Լիբանանում ԱՄՆ-ի դեսպանատունը երկրում գտնվող ամերիկացիներին կոչ է արել անհապաղ հեռանալ: Հայտարարության մեջ նշվում է, որ Բեյրութից մեկնող ԱՄՆ-ի քաղաքացիների համար դեսպանատան կազմակերպած լրացուցիչ թռիչքներն անվերջ չեն շարունակվելու։               
 

«Երբ Վատիկանում չորս հոգևոր առաջնորդ մեկ պատարագ էին մատուցում, ես անբացատրելի զգացողություն էի ապրում»

«Երբ Վատիկանում չորս հոգևոր առաջնորդ մեկ պատարագ էին մատուցում, ես անբացատրելի զգացողություն էի ապրում»
25.01.2019 | 12:27

«Իրատեսը» շարունակում է զրույցը «Կադանս» պրոդյուսերական երաժշտական կենտրոնի հիմնադիր տնօրեն ՆԻԿԱ ԲԱԲԱՅԱՆԻ հետ: Զրույցի այս հատվածում անդրադառնում ենք նաև Բաբայանի հրատարակած գրքերին, որոնք հետաքրքիր ու կարևոր բացահայտումներ են պարունակում հայկական և հայաստանյան պարգևների, հայ եկեղեցու պատմության մասին:

(Նախորդ մասը)

-Պարոն Բաբայան, անդրադառնանք Ձեր պրոդյուսերական գործունեությանը: Վերջերս «Կադանսը» համերգ է ունեցել Ռուսաստանում: Մեր երկրում կատարված քաղաքական փոփոխություններն ինչ-ինչ հակասություններ առաջացրին հայ-ռուսական հարաբերությունների ծիրում և անգամ մոսկվահայ համայնքի ներսում: Հանդիսատեսի կողմից վերաբերմունքի փոփոխություն նկատեցի՞ք համույթի այս համերգի ընթացքում:

-Սկսենք նրանից, որ դա ոչ թե համերգ էր, այլ միջոցառում, որին մասնակցեց «Կադանսը»: Դա կոչվում էր «Բարեգթության ակցիա», որի միջոցով հայ ժողովուրդն իր շնորհակալությունն էր հայտնում ռուսներին ու այլ ազգերի՝ երկրաշարժի ժամանակ մեր կողքին կանգնելու, մեզ օգնելու համար:
-Բնականաբար, առիթը Սպիտակի երկրաշարժի 30-ամյակն էր:
-Այո՛: Բայց թեման գնում էր դեպի պատմության ակունքները, դեպի 1915 թիվ և այլն: Այսպիսի միջոցառում էր: Մենք ելույթներ ենք ունեցել Սանկտ Պետերբուրգում՝ Մարիինյան թատրոնում: Մեզ ընդունել են շա՜տ-շատ ջերմ: Չեմ էլ հիշում մի երկիր, մի դահլիճ, որտեղ «Կադանս» անսամբլը վատ ընդունված լինի, բուռն ու հոտնկայս ծափերի արժանացած չլինի:

-Նախորդ տարեվերջին Գաֆէսճեան արվեստի կենտրոնում ունեցած համերգի ընթացքում համույթը ներկայացրեց բազմազան ու բազմաոճ ծրագիր, սակայն ակնհայտ էր, որ հայ կոմպոզիտորների ստեղծագործություններն առանձնահատուկ ոգևորությամբ է ընդունում հանդիսատեսը: Դրսի համերգներում ո՞րն է համույթի հաղթաթուղթը, ո՞ր կատարումներով եք հատկապես գրավում օտարազգի հանդիսատեսին:
-Քանի որ պրոֆեսիոնալ է մոտեցումը, հասկանալի է, որ դրսում մեր այցեքարտը հայկական երաժշտությունն է, ոչ թե տանգոն, որի սիրահարն է այս խումբը, որի ստեղծման պատճառը հենց տանգոն է եղել: Համույթն ստեղծվել է Աստոր Պիացոլայի պատճառով: 2004 թվականին մենք կատարեցինք այդ մեծ կոմպոզիտորի գործերը, և դահլիճի արձագանքից հասկացանք, որ հավաքված խումբը պետք է շարունակի իր կյանքը:
-Փաստորեն, «Կադանսը» հիմնադրվել է 2004 թվականին:
-Այո՛: Իհարկե, կազմում որոշ փոփոխություններ են եղել այս ընթացքում: Սկզբում հիմնական շարժիչ ուժը Արմեն Բաբախանյանն էր: Բայց կյանքը ցույց տվեց, որ լինելով փայլուն դաշնակահար՝ «Կադանսում» նա իր տեղում չէր: Այստեղ շատ ավելի ճկուն, շատ ավելի լայն ընդգրկման երաժիշտ էր պետք: «Կադանսում» հինգ երաժիշտ կար, բայց փայլում էր Արմեն Բաբախանյանը: Մյուս չորսը նրա շուքի տակ էին, չէին երևում: Իսկ սա անսամբլ էր, այդպես չէր կարող լինել, բոլորը պետք է լինեին մենակատարներ, ոչ թե մեկը: Բարեբախտաբար, 2013 թվականին հավաքվեց «Կադանսի» ներկայիս կազմը՝ բաղկացած հինգ բարձրակարգ մենակատարներից:
-Նշենք անունները մեր ընթերցողի համար. Հակոբ Ջաղացպանյան (կիթառ), Վարազդատ Խաչումյան (ջութակ), Մերուժան Եգանյան (ակորդեոն), Սոֆի Միքայելյան (դաշնամուր), Գուրգեն Ամիրյան (կոնտրաբաս):
-Այս կազմով «Կադանսն» ունի բոլորովին այլ որակ: Բոլոր երաժիշտներն իրենց ոլորտում վիրտուոզներ են: Ի դեպ, Հակոբը և Վարազդատը ՀՀ վաստավոր արտիստի կոչման են արժանացել որպես «Կադանսի» մենակատարներ։

-Համույթի հայտագիրը բազմազան է, ընդգրկում է տարբեր ազգերի կոմպոզիտորների, տարբեր ժանրերի ստեղծագործություններ: Ինչպե՞ս է այն կազմվում, ու՞մ ճաշակն ու նախասիրություններն են գերիշխող այս դեպքում:
-Հայաստանում մեր համերգային ծրագրի 60 տոկոսը բաղկացած է լինում ոչ հայկական երաժշտությունից, որովհետև մարդիկ կարիք ունեն ծանոթանալու օտարազգի կոմպոզիտորների գործերին, 40 տոկոսը՝ հայկականից: Անհնար է ելույթ ունենալ՝ չնվագելով հայ կոմպոզիտորների գործեր: Դրսում ճիշտ հակառակ պատկերն է. մեր ծրագրի 40 տոկոսը արտասահմանյան երաժշտություն է, 60-ը՝ հայկական:
-Բնականաբար, այս դեպքում էլ ուղղորդվում եք հայկական երաժշտարվեստը օտար հանդիսատեսին հասցնելու նպատակով:
-Իհարկե: Եվ մեր ժանրն է շատ հետաքրքիր: Մարդիկ հաճախ չեն հասկանում, թե ինչ ժանր է դա, հարցնում են՝ մենք դասակա՞ն խումբ ենք, կամերայի՞ն, թե՞ մեկ այլ: Իհարկե, պրոֆեսիոնալների համար ամեն ինչ շատ պարզ է ու հասկանալի, այսպիսի հարցեր տալիս են ոչ պրոֆեսիոնալները: Եվ ես բացատրում եմ, որ մեր ոճը կոչվում է «Crossover»: Սա խաչմերուկային նախագիծ է, որը նման է ամենագնաց մեքենայի: Բայց պետք է հաշվի առնել, որ այս ոճի հիմքը դասական երաժշտությունն է։ Միաժամանակ այս ոճում համատեղված են դասական երաժշտությունը, ջազը, ազգայինը, երբեմն նույնիսկ՝ փոփը և ռոքը: Առաջին երեքն են հիմնական բաղադրիչները: Այս ոճը պատկանում է «Easy listening»-ի՝ թեթև լսվող երաժշտության դասին: Այս ոճում կարող ես կատարել՝ ինչ ցանկանաս, անգամ՝ Շոստակովիչ (և մենք բազմիցս կատարել ենք), բայց նախընտրելին այս ոճի դեպքում ոչ թե Շոստակովիչն է, այլ Մոցարտը, Վիվալդին: Այսօր այս ոճի շատ երաժշտական խմբեր կան աշխարհում: «Կադանսը» հզոր խումբ է, նույնիսկ միջազգային չափանիշներով է քննություն բռնում: Խմբի հաջողությունը երկու նախապայման ունի՝ ծրագրում ընդգրկված հայկական գործերը (Կոմիտաս, Շնորհալի, Սայաթ-Նովա, Խաչատրյան, ժամանակակից կոմպոզիտորներ և այլն) և արտասահմանյան բարձրակարգ կոմպոզիտորներինը, որոնց մեջ հատուկ տեղ ունեն տանգոյի ժանրում ստեղծագործող արգենտինացիները: Մենք փոքր երկիր ենք, չունենք շուկա: Եթե «Կադանսը» գործեր եվրոպական առաջադեմ երկրում, կլիներ ամենաճանաչված, ամենապահանջված, ամենակոմերցիոն խմբերից մեկն աշխարհում:

-Անդրադառնանք Ձեր գրքերին:
-Գրել եմ երկու գիրք, երկուսի վրա էլ հիմա աշխատում եմ միաժամանակ: Առաջին գիրքը գրել եմ պետարխիվի տնօրեն Ամատունի Վիրաբյանի հետ համահեղինակությամբ: Վերնագիրն է «Հայաստանի պարգևներ. 1918-1939 թթ.»: Առաջին հայաստանյան պարգևը 1918 թվականին ստեղծել է, Գևորգ 5-րդ կաթողիկոսը: Նույն ժամանակ Հայաստանի Առաջին Հանրապետությունը որոշումներ ընդունեց հիմնելու երեք շքանշան, բայց որոշումները մնացին թղթի վրա, ինչպես շատ հաճախ լինում է դաշնակցականների պարագայում: Փաստորեն, 2018-ին լրացավ առաջին հայկական շքանշանի 100-ամյակը: Այս գիրքը գրելիս արխիվային մեծ աշխատանք է կատարվել, Ամատունի Վիրաբյանի մեծ ավանդը կա սրանում: Բացահայտվեցին բազմաթիվ հետաքրքիր փաստեր այդ ընթացքում: Պատմագիտության այդ ճյուղը կոչվում է ֆալերիստիկա, այն ուսումնասիրում է պարգևների համակարգը: Այս բնագավառը շատ մեծ շարժ ունի աշխարհում, բայց ավա՜ղ, ոչ մի բան գրված չէր հայկական պարգևների մասին: Պետք է տարբերակենք հայաստանյան և հայկական պարգևները: Հայաստանյան պարգևներից առաջ գոյություն են ունեցել հայկական պարգևերը, հայկական մեդալները: Դեռևս 17-րդ դարում Հոլանդիայում ստեղծվել են հայկական, այսպես կոչված, Ամուսնական մեդալներ: Դրանք եղել են հայատառ:
-Այսինքն՝ մենք 17-րդ դարից հայկական մեդալներ ենք ունեցել, և այդ մասին որևէ գիտական աշխատություն գրված չի՞ եղել:
-Անշուշտ, որոշ ուսումնասիրություններ արվել են, բայց լուրջ, գունազարդ հրատարակություններ չեն եղել: Արտերկրում եղել են նաև հայկական տարբեր միությունների, կուսակցությունների պարգևներ՝ մեդալներ, կրծքանշաններ, շքանշաններ, հուշամեդալներ: Հայաստանի պետականություն ունենալու պատմությունն սկսվում է Հայաստանի Առաջին Հանրապետությունից, և այդ շրջանի պարգևների մասին ամբողջ ինֆորմացիան կարելի է գտնել մեր գրքում: Հետագայում այդ ինֆորմացիան ավելի հարստացավ, հաջորդ գրքում, որի վրա հիմա աշխատում եմ, կներառվի: Տպագրված երկրորդ գրքիս համար խթան եղավ 2015 թվականի ապրիլի 12-ին մատուցված պատարագը Վատիկանում՝ ի հիշատակ Ցեղասպանության զոհերի: Ամբողջ կյանքում հետաքրքրվել եմ եկեղեցական պատմությամբ, բայց երբեք չէի պատկերացնի, որ Վատիկանում՝ Սուրբ Պետրոսի տաճարում, կարող է իրականանալ այդպիսի երևույթ՝ Վատիկանի առաջնորդի, Ամենայն Հայոց կաթողիկոսի, Կիլիկիո կաթողիկոսի, Հայ կաթողիկե եկեղեցու կաթողիկոս-պատրիարքի մասնակցությամբ: Էսպիսի բան ինչպե՞ս էր հնարավոր: Թերևս հայ հոգևոր դասից մեկ հոգի էր պակաս՝ Հայ բողոքական եկեղեցու ներկայացուցիչը: Բայց դա արդեն չափազանց մեծ բեկում կլիներ: Երբ Վատիկանում չորս հոգևոր առաջնորդ մեկ պատարագ էին մատուցում, ես անբացատրելի զգացողություն էի ապրում: Հենց այդ օրը մի կողմ դրեցի բոլոր ծրագրերս և սկսեցի աշխատել «Հայկական եկեղեցու պարգևները» գրքի վրա: Մենք վատ գիտենք հայկական եկեղեցու պատմությունը: Եկեղեցու պարգևները ներկայացնելու միջոցով ես գրքում տվել եմ մեր այսօրվա եկեղեցու պատկերը, նրա պատմության մանրամասները: Ինֆորմացիա եմ տվել կաթոլիկ եկեղեցու վերաբերյալ, մի ոլորտ, որին մենք անծանոթ ենք: Մի փոքր բաժին նվիրված է նաև հայկական բողոքական եկեղեցուն, որը պարգևներ չունի, ունի ընդամենը մի քանի հուշամեդալ: Գիրքը հրատարակել եմ 2016-ին: Մենք ունենք Կոստանդնուպոլսի պատրիարք և Երուսաղեմի պատրիարք: Երբ հրատարակում էի գիրքս, Կոստանդնուպոլիսն ուներ չորս շքանշան, Երուսաղեմը՝ ոչ մեկը: Հետո այդ բացը լրացրին՝ 2017-ին ստեղծելով շքեղագույն «Սրբոց Հակոբյանց Ասպետ» խաչաձև ադամանդակուռ շքանշանը:
-Ձեր գի՞րքն ազդակ եղավ, որ ստեղծվի այն:
-Չէ՜, չէ, դա պարզապես զուգադիպություն է: Չնայած ես գիրքս ուղարկել էի նրանց գրադարանին, բայց կատարվածն իսկապես զուգադիպություն է:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 3142

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ