Մեր բարերարության պատմության մեջ առանձնակի ու հմայիչ տեղ են զբաղեցնում «տիկնայք փափկասուն հայոց աշխարհի»: Այս հրապարակմամբ մենք անդրադարձել ենք լոկ այն տիկնանց, ովքեր ազգանպաստ կտակներ են թողել, իսկ բազմաթիվ այլ կանանց, տարբեր երկրներում հիմնված հայուհյաց բարեգործական կազմակերպությունները կներկայացնենք մեկ այլ անգամ:
Սուրբ Ստեփանոս վանքը կամ Մաղարդավանքը կառուցվել է IX դ. Պարսկաստանի հյուսիսում, Ջուղայից 15 կմ հեռավորության վրա, Արաքս գետի աջ ափին բարձրացող Մաղարդա լեռան լանջին, հայկական Դարաշամբ բնակավայրից մոտ 1 կմ արևելք:
Ըստ XII դ. ասորի ժամանակագիր Միքայել Ասորու, այն հիմնադրել է Բարդուղիմեոս առաքյալը: Գրավոր առաջին տեղեկությունը Խաչիկ Ա Արշարունի կաթողիկոսի 976 թ. կոնդակն է, որով հաստատվել են վանքին հարկատու կալվածքների սահմանները: Նույն թվականին վանքը վերաշինել է Բաբկեն եպիսկոպոսը: Սբ. Ստեփանոս եկեղեցու օծմանը ներկա են եղել Խաչիկ Ա Արշարունին և հայոց Աշոտ Ողորմած թագավորը, որոնք վանքին ընդարձակ տիրույթներ են նվիրել:
Եվ ահա ԱՇՈՏԻ ԴՈՒՍՏՐ ՀՌԻՓՍԻՄԵՆ 981-ին վանքին է կտակում Աստապատի իր դաստակերտը, այգիներ ու արտեր: Կտակում նշվում է, որ վանքապատկան երեք եկեղեցիները՝ Սբ. Ստեփանոսը, Սբ. Աստվածածինը և Սբ. Գևորգը, խարխուլ էին, և գլխավոր եկեղեցին՝ Սբ. Ստեփանոսը, նորոգել է իր հայրը:
Հետագա դարերում վանքը մի քանի անգամ վերանորոգվեց, իսկ 2008 թ. գրանցվեց ՅՈՒՆԵՍԿՕ-ի համաշխարհային ժառանգության մեջ, Սբ. Թադևոսի և Ծոր Ծոր վանքերի հետ:
Քանի որ սկսեցինք Պարսկաստանից, մնանք այդտեղ:
ԹԱԳՈՒՀԻ ԽԱՉԱՆՅԱՆ-ՆԱՀԱՊԵՏՅԱՆԸ (1902-1985) ուսանել է Նոր Ջուղայի բողոքականների CMS դպրոցում, որն ավարտելուց հետո աշխատել է տեղի կրթարաններում, եղել Սպահանի առաջին պարսկական մանկապարտեզի և Քերմանի միսիոներական դպրոցի տեսուչը:
1974 թ. նա Նոր Ջուղայի վանքի և Նազարի պողոտաների խաչմերուկում գտնվող տունը կտակեց ազգին ու փոխանցեց Իրանա-Հնդկաստանի հայոց թեմին, որպեսզի դրա փոխարժեքով Սբ. Ամենափրկիչ վանքում հիմնվի «Խաչանյան ազգագրական թանգարան»: Նոր Ջուղայի Հայ կանանց բարեգործական միությանը կտակեց նաև իր տան կից խանութը:
Այժմ անցնենք Թիֆլիս ու հիշատակենք երկու քալբատոնոների:
ԿԱՏԱՐԻՆԵ ԹԱՆԴՈՅԱՆԸ (1819-1897) Թիֆլիսում կառուցեց եկեղեցի, որը խոսակցական լեզվով անվանվում էր Թանդոյան, կից՝ երկու երկհարկանի տուն ու խանութաշար, և դրանք էլ նվիրեց նույն եկեղեցուն: Կտակով Հավլաբարի Սբ. Գրիգոր Լուսավորիչ եկեղեցուն հատկացրեց 1000 ռ., Թիֆլիսի կույրերի ուսումնարանին՝ 500 ռ.: Բացի այդ, Թիֆլիսի 5-րդ և 6-րդ թաղամասերում գտնվող երեք խանութները կտակեց իր երկու ազգականներին այն պայմանով, որ նրանց մահից հետո այդ խանութները ևս անցնեն իր կառուցած եկեղեցուն:
Երկու նշանավոր հայորդիների՝ Կոնստանդին և Ալեքսանդր Խատիսյանների մայր Մարիամը (1844-1914) կրթությունն ստացել էր Թիֆլիսի իգական գիմնազիայում, ապա զբաղվել գրական ու հասարակական գործունեությամբ: Նրա գրական ստեղծագործություններից հիշարժան են 1877-1878 թթ. լույս տեսած «ԹՏրՑՏփվօռ ՉՏտՐՏր», «Հեղինե», «Նոր ճանապարհի վրա», «Փեսա որսողներ», «Դժբախտ կին» և այլ երկեր:
1884 թ. մի խումբ առաջադեմ ու կիրթ հայ տիկնանց հետ տիկին ՄԱՐԻԱՄ ԽԱՏԻՍՅԱՆՆ իր տանը հիմնեց «Հայուհյաց բարեգործական ընկերությունը», որի նախագահը եղավ երկար տարիներ և որին կտակեց 10000 ռուբլի:
Թիֆլիսից անցնենք Եգիպտոս:
Պետական սեղանավոր, բարձրաստիճան պաշտոնյա, բարերար Հակոբ Միսաքյանի այրի ՓԱՐԻՍ ՀՈՎՀԱՆՆԵՍԻ ՀՈՎՀԱՆՆԻՍՅԱՆ-ՄԻՍԱՔՅԱՆԸ (1828-1870) 1858 թ. ապրիլի 22-ին գրեց կտակ, որը վերջնական տեսքի բերեց 1869-ին (ի դեպ, այս հրապարակման վերնագիրը նրա կտակից է): Նա խոշոր գումարներ հատկացրեց Եգիպտոսի Հայոց առաջնորդարանին, որպեսզի գնվի հասութաբեր կալվածք, իսկ ստացված եկամուտը տրվի Կահիրեի վարժարանի աղքատ երեխաներին: Նույնպիսի մի գումար էլ հատկացրեց իր ծննդավայր Զմյուռնիայի հայոց հիվանդանոցին: Բացի այդ, պատվիրեց իր ընտիր զգեստները բաժանել չունևոր հայ օրիորդներին, իսկ տան թանկարժեք կահ-կարասին վաճառել և գումարը տրամադրել Երուսաղեմի Սբ. Հակոբա վանքում ապաստանած աղքատներին:
(շարունակելի)
Խաչատուր ԴԱԴԱՅԱՆ