«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

ՓՈԽԱՌՈՒՄ ԵՆՔ ՎԱՐԿԱՅԻՆ ՄԻՋՈՑՆԵՐ, ՈՐՈՆՔ ԿԱՐԵԼԻ Է ՀԱՅԹԱՅԹԵԼ ՆԱԵՎ ՍԵՓԱԿԱՆ ԵՐԿՐՈՒՄ

ՓՈԽԱՌՈՒՄ ԵՆՔ ՎԱՐԿԱՅԻՆ ՄԻՋՈՑՆԵՐ, ՈՐՈՆՔ ԿԱՐԵԼԻ Է ՀԱՅԹԱՅԹԵԼ ՆԱԵՎ ՍԵՓԱԿԱՆ ԵՐԿՐՈՒՄ
13.03.2012 | 00:00

Ֆինանսատնտեսական ճգնաժամի ներկա փուլում տնտեսության աշխուժացման համար խիստ կարևորվում է փոխառու ֆինանսական ռեսուրսների դերը: Բարձր գնահատելով միջազգային ֆինանսական կազմակերպությունների և օտար-երկրյա կառավարությունների կողմից մեր երկրին տրամադրվող վարկային միջոցները, կարևոր է նկատել, որ դրանք, նպաստելով մի շարք տնտեսական հիմնահարցերի հանգուցալուծմանը, այնուամենայնիվ, առաջացնում են նոր խնդիրներ, որոնց լուծումները, իրենց հերթին, պայմանավորված են բազմաբնույթ ներքին և արտաքին գործոններով: Նախ, ավելանում է ինչպես արտաքին պարտքի բացարձակ մեծությունը, այնպես էլ արտաքին պարտք-ՀՆԱ հարաբերակցությունը, ինչը, իր հերթին, թույլատրելի սահմանային մեծություններ ունի, որից այն կողմ վերածվում է տնտեսական սպառնալիքի: Միաժամանակ, յուրաքանչյուր կառույցի ֆինանսական ռեուրսները տրամադրվում են Հայաստանին ոչ թե հայեցողաբար ծախսելու, այլ որոշակի նպատակներով, իսկ ավելի հաճախ` հստակ ծրագրի շրջանակներում: Այստեղից էլ առաջանում են ոչ միայն տնտեսական պայմաններ, որոնց առկայության դեպքում հնարավոր է ծախսել այդ ռեսուրսները, այլև տնտեսական և քաղաքական պահանջներ, որոնց կատարումը պարտադիր է, իսկ խախտումների դեպքում կիրառվում են պատժամիջոցներ, դադարեցվում է ծրագիրը, ձևավորվում են որոշակի կախվածություն և նոր պարտավորություններ:
Հատկանշական է, որ կառավարությունը մի կողմից ստիպված է ավելացնել արտաքին պարտքի ծավալները` նոր վարկերն օգտագործելու տնտեսության տարբեր բնագավառներում, մյուս կողմից տեղի է ունենում ժամանակավորապես ազատ ֆինանսական ռեսուրսների (երբեմն նաև` ի հաշիվ ներգրավված վարկերի) արտահոսք երկրից, ինչը տնտեսագիտության մեջ հայտնի է որպես «կապիտալի փախուստ»:
Երկրի արտաքին պարտքի ծավալների մասին խոսում են ՀՀ ազգային վիճակագրական ծառայության տվյալները: Հայաստանի Հանրապետության արտաքին պարտքը 2009-ի հունվարի 1-ի դրությամբ կազմել է 1577,1 մլն ԱՄՆ դոլար: Միայն 2009-ին Արժույթի միջազգային հիմնադրամի, Համաշխարհային բանկի և Ռուսաստանի Դաշնության հետ կնքված միջազգային պայմանագրերով և համաձայնագրերով Հայաստանի արտաքին պարտքը ավելի քան կրկնապատկվել է: Ի հավելումն նշված գումարների, 2009-ի հուլիսի 10-ին ՀՀ Ազգային ժողովի վավերացրած համաձայնագրով Հայաստանը ստացել է 202,4 մլն դոլարի վարկ` հատուկ փոխառու միջոցներով: Այս ամենը մեծացնում է պետության արտաքին ֆինանսական պարտավորությունների ծավալները, որոնք արդեն անցնում են տնտեսական անվտանգության թույլատրելի սահմանները: Ավելին, վարկի մարման ժամկետանց վճարումների պարագայում, վճարվող գումարների ծավալներն ավելանում են (օրինակ, ՌԴ-ից ստացված վարկի մարման ուշացման դեպքում կգանձվի կրկնակի տոկոսադրույքով գումար):
Հայաստանի արտաքին պետական պարտքը 2012-ի հունվարի 1-ի դրությամբ կազմում է 3,57 մլրդ դոլար: Արտաքին պարտքը 2011-ին ավելացել է 8,2 %-ով կամ 270 մլն դոլարով (ստացել ենք 320 մլն դոլար, մարել 50 մլն դոլար): Պարտքի 82,7 %-ը կամ 2,9 մլրդ դոլարը բաժին է ընկնում ՀՀ կառավարությանը, 17,3 %-ը կամ 617 մլն դոլարը` ՀՀ Կենտրոնական բանկին: Հայաստանի ամենախոշոր վարկատուն շարունակում է մնալ Համաշխարհային բանկը, որին պարտք ենք 1,33 մլրդ դոլար (ընդհանուր պարտքի 37,5 %-ը): Երկրորդ խոշոր վարկատուն Արժույթի միջազգային հիմնադրամն է` 827 մլն դոլար (ընդհանուր պարտքի 23,2 %-ը): Խոշոր վարկատուներ են նաև Ռուսաստանն (համապատասխանաբար` 500 մլն դոլար և 14 %) ու Ճապոնիան (համապատասխանաբար` 397 մլն դոլար և 11,1 %):
Ինչ վերաբերում է «կապիտալի փախուստին», այստեղ որևէ հստակ պաշտոնական տվյալ կամ գնահատական գոյություն չունի: Հաշվառված են միայն ՀՀ առևտրային բանկերի միջոցով Հայաստանից «արտագաղթող» գումարների ծավալները: Սակայն հասկանալի է, որ, նախ, ոչ բոլոր գումարներն են արտահոսում ՀՀ առևտրային բանկերի միջոցով, և երկրորդ, խիստ անորոշ է, թե ինչ նպատակների համար են ծախսվում դրանք արտերկրում: Ավելին, Հայաստանի ֆիզիկական և իրավաբանական անձանց պատկանող ֆինանսական ռեսուրսները վերջին տարիներին հանգրվանում են Արևմուտքի առավել բարձր վարկանիշ ունեցող բանկերում, որտեղից ազգային կապիտալի այս կարևոր հատվածը կարող է ծախսվել տարբեր գործարար ծրագրերի ֆինանսավորման համար: Կապիտալի արտահոսքի հաշվարկների բոլոր հնարավոր մեթոդների կիրառումը հնարավորություն է տալիս խիստ մոտավոր գնահատականներ տալ, որոնք անցնող տարվա կտրվածքով կազմում են 1,7-1,9 մլրդ ԱՄՆ դոլար: Դրանք հիմնականում ուղղվել են համաշխարհային ֆինանսատնտեսական ճգնաժամի հետևանքով զգալիորեն արժեզրկված անշարժ գույքի ձեռքբերմանը ԱՄՆ-ում, Եվրոպայում, անգամ արաբական երկրներում: Մի որոշակի հատված ուղղվել է Ռուսաստանում, ՈՒկրաինայում և ԱՊՀ անդամ այլ երկրներում նոր արտադրությունների ստեղծմանն ու ընդլայնմանը: Վերջապես, Հայաստանի քաղաքացիներն ու գործարար շրջանակները շոշափելի ներդրումներ են կատարում Վրաստանում` ինչպես զբոսաշրջության, ռեստորանների և հյուրանոցների բիզնեսում, այնպես էլ դեղագործության, շինարարության, անգամ ինովացիոն ծրագրերում: Կան նաև արտերկրում գիտաժողովների, առևտրային և այլ բնույթի ցուցահանդեսների, համերգների, այլ մշակութային միջոցառումների հովանավորման նպատակով կատարվող ծախսեր, սակայն դրանք հարադեպային և հաշվառման առումով առավել խրթին բնույթ են կրում:
Եզրակացությունը մեկն է: Հայաստանը միջազգային կառույցներից և արտերկրի կառավարություններից փոխառում է վարկային միջոցներ, որոնք, պարզվում է կարելի է հայթայթել նաև սեփական երկրում:
Ստեղծված իրավիճակում անհրաժեշտություն է առաջացել հաշվառելու, գնահատելու և հնարավորինս արդյունավետ օգտագործելու երկրում առկա, իսկ հետագայում նաև` հայկական կապիտալի ժամանակավորապես ազատ զանգվածը:
Ժամանակավորապես ազատ դրամական զանգվածը, որ բնակչության մի մասը պահում է բանկերից դուրս, պատկերավոր ասած` բարձի տակ կամ գզրոցներում, գնալով ավելանում է հատկապես ֆինանսական ճգնաժամի պայմաններում` բանկերի և այլ ֆինանսական կառույցների հանդեպ վստահության անկմանը զուգահեռ: Նույնը նկատվում է նաև ԱՄՆ-ում, Եվրամիությունում, այլ երկրներում բնակվող հայերի շրջանում, հաշվի առնելով տվյալ երկրներում բանկերի զանգվածային սնանկացումները և դրա շղթայական ռեակցիան ներդրումների բնագավառում: Արդյունքում մարդիկ սկսում են ավելի զգուշությամբ, եթե ոչ անվստահությամբ վերաբերվել մասնավոր բանկերին, որտեղ պահվող խնայողություններն ուղղակի կորչում են:
Այս պայմաններում գնալով ավելի պահանջարկված է դառնում պետության դերը: Նույնիսկ ամենազարգացած շուկայական տնտեսություն ունեցող երկրներում պետությունը «փրկագին» է վճարում, գնում սնանկացած բանկեր և անգամ արդյունաբերական ընկերություններ: Չի կարելի թերագնահատել նաև պետության դերը շուկայական տնտեսություն կառուցող այնպիսի երկրի համար, ինչպիսին Հայաստանն է:
Միաժամանակ, ուշադրության արժանի է այն երևույթը, որ, տնտեսագիտական համեստ հաշվարկների համաձայն, ներկայումս բնակչության (ներառյալ` միջին և խոշոր ձեռներեցները) ձեռքին կուտակված ժամանակավորապես ազատ դրամական զանգվածը կազմում է 10-11 մլրդ ԱՄՆ դոլարին համարժեք դրամ: Հետևաբար, խնդիրը ոչ այնքան դրամական միջոցների անբավարար քանակի, որքան դրանք գրավիչ պայմաններով հավաքագրելու և արդյունավետ օգտագործելու մասին է:
Մեր համոզմամբ` Հայաստանի կառավարությունը, ավելի մեծ վստահություն ներշնչելով իր բնակիչներին և գործարարներին և ավելի գրավիչ պայմաններ առաջարկելով, քան դա կարող են անել տեղի կամ արտերկրի մասնավոր առևտրային բանկերը, կարող է լավագույնս օգտագործել Հայաստանի, իսկ հետագայում նաև` աշխարհասփյուռ հայության ֆինանսական կապիտալի զգալի մասը:
Պետությունը, ի դեմս ՀՀ կառավարության (հետագայում` ի դեմս Համահայկական բանկի), կարող է փոխառել երկրում և արտերկրում առկա դրամական միջոցները և զգալիորեն ավելի նպաստավոր պայմաններով (4-5%), քան առևտրային բանկերը (14-24%), տրամադրել այն գործարարներին, որոնք ունեն իրենց ձեռնարկությունների գործարկմամբ և զարգացմամբ ազգային տնտեսություններն աշխուժացնելու իրատեսական ծրագրեր կամ հայեցակարգային հստակ առաջարկներ: Պետության կողմից բոլոր վարկատու ֆիզիկական և իրավաբանական անձանց պետք է տրամադրել վերադարձելիության ամենահուսալի գործիքը` պետական երաշխիքներ:
Հայկական միջազգային կապիտալի հավաքագրման և դրա արդյունավետ օգտագործման նպատակով անհրաժեշտ է մշակել Հայաստանի պետական բոնդերի (պարտատոմսերի) ծրագիր: Հայաստանի կառավարության կողմից խնդրի անհրաժեշտության գիտակցման և դրա մասին պաշտոնապես հայտարարելու դեպքում կարող են թողարկվել երկարատև մարման ժամկետով Համահայկական բոնդեր, որոնց իրացումը հիմնականում ակնկալվում է իրականացնել ինչպես Հայաստանում, այնպես էլ սփյուռքում, և նպատակ է հետապնդում ձևավորելու պետության կարիքների համար անհրաժեշտ նյութական միջոցներ: Սովորական պետական բոնդերից տվյալ ծրագիրը տարբերվում է նրանով, որ նախ, պետությունը տնօրինում է այդ միջոցները բացառապես համապետական նշանակության ծրագրերի ֆինանսավորման համար, իսկ նման ծրագրերի իրականացման վերաբերյալ որոշում կայացնում է կոլեգիալ մարմինը` ՀՀ նախագահի գլխավորությամբ: Յուրաքանչյուր սփյուռքահայ կարող է հետագայում կտակել իր ձեռք բերած բոնդերը կամ փոխանցել այլ սեփականատիրոջ` պահպանելով իր մասնակցությունը Հայաստանում իրականացվող տարբեր ծրագրերին:
Հայկական միջազգային բոնդերի իրացումից ստացված միջոցների հաշվին ձևավորված ֆոնդը կարող է հիմք լինել նաև այլ ծրագրերի համար երաշխիքներ տրամադրելու կամ ծառայելու որպես համաֆինանսավորման աղբյուր: Ամենահամեստ հաշվարկներով, հաջող մեկնարկի և կազմակերպական աշխատանքների պարագայում արդեն առաջին տարում կարելի է ակնկալել առնվազն 10-15 մլրդ ԱՄՆ դոլարից ավելի գումարների ներհոսք: Միջոցների նպատակային օգտագործման պարագայում այդ ծավալները կարող են արագ բազմապատկվել:
Երկրից դուրս գտնվող քաղաքացիների ֆինանսական ռեսուրսների հավաքագրման նման ծրագրերի հաջող օրինակներ են գրանցվել Իսրայելում, Հունգարիայում և այլ երկրներում: Հայաստանի պարագայում Հայկական միջազգային բոնդերի ծրագիրը կարող է պատկառելի գումարներ ներգրավել, որոնք անհամեմատելի են ժամանակ առ ժամանակ սփյուռքում դրամահավաքներ և հեռուստամարաթոններ կազմակերպելու միջոցով հավաքագրված միջոցների հետ: Բոնդ գնելով, յուրաքանչյուր հայ իրավունք ունի նաև հաշվետվություն պահանջելու այդ միջոցներով իրականացվող ծրագրերի ընթացքի և արդյունքների մասին, իսկ վստահության դեպքում` կրկնապատկելու իր ներդրումները:
Թաթուլ ՄԱՆԱՍԵՐՅԱՆ
Պրոֆեսոր

Դիտվել է՝ 2478

Մեկնաբանություններ