահանջարկի անկման, ազգային եկամտի անհամաչափ բաշխման պատճառով փոքր, միջին և մեծ օբյեկտների, հողի և արտադրական հզորությունների արագացված սեփականաշնորհման արդյունքում տեղի ունեցավ նաև ազգային հարստության անհամաչափ վերաբաշխում: Աստիճանաբար աճեց ստվերային տնտեսության տեսակարար կշիռը: Սպառման ավանդական շուկաների կորստյան պատճառով կրճատվեցին արտահանման տեմպերը, աճեց արտաքին առևտրի բացասական մնացորդը (սալդոն), որը ներկայումս ունի աճի միտում:

Պաշտոնական վիճակագրությունը վկայում է, որ 2000 թ. ապրանքների արտահանումը կազմել է 297,5 մլն դոլար, իսկ ներմուծումը՝ 885,1 մլն դոլար: Հետաքրքրական է, որ այդ հարաբերակցությունը, որոշ տարբերությամբ, պահպանվում է նաև այսօր: 2011 թ. հունվարի 1-ի դրությամբ ներմուծման ծավալները 3,7 անգամ գերազանցել են արտահանման համեստ ծավալները` մոտ 1 մլրդ ԱՄՆ դոլարի սահմաններում: Առևտրային հաշվեկշիռը տասը տարի առաջ բացասական էր 587,6 մլն դոլարով, որը կազմում էր ՀՆԱ-ի մոտ մեկ երրորդը: Վերջինս ստեղծում է որոշակի արտաքին կախվածություն, որը տնտեսական լուրջ սպառնալիք է: Տնտեսական անվտանգության տեսանկյունից կարևորվում է նաև անընդհատ աճող արտաքին պարտքի (մոտ 900 մլն դոլար) սպասարկումը, որը կազմում է արտահանման 16 %-ը և հարկերի մուտքերի մոտ 170 %-ը, իսկ դրա բացարձակ մեծությունը՝ ՀՆԱ-ի 45 %-ից ավելին: Այս ցուցանիշը (հարաբերակցությունը) պահպանվում է նաև այսօր, միայն ավելի մեծ թվերով: 2011 թ. օգոստոս ամսվա դրությամբ Հայաստանի արտաքին պարտքը կազմել է 4,5 մլրդ ԱՄՆ դոլարից ավելի: Մտահոգիչ է նաև այն իրողությունը, որ այսօրվա տնտեսական կացությունը լավատեսության քիչ հիմքեր է պարունակում: Արտաքին կախվածությունը կրճատելու համար կարևոր են ՀՆԱ-ի աճի արագ տեմպերը, դրանում արտահանվող հատվածի աստիճանական ավելացումը: Մինչդեռ այսօր հայաստանյան նախկին 750 արդյունաբերական ձեռնարկություններից միայն մեկ-երկու տասնյակն է ինչ-որ բան արտահանում, ընդ որում, արտահանման մեջ (հիմնականում` էներգետիկայում, ոսկերչության և ադամանդագործության ոլորտում, հանքարդյունաբերությունում նվազել է նոր ստեղծվող արժեքը) գնալով աճում է ոչ պետական, մասնավոր ընկերությունների տեսակարար կշիռը: Մի կարևոր իրողություն ևս. ինչպես 1988-ին, այնպես էլ հիմա, ստեղծվող ՀՆԱ-ի միայն 10 %-ն է արտահանվում ոչ ԱՊՀ անդամ երկրներ, որը վկայում է սպառման արտաքին շուկաներում տեղական արտադրանքի սահմանափակ պահանջարկի, այսինքն՝ ցածր մրցունակության մասին: Արտաքին կախվածության մեկ այլ դրսևորում է նաև պետական բյուջեի խորացող ճեղքվածքի ֆինանսավորման աղբյուրներում արտաքին աղբյուրների տարեցտարի ավելացող տեսակարար կշիռը:
Պարբերաբար զեկուցվող տվյալները՝ ՀՆԱ-ի աճի և աշխատատեղերի ստեղծման մասին, առայժմ որևէ կերպ չեն նպաստում աղքատության վերացմանը կամ դրա կրճատմանը: Այս իրողությունն արդեն չեն կարող անտեսել անգամ միջազգային կազմակերպությունները, որոնք նույնիսկ շահագրգռված չեն դրա տարածմամբ: Ներկայումս, ըստ պաշտոնական տվյալների, աղքատության մեջ է երկրի բնակչության կեսից ավելին, իսկ նրանց 40 %-ն ապրում է աղքատության սահմանագծից ցածր վիճակում, քանի որ 2011 թ. հունվարի 1-ից 32500 դրամի հասցրած նվազագույն աշխատավարձ ստացողների համար անգամ անհասանելի է մնում կենսապահովման նվազագույն զամբյուղը, որը մեր հաշվարկներով կազմում է առնվազն 60-62000 դրամ:
Գործազրկությունը 1991 թ. 1,5-2 %-ից 1995 թ., մեր գնահատմամբ, հասավ աշխատունակ բնակչության 76-77 %-ի, տնտեսության որոշ ճյուղերում կրելով համատարած բնույթ: Պետք է նկատել, որ աշխատուժի, այդ թվում՝ որակյալ, մեծ առաջարկի և քիչ պահանջարկի պայմաններում գործատերն ավելի անարգել կարող է իջեցնել վարձատրությունը, որն էլ բնորոշ է երկրի տնտեսության գրեթե բոլոր ճյուղերին: Ներկայումս պաշտոնապես գրանցված է 200000-ից քիչ գործազուրկ (6,9 %), իրականում նրանց թիվն անցնում է 300000-ից: Հատկանշական է նաև այն իրողությունը, որ, թեև, պաշտոնական տվյալներով, աշխատատեղերի քանակը հանրապետությունում հասնում է մեկուկես միլիոն մարդու սահմանագծին, այսուհանդերձ, վերջերս անցկացրած մի հարցախույզի արդյունքում պարզվել է, որ իրականում աշխատում է մոտ մեկ միլիոն մարդ: Դա բացատրվում է նրանով, որ մի շարք ձեռնարկություններում աշխատողների ցուցակներում դեռևս կան մարդիկ, ովքեր հույս ունեն, որ երբևէ պարապուրդի մատնված օբյեկտները կարող են և աշխատել: Իսկ նման գրանցվածների մի մասն էլ վաղուց արդեն գտնվում է երկրից դուրս: Ինչ վերաբերում է արտագաղթին, ապա այն առանձին ուսումնասիրության առարկա է:
Թաթուլ ՄԱՆԱՍԵՐՅԱՆ
Պրոֆեսոր

Դիտվել է՝ 2855

Մեկնաբանություններ