«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

Հիվանդ է ոչ միայն ֆինանսական ենթակառույցը, այլև ողջ իմունային համակարգը

Հիվանդ է ոչ միայն ֆինանսական ենթակառույցը, այլև ողջ իմունային համակարգը
26.06.2009 | 00:00

ՖԻՆԱՆՍԱԿԱՆ ԳՐԻՊԻ ՀԱՄԱՃԱՐԱԿԸ ԵՎ ԱԶԳԱՅԻՆ ՏՆՏԵՍՈՒԹՅԱՆ ՄԱՐՏԱՀՐԱՎԵՐՆԵՐԸ
ՀԱՐՈՒՑԻՉՆԵՐԸ
Ինչ վերաբերում է ճգնաժամի հարուցիչներին` հիմնահարցային և երևութային գործոններին, ապա դրանք կարելի է պայմանականորեն դասակարգել այսպես.
- համակարգային
- գաղափարախոսական
- պատասխանատվության
- վստահության:
Ճգնաժամը հստակ ցույց տվեց, որ հիվանդ է ոչ միայն ֆինանսական ենթակառույցը, այլև ողջ իմունային համակարգը, որին պետք է ծառայեր ֆինանսական ոլորտը: Տպավորություն է ստեղծվում, որ վերջին տասնամյակներում ոչ թե ֆինանսական համակարգն է ծառայել տնտեսությանը, այլ, ընդհակառակը, տնտեսությունը ծառայել է ֆինանսական և բանկային համակարգերի զարգացմանը: Ավելին, ֆինանսական հարաբերությունները ձեռք են բերել որոշակի ինքնուրույնություն, անգամ սկսել են զարգանալ սեփական օրենքներով և օրինաչափություններով, ինչն էլ դրանք կտրել է իրական տնտեսությունից և ձևավորել «վիրտուալ տնտեսություն»: Ի վերջո, կտրվելով իրականությունից և խզելով կապը դրա հետ, ֆինանսների աշխարհն ինքն իրեն դատապարտեց ճգնաժամի և ծանր հարված հասցրեց ողջ տնտեսական համակարգին` արդյունաբերությանը, գյուղատնտեսությանը, շինարարությանը, ծառայությունների ոլորտին և այլն: Այսպիսով, ակնհայտ է դառնում, որ ճգնաժամը ոչ թե առանձին վերցրած ֆինանսների ոլորտին է առնչվում, այլ ողջ տնտեսական համակարգին, ուստի այն կարելի է կոչել համակարգային ճգնաժամ:
Ճգնաժամը կարելի է անվանել գաղափարախոսական այն պատճառով, որ հենց այս փուլում առավել ցայտուն կերպով դրսևորվում են ոչ միայն ազատական տնտեսության արատները, այլև վերջնականապես կարելի է արձանագրել, որ աշխարհում չի մնացել որևէ երկիր, որն ունենա բացարձակ ազատական տնտեսություն: Անգամ ճգնաժամից շատ առաջ Արևմուտքի զարգացած արդյունաբերական երկրները շարունակաբար օգտագործում էին տնտեսավարման մեթոդներ, որոնք ավանդաբար բնորոշ են վարչահրամայական համակարգին: Խոսքը վերաբերում է պլանավորմանը, որն օգտագործվում է ոչ միայն միկրո մակարդակում` առանձին ընկերությունների, այնպես էլ մեզո և մակրո մակարդակներում: Զարգացած երկրների կառավարություններն անգամ կոորդինացնում են պլանները միջպետական մակարդակով: Դրա փայլուն օրինակն այսօր Եվրամիությունն է և նրա վարած համակարգված, միասնական տնտեսական քաղաքականությունը: Մյուս կարևոր հակասությունն ազատական համակարգի հետ պետական, հանրային սեփականության առկայությունն է և դրա ծավալների ավելացումը: Հատկապես ճգնաժամի փուլում ԱՄՆ-ի, Մեծ Բրիտանիայի, Ֆրանսիայի, այլ երկրների կառավարություններն ակտիվորեն մասնակցում են տնտեսական մրցակցությանը, շուկայական հարաբերություններին և մեծ գումարներ են հատկացնում մասնավոր բանկեր և արդյունաբերական խոշոր ընկերություններ ձեռք բերելուն: Արդյունքում ավելանում է հանրային սեփականության տեսակարար կշիռը: Այսպիսով, ակնհայտորեն սպառել է իրեն տնտեսագիտության դասական դպրոցի ուսմունքը, համաձայն որի` ապրանքների գները որոշվում են շուկայում առկա պահանջարկի և առաջարկի հիման վրա, և որ պետությունը չի կարող միջամտել մրցակցությանը: Ի դեպ, ֆինանսատնտեսական ճգնաժամը տարբերվում է գաղափարախոսական ճգնաժամից նրանով, որ տնտեսությունը վաղ թե ուշ դուրս է գալու այս փուլից, մինչդեռ գաղափարախոսական ճգնաժամից դժվար թե ելք գտնվի, և հազիվ թե որևէ երկրում հնարավոր լինի այլևս պահպանել ազատական գաղափարախոսության իմունային համակարգն ու բացարձակ արժեքները: Պարզ է նաև, որ ճգնաժամի փուլը հաղթահարելուց հետո աշխարհում գրեթե ոչ մի երկիր ի վիճակի չի լինի «վայրի կապիտալիզմի» բացարձակ ազատական մեթոդներով ապահովել կայուն զարգացում: Պետության որոշ միջամտությունը շուկայի կարգավորման հարցերում իրեն միշտ զգացնել կտա:
Երևութային գործոններից չի կարելի անտեսել պատասխանատվության ճգնաժամը: Ինչպես ներքին շուկայում, այնպես էլ համաշխարհային տնտեսությունում քիչ չեն տեղական և միջազգային ֆինանսատնտեսական կառույցները, որոնցից յուրաքանչյուրը գործել է իր գործառույթների շրջանակում և անտեսել խմբային կամ թիմային պատասխանատվությունը: Այլ կերպ ասած, ցանկացած երկրի (բացառությամբ Եվրամիության) ֆինանսների նախարարությունը, Կենտրոնական բանկը, ինչպես նաև Արժույթի միջազգային հիմնադրամը, Համաշխարհային բանկը և այլ կառույցներ փորձել են հիվանդ տնտեսությունը բուժել իրենց նեղ մասնագիտական ուժերի և գիտելիքների շրջանակներում` թողնելով մնացածը դեպքերի և միտումների քմահաճույքին: Սահմանափակելով պատասխանատվությունը կամ թողնելով այն միմյանց վրա` իրականում ոչ ոք չի ստանձնել գլխավոր, համընդհանուր պատասխանատուի կամ գլխավոր բժշկի դերը: Իրականում այդ դերը վերապահված է միայն պետությանը` իր կարգավորիչ և վերահսկիչ գործառույթներով, իսկ անկախացումից ի վեր, ըստ էության, վերացրել են նաև գլխավոր պատասխանատուի հաստիքը և համոզել, որ հիվանդն ինքն իրեն պետք է բուժվի, այսինքն, շուկան ինքնակարգավորվող է, և արդյունքում վերացել է նաև պատասխանատվություն հասկացությունը: Անգամ այնտեղ, որտեղ շրջանառության մեջ է մտցվում ոչ միայն սեփական արժույթը, այլև համաշխարհային արժույթը` հիմնական վարակակիրը, որի կողմից համաճարակի տարածման համար, ըստ էության, ոչ ոք պատասխանատվության չի ենթարկվում: Մինչդեռ համաշխարհային տնտեսության ցանկացած ցնցում կարող է լրջորեն անդրադառնալ ամերիկյան դոլարի փոխարժեքի վրա, իսկ ԱՄՆ-ի տնտեսության և արժութային համակարգի հետ կապված ցանկացած էական փոփոխություն, իր հերթին, ազդում է համաշխարհային տնտեսությանն ինտեգրված երկրների վրա:
Միամտություն կլինի մտածել, թե որևէ մեկը կապաշխարի կամովին և կստանձնի այս ամենի պատասխանատվությունը: Պատասխանատվության ճգնաժամի ելքը, մեր համոզմամբ, հակակշիռների և զսպումների մեխանիզմի ստեղծումն է համաշխարհային տնտեսությունում և անցումը միաբևեռ աշխարհից դեպի բազմաբևեռ աշխարհ, ուր գլոբալ մակարդակով կիրականացվեն կարգավորիչ և վերահսկիչ գործառույթները` հիմնական խաղացողների կողմից: Իսկ յուրաքանչյուրի դերը պայմանավորված է իրավունքի և պատասխանատվության խելամիտ հարաբերակցությամբ: Բնավ ընդունելի չէ, երբ իրավունքները տրվում են անսահման քանակությամբ, իսկ պատասխանատվությունը կրում է ձևական բնույթ: Նորմալ չէ նաև հակառակը: Չափից ավելի պարտականություններով ծանրաբեռնումը, առանց համարժեք իրավունքների, ի վերջո, կարող է հանգեցնել անցանկալի լարվածության: Անպատասխանատու կեցվածքը բուրգի գագաթից կարող է անցնել ամբողջ կառույցներին և կաթվածահար անել դրանց արդյունավետ գործունեությունը: Այս վտանգից ապահովագրված չեն ոչ միայն մասնավոր, այլև պետական հատվածները` իրենց տարբեր ենթահամակարգերով: Ֆինանսական ճգնաժամի ներկա փուլում ոմանք, կարծես, դիտորդի կարգավիճակում են: Անգամ նրանք, ովքեր անմիջական պատասխանատվություն են կրում ստեղծված իրավիճակի համար` օրենսդիրն ու գործադիրն իրենց մասով, գործարարն ու սպառողը` իրենց: Մարդկության պատմության տարբեր հատվածներում հենց պատասխանատվության ոչ բավարար գիտակցումը, իսկ երբեմն էլ դրա բացակայությունն է պատճառ դարձել բազմաթիվ հետընթացների և ձախողումների, որոնց հետևանքները վերացնելու համար պահանջվել են տասնամյակներ ու հարյուրամյակներ:
Ի վերջո, նախորդ գործոնների ճգնաժամի պայմաններում անխուսափելի է դառնում նաև վստահության ճգնաժամը: Տնտեսական ողջ համակարգի հիմքերի սասանման, դասական ազատական գաղափարախոսության հոգեվարքի և պատասխանատվության գիտակցության դեֆիցիտի պայմաններում զարմանալի կլիներ, եթե փոխադարձ վստահությունը պահպանվեր բավարար մակարդակի վրա: Ընդսմին, փոշիանում է ինչպես առանձին երկրների ներսում` բանկերի, ապահովագրական ընկերությունների, այլ կառույցների հանդեպ` հաճախորդների, սպառողների տարբեր խմբերի, այնպես էլ կառավարությունների, կենտրոնական բանկերի հանդեպ` քաղաքացիների վստահությունը: Ավելին, վստահությունը հազվադեպ է առկա առանձին միջազգային կազմակերպությունների հանդեպ տեղական կառույցների կամ անհատների վերաբերմունքում: Չնչին բացառությամբ, իրար չեն վստահում նաև տարածաշրջանային մակարդակում, գնալով բարդանում են հարևանների հետ քաղաքական և առևտրատնտեսական հարաբերությունները: Դրանք հաճախ միջնորդվում են այլ երկրների կամ կառույցների հետ կապերով, ինչը երկրորդ պլան է մղում վստահության գործոնը: Արդյունքում` տնտեսական համաճարակի փուլում գնալով թուլանում է վստահությունը տնտեսության առողջացման հարցում դերակատարություն ունեցողների հանդեպ:
Թաթուլ ՄԱՆԱՍԵՐՅԱՆ
Տնտեսագիտության դոկտոր, պրոֆեսոր

Դիտվել է՝ 3088

Մեկնաբանություններ