«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

ԲԱՐՁՐ ԳՆԱՃԻ ԻՐԱԿԱՆ ՊԱՏՃԱՌՆԵՐԸ

ԲԱՐՁՐ ԳՆԱՃԻ ԻՐԱԿԱՆ ՊԱՏՃԱՌՆԵՐԸ
22.03.2011 | 00:00

Գնաճի իրական պատճառները կարելի է պայմանականորեն դասակարգել`
ա) առարկայական (օբյեկտիվ) պատճառների,
բ) ենթակայական (սուբյեկտիվ) պատճառների, ինչպես նաև
գ) արտաքին պատճառների և
դ) ներքին պատճառների:

Ըստ որում, առարկայական պատճառները, իրենց հերթին, կարող են ունենալ ինչպես ներքին, այնպես էլ արտաքին ազդակներ: Նույնը ճիշտ է նաև ենթակայական պատճառների պարագայում: Վերլուծելով գնաճի աննախադեպ բարձր մակարդակը, կարելի է հանգել այն կարծիքին, որ, անշուշտ, բարձր գնաճի պատճառները չի կարելի փնտրել միայն Հայաստանում: Այլ կերպ ասած, կան առարկայական գործոններ, որոնք ակամայից հարկադրում են ընդունել տնտեսավարման խաղի կանոնները դրսից: Այս պարագայում, որպես բաց շուկայական երկիր, Հայաստանը, հատկապես ապրանքներ ներկրելիս, ընդունում է այն գները, որոնք ձևավորվում են համաշխարհային շուկայում: Միաժամանակ, ոմանց համար այս օրինաչափ կապը շահարկման առարկա է հատկապես միջազգային գների բարձրացման պարագայում: Ինչ վերաբերում է դրանց նվազման միտմանը, ապա այն, որպես կանոն, այդպես էլ Հայաստան չի հասնում: Այսպիսով, բնական, առարկայական պատճառներից մեկը, եթե ոչ որոշիչը, ապրանքների միջազգային գների աճն է: Իհարկե, կան երկրներ, որոնք դիմակայում են արտաքին ճնշումներին` փորձելով պետական բյուջեի միջոցների հաշվին իրականացվող սուբսիդավորմամբ բնակչության սոցիալապես խոցելի խավերի համար մատչելի դարձնել գոնե առաջին անհրաժեշտության ապրանքները: ԱՄՆ-ում, օրինակ, սննդամթերքի գների աճից ապահովագրված են անգամ դեռևս օրինական բնակության կարգավիճակ չունեցող գաղթականները, որոնք պետությունից ստանում են սննդի ձեռքբերման ամսական անվճար կտրոններ` ընտանիքի յուրաքանչյուր անդամի համար: Տնտեսական ռեֆորմների դժվարին շրջանում` 1990-ական թվականների սկզբին, արտաքին ճնշումներից սեփական քաղաքացիներին սննդամթերքի գնաճից պաշտպանելու նման միջոցների դիմեցին Արևելյան Եվրոպայի և ԱՊՀ մի շարք երկրներ, ներառյալ Հայաստանը: Սակայն երկարատև ժամանակահատվածում նման քայլերն արմատական լուծում չեն կարող խոստանալ. պետության կարևորագույն մտահոգություններից է սոցիալական խնդիրները ոչ թե արհեստական պատնեշներով, այլ կայուն զարգացման համապատասխան մեխանիզմների ձևավորմամբ լուծելը: Եվ բնավ էլ գոհունակություն չի կարող պատճառել այն հանգամանքը, որ գնաճի ալիքը համեմատաբար ավելի ուժեղ հարված է հասցրել, ասենք, հարևան երկրներին, և Հայաստանն այդ առումով ամենավատ վիճակում չի հայտնվել: Արտաքին-առարկայական պատճառներից կարևորագույնը թերևս այն է, որ կրճատվել է սննդամթերքի արտադրության որոշ հատվածը` բնակլիմայական անբարենպաստ պատճառների և աղետների պատճառով: Որոշ առումով, որպես առարկայական գործոն, կարևոր են նաև համաշխարհային ֆինանսատնտեսական ճգնաժամի անբարենպաստ ազդեցությունը և աշխարհի տարբեր երկրներում սպառողների գնողունակության նկատելի անկումը, որը բազմիցս հիմնավորվել է վիճակագրական տվյալներով:
Ի վերջո, արտաքին-առարկայական գործոնների շարքում հարկ է հիշատակել ԱՄՆ-ի դոլարի զգալի արժեզրկումը: 2010 թ. ոչնչով չապահովված ամերիկյան արժույթի նոր խմբաքանակի շրջանառության մեջ մտցնելը, իհարկե, հանգեցրեց դրա արժեզրկմանը Forex շուկայում: Ակտիվորեն սկսեց աճել եվրոյի փոխարժեքը, թեև դրանից ընդամենը մի քանի ամիս առաջ եվրոյի համար արվել էին անգամ կործանման կանխատեսումներ: 2010 թ. ամռանն արձանագրված նվազագույն` $1,187 մեկ եվրոյի դիմաց փոխարժեքն արդեն նոյեմբերին հասավ $1,423:
Հաշվի առնելով ներկա միտումները, դժվար չէ կանխատեսել, որ եվրոյի փոխարժեքը 2011 թ. կարող է տատանվել 1,20-1,40 ԱՄՆ դոլարի սահմաններում։ Ըստ որում, հնարավոր է, որ փոխարժեքի վերին սահմանը գրանցվի տարվա վերջին ամիսներին, մինչդեռ առաջին երկու եռամսյակներին կարելի է ակնկալել եվրոյի դիրքերի որոշ թուլացում:
Սակայն սրանով, թերևս, կարելի է ավարտել արտաքին - առարկայական պատճառների ոչ հարուստ ցանկը: Արտաքին-ենթակայական պատճառները, մեր կարծիքով, գերակշռում են նախորդներին, ի զորու են ավելի մեծ ու երկարատև վնասներ պատճառելու մարդկությանը, և ներկայիս գնաճի համաճարակը միգուցե առաջին լուրջ նախազգուշական հարվածն է: Խոսքը զարգացած երկրների կողմից տնտեսագիտական ոչ մի հիմնավորում չունեցող պետական խոշորամասշտաբ սուբսիդավորման քաղաքականության մասին է: Սուբսիդավորմամբ պայմանավորված գների արհեստական իջեցումը, այլ խոսքով` ապրանքների մրցունակության արհեստական բարձրացումը, մեր համոզմամբ, կարելի է դասել համաշխարհային կարևորագույն տնտեսական հիմնախնդիրների շարքը: Այն լրջագույն վնաս է հասցնում ոչ միայն զարգացող երկրներին, ուր աշխատավարձի և արտադրության ինքնարժեքի այլ բաղկացուցիչների համեմատաբար ցածր մակարդակն ինքնին կանխորոշում է մի շարք ապրանքների, մասնավորապես գյուղատատնտեսական մթերքների բարձր մրցունակությունը, այլև, ընդհանուր առմամբ, համաշխարհային տնտեսության զարգացմանը: Ավելին, այն ուղղակի հակասության մեջ է մտնում Արևմուտքի զարգացած երկրների կողմից զարգացող աշխարհին հորդորվող ազատական գաղափարախոսության սկզբունքների հետ: Արդյունքում, ֆերմերների համար շահավետ է դառնում ոչ միայն գյուղմթերքների արտադրությամբ զբաղվելը, այլև դրա ժամանակավոր դադարեցումը, եթե վերջինս թելադրված է տվյալ երկրի գնաճի նպատակադրման քաղաքականությամբ: Ի վերջո, հատկապես գյուղմթերքների արտադրության սուբսիդավորումը անհավասար մրցակցային պայմաններ է ստեղծում տնտեսական զարգացման տարբեր մակարդակներում գտնվող երկրներում նույն մթերքն արտադրողների համար նաև այն պատճառով, որ պետական բյուջեից գյուղատնտեսության սուբսիդավորման համար առկա են անհավասար հնարավորություններ (ֆինանսական միջոցներ):
Առևտրի համաշխարհային կազմակերպության (ԱՀԿ) հաշվարկների համաձայն, հարուստ երկրներում սպառողներն ու կառավարություններն ամեն տարի վճարում են մոտ 350 մլրդ ԱՄՆ դոլար` գյուղատնտեսությունը սուբսիդավորելու համար: Մի գումար, որը բավարար է, օրինակ, որ այդ երկրներում բուծվող 41 միլիոն կովերը մեկ և կես անգամ երկրագնդի շուրջ ինքնաթիռով առնվազն ութ պտույտ կատարեն բիզնես կարգով: Մեկ այլ ուսումնասիրության համաձայն` մեկ կովի հաշվարկով Եվրամիության երկրներն ավելի շատ ֆինանսական միջոցներ են ծախսում, քան, ասենք, Ռուսաստանի Դաշնության գյուղական բնակավայրերում մեկ շնչին ընկնող եկամուտն է:
Իհարկե, տնտեսական և սոցիալական վնասները սրանով չեն ավարտվում: Իրականում սպառողին մրցակցային գներով մատուցվող մի շարք ապրանքների արտադրությունը դառնում է խիստ ծախսատար և ուղիղ համեմատական կախվածության մեջ է հայտնվում տվյալ երկրի պետական բյուջեի սուբսիդավորման համար նախատեսված աղբյուրների ծավալից: Եվ եթե դրանք, հատկապես, համաշխարհային ֆինանսատնտեսական ճգնաժամի պայմաններում պակասում են, ապա, բնականաբար և համապատասխանաբար, պակասում է նաև այդ ապրանքների արտադրությունը: Միջազգային ապրանքային բորսաներում առաջանում է դեֆիցիտ, որն էլ, անշուշտ, հանգեցնում է դրանց գների կտրուկ աճին:

Դիտվել է՝ 3385

Մեկնաբանություններ