ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ ուկրաինական զորքերի հարձակումը Կուրսկի շրջանում Ռուսաստանի նախագահ Վլադիմիր Պուտինին իսկական երկընտրանքի առաջ է կանգնեցնում. սա տեղի ունեցողի վերաբերյալ ամերիկացի առաջնորդի առաջին պաշտոնական մեկնաբանությունն է։ «Մենք անմիջական, մշտական կապի մեջ ենք ուկրաինացիների հետ։ Սա այն ամենն է, ինչ ես կարող եմ ասել դրա մասին, քանի դեռ հարձակումը շարունակվում է», - ըստ Ֆրանսպրես գործակալության՝ հայտարարել է Բայդենը:               
 

ՍՈՓՈՆԻԱ

ՍՈՓՈՆԻԱ
25.12.2009 | 00:00

Տերը սարսափազդու տեսքով կերևա նրանց,
կխորտակի ազգերի բոլոր աստվածներին,
և ազգերը կերկրպագեն Նրան`
յուրաքանչյուրն իր տեղից`

ազգերի բոլոր կղզիներից (2.11)։
Արդյոք Աստված հետաքրքրվո՞ւմ է մարդկանցով: Արդյոք Նա տնօրինո՞ւմ է պատմությունը: Սրանք այն հարցերն են, որոնք դժվարին կացության ժամանակ կասկածամիտներն ուղղում են մարգարեին (Ա 12):

ՊԱՏՄԱԿԱՆ ՇՐՋԱՆԱԿԸ
Սոփոնիայի գրքի հետին պլանը, որ իրականում պատմության մի փոթորկահույզ ժամանակահատված է ընդգրկում, այս ու նաև ուրիշ մարգարեների առջև դնում է պատմության իմաստի հարցը:
Բանն այն է, որ սա ասորեստանյան զավթողական նվաճումների ժամանակաշրջանն էր, որ հատկորոշվում էր վայրագությամբ և ավերով: Կործանվեցին Եփրատի և Միջերկրական ծովի միջև ընկած արամեական պետությունները, ապա ն. Ք. 732 թ.՝ Դամասկոսը, 722 թ. գրավվեց Սամարիան և տեղահանվեց նրա բնակչությունը, 701 թ. ընկավ Տյուրոսը, Սիդոնը 671 թ. հիմնահատակ ավերվեց, 663 թ. կողոպտվեց եգիպտական Թեբեն, իսկ 689 թ. գրավվել էր Բաբելոնը: Սենեքերիմը գրել է. «Իմ վերաբերմունքը նրանց նկատմամբ ջրհեղեղից դաժան է լինելու»:
Այդ բանից հետո՝ մի քանի տասնյակ տարի անց, իրավիճակը գլխիվայր շրջվեց. ն. Ք. 612 թ. մարերը հողին հավասարեցրին Նինվեն: Իսկ նոր քաղդեացիները Բաբելոնից սլացան դեպի արևմուտք. Երուսաղեմը երեք անգամ պաշարվեց, ինչն ի վերջո ն. Ք. 587 թ. հանգեցրեց քաղաքի կործանմանը:
Այս մակընթացության և տեղատվության միջև, ի թիվս այլոց, տեղի ունեցավ մեկ ուրիշ իրադարձություն` սկյութների ասպատակությունը, որոնք քսանութ տարի (մոտավորապես ն. Ք. 639-ից մինչև 611 թ.) իրենց գերիշխանությունը հաստատեցին Մերձավոր Արևելքի մեծ մասի վրա: Ելնելով իրենց բնօրրանից՝ Սև ծովի հյուսիսից, նրանք ջախջախեցին մարերին ու նվաճեցին Փոքր Ասիան, ապա ասպատակեցին Միջերկրական ծովի ափն ու շարունակելով իրենց ճանապարհը դեպի հարավ՝ շարժվեցին Եգիպտոս: Եգիպտոսի թագավորի հաստատակամության ու ընծաների պատճառով հետ քաշվեցին: Սակայն սկյութները, Ասիան և Եգիպտոսի սահմանները նվաճելուց հետո, կողոպտեցին ու ավերեցին այն երկրները, որոնք գրավեցին կամ որոնց միջով անցան՝ իրենց հայեցողությամբ հարկեր դնելով իրենց իշխանությանը հնազանդվող ժողովուրդների վրա: Այս իշխանությունն ավարտվեց պաղեստինյան Ասկաղոնի կողոպուտով և Ասեդովդի կործանմամբ (մոտավորապես ն. Ք. 611 թ.): Նույն այդ ժամանակ Եգիպտոսի Նաքու փարավոնը գրավեց Գազան (սա ևս պաղեստինյան քաղաք է) և Մեգգիդոյում պարտության մատնեց Ասորիքին ու շարժվեց դեպի Միջագետքի Խառան քաղաքը:
Այդ ժամանակ և հատկապես ասորեստանյան ժամանակաշրջանում, երբ Մանասեն մի երկար շրջան թագավորեց (ն. Ք. 687-642 թթ.), Երուսաղեմը չկարողացավ մեկուսի մնալ: Նա գտնվում էր պաղեստինյան միջանցքում և մասնակցում քաղաքական բանսարկություններին ու վերախմբավորման խաղերին, որոնց մեջ ներգրավվել էին Միջագետքի և Եգիպտոսի միջև գտնվող փոքր պետությունները: Այս պայմաններում սպանվեց Հրեաստանի թագավոր Ամոնը (ն. Ք. 642-640 թթ.). ենթադրվում է, որ նա սպանվել է ասորեստանյան լուծը մերժող սպայակազմի ձեռամբ: Եգիպտամետ շարժումը հանգեցրեց երկրի բնակչության անհապաղ ընդվզմանը, որի արդյունքում գահին նստեց ութամյա Հոսիան (ն. Ք. 640-609 թթ.):
Թերևս նման հակազդեցությունն ասորեստանյան տիրապետությանն ու թագավորի անչափահասության ժամանակահատվածը մեզ պատեհություն ընձեռեն՝ լավագույնս հասկանալու Սոփոնիա մարգարեի գործունեությունն ու նրա քաղաքական և կրոնական քննադատությունները՝ ուղղված թագավորական շքախմբի նախարարներին ու բարձրաստիճան պաշտոնյաներին և օտարասերներին, ովքեր ընդօրինակում էին օտար զգեստներն ու կրոնական նիստուկացը: Հայտնաբերվել են այս պատմական ժամանակահատվածին բնորոշ նախավաճառքային պայմանագրեր, որոնք վերաբերում են հրեաներին կամ եգիպտացիներին և կազմված են ասուրերենով և ըստ ասորեստանյան օրենքի:

ՍՈՓՈՆԻԱՅԻ ԳՐՔԻ ԿԱՌՈՒՑՎԱԾՔԸ
Սույն գիրքն իր ներկայիս տեսքով բաժանվում է երեք մասի՝ ըստ մարգարեների մոտ ընդունված սովորական եռակի սխեմայի. նախազգուշացում Իսրայելին, ազգերի դատաստան և նորացման խոստումներ:
Ըստ այս սխեմայի` գրքի բովանդակությունը դասավորված է հետևյալ կերպ.
1) մուտք (Ա 1):
2) Հուդայի երկրին ուղղված նախազգուշական և սպառնական խոսքեր (Ա 2-13):
3) Տիրոջ օրը (Ա 14-18):
4) Հորդոր՝ ուղղված մնացորդին՝ խոնարհներին (Բ 1-3):
5) Հուդայի երկրի թշնամի ազգերին (քանանացիներ, մովաբացիներ, ամոնացիներ, նուբիացիներ, ասորեստանցիներ) ուղղված դատաստան և սպառնալիքներ (Բ 4-15):
6) Մերժումը Երուսաղեմի, որը դասված է հեթանոսների թվին (Գ 1-8):
7) Նորացման խոստումներ (Գ 9-20):

ԿԱՐԵՎՈՐԱԳՈՒՅՆ ԹԵՄԱՆԵՐԸ
Երկինք՝ ահեղ դատաստանի օրվա նման, և երկիր՝ Տիրոջ խոնարհների համար. ահա Սոփոնիայի գրքի երկու հորիզոնները, որոնց ավելանում է հիմնական ճշմարտությունը՝ Աստված Իր ժողովրդի «մեջ» է (Գ 5, 15, տե՛ս Գ 2), քանզի միայն Տերն է, որ կարգավորում է պատմությունը և փրկում խոնարհներին:
1) Տիրոջ օրը:
Այս թեման Սոփոնիայի մարգարեության համբավի բուն պատճառն է: Սա է մարգարեի մտքի ձգողականության առանցքը, որը երկբևեռանի է. մի կողմից Իսրայելն է, մյուս կողմից՝ ազգերը: Այս երկու թշնամական ուժերից առաջ է գալիս «մնացորդը»: Այդ ժամանակների հուզումներին ուղեկցող պատմական պայմաններն իշխում են «օրվա» թեմային: Տիրոջ օրը այն ժամն է, երբ Նա Իր ժողովրդի վրեժն է լուծում, որոշում նրա ճակատագիրը և փրկում նրան, ինչպես փրկել էր անցյալում՝ Եգիպտոսից դուրս գալիս, և այդ իսկ պատճառով նորից գործի է դնում Իր գերբնական զորություններն ընդդեմ ազգերի: Բայց Սոփոնիայի նկարագրությունը դուրս է գալիս պատմական շրջանակից. նա մարգարեանում է տիեզերական աղետի և նախազգուշացնում բարկության ու կործանման օրվա մասին՝ առանց որևէ երկբայության և վիշտ արտահայտելու: Թեպետ և խոնարհներն իրավունք ունեն հուսալու, սակայն, այդուհանդերձ, պատմությունը կավարտվի արյունալի խրախճանքով: Տիրոջ օրը (որի մասին խոսել են Ամոսը, Նավումը և Հովելը) համապարփակ հեղաշրջման օր է: Սոփոնիան աննախադեպ խստաշունչ վեհությամբ նկարագրում է սարսափի և կործանման դատաստանը, որը տարածվում է ոչ միայն մարդկանց և քաղաքակրթությունների, այլև կենդանական աշխարհի վրա. տեղի է ունենալու արարչագործության տրոհման նման մի բան (Սոփ. Ա 2-3, 15-16ա): Սակայն Տիրոջ օրը, ըստ էության, Սոփոնիայի մոտ ի հայտ է գալիս ոչ թե աշխարհի և պատմության վախճանի, այլ Աստծու ժողովրդի կերպարանափոխության և վերակերտման ձևով, մեղքի դարաշրջանի ավարտի տեսքով: Ապա ամեն ինչ վերաճելու է ժողովրդի առաքինի զանգվածի՝ «մնացորդի» ցնծության օրհներգերի (Գ գլուխ):
2) Մարգարեական խոսքեր Երուսաղեմի ու ազգերի դեմ:
Քանի որ քաղաքը հավատարիմ չէ ու ապստամբ է, քանի որ նրա առաջնորդները, դատավորները, մարգարեներն ու քահանաները չեն լսում Աստծու ձայնը, մարգարեն Երուսաղեմը դարձնում է Աստծու դատաստանի թիրախ ու դատապարտում տառապանքի: Աստված պիտի քննի, դատապարտի ու պատժի: Աստված տառապանքի է մատնելու բովանդակ քաղաքը՝ Տաճարից շուկաներ: Իսկ ինչ վերաբերում է հեթանոս ազգերին, ապա սրանք ևս չեն ազատվելու աստվածային պատժից: Սոփոնիան մյուս մարգարեների նման հայացք է նետում աշխարհի չորս ծագերին և նախազգուշացնում քանանացիների (արևմուտք), մովաբացիների և ամոնացիների (արևելք), նուբիացիների (հարավ) և ասորեստանցիների (հյուսիս) կործանման մասին:
Գրքում առկա է ժամանակների նշանների մարգարեական իմաստավորում, որը նախապատրաստում է հայտնութենական գրականության ծնունդը:
3) Խոնարհները:
Բացի որոտի ճայթյուն հիշեցնող մարգարեական ձայնից, Սոփոնիայի մոտ հանդիպում ենք խոնարհների հանդեպ եղած կարեկցական շեշտերի, խոնարհների, որոնք «գործում են» Տիրոջ կամքի համաձայն: Նրանք Տիրոջ բարկության աղետից փրկվելու որոշ հույսեր ունեն: Նրանք Աստծու նոր ժողովրդի «մնացորդն» են:
4) Տիրոջ սրբազան լեռը:
Աստված բարենորոգ Իսրայել՝ «մնացորդ» պիտի ստեղծի և պատվի նրան ազգերի առաջ, և դա ցնծացող, ազատ ու սուրբ Երուսաղեմում կլինի, ուր Աստված Իր ժողովրդի հետ կհաստատվի թագավորի պես: Այսպիսով, Հին Կտակարանի մռայլ էջերից հետո Սոփոնիայի գրվածքն ավարտվում է հույսի և ուրախության շեշտով, տոների և հանդիսությունների ժամանակ Երուսաղեմում պարերով:
«Նրանք կամաչեն և՛ այն ժամանակ,
երբ բարիք կանեմ ձեզ,
և՛ այն ժամանակ, երբ կընդունեմ
ձեզ,
որովհետև անվանի և պանծալի
կդարձնեմ ձեզ
երկրի բոլոր ազգերի մեջ`
ձեր աչքերի առաջ փոխելով ձեր
գերության վիճակը»,- ասում է Տերը (3-20)։

ԳՐՔԻ ՏԱՐԵԹԻՎՆ ՈՒ ԻՍԿՈՒԹՅՈՒՆԸ
Հեղինակի գործունեությունը Հոսիա թագավորի կառավարման սկզբում մենք կարող ենք հավաստի փաստ համարել:
Մարգարեի` պատմական անձ լինելու և նրա գրքի կանոնականության հարցերը բնավ կասկածի տեղիք չեն տալիս:

Տպագրության պատրաստեց
Գրիգոր ԴԱՐԲԻՆՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 2056

Մեկնաբանություններ